Сашо, продавач на алкохол: Изкупиха уискито. Боговете сигурно са полудели

Покрай празниците се разглобявам от работа, разказва търговецът от пазара „Ситняково”.

Сашо отваря кутия „Джони Уокър“ – син етикет, специална резерва, лимитирана серия, на цена на дребно 2000 лв. Снимки: Нели Томова

По Коледа и Нова година се изпива почти половината от годишното производство на алкохол. Търговците твърдят, че от средата на декември до средата на януари, когато свършват именните дни, се превърта половината оборот на алкохолни напитки за годината.

Продавачите презареждат през половин час, рафтовете се опразват, всеки мъкне торби с питиета. Някои наблягат на количеството и купуват евтин алкохол, но по много. Други избират лукса и пръскат по една учителска заплата (след увеличението) за бутилка отлежало уиски.

„Боговете сигурно са полудели, нали го знаеш тоя филм”, смее се Сашо, който от 18 години продава алкохол на пазара „Ситняково” (в открития магазин срещу тото пункта). Той е тук всеки ден, дори когато температурите падат ниско под нулата. Грее се с малка реотанова печка, но не се оплаква. Казва само, че напоследък го наболява кръста – не от студа, а от постоянното пренасяне на стока.

Сашо показва кутия „Джони Уокър“ – син етикет, специална резерва, лимитирана серия, на цена на дребно 2000 лв. Снимки: Нели Томова

Ден след Коледа хората продължават да се спират пред рафтовете с бутилки, да питат и да развързват кесията. Сашо си има постоянни клиенти. Знае какво да им препоръча и те му вярват като на експерт. Сашо се съгласи да отговори какво и колко пие българинът по празниците.

– Изкупиха ли виното?

– Виното не могат да ми го изкупят, защото аз съм заредил много. Аз предвиждам. Специално виното го предвидих. Уискитата не можах да ги предвидя. Просто уискита между 100 и 300 лв. бутилката се купуваха по 4-5 бутилки. Поне 10 клиента имам такива.

– Значи всичко се купува, не само евтиното?

– Просто се купува скъпо. Дали е за подарък, дали е за пиене, не е ясно, но общо взето се купува с добър дизайн, кутия, така че се предполага, че е за подарък. Не наблягат на обикновените, простите варианти, гледат дизайнерски бутилки.

Шампанско „Луи Родерер“ за 500 лв. бутилката. Снимки: Нели Томова

– Това за уискито, а виното?

– Винената култура на българина все още граничи с нулата. Въпреки това, не знам дали е от снобария или от излишни средства, при мен купуват вина между 30 и 50 лв. бутилката с лекота. Без никакви задръжки.

– Клиентите тук може би са богати?

– И богати, и бедни купуват. Имам вина за 4 лв., и вина за 40 лв.

– Тези, които купуват вина за 40 лв., разбират ли от вино?

– Пак повтарям, винената култура у нас клони към нула. Показваш някакво вино, казваш, че цената му е 50 лв,. Той казва, купувам го, имам пари, и го купува. Какво е, що е, казваш, че е първият български малбек, той чул някакъв сорт малбек, дали е хубав, лек ли е, тежък ли е, той не знае. Просто му казваш, че е първият български малбек, че е лимитирана серия и той купува. Всяко нещо, което е лимитирана серия, което е късосерийно, се продава. Защо? За да не се мине човекът. Случайно да вземе да свърши, пък той да не го е пробвал.

„Чивас Ригал – Роял салют“ за 500 лв. бутилката (вляво) и за 1000 лв. бутилката – лимитирана серия вдясно. Снимки: Нели Томова


– Различни неща ли се купуват за празниците?

– Каквото им дадеш, това. За 18 години аз съм си извоювал някакво доверие от страна на клиентите. И общо взето, каквото кажа аз, това се купува.

– Пие ли се повече от преди?

– В сравнение с миналата година оборотът е с около 20% ръст. И миналата година имаше 20% ръст. От година на година все повече оборот се прави. Но само по празниците, иначе тази година като цяло е слаба. На празника е друго. Имам клиенти, които не са идвали две години, но кацват точно днеска, или вчера, или оня ден. Тия последните три дни се разглобих. „Менада” бях поръчал за 7000 лв., вино „Любимец” за 3000 лв., отделно „Todoroff”, „Ничия земя”…

– Ракия търси ли се?

– Тази година ракиите не вървят много добре. На голяма част от ракиите качеството им спадна – „Бургаска мускатова”, „Сливенска перла”, „Стралджанска” – просто няма купуване. Ракиите вървят само такива, дизайнерски – „Хан Крум”, 13 годишна, 25-годишна „Сливенска перла” …
При мен купуват ракии над 15-20 лв. Народът се научи, че трябва да купува скъпи ракии, за да е ракия. Евтините са 6-8 лв. на дребно.

Малко по-евтини уискита – между 50 и 150 лв. Само горе вдясно един „Лагавулин“ за 500 лв. се отклонява от ценовата категория. Снимки: Нели Томова

– То това не може да бъде ракия….

– То може, ама не трябва да плащат акцизи.

– Тоест използват фалшиви бандероли?

– Което го правят големите производители.

– От твърдия алкохол какво се търси, освен уиски?

– Главно уиски върви, в големи количества. В момента върви повече от водката. Но аз нямам скъпи водки, ако имах, щях да продавам и скъпи водки. Но просто имам скъпи уискита и като себестойност са 10 към 1 спрямо водките.

– А шампанското как е?

– Това знаете ли какво е? (вади и отваря кутия с бутилка шампанско, фабрично увито в цветен целофан) Говорим за шампанско Nо 1 в света, Louis Roderer Crystal. Срещу скромната сума от 500 лв. Имаме в наличност още 5 бутилки, добре сте дошли да ги закупите.

– Случвало ли се е да търсят нещо, което нямате?

– Не, никога. Или го намирам, ако го няма. Ама много рядко се случва.

– Не измръзвате ли тук през зимата?

– Кръстът ме заболя само. Не от студа, ами от носене. Торбите изнасям, жжжт-жжжт до колата, нося, изнасям, нов дойде, дойде стока, прибирам я, вадиш, катериш се тука….

Виното
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.