Домейните – новата златна мина в Интернет

Регистрирането на имена на домейни е новият печеливш хит в мрежата

Сайтовете, които бяха продадени по време на конференцията Домейнфест в Холивуд. Все повече хора са склонни да дават огромни пари за имена на домейни, като са убедени, че в бъдеще инвестицията им ще се окаже успешна. Снимка : Домейнфест

Имената на домейни се превръщат в новата златна Интернет мина. С тази идея Kсавиер Бук, изпълнителен директор на люксембургската компания „EuroDNS“, имал намерение да похарчи 100 000 долара за имена на домейни на специален търг миналата седмица. За по-малко от час превишил този лимит.

В крайна сметка, след тричасовия търг, Бук изхарчил 150 000 долара за 15 доста примамливи имена като 7th.com, chaptereleven.com, microfinancing.com и computersystems.com.

„За две години тези имена ще ми върнат и умножат парите, смята Бук. Светът едва сега започва да осъзнава колко важно е да притежаваш предимства като добър домейн.“

И наистина, за пръв път много хора, които са извън затворения кръг на занимаващите се с Интернет домейни, могат да се съгласят с мнението на г-н Бук. Без съмнение, името на един уеб сайт може да бъде ценно и да генерира печалби по същия начин, по който го правят акциите или недвижимите имоти. Нещо повече, имената на домейните започват да привличат все по-голямо внимание – факт, с който ветераните в бранша не са свикнали, и не приемат напълно.

Ксавиер Бук и другите Интернет предприемачи като него печелят, когато потребителите отварят закупените от тях адреси и кликат на съпътстващите реклами. Също така, големи печалби се регистрират и при препродажба на имената на големи компании, които държат на специфичен домейн.

Като цяло, хората в този бизнес не се славят с много добра репутация. Тяхната дейност изисква много малка част от усилията, необходими за разработката на реален уеб проект. Наистина, Бук и колегите му разчитат единствено на кликовете на неопитни Интернет потребители, които налучкват даден сайт и са прекалено мързеливи, за да използват търсачка. Също така, в ранните години тази сфера беше доминирана от потайни, да не кажем нелегални елементи и тактики.

В наши дни става въпрос за много сериозни суми. Миналата година 106 домейна спечелиха по 100 000 долара печалба, а специално porn.com достигна до 9,5 милиона долара. За 2006 г. само 70 домейна регистрираха шестцифрени печалби. Днес милиони такива сайтове, които единствено насочват към автоматизирани реклами на Google и Yahoo, носят милиони долари печалба.

Като резултат, през последните месеци много компании наляха пари в този бизнес. Миналата година две компании от Лос Анджелис – Demand Media и Oversee.net спечелиха близо 400 милиона долара от инвеститори. Фирмите притежават хиляди домейни, предлагат хостинг и рекламни услуги.

„Смятаме, че това е един напълно законен бизнес,“ казва Робърт Л. Морс от Оаk Hill Partners, която инвестира и двете гореспоменати компании. „Както при много други развиващи се пазари, този върви към по-професионални отношения.“

Така или иначе, инвеститорите са уверени в бъдещето на онлайн рекламата и във възможностите за печалба от домейни. Има идея акции на компаниите, държащи домейни, да станат достъпни за закупуване на пазара, въпреки днешното му нестабилно състояние. Миналият септември компанията NameMedia вече стори нещо такова, като пусна акции на фондовата борса Nasdaq.

„Този пазар може да се окаже истински оазис, особено в сравнение с останалата част от икономиката“, казва Дейвид Лиу, мениджър на финансовата къща Jefferies & Company.

Moмент от търга на домейни, който се проведе наскоро в Холивуд. Имената на уеб страници са най-привлекателната Интернет собственост за момента. Снимка : Домейнфест

Хората от бизнеса с домейни вече имат своя търговска група във Вашингтон, макар и само с един служител на пълно работно време. Също така разполагат с финансисти, които да дават заеми срещу гаранция имена на домейни.

„Този бизнес за дълго време беше доста потаен“, казва Франк Шилинг, един от пионерите в областта, който направи големи печалби от сайтовете drugproblem.com и diamondweddingrings.com. „Когато правиш пари, докато си стоиш вкъщи по пижама, нямаш полза да го разгласяваш на целия свят“, казва той.

Разгласено или не, състоянието на Шилинг днес явно е доста стабилно. Той живее на остров Гранд Кайман, откъдето наскоро пътува до САЩ с личния си самолет Gulfstream IV и отседна първо в Лас Вегас, преди да говори на конференцията DomainFest в Холивуд, която беше спонсорирана от Oversee.net.

Като всички ветерани, Шилинг не изглежда особено ентусиазиран за новата посока, в която се насочва бизнесът. „Подобни събития разгласяват на всички колко успешен е нашият бизнес и затова ще става все по-трудно да се правят големи пари.“

Преходът на този бизнес към уважение и професионализъм все още не е завършен. И днес съществуват практики, които са доста съмнителни – например регистрирането на домейни с имена подобни на големите марки. Идеята е по погрешка уеб потребителите да ги отварят вместо това, което наистина търсят.

През последните няколко месеца Yahoo, Dell, BMW и Microsoft заведоха дела срещу притежатели на домейни, които използват имена, близки до имената на техните марки. Все още се чакат решенията на съда.

Друга спорна практика е тестването на домейни. Регистрират се цял куп уеб адреси, които се пускат на петдневен пробен период, за да се разбере колко добре вървят рекламите на отделните сайтове. След това непечелившите се връщат, както и парите дадени за тях. Google и Icann, неправителствена организация, която наблюдава системата на домейните, смятат да се противопоставят на тази практика.

„Отвличането“ на домейни е друга практика. По време на конференцията DomainFest, Сюзън Кавагучи, мениджър в eBay, заяви, че компанията й е отделила доста време в подсигуряване „някой да не открадне ebay.com.“

Moрс от Oak Hill Capital смята, че този бранш все още е „в пубертета“. „Пораства в много отношения, но големи аспекти все още са в юношеството.“

От финансовата компания Domain Capital смятат, че лошата репутация на бранша няма да му попречи да продължава да носи печалби. Фирмата очаква тази година да предостави около 20 милиона долара на „домейнъри“ като приеме като гаранция най-перспективните им имена на сайтове.

Роберто Алфано, един от основателите на компанията, казва, че прекарва много от времето си в убеждаване на банките от Уол Стрийт да финансират бизнес модела му. Алфано казва, че не е лесно да накараш традиционните инвеститори да възприемат домейните като източник на печалба. „Но този бизнес се разраства и постепенно негативните конотации изчезват.“

С разрастването на бизнеса, някои от малките играчи може да загубят. Дан Боуман от Охайо има собствен бизнес с домейни и с помощта само на сестра си регистрира имена, които имат връзка с актуални събития в политиката и културата – например obamahillary.com и bloombergrice.com.

Боуман казва, че големите компании са разработили сложен софтуер, който закупва желаните домейни в първия момент, когато това е възможно, което оставя малко простор на фирми като неговата.

„Предстоят големи промени, които са сериозно предизвикателство за малките играчи, казва той. Големите компании могат да правят неща, които аз не мога. Явно ще трябва да работя по-здраво.“

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.