Войната на Осло срещу автомобилите буди недоволството на шофьорите

Електроавтомобил се зарежда на улица в Осло. 29% от новите коли в Норвегия са електрически или хибридни. Вносът им е без мито, движат се и безплатно по магистрали. До 2025 в Норвегия не трябва да остане нито една бензинова кола. Снимка: Еко бизнес

Решен да стане екологично чист град, Осло бавно, но сигурно, отстранява от центъра си шофьорите. По този начин градските власти разгневяват някои жители, според които войната срещу автомобилите пречи на индивидуалните свободи.

„Трябва да върнем града на хората, за да могат децата да играят в безопасност, а възрастните да имат повече пейки за сядане“, настоява Хана Маркусен пред кметството на Осло, чийто павиран площад неотдавна бе затворен за автомобили.

„За да се случи това, трябва да бъдат премахнати автомобилите, които заемат непропорционално голямо пространство“, казва Маркусен, която е общински съветник от Зелената партия и отговаря за градското развитие.

Може и да не изглеждат впечатляващо, но Осло разработи редица мерки срещу колите – премахна 700 паркоместа, прерайонира центъра на града, превърна улиците в пешеходни зони и повиши цената на паркирането в центъра.

Това не е пълната забрана за автомобили в центъра, от която хората първоначално се страхуваха и която бе наречена от един депутат „Берлинска стена срещу шофьорите“.

В центъра на Осло обаче, на територия от 1,9 квадратни километра, където живеят около 5500 души и работят 120 000, единствените коли са таксита, превозни средства на инвалиди, линейки и няколко заблудили се, объркани шофьори.

„През 2020 година ще сме премахнали повечето лични автомобили“, казва Хана Маркусен.

Вече могат да се видят кафенета по тротоарите, както и външни мебели, велоалеи и стойки за велосипеди.

Определен за „Европейска зелена столица“ от Европейската комисия за 2019 година, Осло се надява мярката да изчисти въздуха на града, да насърчи повече културни инициативи и да намали емисиите въглероден диоксид, които норвежката столица цели да съкрати с 95 % до 2030 година.

Осло е начело на една по-широка тенденция. Други големи градове като Париж, Мадрид, Брюксел и Хелзинки също се опитват да откажат обществото от прекомерното използване на автомобили.

„Най-трагичното при войната срещу автомобилите е, че политиците нападат свободите на хората и техните портфейли“, протестира Ярле Аабьо.

Той е директор в компания за връзки с обществеността и списва информационен бюлетин „“Да“ на колите в Осло“.

Групата му във Facebook има почти 23 000 членове, а коментарите им понякога са доста остри.

„Това, от което се страхуват хората, е, че центърът на Осло ще загине, че ще стане много депресиращо място“, казва той в противоречие на официалната позиция.

„Не знам как ще завърши всичко това, но не мисля, че щастливи велосипедисти ще идват на улични представления и танци през януари, когато температурата е минус 20 градуса, а снегът е до коляно“, допълва той.

Продавачите се притесняват

Велосипедистите обаче се радват.

„Ще бъде страхотно“, казва Кристофер Олсон, фотограф, който обикновено кара колело из града.

„Има доста конфликти между шофьорите и велосипедистите“, допълва той.

Ако обаче напълно елиминираме колите, трябва да подобрим градския транспорт, както като цени, така и като качество, отбелязва Олсон.

А това е голям проблем.

Билетът за единично пътуване струва почти шест евро и общественият транспорт остава скъп. Ползващите го се оплакват от закъснения и проблеми, а положението става още по-лошо, когато трябва да чакат при температури под нулата през зимата.

Макар над половината от жителите да подкрепят идеята за градски център с колкото се може по-малко коли, някои продавачи не са доволни.

На две крачки от кметството магазин за легла в зоната, забранена за автомобили, от първи юни е очевидно празен.

„Клиентите ни се оплакват, че не могат да дойдат“, обяснява собственикът Терье Косма.

„Продаваме стока, с която не можеш да си излезеш под мишница, така че клиентите ни зависят от колите си“, допълва той.

Макар продажбите на магазина да са вървели добре до юни, след това бизнесът се срива.

Два съседни бутика вече са закрили дейността си, а клиентите се насочват към големите търговски центрове извън града.

„Вероятно ще бъде добре за ресторантите, кафенетата и баровете, но не и за специализираните магазини. Ще изгубим разнообразието“, оплаква се Косма.

Хана Маркусен от кметството обаче остава твърда в убежденията си.

„С или без автомобили, градският център винаги ще се променя с времето,“ казва тя.

„Ако има място, където според мен магазините винаги ще вървят добре, това са градските центрове, където човек може да съчетае пазаруване с посещение на културно събитие или ресторант, допълва Маркусен.

БТА

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.