Вносителите на коли недоволни от данъците за стари коли, а техният интерес ли е по-важен?

Позицията на вносителите на нови коли беше отразена от медиите нашироко. Това е разбираемо, вносителите са големи рекламодатели, медиите лобират за тях, още повече, прикрито зад екологична кауза.

Напоследък се разгоря дебат по вдигането на данъците на старите коли и неговата фалшива мотивация с грижа за околната среда, здравето и др. измислени аргументи. Писа се много по тази тема, но се налага пак. И то по повод на позицията на „тежката артилерия“ – Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП). Не е шега работа. Това са важни хора, които мечтаят да си сменяме колите по-често от ризите, защото от всяка кола, независимо колко е голяма те слагат по нещо в банковата си сметка. Лошо няма – и те деца хранят, и техните гаджета искат на Малдивите, а не в Меричлери, на канарите, а не на къмпинг Корал, на Бахамите, а не на Старозагорските минерални бани т. н.

Да разгледаме сега по-подробно тяхната позиция.

Какво пишат от ААП: „…е продължена порочната практика данъкът да се определя спрямо мощността на двигателя, като се умножава с коригиращ коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила. С 2,3 пъти се увеличава данъчното бреме за автомобили до 5 години. Резултатът води до това, че колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. Така нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и технически по-безопасни автомобили.“

Ами да. Така и трябва да бъде.

Автомобилът е материален актив и като такъв той остарява и губи от стойността си. Логично е данъкът да намалява, а потенциалното наказание за замърсяване (замърсителят плаща) да се търси в друга посока. Например компонента в цената на горивото – повече километри въртиш – повече цапаш, други такси.
Ама не стимулирало купуването на нови коли. Извинявайте, ама що да се стимулира? Кой е доказал, че е по-еко да произведем и преработим 4 коли и да ги караме по 5 години, вместо една кола да върви 20 години и да смени 2-3 собственици?

Да, по принцип всяка по-нова кола е по-еко от старата (с изключение на онези с мощните двигатели). Ами производството и рециклирането на една кола? Какъв е техният карбон футпринт, както казват еколозите? Отчитат ли в ААП т. н. LCA (Life Cycle Assessment) или казано по нашенски оценка на жизнения цикъл на една кола. Май не. Важното е да има бизнес, фабриките (предимно в чужбина) да работят и банките да дават кредити за нови возила.

Продължаваме да четем позицията.

Цитат: – „Не приемаме и необосновано завишената скала на размера на стойността на данъка според мощността на двигателя. Определените стойности в различните диапазони варират от 0,34 лв. до 6,30 лв. за киловат. Предлагаме да се определи една фиксирана стойност за 1 kw, която да се умножава по мощността на двигателя за всички“. Край на цитата.

Надушваш ли, уважаеми читателю миризмата на плоския данък? Надушваш ли философията на партийната субсидия (всеки глас носи кинти без редукция или таван). Е, ако не ги надушваш и аз не мога да ти помогна.

На практика господата и госпожите от ААП искат, да се стимулира купуването на големи и мощни коли. По 6-8 цилиндъра, с конски сили като на ТИР или поне на камион. И тези коли да се сменят често (виж предишния параграф). Ако приемем, че всеки по веригата има един фиксиран процент печалба от една кола, разбира се е по-далавера да продадеш „Ауди“ Q 8 с 300 коня за 80 хиляди евро, BMW X6 или „Тойота Секвоя“ да речем и подобни на тях, отколкото един VW „Поло“ или даже „Пасат“.

И тъй като баровците с големите джипове не ги държат само в гаража, а ги юркат (основно в града), то замърсяването от големите мотори е сравнимо със замърсяване на малките стари коли, които бай Иван кара от дъжд на вятър с по 4-5 хиляди километра на година. Тука не говорим за задръстените улици, тротоари и др. „екстри“.

Да не забравяме и още една категория любители на старите коли. Това са младежи докъм 30-35, че и повече години, които имат много добро екологично поведение. Нямат много пари. Те именно си купуват коли, които могат да си позволят, качват на тях децата си, велосипедите си, канутата и каяците си палатките си и отиват някъде да спортуват ли просто сред природата. Те не ги карат от една кръчма до друга като стадо павиани или шимпанзета, както правят много от притежателите на баровските джипове, пикапи, „кубчета“ др. атрибути на аграрното мислене. Но и те като бай Иван ще бъдат ударени с идеите на ААП.

И последно.

Цитат: – „Направените промени в Закона увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и по никакъв начин не способстват за решаването на така важните и необходими за всички нас промени, свързани с подобряване чистотата на въздуха и намаляване на жертвите по пътищата. Време е да си дадем ясна сметка за какво ще плащаме повече – за увеличаване бюджета на Здравната каса или за подобряване на средата, в която живеем.“ Край на цитата.

Тука здраво напъват, а? Здравето, здравната каса, въздухът  …ще мрем!

За да повярвам, обаче, в аргументите за подобно мнение искам да видя статистика, която е разделила причините за заболяванията на автомобилни и от други замърсители – битово отопление, промишлени замърсявания, химически агенти и др. при упражняване на професии и др. възможни причини. Ясно е, че от автомобилите не излизат теменужки, но според министъра на околната среда битовото отопление замърсява 9 пъти повече от автомобилите. Какво правим? Що от ААП не предложат данък „печка“ или „камина“, който да е фиксиран на киловат. Голяма печка – голям данък. Голяма камина – голям данък.

В заключение – този текст е напълно в духа на най-добрият лобизъм на един бранш. Разбираемо е – и те деца хранят, и техните съпруги и гаджета искат шопинг в Рим, а не в Радомир, в Милано или Париж, а не в Монтана или Павликени. Но на пътя трябва да има място за всички. Затова е държавата или по-точно властта. Ще повярвам само на хора, които призовават да се намали общото потребление на коли и производните им потребление. Да се насърчи ползването на малки коли, които са достатъчни, а не да се ходи на работа или до детската градина с ТИР.

Между другото, помните средата и втората половина на 90-те години? От София до Бургас имаше по десетина коли и 3–4 камиона.

Искате ли пак да е така?

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.