Как да пускаме SMS-и по празниците, без да пълним гушата на мобилните оператори

Макар трите мобилни оператора да обявиха пред e-vestnik, че мрежите им ще поемат без проблем лавината от есемеси (SMS) и телефонни обаждания на Коледа и в Новогодишната нощ, за всеки случай прочетете по-надолу някои съвети, които могат да ви спестят пари от сметката.
В последните няколко години винаги по Коледа и Нова година става претоварване на мрежите и потребителите се оплакват, че получават по 5-6 или дори по 10 пъти един и същ есемес, а сметката им после е набъбнала от изпратени десетки и стотици есемеси, които всъщност са пратени по веднъж.

Същевременно около полунощ на Нова година в мрежата на МТел например (защото има най-много клиенти), въобще не може да се говори – капацитетът на клетките не може да поеме всички обаждания.
На Коледа натоварването е по-равномерно разпределено в рамките на целия ден. Още от сутринта започват есемеси и обаждания с поздравления и не спират до вечерта, но няма такъв пик, какъвто се получава на Нова година, показва анализ на МТел – това съобщиха от компанията пред e-vestnik. Все пак, на Коледа най-усилено се разменят есемеси между 10 и 14 часа. В новогодишната нощ свръхнатоварени са часовете между 22 и 03 часа. Пикът е веднага след полунощ.

Над 16 милиона обаждания и есемеси са били регистрирани по празниците миналата година в мрежата на МТел, твърдят от компанията.
С есемесите обаче нещата са по-коварни. Всяка Нова година операторите отчитат все повече милиони изпратени есемеси. Лошото е, че много от тях са

изпратени по 2-3 пъти по технически причини,

а не защото потребителят е искал.
Как става това?
Пращаш, примерно, есемес, а джиесемът ти не ти показва, че е изпратен. Пращаш го втори път, трети път, няколко пъти. Все не става. После приятелят (приятелката) ти казва, че е получил(а) от теб едно и също съобщение няколко пъти.
Когато потребителят прати есемес и не получи т. нар. репорт (report), който показва, че съобщението е изпратено, това не означава, че то не е доставено, твърдят експертите от мобилните оператори. То може да се бави, а в натоварените часове се бави не само то, ами и репортът. Просто в натоварените часове изпратените съобщения чакат на опашка в системата и започват да пристигат, когато тя успее да ги разпрати. Когато в новогодишната нощ потребителят пусне втори, трети или повече пъти съобщението, все едно го е пуснал няколко пъти, то се нарежда няколко пъти на опашката и започва да пристига едно след друго. В резултат – пълни гушата на мобилния оператор.

Това никак не са дребни стотинки. Ако пуснеш едно съобщение до 15 души едновременно (или поотделно), това е около 2,50-3 лв., според най-разпространените тарифи на мобилните оператори (виж по-подробно справка за тарифите за есемеси по-долу). Ако повториш съобщение, предназначено за много получатели 3-5 пъти, новогодишните поздравления могат да ти излязат към 15-20 лева.

Ако не си получил репорт (report) за доставяне на съобщение, което си пуснал, не го пускай пак, препоръчаха от Мтел и от Глобул пред e-vestnik. Щом има на екрана message sent (съобщението изпратено) значи съобщението „пътува”, обясниха от телекомите.


Обяснението, обаче, не е задоволително

Защото много потребители по принцип въобще не получават на джиесемите си т. нар. репорти, дори когато мрежата не е претоварена (това зависи от настройката, много потребители не искат да си губят времето да трият досадните обратни съощения от мобилния оператор и се отказат от тях). И изпращат едно и също съобщение по 5-6 пъти, докато на екрана се изпише „message sent” или „съобщението е изпратено”. И после разбират, че човекът, за когото е предназначено, го е получил няколко пъти.

По-добре да изпратиш SMS-поздравленията за Коледа и Нова година чрез мейла, през сайта на мобилния оператор, препоръчват есемес маниаците. Но на Нова година човек най-често не е пред компютъра. Тогава е добре да имаш джиесем с избрана предплатена карта, от която да пращаш поздравления. Може да ти излезе между 11 и 4 ст. по-евтино на есемес (виж сравнението с цените по-долу). Само не забравяй да напишеш на края на съобщението името си, напомнят опитни потребители.

От Глобул посъветваха потребителите да проверят дали не са въвели забрана на телефона си за входящите или за изходящи съобщения. За да се избегнат затрудненията при изпращане и получаване на съобщенията, е важно също да не се забравя, че в SIM-картата трябва да има не повече от 32 есемеса. А по-дългите от 160 знака съобщения се таксуват като два и повече есемеса.
Есемесите са все по-предпочитан начин за изпращане на честитки за Коледа и Нова година. Поздравленията пристигат веднага, където и да се намира получателят в новогодишната нощ.

Но едно от най-големите недоразумения по празниците

е, ако изпращачът на есемеса не изпише накрая на съобщението името си. Защото този, който го получава, може да няма неговия телефон в указателя на своя апарат и да не знае от кого го получава. Често потребителите сменят своя джиесем и нямат в паметта номерата, които по-рано са имали. Получаването на есемес без подпис може да създаде проблеми и да скара хора навръх празниците.

Няма да изключваме телефонни линии след 00 часа заради претоварване, съобщиха за e-vestnik и от наземните телефонни линии – БТК. „Модернизираната ни мрежа е направена така, че може да поеме позвъняване от всичките ни 2,5 млн. абонати”, каза Георги Куртев, говорител на компанията.
На Нова година обаче със сигурност най-натоварени са мобилните оператори, тъй като повечето хора не са у дома и разчитат на тях като средство за комуникация с близки и приятели.

Тази година инвестирахме много за повишаване на капацитета, мрежата ни е в състояние да обслужва над 6 млн. абонати, заявиха от МТел. Спрямо предишни години


капацитетът на SMS-центровете също е увеличен пет пъти
,

което ще ни позволи по-добре да обслужим големия трафик по празниците, твърдят от МТел. Тази година са построени повече от 300 допълнителни базови станции и мрежата се обслужва вече от над 3000 станции, обясниха от мобилния оператор.

Непрекъснато разширяваме мрежата и от година на година става по-лесно поемането на големия трафик, обясниха на свой ред от Глобул. (За трета поредна година Глобул ще предостави всички приходи от есемеси, изпратени в мрежата на компанията между 00.00 ч. и 24.00 ч. на Коледа, 25 декември, за целите на своята програма “Да чуем детските мечти”).

Като най-млад оператор заложихме на най-модерната технология за момента, имаме 2G и 3G най-високоскоростен вариант и системата е абсолютно готова за голямо натоварване през празниците, се похвалиха от Вивател и уточниха, че имат 1 милион абонати.

E-vestnik ще проследи как се държат мрежите на мобилните оператори в новогодишната нощ и ще пусне коментари на потребители. Ако някой потребител не успее да се обади в продължение на час-два около полунощ, въпреки хвалбите на операторите, трябва да знае, че може да поиска обезщетение по съдебен ред. В полунощ много родители са разделени от децата си и връзката с тях е важна не само заради поздравления или уговорки за срещи, а и заради тяхната сигурност. Обезщетенията в такива случаи могат да варират от стотици до хиляди левове, плюс съдебните разноски. Но у нас още няма традиции да се съдят компании за неизпълнение на услуга или създаване на проблем и рискове за клиента. От друга страна вестниците са агресивни към елекроразпределителни или водни дружества, но никога не закачат мобилните оператори, въпреки че техните сметки са по-солени. Причината е, че те са от най-големите рекламодатели в медиите.


Намаления и промоции по празниците

Абонатите на БТК ще говорят с Европа и САЩ за 15 стотинки на минута с ДДС до края на декември и първата седмица на януари. Промоцията важи за разговори на домашни и бизнес абонати към фиксираните мрежи в Европа, както и към фиксираните и мобилните мрежи в САЩ и Канада.
Промоционалната цена не заменя отстъпката от 10 % в плановете, които включват по една избрана международна дестинация от тези страни. Предложението важи и за домашните абонати на плановете „Минимум”, „Ограничен” и „План за инвалиди“.

Клиентите на преплатена услуга на Вивател ще получат бонус от 50 до 500 безплатни минути и есемеси в мрежата на оператора при всяко презареждане с ваучер до 31 декември 2007 г. Натрупаните безплатни минути за разговори и есемеси ще могат да се ползват до края на февруари следващата година. За ваучерите от 10 лв. клиентите на Вивател ще получат бонус от 50 безплатни минути и 50 безплатни есемеса в мрежата на мобилния оператор. Клиентите, които презаредят с ваучер от 20 лв., ще получат по 200 безплатни минути и есемеса, а тези, които използват ваучери от 50 лв. – по 500 безплатни минути и есемеси в мрежата на Вивател

По света

В Китай SMS-общуването се превръща в мания. По данни на China Telecom миналата Нова година – в нощта срещу 1 януари 2007 г. – в Пекин са изпратени около 150 милиона съобщения. За час пекинците са пращали по 3 милиона съобщения по джиесема, докато в други дни по 1 милион.


При кой оператор съобщенията са най-евтини?

Цени на SMS на Вивател

0,11-0,15 лв. за различните абонаментни планове вътре и извън мрежата на Вивател
0,21 лв. – към чуждестранни оператори

За предплатени карти

0,19 лв. – вътре и извън мрежата на Вивател
0,30 лв. – към чуждестранни оператори

Цени на SMS на Глобул

Абонаментни планове:

0,14 лв. – към всички оператори в България
0,22 лв. – към чуждестранни оператори

Предплатени услуги:

0,14 лв. към всички оператори в България
0,22 лв. – към чуждестранни оператори

Цена на SMS на М-Тел

За абонати:

0,22 лв. – към други мобилни мрежи в страната
0,18 лв. – в мрежата на МТел (От 1 до 20 съобщения )
0,13 лв. – в мрежата на МТел (От 21 до 100 съобщения )

Предплатени услуги (Prima):

0,18-0,25 лв. според тарифния план, часовата зона и за кой оператор е предназначено съобщението. Има и т. нар. Happy hour за тарифен план „Парти” – между 23:00 и 24:00 часа есемесът е 0,12 лв. към други оператори и 0,09 лв. в мрежата на М-Тел

Към международни мобилни мрежи
0,22 лв. за клиенти на абонаментен план
0,25 лв. за клиенти на Prima

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.