Неапол тъне в боклуци, туристите бягат

Мъж минава край купчина боклук в квартал Сан Джорджо в Неапол. Заради несъбраната смет туристическата година в града е под заплаха, а все повече пътуващи отменят резервациите си. Снимка: Ройтерс

„Това ли е Италия?“, пита недоволен испански турист. Той снима купчина боклук на „Толедо“, главната търговска улица на Неапол, който от няколко дни е в плен на 5000 тона отпадъци и преживява най-тежката криза със сметосъбирането. „Бяха ме предупредили, че Неапол е мръсен град, но чак такова нещо не бяха очаквал! Не мисля, че ще дойда пак“, допълва туристът.

afp-logo.pngНасред историческия център на Неапол няколко посетители, които не са успели да анулират резервациите си, се опитват да заобиколят огромните камари боклук, струпани по пресечките. Мъчат се и да не обръщат внимание на вонята, която се носи от тях. „Много е шокиращо, но преди всичко е опасно за здравето“, възкликва Анна, 30-годишна перуанка, дошла за десетина дни в Неапол с 4-годишния си син. „Избягвам дългите разходки с детето и предпочитам да се возя на туристическия автобус за обиколки на града“, допълва тя. „Мръсотията не разваля красотата на Неапол, а около историческите паметници е почистено“, признава тя, като сочи Кастел Нуово, средновековния замък, един от най-прочутите паметници на културата в града.

„Преди да дойда видях по телевизията кадри от боклуците по улиците, но въпреки това не се отказах от пътуването. В края на краищата човек не бива да обръща внимание на смрадта, която се надига от камарите с боклук – тогава разходката пак става приятна“, казва 25-годишната Маргерита, която е от Падуа, Северна Италия. „Тази ситуация е ужасна най-вече за неаполитанците. Ние сме тук само за няколко дни“, добавя жената.

„В последно време не се виждат туристи. Чужденците почти изчезнаха“, въздъхва Феличия, сервитьорка в кафене, което е на две крачки от централния неаполитански площад „Плебишито“, но чиято гледка сега е помрачена от купчина боклук, трупащ се отсреща на улицата.

За Антонио Летера, директор на хотел „Стар хотелс Терминус“ на площад „Гарибалди“, новата криза води до явен спад на туристите. „Мисля, че по коледните празници и по Нова година имах между 20 и 25 процента по-малко клиенти в сравнение с миналата година. Анулираните резервации бяха доста. Клиентите казват, че са анулирали резервациите заради кризата с боклука“, допълва той.

Полицай за борба с безредиците разглежда горящ боклук на улица в Неапол. Министър-председателят Романо Проди даде три месеца на новия отговорник за боклука, за да реши кризата и да изчисти града. Снимка: Ройтерс

Още по-притеснен е председателят на Търговската камара на областта Кампания Маурицио Мадалони Той говори дори за черна година за туризма в Неапол и за загуби, които могат да достигнат десетки милиони евро. „Най-сериозното не са анулираните резервации. За нещастие очакваме голямо негативно влияние на кризата върху всички дейности, свързани с туризма за цялата 2008 година“, казва той. „Получаваме много негативни отзиви от туристическите оператори, които ни казват, че не са сигурни дали ще подновят договорите с туристическите обекти в областта. А те представляват мнозинството от туристите, идващи в нашата област“, продължава Мадалони. „Новата криза с боклуците разруши престижа на града и всички усилия да му върнем доброто име, които положихме през последните няколко години,“ отбелязва той.

От 1994 година Неапол и околностите му редовно са засипвани с купчини боклуци. Причината е недостигът на центрове за обработка на отпадъците. Вчера италианският премиер Романо Проди назначи бившия началник на италианската национална полиция Джани Де Дженаро начело на кампанията за прочистване на областта Кампания от натрупалия се боклук. Де Дженаро има 3 месеца, за да се справи с кризата и пълни правомощия, за да намери трайно решение за сметосъбирането в областта.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.