Ще въведе ли Саркози данък интернет?

Френският президент Никола Саркози на пресконференцията в Елисейския дворец. Той предложи да се въведе данък върху интернет и да се спрат рекламите в обществените телевизии. Снимка: Ройтерс

Без да се колебае, когато трябва да излъска репутацията си на човек, готов да се изправи срещу закостенелите разбирания, френският президент Никола Саркози предложи френската държавна телевизия да се финансира чрез нов данък върху една дейност, която досега икономисти и специалистите в сферата на комуникациите смятаха за почти неприкосновена – използването на интернет.

Новината се появи във вторник, по време на първата самостоятелна пресконференция на Саркози в Елисейския дворец. Като част от плановете за усъвършенстване на държавната аудиовизуална империя президентът предложи „да се забрани изцяло рекламата в обществените канали”, а загубите от рекламното вето да бъдат компенсирани частично от „клонящ към нулата данък върху новите средства за комуникация като достъпа до интернет и мобилните телефони”. Саркози смята, че като освободи държавните телевизионни канали от чувствителната към рейтинга реклама, ще позволи на обществената телевизия да престане да се опитва да копира популярните, но затъпяващи телевизионни игри и реалити предавания, които в момента доминират в програмите на частните канали, по, както каза той, „чисто меркантилни” причини. Вместо това обществените канали ще могат да програмират качествени документални, образователни и художествени предавания. „Това е революция, която ще промени икономическия модел на обществената телевизия и цялата природа на културната политика в комуникационното ни общество”, каза Саркози.

Подводните камъни в идеята са, че облагането с данък на използването на интернет е широко заклеймено като сигурен начин да се осакати растежът в икономиката. „Най-общо казано, налагането на данък върху интернет е лоша идея и потенциална спирачка пред използването на мрежата и развитието”, заяви Одри Мандела, основател на независимата лондонска консултативна агенция Mandela Associates. „Не знаем подробностите на френското предложение и е трудно да кажем какви проблеми би довело облагането с данък на интернет.”

Френските специалисти предполагат, че планът ще засегне доставчиците на интернет в страната с малък месечен данък, дължим от всеки клиент. Допълнителният плосък данък от само едно евро за всеки от 16-те милиона интернет потребители ще донесе около 290 млн. долара за една година – или близо 25 процента от от годишните постъпления от 1,2 милиарда долара на обществените телевизии, които те ще загубят от забраната на рекламите. Възможно е месечният данък да е дори по-висок и да не предизвика прекалено много гнева на потребителите, защото в момента Франция се радва на едни от най-евтините цени за интернет в развития свят. Месечният достъп до мрежата струва средно 37 долара, което е с 37 процента под нормите за членовете на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. Тази успокояваща разлика може да е една от причините за смелостта на Саркози да се изправи срещу общоприетото виждане за данъчното облагане на интернет.

„От увеличената цена на интернет заради данъците се боят най-вече новите потребители, които смятат, че ако услугата стане по-скъпа, ще успеят да се оправят и без нея”, казва Мандела. Но годишното потребление на мрежата във Франция расте с почти 14 процента, а при бързите връзки растежът е с повече от 22 процента. Затова Саркози може би е пресметнал нещо, което и неговите колеги също са разбрали: за повечето хора достъпът до интернет вече е нещо задължително. „В днешно време просто не са много хората, които да отговорят на по-високите цени на интернет с изречението: „Забрави, отсега ще се оправям без мрежата”, казва Мандела. „Преди десет, дори преди пет години, това не беше точно така. Днес обаче нямаме избор.”

Табуизираното данъчно облагане на интернет може и да не предизвика протест, но пък забраната на Саркози за реклами в обществената телевизия най-вероятно ще го направи. Шефовете на държавната телевизия вече изразиха недоволството си от предложението, което може да доведе до намаляване на работните места и до намеса на политиката в програмирането. Капацитетите бързо подчертаха, че планът ще изпрати милиарди в бюджета на частните канали и особено при лидера на пазара TF1, който е собственост на група, управлявана от Мартин Буиг – близък приятел на Саркози. Саркози предложи и нов данък върху рекламните приходи на телевизиите, който трябва да осигури допълнително финансиране на обществените канали, лишени от това перо. Как ще се развие всичко това, ще стане ясно, когато се появят подробности от амбициозния план. Междувременно революционният план на Саркози изпрати поддръжниците и противниците му там, където обича да ги вижда: на старта, готови за действие.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.