Бенедикт Къмбърбач е стратегът на Брекзит в очакван филм

Бенедикт Къмбърбач. Снимка: постер на филма

Вълнуващ телевизионен филм със звездата Бенедикт Къмбърбач, който играе стратега на кампанията за излизане на Великобритания от ЕС, ще бъде излъчен във Великобритания няколко дни преди ключово гласуване за Брекзита в парламента.

„Brexit: The Uncivil War“ (заглавието може да се преведе по два начина: „Брекзитът: Негражданската война“ или „Брекзитът: невилизованата, неучтивата война“) ще бъде излъчен в понеделник по Канал 4. Филмът показва ключови персонажи и стратегии, използвани по време на кампанията преди референдума през 2016 г. под мотото „Всички знаят кой спечели. Но малцина знаят как“.

Създателите на филма, поръчан през 2017 г., не можеха и да се надяват на по-добър момент за излъчване на двучасовата политическа драма.

Договореното от Тереза Мей споразумение с ЕС за Брекзита ще бъде представено на британските депутати в средата на този месец. Гласуването първоначално беше предвидено за декември, но ръководителката на правителството реши да го отложи, за да избегне вероятен провал.

Днес на масата няма алтернативни решения и като се има предвид, че на хоризонта се задава мрачната перспектива за рязко разделяне с ЕС, за Тереза Мей и за страната залозите са по-високи от всякога.

Според създателите на филма това е идеалният момент да се разкаже как е започнало всичко.

„Вярвам, че изкуството, театърът и разказването на истории имат колкото развлекателна, толкова и обществена функция“, заяви 37-годишният сценарист Джеймс Греъм на предпремиерна прожекция вчера.

„Това може да ни помогне да разберем какво се случва в момента по начин, различен от журналистиката или социалните мрежи“.

Тези, които наистина вземат решенията

Бенедикт Къмбърбач, известен с ролята си на Шерлок Холмс в сериал на Би Би Си, се превъплъщава в ролята на Доминик Къмингс, директора на „Vote Leave“ – групата, която водеше официалната кампания в подкрепа на Брекзита и спечели референдума, въпреки че големите политически партии подкрепиха оставането в ЕС.

Слабо познат на широката общественост, Доминик Къмингс играеше решаваща роля в кампанията, особено с настояването си тя да се води в социалните мрежи, а не като традиционна предизборна кампания.

Филмът го представя като подстрекател, използващ тактики, базирани на „Изкуството на войната“ на Сун Цзъ.

Джеймс Греъм обясни, че е избрал да насочи вниманието към стратезите на референдума, защото те са „взели истинските решения“, а в същото време са „хора, за които никога не сте чували“.

„За мен беше очевидно, че (Къмингс)… е най-интересният персонаж, защото е носител на промяната“, заяви той.

Тактиките, използвани от активистите, подкрепящи Брекзита, бяха анализирани подробно след референдума, особено използването на заблуждаващи лозунги и на насочени към определена аудитория политически клипове.

През юли британската избирателна комисия наложи глоба на „Vote Leave“ за нарушаване на изборното законодателство.

Греъм заяви, че не иска да дава оценка за стратегиите в дигиталното пространство, използвани от поддръжниците на Брекзита, докато продължава разследването.

„Надявам се не да създадем впечатление, че технологиите и данните са използвани за злонамерена манипулация, а че това са вече платформите, чрез които обсъждаме политиката“.

„Ужасяващо“

Сред персонажите на филма са Борис Джонсън и Найджъл Фараж, двама от основните поддръжници на Брекзита, както и бизнесменът Арън Банкс, главният ковчежник на „брекзитистите“, който е обект на разследване заради финансите си.

Сценарият се основава на книгите на политическия журналист от в. „Сънди таймс“ Тим Шипман и на ръководителя на кампанията за оставане в ЕС Крейг Оливър.

Сценаристът е интервюирал и членове на екипите на двата лагера и е успял да убеди Доминик Къмингс да се срещне и с него, и с Бенедикт Къмбърбач. Актьорът е прекарал една вечер в дома на Доминик Къмингс, като е разговарял с него до зори.

Джеймс Греъм заяви, че е смутен от статиите, в които се твърди, че Бенедикт Къмбърбач се бил почувствал неудобно от симпатията, която неговият герой буди във финалния вариант на филма.

„Който познава поне малко работата на актьора, знае, че е невъзможно да се изиграе роля, без да разбирате персонажа си – това беше основната идея фикс на Бенедикт“, добави Джеймс Греъм.

Сценаристът, който е работил и в театъра, написа през 2017 г. успешната пиеса „Мастило“ за таблоида „Сън“ на медийния магнат Рупърт Мърдок.

Джеймс Греъм призна, че да се заеме с противоречивия въпрос за Брекзита, който извади наяве дълбокото разделение на британското общество, е било най-малкото „ужасяващо“. „Когато става дума за емоции, Рупърт Мърдок е нищо в сравнение с Брекзита“.

БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.