„Нано“ и надпреварата за евтини автомобили + фотогалерия

Концернът "Тата Моторс" започва производството на кола за 2500 долара, която трябва да възроди индийската икономика

Шефът на индийската „Тата“ Ратан Тата позира с новия автомобил на компанията „Нано“. Снимка: Ройтерс

„Тата Моторс“ стават известни като производител на камиони от индийските райони в икономически упадък. Преди десет години концернът пусна на пазара „Индика“, първата кола, произведена изцяло в страната. През тази седмица компанията представи нов революционен автомобил, който хвърли ръкавица в лицето на участниците в напрегнатата конкуренция за пазарната ниша, която покрива хората, купуващи автомобили за пръв път. При това съвсем явното оръжие на „Тата“ е това, че е невероятно евтина.
През 2003 г., когато шефът на „Тата“ Ратан Тата изложи плановете си да конструира кола, която ще струва по-малко от 100 000 рупии (около 2500 долара), конкурентите – производители на автомобили, заявиха, че това не може да стане. Времето минаваше, Тата държеше на своето, а те започнаха да увъртат. Може би колата ще прилича на покрит мотоциклет, казваха те. Когато се появиха любопитни подробности за дизайна на новата кола, те започнаха да се притесняват. Накрая, през април, президентът на „Рено-Нисан“ Карлос Госн обяви плановете си да произведе автомобил за три хиляди долара в партньорство с индийския производител на мотоциклети Bajaj Auto.

Новият автомобил "Нано", който е най-евтината кола в света. Колата бе представена от индийската компания производител "Тата" на автоизложението в Ню Делхи. Снимка: Ройтерс

Новият автомобил "Нано", който е най-евтината кола в света. Колата бе представена от индийската компания производител "Тата" на автоизложението в Ню Делхи. Снимка: РойтерсСнимка: РойтерсСнимка: РойтерсСнимка: РойтерсСнимка: РойтерсСнимка: РойтерсСнимка: РойтерсШефът на индийската "Тата" Ратан Тата позира с новия автомобил на компанията "Нано". Снимка: Ройтерс

Тази стъпка беше сигнал, че надпреварата в производството на най-евтините автомобили е започнала. Залогът при това е невероятно висок, което обяснява защо международната автомобилна индустрия почти се оттегли от автоизложението в Ню Делхи, където „Тата“ беше представена като “колата на народа”. Автомобилът може да стане толкова популярен в Индия, колкото първият „Фолксваген“ в Германия през 1938 г. и за един ден да удвои размера на индийския пазар на пътнически автомобили. „Тата“ може да даде така необходимия тласък на промишлеността в страната, която от години страда от растеж на безработицата. Като насърчи доставчиците на части да разработват нови методи за рязко намаляване на цените, то може да допринесе и за изграждане на ефективна верига за доставки за индийската автомобилна индустрия.

Трусът обаче няма да се усети само в Индия. Малките коли като „Фолксваген Голф“, „Нисан Tsuru“ и „Рено Клио“ вече водят по продажби в Латинска Америка и в Европа, а от PricewaterhouseCoopers изчислиха, че половината от растежа в продажбите на автомобили между 2006 и 2011 г. ще бъде регистриран в Бразилия, Русия, Индия и Китай – страни, където се очаква да се купуват предимно малки и евтини коли. Дори в задавящата се с бензин Америка, където днес най-евтината кола е Chevrolet Aveo за 10 000 долара, купувачите загряват с по-малки автомобили. В резултат всички големи производители в света се стремят да разработват евтини, харчещи малко коли, които на първо място могат да бъдат продавани в нови пазари, а след това – изнасяни на Запад.

До миналата година тези коли трябваше да бъдат в границите до 10 000 долара, както е например „Рено Логан“. Сега, когато „Тата“ вдигна летвата много по-високо, заветната цена падна под 5000 долара. Когато към това се прибави и първото място на „Тата“ в наддаването за марките Jaguar и Rover от „Форд мотор“, по всичко личи, че е настъпил часът на индийските автомобилни производители.

Ако има успех, “колата на народа” ще помогне за растежа на цялата индийска икономика, която доскоро се базираше по-скоро на услуги, отколкото на постижения в производството. Когато през 1983 година „Сузуки“ представи за пръв път „Марути 800“ (най-евтината кола в момента, струваща около 5000 долара) в Индия, тя напълно промени местния бизнес и постави основите на възхода на страната като център на производство на автомобилни части. Фабриките на „Сузуки“ в Индия винаги са работили за местния пазар, но неотдавна беше съобщено, че от следващата година компанията ще продава части, произведени в Индия, и на европейския пазар. И други фирми започнаха производство в Индия, привлечени от големия местен пазар и от растящите умения на работници и експерти. Най-агресивен в опитите си да превърне Индия в централен производител беше „Хюндай“. През миналата година компанията изнесе за Европа, Южна Африка и за Латинска Америка повече от 100 000 коли, произведени тук. Освен това тя избра Индия за мястото, откъдето ще стартира новия компактен модел i10. Дори „Форд“ и „Дженерал Моторс“, които закъсняха да забележат потенциала на Индия, пренасочиха усилията си.

Анализаторите са оптимисти за бъдещето на „Тата“. “Без съмнение тази кола ще създаде нова пазарна ниша,” казва Абдул Маджид, партньор по автомобилните анализи на PricewaterhouseCoopers. “Ако погледнем автомобилния пазар на Индия, по-голямата част от него – над 70 на сто – е от превозни средства на две колела. Разликата в цената между тях и онези на четири колела е доста голяма.” Цената на “колата на народа” е малко по-висока отколкото струва обикновен мотоциклет като Hero Honda 100cc Splendor. Затова Маджид предвижда, че новата кола на „Тата“ ще накара между 10 и 20 процента от каращите скутери и мотоциклети индийци да си купят кола. Ако това стане, всяка година ще се продават 1,8 млн. коли – което се равнява на настоящия обем на продажби в индийския пазар на пътнически автомобили.

Повечето анализатори чакаха да видят дизайна на колата, преди да изчислят възможните продажби. Ратан Тата изигра картите си невероятно, като в трите години, преди да представи “колата на народа”, не разкри почти нищо за външния й вид. Компанията успя майсторски да снижи цените, което също ще бъде определящо за влиянието на автомобила върху глобалната индустрия. Прототипите ревностно бяха пазени в тайна. Всъщност допреди седмица всичко, което се знаеше за „Тата“ беше, че ще харчи един литър на 25 километра, което покрива европейските стандарти за отработени газове и се равнява на разхода на „Марути 800“. Тази информация благосклонно беше предоставена от един от директорите на компанията, след като носителката на Нобелова награда в областта на климата Ражендра Пачури предположи, че “колата на народа” ще бъде кошмар за околната среда, особено ако изведнъж улиците се задръстят с новите автомобили. Беше издадено също така, че в колата са използвани повече пластмасови болтове, отколкото при традиционните автомобили, като общият им брой е по-нисък от обикновено. Така бяха потвърдени и слуховете, че инженери от „Тата“ са посетили производителите на Lotus в Малайзия, за да проучат възможността за залепване на свързващите части като алтернатива на заваряването.

Най-вероятно обаче други мерки за намаляване на цените ще имат по-голям ефект. Като обещава големи продажби, „Тата“ работи с доставчици на авточасти, които могат да сведат цената на всяка част до предварително определени граници. Усилията напомниха на специалистите за техниките, които Тата използва преди няколко години, за да свали цената на Ace – първият мини пикап на Индия – до 6000 долара. Така Ace се доближи да цената на триколките, използвани най-често в дребния бизнес. В своеобразен инженерен подвиг компанията предложи дизайн, който позволи от заготовките, от които се произвежда двигателят за „Индика“, да се прави и двигателят за Ace. Така не само беше избегнато изграждането на изцяло нов двигател, но и станаха възможни още повече икономии. Ако “колата на народа” демонстрира същите показатели, „Тата“ – и Индия – може да спечелят състезанието сред миниатюрните автомобили.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.