Тръмп срещу ЕС: Следващият рунд в битката е визита в Белия дом

Един от главните лидери на Европейския съюз ще се срещне днес с президента на САЩ Доналд Тръмп с надеждата да го убеди да се въздържи от повишаване на митата върху вносните коли и да избегне трансатлантическа търговска война, предаде БТА.

Визитата в Белия дом на председателя на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер последва една особено неприятна континентална обиколка на Тръмп, по време на която той нарече ЕС (блок от 28 държави, включващ много исторически съюзници на САЩ) свой противник. Тръмп специално нападна канцлера Ангела Меркел и Германия, икономическия двигател на ЕС.

Тръмп вече наложи мита върху вноса на стомана и алуминий от Европа и ЕС отговори по аналогичен начин. Но дори тази размяна на мерки ще бледнее в сравнение с митата върху колите – огромна индустрия, която открай време е символ на следвоенното благосъстояние и от двете страни на Атлантика, особено в Германия.

Тръмп отчаяно иска да намали търговския дефицит на САЩ с ЕС и обвинява блока, че не играе честно в търговията. А когато става дума за сигурност, обвинява европейците, че отказват да платят своя дял в НАТО и вместо това живеят на гърба на солидния военен бюджет на САЩ.

В навечерието на посещението на Юнкер Тръмп зададе тона с туит. „Митата са страхотно нещо!“, написа той. „Страна, която е третирала нечестно САЩ в търговията, или договаря справедлива сделка, или я удрят с Мита. Толкова е просто“.

На Германия все повече й идва до гуша от подобни изблици. Броени часове преди туита на Тръмп германският външен министър Хайко Маас каза по телевизия А Ер Де: „Няма да се оставим да ни заплашват и просто да се огънем, защото, ако веднъж го направим, опасявам се, че в бъдеще много често ще трябва да си имаме работа с такова поведение“.

Надеждите са, че когато Юнкер, доайенът на компромиса и консенсусните политики в ЕС, влезе в кабинета на Тръмп, настроението ще бъде различно.

„Това е шанс да не драматизираме всяко потенциално напрежение около търговията и да започнем открит, конструктивен диалог“, каза говорителят на Юнкер Маргаритис Схинас.

Залогът е висок, тъй като автомобилната индустрия има огромна тежест по отношение на търговията и заетостта и в ЕС, и в САЩ.

Европейската федерация на автомобилостроителите казва, че САЩ са дестинация номер едно за произведените в ЕС коли и на тях се падат почти 30 процента от общата стойност на износа на ЕС. Износът на европейски коли възлиза на една четвърт от целия внос на автомобили в САЩ.

Ако Тръмп наложи 25-процентово мито върху вноса на коли, камиони и авточасти, „рискува да повлече всички ни в игра на взаимни ответни мерки, която накрая ще постави в по-неизгодно положение потребителите и в САЩ, и в Европа“, каза професор Александър Мателер от мозъчния тръст Институт „Егмонт“.

ЕС вече предупреди американските си партньори, че подготвя списък с контрамерки, ако митата върху автомобилите бъдат наложени. Износът на леки коли от ЕС за САЩ възлиза на 44 милиарда долара годишно, което е несравнимо с митническата война за стоманата и алуминия, която доведе до контрамерки от страна на ЕС на стойност 3,2 милиарда долара.

Не само ЕС е твърдо против митата, но и автомобилната промишленост в САЩ, както и много гласове в Конгреса. Автопроизводители, доставчици и дистрибутори изтъкват, че митата ще повишат цените на колите за потребителите в САЩ и ще ощетят автомобилните компании, като повишат цената на вносните компоненти и дадат повод за ответни действия от търговските партньори на САЩ.

Отгоре на това ЕС има и огромен дял в автомобилната индустрия на САЩ, където европейски компании произвеждат близо 3 милиона коли годишно, което е над една четвърт от производството в САЩ. Най-големият износител на произведени в САЩ автомобили е германска компания – Бе Ем Ве, чрез завода й в Спартанбърг, Южна Каролина.

Германските производители и доставчици осигуряват работни места за над 118 000 души в около 300 завода и произвеждат над 800 000 автомобила годишно в САЩ – като повече от половината коли се изнасят, посочи Германската асоциация на автомобилната промишленост.

Митата върху тази индустрия могат да променят всичко това.

„Отворените пазари са от решаващо значение за нашето участие в САЩ“, каза председателят на германската асоциация Бернард Матес.

Обикновено дори само подобни икономически съображения стигат, за да подтикнат страните към компромис. Сегашният случай обаче не е непременно такъв.

Юнкер не носи никакви кардинални предложения във Вашингтон, съдейки по брифинга на високопоставен европейски представител, пожелал анонимност.

Вместо това Юнкер възнамерява да добие по-добра представа какво в действителност иска администрацията на Тръмп. Той ще обсъди също възможността за търговски преговори между големите страни износителки на автомобили и за споразумение за свободна търговия между ЕС и САЩ, което да намали търговските бариери върху индустриалните стоки, включително колите.

Какъвто и компромис да търсят европейците, „администрацията на Тръмп не желае взаимни отстъпки. Тя иска едностранни отстъпки“ от ЕС, каза обаче Едуард Олдън, старши сътрудник в Съвета по външни отношения.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.