www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
сряда, 17 септември 2014
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Само 92 еко-автомобила продадени в България - Тойота, Лексус, Хонда

У нас няма данъчни облекчения за хибридните коли, както е по света
У нас няма данъчни облекчения за хибридните коли, както е по света

21 Февруари 2008

 

Тойота Приус развива 175 км в час и гори по 5 л на градско. Снимка: Сайт на “Тойота”

Повечето българи не знаят, че вече от 2 години на пазара ни се продават няколко модела хибридни автомобили, които пестят гориво, замърсяват в пъти по-малко околната среда и се управляват по-лесно дори от кола с автоматични скорости.
Хибридните автомобили, които се произвеждат в момента в света, се движат чрез комбинация от електрически мотор и бензинов двигател. Особеното на хибридната система е, че тя е затворена и работи напълно автономно, без каквито и да било външни източници на ток. Не се зарежда с ток на бензиностанцията, не се включва в контакта и не се полагат специални усилия за поддръжката й. Когато паднат батериите, бензиновият двигател се включва и започва да ги зарежда. Автоматична система решава вместо водача дали колата да се движи на ток или на бензин, в зависимост от условията на шофиране и от степента на зареденост на батериите, но така че да се получи оптимално съотношение между разход на гориво, вредни емисии, поведение на автомобила съобразно пътната обстановка и др. Някои модели като Тойота Приус имат бутон за шофиране само на ток, в екологичен режим.

Докато в България още се питаме какво е това хибриден автомобил и включва ли се в контакта, в Западна Европа и в САЩ дори законите са вече променени, така че да има привилегии за водачите на хибридни автомобили. В Лондон например, собствениците на хибридните модели на Лексус, Тойота и Хонда не плащат еко-такса за влизане в широкия център на града. Това им спестява по 10 паунда дневно (или около 3 000 паунда годишно). В САЩ за тези автомобили се плащат по-ниски данъци. В някои щати има магистрали с отделни платна, по които имат право да се движат само хибриди. И докато другите коли чакат в задръстването, те се придвижват свободно.

В Ню Йорк се изпълнява програма, по която до 2012 година всички жълти таксита в града ще са хибридни. Много такси-компании в други държави също подменят автопарковете си с такива автомобили, не само по екологични причини, но и защото е по-изгодно. В натоварения градски трафик икономичността на хибридите се проявява най-добре. В градски условия се включва главно електродвигателят. При режим на работа „тръгни-спри“ бензиновият двигател не работи, освен ако не се налага да презареди батериите. Така колата не харчи гориво, не замърсява въздуха и не прегрява в задръстванията, за разлика от стандартните автомобили.
По информация на електронното издание http://www.dailytech.com едно такси Тойота Приус е изминало във Ванкувър 400 000 км за 2 години. Двамата му собственици се хвалят, че са сипвали от 10 до 15 литра бензин за 12 часова смяна, в сравнение с 35 до 55 литра при обикновените таксита. За тези 400 хил. км. те са имали с 1/3 по-малко разходи по поддръжката, в сравнение с други автомобили, а хибридното задвижване изобщо не се е повреждало.

Тойота България от 2 години продава на българския пазар хибридния модел Тойота Приус, а отскоро предлага на клиентите си и хибридни модели на всички видове Лексус (Лексус е подразделение на Тойота за производство на луксозни автомобили). Освен Приус и Лексус, има само още един автомобил-хибрид, който се продава на българския пазар - Хонда Сивик – хибрид.

Отскоро много производители от автомобилната индустрия започнаха да показват по световните изложения свои прототипи на екологични коли – хибридни, само електрически и дори - водородни. Тойота разработва своя Приус още през 1996-1997 година и проектът струва на компанията 1.2 милиарда долара. Иронията е, че през следващите 10 години, докато Тойота прави батерии и инвестира в развойна дейност, целият останал автомобилен свят буквално й се смее, че харчи луди пари за подобен проект. Само Хонда реагира веднага и 2 години по-късно, през 1999 година, пуска своя хибриден модел - Хонда Сивик.

„След топлата зима през 2006-2007 година и резкия скок в цените на петрола целият свят изведнъж разбра, че нещата не отиват на добре и всички производители решиха да правят хибриди, но 10 години са си 10 години – това е един път, който вече е изминат. Оказа се, че традиционно силни европейски и американски автомобилни производители изпаднаха в ролята на догонващи“, казва Асен Василев от Тойота България. Според него, бъдещето и посоката за развитие на автомобилната индустрия е в екологичните двигатели. „Основната цел на Тойота е да се постигне автомобил, който отделя нула вредни емисии и се движи в пълна хармония с природата, без да използва бензин. Това ще се случи, разбира се, когато технологиите го позволят“.

За да навакса „изоставането“ и да си спести инвестирането в нови разработки, Форд мотор къмпани е сключила договор с Тойота и използва лицензионните права върху хибридната технология. В момента Тойота доставя хибридни системи за много от моделите на Форд в САЩ и Канада. В автомобилите се влага стандартен бензинов двигател на Форд, а само хибридното задвижване с акумулаторните батерии е японско.

Хибридните автомобили в България

Тойота Приус:

Тойота Приус е хибриден автомобил, който струва 50 000 лв. с ДДС в България - не повече, от аналогични модели коли на бензин в тоя клас. Снимка: Сайт на “Тойота”

Тойота Приус е семеен автомобил от D-сегмент, със среден за класа си размер. Има приятен и просторен салон. Харчи 4,2 литра бензин на 100 километра в извънградски условия и 5 литра на 100 километра в градска среда. Разходът му на гориво е съизмерим с най-икономичните коли на пазара, но предоставя комфорта на голям автомобил. Двигателят му е 1,5 л., мощността - 90 конски сили и развива максимална скорост от 175 километра в час. От 0 до 100 км. ускорява за 10 секунди - показател, сравним с 85% от семейните автомобили, които се продават в момента на пазара – Форд Мондео, Шкода Октавия и др.
„Ние в България още не сме си изживяли детството по отношение на бързите и скъпи коли. Българинът иска да си купи Тойота Приус, но да върви като Порше Кайен – ами не става. Като иска, да си купи Порше Кайен, но да не се оплаква после, че му харчи“, коментира Асен Василев.

Тойота Приус е подходящ за градско шофиране, защото в задръстванията се движи изключително на ток и отделя средно по 104 грама въглероден диоксид на километър, докато средните стойности на другите автомобили от същия клас са от порядъка на 140 грама въглероден диоксид. За сравнение, малката градска кола Фиат 500, която наскоро излезе на пазара, отделя 99 грама. Приусът е близо два пъти по-дълъг и около 1/3 по-широк автомобил от Фиат 500.

Въпреки, че е високотехнологичен, автомобилът не създава проблеми по отношение на експлоатацията. Човек се качва в колата, пъха ключа в таблото, натиска копчето „старт“ и започва да кара. Системата на задвижване на Тойота Приус се нарича Hybrid sinergy drive (хибридно взаимно задвижване) и има 8 години или 180 000 километра гаранция (включително и акумулаторните батерии). Останалата част от автомобила, която е като на всяка друга кола, има стандартна гаранция от 3 години или 100 000 километра.

Приусът се кара като автомобил с автоматични скорости, но изобщо няма скоростна кутия и диференциал. Тяхната роля се изпълнява от самия електродвигател. На мястото на скоростния лост има малко лостче за смяна на посоките напред и назад, подобно на електрокар. Самата предавателна кутия е безстепенна – хибридната система работи в целия диапазон на скорости от 0 до 175, без да сменя предавки.

Електрическият двигател има огромен въртящ момент и колата потегля много бързо от място. Обикновено бензиновите двигатели имат нужда да развият определени обороти, за да се постигнат максималния си въртящ момент, докато електрическият двигател направо тръгва с голямо ускорение. По този повод собственик на Тойота Приус твърди: „В София няма нито един автомобил, който на светофар да ми вземе старта“.

В купето на Тойота Приус всички системи са на ток – сервото, радиото, климатика, отоплението. Ако през зимата се качиш в колата и пуснеш парното, веднага започва да духа топло – няма нужда да загрява първо бензиновият двигател, защото парното няма връзка с него. Климатикът работи на същия принцип. Идеята на производителя е била, когато не работи бензиновият двигател, да може всичко друго да върви.

Цената на Тойота Приус в България е 50 000 лева с ДДС. Това е най-продаваният хибриден автомобил в света – досега от него са продадени над 1 милион броя. В България обаче, моделът не е толкова популярен и през 2007 година са продадени само 28 броя, а през 2006 година – само 13. „От 2011 година в България трябва да започнем да прилагаме европейското законодателство по отношение на нормите за изгорели газове. Тогава таксуването на автомобилите ще бъде съобразено с тези норми и ще има голямо значение дали колата отделя 240 грама въглероден диоксид на километър или отделя 100 грама въглероден диоксид на километър“, казва Асен Василев.

През 1997 година на пазара излезе първият модел на Приус, през 2002 година - сегашното поколение Приус, което през 2006 година имаше обновяване. Догодина ще бъде представен изцяло нов модел Приус, който се очаква да има още по-ниски показатели на изгорелите газове. Производителите обещават при него значително да бъдат подобрени бързината и динамиката на автомобила. Предстои да бъде представен и миниван Приус хибрид, което е още една крачка напред в областта на семейните автомобили. След 2010 година Тойота планира да пусне на европейския пазар хибридни еквиваленти на всички свои автомобили.

Лексус

Хибридният джип “Лексус” RX400h е мощен колкото другите джипове в този клас, но харчи 9 на сто на градско. Снимка: Сайт на “Лексус”

Всички модели от семейството на Лексус се продават и във вариант с хибридно задвижване, с изключение на най-малкия модел от семейството - Лексус АS. До 2 години се очаква на пазара да излезе и негов хибриден близнак.
Въпреки голямото предлагане, досега Лексус са реализирали само 41 продажби на хибридни автомобили в България.
Хибридната версия на популярния модел джип Лексус RX 400h например, струва 129 000 лева (малко по-евтино от БМВ X3, Ауди Q7 или Мерцедес ML), но има изключителните динамични характеристики – 4×4, ускорява от 0 до 100 км. за 8.5 секунди, с мощност около 350 конски сили (250 конски сили бензинов двигател и 114 – електрически двигател). Въртящият момент при потегляне достига до 1000 нютон метра. В градски условия харчи около 9 на сто. „Препоръчваме го на хората, които могат да си позволят автомобил над 100 000 лева (защото между 100 и 200 000 лева групата е една и съща). Динамичните му показатели са като на 8 цилиндровото БМВ X5, което обаче харчи 25 - 30 на сто градско. Някои клиенти се отказват да си купят Тойота Приус, защото се опасяват, че не е много бърза и динамична, но с Лексус не е така.

“Лексус” S450h също не отстъпва по мощност на аналогичния бензинов модел. Снимка: Сайт на “Лексус”

При Лексус-ите вече нямаме тези параметри на Приус-а – да е балансирано, да харчи колкото е възможно по-малко, да отделя малко вредни емисии и да не върви чак толкова много. Тук всичко е на максимум и резултатите са налице“, казва Асен Василев.

Хонда Сивик хибрид

Хонда Сивик е среден клас автомобил с комбиниран разход по каталог - 4.6 литра на 100 километра. Цената му е 43 хиляди лева с ДДС. Състои се от електродвигател и бензинов двигател. Принципът на работа зависи от режима на шофиране – може да работи само на бензин или и на бензин, и на електродвигател. Компютър определя кога кое да се включи и изключи – при спиране на светофар бензиновият двигател гасне, при отпускане на спирачката, той завърта и колата тръгва.

“Хонда Сивик” - хибрид в България струва 43 000 лв. с ДДС. Снимка: Сайт на “Хонда”

Хонда Сивик хибрид е нова кола за българския пазар. Представена беше през 2007 година и до момента има само 10 продажби. „Хората не проявяват интерес да си я купуват, защото в България няма никакви законови предимства за хибридните автомобили. Данъкът на една Хонда сивик хибрид по-висок, отколкото за едно трабантче, което пуши и замърсява в пъти повече околната среда“, казва инж. Георги Манолов от Хонда България.
Хибридният модел на Хонда разполага с всички необходими екстри – климатроник, системи за сигурност, аудио, фарове за мъгла. Гаранцията на всичко, свързано с електродвигателя, е 8 години.
Основните предимства на автомобила са икономията на гориво и ниското ниво на замърсяване на въздуха. Ускорява за 12.1 секунди от 0 до 100 км и вдига максимална скорост 185 км./ч.
В момента Хонда разработва водороден автомобил, който от тази година ще започне да се продава на американския пазар. От представителството на компанията в България не бяха наясно дали и кога такъв автомобил ще бъде представен на европейския пазар и в България, нито колко ще струва. При работата си, водородните двигатели отделят само вода, а процентът на вредни емисии е 0.





Етикет: ,

 

  1. 1) Гери
    Много се радвам че вече и тук се продават еко автомобили, но за съжаление са много скъпи за да си ги позволят всички.Когато започнат всички да предлагат такива автомобили цените естествено ще са по ниски.До тогава ще си мечтаем само за такава кола.Надявам се да се вземат някакви мерки относно старите и замърсяващи коли в България.
  2. 2) Всеки може да кара еко-автомобил като конвертира дизеловия си двигате
    Всеки може да кара еко-автомобил като конвертира дизеловия си двигател на работа с изгоряло олио от ресторантите - www.sasolio.com Хем по-евтино : олиото се взема от ресторантите за около 30 стотинки/литър Хем по-екологично: олиото при изгаряне отделя по-малко вредни емисии Устройство за двигател до 1,7 литра - 690 лв. , за двигател над 1,7 литра - 840 лв. www.sasolio.com
  3. 3) емил
    Няма такова нещо като еко-автомобил. Много моля, ако някой знае да даде определение- що е това еко-автомобил?
  4. 4) Pich
    Ами как какво, еко-автомобил е този, който замърсява много по-малко въздуха защото използва по-чиста технология - а именно ток, а не бензин или нафта, или поне не изцяло.
  5. 5) kissa
    Това с олиото и механизма за изгаряне и приспособяване на дизеловия двигател ме заинтригува! Къде точно може да си сложи човек на колата такова нещо, но пък има и др проблем, за да можеш да караш трябва да сключиш договор снякой ресторант да ти дават олиото си, нещо тук не се връзва!
  6. 6) pgh
    Като собственик на такъв автомобил ( Honda Civic Hybrid ) мога да потвърдя, че няма абсолютно никакви облекчения за тях. Не само това но има и някои спънки. Първото с което се сблъсках е некомпетентността на органите на митницита... Чудеха се "Аджеба как ше му определим митото и ддс-то на това чудо сега" Зашото знаете че се изчислява на база мощност и главната чуденица беше дали трабва да се включва мощността на ел. двигателя в изчисленията или не. В крайна сметка се оказа, че не. После одисеята продължи и в КАТ. Изобщо не бива в КАТ да споменавате че колата ви ...още

  7. 7) Валери
    Един от най-новите двигатели, на които започва серийно производство през 2009, са двигателите с променяща се степен на компресия ( тъй наречените VCR). Те имат много малък разход на гориво и са изключително екологични. Вредните емисии са далеч под нормите. За срарите автомобили остава алтернативата, да използуват биогоривата или изобретението на Пол Пантон ( двигателят работещ с добавка на вода), Изследванията показват, че намалението разхода на гориво пада с 20 до 45%, а вредните емисии намаляват до 90%. В интернет има достатъчно информация и за двата случая. Желая Ви приятно четене.
  8. 8) Harry
    Haide na eco mobilite
  9. 9) Анонимен
    Всичко това е много хубаво а и има и още ,че защитниците на планетата ще се спрат най сетне с тез протести
  10. 10) чичата
    веднага купете лексуси за парламента и всички министри
  11. 11) Анонимен
    Според мен е ненужно сложно още през комунизма се появи българин който накара ДВГ да работи с вода + някаква добавка но се изгуби някъде оттогава но има и други алтернативи - водородни инжекциони,ел.двигатели,хибриди и др.
  12. 12) zelenidgrym
    Крайно време беше няко да направи нещо и да помисли за бъдещите поколения.Хибридите са малка стъпка,но пак е някакъв напредак.Аз лично съм голям фен на новостите, и съм решил да преработя личната си кола в хибрид.Ще пробвам,ако я съсипя ще карам колело.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2014® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com