www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 27 април 2017
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Христо Стоянов: Отец Боян Саръев прави от църкви хотели. Покръстените от него се именуват по ислямски канон

Помаците трябва да се оставят на мира и сами ще се определят като българи
Помаците трябва да се оставят на мира и сами ще се определят като българи

1 Март 2008

 

Христо Стоянов. Снимка: Петър Добрев

Христо Стоянов, на 52 години, е български писател и журналист. Автор на скандалната трилогия „Скритият живот на една помакиня“, „Рязаният поп“ и „Братът“, след която е съден за разпространение на порнография и неколкократно бит от помаци. По тази причина в момента съди държавата в Страсбург. Заради книгата си „Копелето, евангелие от Юда“ е анатемосан и отлъчен от църквата. Впоследствие писателят си спечелва и негодуванието на интелигенцията с „До СтрасТбург и назад“ и „Глутница за единаци“. Роден в Габрово, кв. “Дядо Дянко”, но отраснал в Смолян, Стоянов има интересен поглед върху сложните взаимоотношения в Родопите и не се свени да изкаже мнение по често премълчавани проблеми.

- В книгите си на много места казвате, че помаците са просто българи с друга вяра. Не е ли обаче на моменти критиката ви към тях толкова жестока, че да настрои отрицателно българите християни?

- Не, не мисля. Местните и без това ги познават много добре. Генчо Стоев, лека му пръст, когато прочете „Скритият живот на една помакиня“, каза : „А, бе, Христо, помаците трябва паметник да ти издигнат, след тази книга аз ги обикнах.“ Аз не смятам, че съм настроил някого отрицателно, аз просто съм разказал една човешка съдба. Идването на модерното и противопоставянето на му с религията и биологията на едно младо момиче, ако щете. Книгите ми не са някаква целенасочена критика на Исляма. В „Рязаният поп“ става въпрос за спекулата с религията. Аз не противопоставям. Книгата е чисто документална, но ако я разгледаме литературно, образът на бащата помак е най-положителният, той търпи развитие, той е единственият, който се променя.

- Но дали обикновеният българин християнин ще се замисли за проблемите на помашката общност, за които вие говорите, или по-скоро ще остане впечатлен от силно еротичните сцени в книгите?

- Зависи от читателя. Всеки чете Маркес различно, например. Един етнолог ще намери много в моите книги. По същия начин, ако чете „Сто години самота“ или „Любов по време на холера“, философът ще открие философията, етнологът - етническите проблеми, а порнографът ще намери само голото еб..не – защото там го има всичко това. Там просто го има животът. Аз съм се опитал да направя точно това. Да опиша живота, да направя портрет на едно време. Всяка книга е един вид такъв портрет, но трябва да имаме движеща се картинка, да не застиваме във фотографията, има и други техники.


Снимка: Петър Добрев

- Обсъждайки точно темата за помаците във вашите книги, не може да се пропусне образът на „рязания поп“, който вие не веднъж сте казвали, че е вдъхновен от Боян Саръев.

- Думата не е “вдъхновен”. Точно г-н Саръев да ползвам за “вдъхновение” ли? Аз се вдъхновявам от красотата, а той нито е красив, нито умен, нито интелигентен. Ти интелигентно ченге виждал ли си?! Боян Саръев е уволнен милиционер, след което кара шестмесечни курсове за свещеник. То и милиционерското му образование е такова, но както и да е. Уволнен е между другото от милицията дисциплинарно, заради случка като тази в „Скритият живот на една помакиня“ (б. р.- В книгата ченге прави дете на млада помакиня, с която изневерява на жена си. Помакинята ражда детето, но веднага го удушава). Тогава лежи три месеца в психиатрията, за да избегне съдебното преследване. След това кара курсовете за свещеник и става поп. Става въпрос за спекула с религията. Тя е една от най-конвертируемите валути във всички времена, заедно с национализма. Колко се спечели от религия и национализъм?

- Това напомня и настоящата роля на Волен Сидеров?

- Абсолютно същата история. Той беше във в. „Демокрация“, а след това стана говорител на „Първа частна банка“, след това на „Мултигруп“, а след това на „Овъргаз“. После се насочи към „Монитор“. Това е един човек, който беше във всички мафиотски структури на България. Каква е ролята на говорителя на една такава формация? Да отклонява общественото внимание от нещата, които стават. По същия начин той днес спекулира с национализма. Оказва се, че национализмът е в ръцете на мафията, същото може да се каже и за религията.

- При това положение правилно ли е да се идентифицира българинът с религията?

- Аз съм атеист, но като съм атеист - не съм българин. Има много добри българи, които са мюсюлмани. Аз имам приятел българин от турски произход, Азиз Таш, който сега е преподавател в Истанбулския университет. На премиерата на първата му книга един националист - в кофтия смисъл, защото национализмът има и много други смисли, го попита : „Какъв ти е майчиния език?“ Тогава Азиз отговори „турски“ и цялата зала настръхна. Той обаче продължи: „Майчиният ми е език е турски, но родният е български.“ Това е моделът, който трябва да преследваме. Азиз тогава беше на 18 години, но ми отвори очите за правилния модел за тази страна. Щом като имаме роден език, по телевизията не би трябвало да има майчин. Това разделя, а не моята книга. По националната телевизия едновременно има и роден, и майчин език. Така родният става официален и се разграничава от майчиния – това е разделението, ние сами се делим. Имаме свобода на словото, имаме демокрация, но имаме и официален език. Аз не мисля, че в Америка или Франция има предавания на майчин език по националната телевизия. Това е пълен абсурд. Има си частни телевизии, имаш свободата да направиш цяла телевизия на турски, ако искаш. Това е, стига да не е антибългарска политически.

- Дали обаче Саръев и Сидеров вършат всичко от меркантилизъм или дейността им е част от някаква по-голяма игра? Например игра, която бившите ченгета играят в Родопите?

Снимка: Петър Добрев

- Чист меркантилизъм. Според мен това с ченгетата до голяма степен е измислица на хората с комплекси. Комплексари като Иван Костов, които ги е яд, че преди 10-и не са правили нищо. За съжаление обаче разбрах, че приятели са били доносници. Писах го и в едно есе, че всеки Христос си има своя Добромир Задгорски (б.р. - Става дума за депутата Добромир Задгорски от Коалиция за България, който беше доказан като агент на Шесто управление на ДС). Това са много тъжни неща. Но постоянното съзиране на дългата ръка на някогашните служби е точно комплексарска история. Едва ли някой вече може да командва. Архивите са опасни до момента, в който спят някъде. Тогава от страх да не ти извадят архива, ти можеш да служиш на всеки. Но когато архивът вече е изваден, върху теб не може да бъде въздействано.

- Значи според вас Саръев си плете само собствената кошница?

- Разбира се. Той от църкви прави хотели. И сега да завъртим на 144 ще ни кажат телефоните на три негови хотела, единият от които е “Св. Йоан Предтеча”. Има черно и бяло духовенство. Саръев е от бялото духовенство, а те нямат право да са в манастир. А изведнъж той добавя хотелска част към църква. Хотелска част може да има само към манастир. Саръев иззема едни други функции.

- Обединява или разделя дейността на Саръев в Родопите?

- Твърди, че българизира помаците. Но религията ли идентифицира човека и можеш ли да българизираш българин? Повече от 90% от приелите християнството от Боян Саръев се именуват по канона на Исляма. Там са Карамфил, Бисер, Седеф, Захаринка. Това именуване на неживата природа е по мюсюлманската традиция – те не се именуват на светци. Става въпрос за мимикрия. Хората не могат да разберат християнството в същността му, не го познават, не знаят дори най-дребните неща и затова боготворят Саръев: виждаш ли, той е българин. Не може той да излезе и да каже: „Аз българизирам“, защото аз съм го питал: „Тогава по твоята логика защо не българизираш майка си и баща си, те още са с турско-арабските имена, айде българизирай ги, нали си толкова ербап.” Той отговаря: „Ама тяхната религия не ми пречи, те са българи, но изповядват друга религия.“ Щом за тях е така, защо за другите не е така? Това е голямата трагедия.

- Според вас има ли изобщо смисъл да се сменя вярата на помаците или просто те трябва да се интегрират към останалата част от обществото?

- То е казано от старите турци: интересът клати феса. В момента, в който се създадат условия за работа и така-нататък, те постепенно ще се интегрират като българи, те няма къде да ходят, дори да са си с ислямската вяра. Аз мисля, че ние започнахме да търсим прекалено много пластове. Тук по-скоро действа скалпелът на Окам – всичко, което се набива в очи, е най-трудно да се забележи. Според мен нормалните отношения могат да бъдат такива, когато нещата започнат да се развиват. Вярно, помаците разчитат повече на общността си, отколкото на себе си, затворени са все още, ние сами ги капсулираме. Една общност се капсулира, когато се героизира. Ние ги героизирахме исторически – насила са приели Исляма и т.н, както писа Антон Дончев. Когато ти опоетизираш една такава общност, както направи Хайтов, тя придобива една вътрешна гордост – виж ме, хем са ме били, хем са ме ебали…

- В „Скритият живот на една помакиня“ обаче, голямата мечта на бащата е децата му да избягат от помаклъка. Това не е ли все пак свързано и с религията, не само с изкуствената капсулираност?

- Да, но много хора биха се измъкнали от помаклъка, особено младите, ако имаха някакви средства да излязат от селото. В „Помашка рулетка“ разглеждам и един друг проблем – за сериозното разпространение на синдрома на Даун сред помаците. 14% от новородените в Чепинското корито са с тази болест. Това е поради близките родствени връзки между бащата и майката на детето. Няма и как да е иначе, родителите забраняват момичетата да се женят извън селото, даже чужд помак не дават да се вземе, защото не е сигурно. Така че се налага буквално роднини да се женят, няма опресняване на гените. От друга страна е беднотията, те не могат да излязат и се закотвят на картофите. А там, където няма досег с модерното, идва религията. Надеждата е нещата малко да се разширят, сега както отвориха пътя за Гърция например. Там районът от двете страни на границата е населен предимно с българи мюсюлмани. Но за разлика от нас гърците имат национална политика. От тяхната страна на границата няма такова строителство на джамии.

- Не играе ли огромна роля за капсулирането на помаците и т.нар. „възродителен процес“, който засяга и тях? Да не говорим, че той не е единственият.

- Разбира се, 1896 г. е първият. При социализма за помаците големите проблеми са 70-а година.Тук отново опираме до непоследователността на нашите политици. Едни им дават български имена, после други им връщат старите. После пак се появява някой, казва „мамито ви помашко, сега ще ви направим християни“, и пак им сменя имената. Ако всичко беше свършило през 1896 г. досега щеше да е напълно забравено, нещата се забравят за един век. Но най-интересно е, че на върха на всеки „възродителен процес“ стои помак. На върха на днешния неофициален „възродителен процес“ стои Боян Саръев. Навремето начело на „възродителния процес“ в Смолян беше Величко Караджов, който също беше помак. От такива хора идва идеята за цялата работа. Това е синдромът на вълка единак. След като се е отделил от глутницата, той иска да повлече и други, да не е единственият, който бяга.

- Днес помаците често обвиняват българската държава за споменатите „възродителни процеси“, които вероятно са допринесли за днешната объркана идентичност на общността.

- Да, но какво направиха самите помаци, за да обвиняват. Те какво направиха, за да се идентифицират? Те стоят на едно място и когато им позволят - лаят, когато не им позволяват – не лаят. Аз бях 70-а година свидетел как в Смолян се сменяха имена и върху паметници, дори от Балканската война. Така на убитите помаци от Чепеларе им бяха сменени имената на паметника. Сулейман е загинал за България, а ти му сменяш името на паметника на Орлин, което е пълен абсурд. Но това е нещо типично българско и за това ние и до днес нямаме нация – ние нямаме памет. Ние непрекъсната рушим паметници, ние нямаме самочувствие – това не е цивилизационен акт.

- Очевидно възродителните процеси не водят до никъде. Според вас какво трябва да е правилното отношение към помаците?

- Хората трябва да бъдат оставени на мира и те сами ще се определят. Има си естествени закони, ние не трябва да се бъркаме.

- В този смисъл не е ли книгата на Антон Дончев „Време разделно“ едно малко грубо набъркване?

Снимка: Петър Добрев

- Да, тя е базирана на т.нар. „Райковски дневник“, който описва събития от 1756 г. - когато Чепинското корито приема Исляма. Там е описано как са изколени 200 първенци от с. Райково, сегашен квартал на Смолян, които не са искали да приемат чужда вяра.Турската система обаче ежегодно е правила преброявания, за да събира повече данъци. Не само на хората, но и на добитъка, само мравуняците не е преброявала. Та преди събитията, описани в дневника, в Райково са преброени 236 жители. Да изколиш после от тях 200 първенци е малко абсурдно. Чак 1990 г. се направи химичен анализ и се оказа, че дневникът е писан 1913 г., когато е един от „възродителните процеси“. Излиза, че става въпрос за фалшификат. Затова и доста съм бъзикал Антон Дончев по темата, нищо, че книгата му иначе е прекрасна. Но все пак тя е по поръчка, не може да се отрече.

- А защо има такава неравнопоставеност в образованието между българите християни и мюсюлмани?

- Точно тук държавата трябва да има национална политика. Няма значение колко деца има в едно село, заслужава си там до последно да има училище, за да може да се образоват. А сега има един минимум на учениците, след който се съкращават учители и се върви към закриване на училището. А помаците няма как да излязат извън селото, за да учат, автобусите не ги устройват. Така настъпват имамът и ходжата, започват неделните училища. Родителите казват, че и там децата им се учат, могат и имами да станат, могат и Господ да станат, както се казва в стария виц.

- По този начин ли се народиха странните идеи при помаците за техния „велик древен произход“?

Снимка: Петър Добрев

- Това е спекула. Причината е, че те искат най-после да бъдат обособени. Защото не може да ги дърпат, един път „на ти си името”, втори път „дай си ми името”. Те вече искат идентичност.

- Защо не потърсят българската си идентичност?

- Ама как ще я поискат, когато българите непрекъснато или ги приемат, или ги отхвърлят. Помаците са несигурни. Когато са при българите, на тях им трябва сигурност. А идентичността обединява. Дори тя да е фалшива, обединява.

- Като македонската примерно?

Ако щете като българската. Какво българско има вече в нас на този кръстопът? Но ние имаме своята идентичност. Ние казваме, че сме българи и край. От тук нататък не мърдаме.

- Тоест въобще не е необходимо идентичността да е на етническа или религиозна основа?

- Да, тя е състояние на духа. Според французите “всеки който се съобразява със законите на Франция и говори френски език е французин.” Това е нация. Нацията е съвкупност, казах го още в началото, от етнически и религиозни общности. Тя е състояние на духа и на държавата съответно.

- Какво мислите за т.н. наречените “външни емисари”, дали някой отвън мъти водата на помаците?

- Аз самият съм писал за такива неща, тогава работех в „Новинар“ и бях кореспондент в Смолян. За съжаление нещата опират до мозък.

- До мозък?

- Да, значи дошъл някой външен човек и тогава се включва мисленето на родопчанина за ябанджията. Ябанджия е външният човек, който е дошъл едва ли не да ти изяде попарата. Един приятел англичанин написа една великолепна книга за България, Джон Хамилтън се казва той, а книгата е „Чашата на гадателката”, занимава се и с помаците. Много добра книга, може би единственият сериозен портрет на времето, в което живеем, и то направен с поглед отвън, безпристрастен и същевременно с много страст, защото той много обича България. Та Джон Хамилтън казва: “Христо това село е пусто, защо има нова джамия?” Казвам му: “Защото това са знаци по пътя.” Правоверният като дойде в България, ще знае, че тук са неговите хора. За мюсюлманина отвън това са знаците, които са му необходими да разбере, че това е негова територия. В исляма няма граници, няма националности, всички са братя в качеството си на мюсюлмани. Нещо, което е заложено и в християнството, но впоследствие се изражда. Така че там, където има джамия, това е ислямска територия. Това е, от което те се вълнуват.

- Обикновените хора не разбират тези неща, не знаят как да ги виждат, какво трябва да се промени у тях?

- Трябва да почнат да се обясняват тези неща. Но не както ние ги обясняваме, по принципа на официоза, не държавата да ги обясни. Ще го привлечеш, когато му покажеш, че той е индивидуалност, той не е общност, той си има своите човешки качества. За съжаление те се чувстват силни, когато са общност. Ще успеем по някакъв начин да го отмъкнем от тази общност, но не когато като Боян Саръев го отмъкнем, за да спечелим поредната мъртва душа за хотела му, а когато направим от този човек равнопоставен. Малко или много ние ги гледаме с друго око, едва ли не високомерно. Има го това високомерие, защото ние сме мнозинството все пак. Ние ги гледаме от позицията, ъгъла, гледната точка, която държавата е създала за тях и която ги обособява като такива полу-грамотни, полу-идиоти, група от олигофрени. А те не са олигофрени, сред тях има интелигенти хора, въпреки че тези неща съм ги писал, за съжаление там няма художници, там няма писатели, един писател нямат помаците, един художник нямат, един композитор нямат. Някой задавал ли си е въпроса защо? Защо в Родопите е най-богатата фолклорна област, а няма индивидуални творци? Защото става въпрос за анонимност, те живеят анонимно. Изкуството, каквото и да е, е опит за себеизява. При тях няма себеизява. При тях има общност и анонимност. Аз пея песен, но не съм я написал аз. Нищо, че е моя.

- Когато никой друг не се интересува от тях, това не ги ли затваря в омагьосан кръг?

- Да. Да, значи от друга страна пък се строят църкви, но това е по-скоро като противопоставяне, „ние строим църкви срещу вашите джамии”. Ти да си чувал, някога, някой, който строи църква в Родопите да казва, че я е построил, само защото иска да построи църква? Всеки казва: “При толкова много джамии трябва да се построи църква.”

- Като контраудар?

- Именно, точно това е страшното. Там всяка джамия, те са 101 засега само в Смолянско, може би и малко повече, та там всяка джамия има ходжа и имам. В 68 църкви има 6 свещеника. По 10 църкви на свещеник. Представи си църква, която, това съм го писал, точно две години никой не стъпва в нея, никой няма повод да отиде. Изведнъж се оказва, че църквата е обрана и в сводката на полицията пише: “Църквата е обрана между 1 януари 1997 и 3 декември 1999.” Значи две години там никой не е ходил и попът не знае кога точно е обрана, може би на 2-ри януари? Открадната лопатка и стара пишеща машина „Орион” си спомням, отразявах случая за пресата тогава. Попът знае, че тази църква му се води, но две години никой пенсионер не се е гътнал, да отиде да го опее.

- Тогава ясно е, че от тези църкви няма смисъл?

- Да. За съжаление се строят само заради това. Когато тръгна църквата на Пампорово, идеята беше да се види от високо, да се знае, че това е българско. Разбира се, че тя е показност, всяка църква, всяка джамия е показност. Джамията се прави, за да покаже, тя е знак, обаче ние не правим знаци на християнството. Църквата на Пампорово не стои като знак. Тя стои като среден пръст…

- Защо не се говори по темата за помаците в обществото? Защото нямаме национална идея?

- Нямаме. Какво правим ние, каква е нашата национална кауза, някой излязъл ли е, казал ли е? Каква е стратегията на държавата? Какви национални интереси защитава? Бургас- Александропулис не е национална идея, тя е икономическа идея. Козлодуй? Поврякаха малко, изкараха няколко командировки, но проблемът с Козлодуй остана. Някой да говори за Козлодуй? Ще го закрият, ще направят Белене, Стефан Цанев ще напише втора поема “АЕЦ – Белене”, той направи “Първа атомна”, ще направи и “Втора атомна”…

Нацията е съвкупност от етнически и религиозни общности. В България за съжаление приемаме други идеи. В Америка един с дръпнати очи след два дни казва: “Аз съм американец от китайски произход.” Време е и в България да достигнем до такива позиции. А ние омесваме понятията и не можем да създадем нация с нашите различни терминологии – българи, турци, помаци…





Етикет: , , , , ,

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.
  1. 1) Гачев
    Хааайде разлайте кучетата отново...
  2. 2) амброаз
    Да,интервюто е интересно,както и мнението на Хр.Стоянов.За съжаление не съм чел книгите му и вие ще попитате,'кво търсиш с мнението си,бе.Ами,работил съм с помаци и за това мога да добавя частица личен опит.Те изпитват вина за това че,някога са били основна /ако не и само/ част от башибозука.Друго мое наблюдение и свършвам-когато са извън селото си се държът като българи /има разлика в поведението на този който заявява че е турчин и българин/,но връщайки се на село се държът като помаци.А между другото, много пият и играят комар/ интервюто и надявам се моето мнение обясняват част от нещата/.
  3. 3) шамар-че
    Проблемите не трябва да се премълчават,а да се решават.Съгласна съм с определението на автора що е то"нация".
  4. 4) рапона
    Кой беше казал:Не сме Народ,а племе?В този смисъл слабата социализация на Българската нация,е този феномен,който пречи на нашата идентичност.Интервюто с Христо Стоянов за помаците е само по себе си достатъчен факт за старата аксиома,че изключението потвърждава правилото.Поздравления за Е-вестник!
  5. 5) Светла сила
    Първо."Всеки който се съобразява със законите на Франция и говори френски език е французин" - Е може ли така безотоговорно да се пише - ама то е характерно за полуинтелигентния човек - чул, недочул. Важното е да го извика на висок глас. Е добре оня който има френски паспорт в джоба и не се съобразява със законите на Франция, французин ли е или не е? Ами цитарай точно, ама не можеш щото някой ти го е казал.. Ами какво правят богомилите при потурчването, които са съществували пет-шестотин години преди това. Или родопчаните са ползвали източници като Александрийската библиотека за ...още

  6. 6) Виждащ
    Явно авторът има лична война с о. Боян Саръев и талатливия Стефат Цанев му е нещо крив? Защо ли? Така и не разбрах как двама новопокръстени стават мъртви души за хотелите му...въобще нивото на този писател е определено под средното за България, ама хайде, всеки се бара интелектуалец.
  7. 7) Jeronimo
    Здравей Гачев,какво ще кажеш да разлаем кучетата отново. Като по голям от Христо Стоянов макар и с три ,четери години ще си позволя да направя една констатация - той се хвърля в много дълбока вода без да може да плува добре.Напада Стефан Цанев и Боян Саръев ,които познавам лично и макар да не съм приятел с тях съм имал възможност да разговарям и зная какво представляват.Те не са идеални /кой ли е на днешно време такъв/,имат много кусури и двамата, но мисля че положителните им черти са повече от отрицателните.Това ме навежда на мисълта ,че Хр.Стоянов с тези си писания ...още

  8. 8) Гачев до Jeronimo
    Знаеш ли защо написах това? Защото и двамата знаем, че с нашите коментари нищо няма да направим по случая. Честно да ти кажа за пръв път пиша коментар без да съм чел статията, но пък за сметка на това съм чел други статии за помаци и българи. В коментарите под статиите беше страшно, то не беше джихад, то не бяха псувни, то не бяха простотии от двете страни. Да не говорим , че интересът беше огромен, но пък за сметка на това резултатът - потресаващ. Написах "да разлаем кучетата", защото в тази статия моментално видях стремежа на Е-Вестник да привлече ...още

  9. 9) дмк
    Все старият римски принцип "разделяй, за да владееш". В последните около 20 години на дива демокрация примерите за перфектното (предишната терминология беше ювелирното...) прилагане на този принцип в БГ са безкрайно много. Един срещу друг героично (и не толкова) се изправяха българи, цигани, турци, евреи, помаци, бедни, богати, бизнесмени, работници, лекари, учители, политици, банкери, фараони и какви ли още не. Няма как да не се съглася с Джеронимо - интереси или инстинкти движат нещата. А любовта на българина към страната, както и омразата му към държавата не са от вчера - спомнете си Андрешко. Това ми напомня колко мръсотия изляха политиците върху ...още

  10. 10) Anonymous
    Браво e-vestnik. Добро интервю с човек, който наистина познава въпросите.
  11. 11) haivazof
    Волен Сидеров..............?????????? Абсолютно същата история. Той беше във в. „Демокрация“, а след това стана говорител на „Първа частна банка“, след това на „Мултигруп“, а след това на „Овъргаз“. После се насочи към „Монитор“. Това е един човек, който беше във всички мафиотски структури на България. Каква е ролята на говорителя на една такава формация? Да отклонява общественото внимание от нещата, които стават. По същия начин той днес спекулира с национализма. Оказва се, че национализмът е в ръцете на мафията, същото може да се каже и за религията. Ристйо "алах акбар" ньлтьй
  12. 12) До haivazov
    хайвазов не можах да разбера съгласен ли си с това което цитираш, И какво искаш да покажеш с този байрак? Дали не искаш да кажеш, че тези помаци за които става въпрос, трябва да бъдат посипани с бомби "made in USA" така както бяха иракчаните, или само да бъдат поръсени с малко радиоактивни вещества.
  13. 13) Jeronimo
    Съгласен съм с теб Гачев,но все пак дискусия трябва да има.Мисля че няма по лошо нещо от апатията.Да седиш като теле и да преживяш безчувствено ,когато около теб се развиват събития,от които зависят бъдещето ти и това на децата ти.Иначе наистина си прав,нищо няма да променим поне на този етап, докато чалгата,вмирисаното шкембе и евтина бира са националните ни приоритети.Трябва да минат много години и тогава ако най сетне се оформи и у нас това гражданско общество ,което движи световните процеси напред нещата ще се променят.Първото нещо което трябва да се промени е хората да започнат да мислят,а това ...още

  14. 14) miwess
    Не приемам всичко в статията, но е интересна, да интересна.Такива лафове и обсъждания се въртят ,когато пием кафе с приятели.
  15. 15) о. Павел
    Интервюто е блестящо, с много горчиви истини, но за съжаление няма кой да ги чуе. ....................... http://pavel.bloghub.org/
  16. 16) Духовник
    Във този инфантилен перверзник няма и едно стойностно изречение. В душата му е такъв Ад ,че е с милиони еро желания не може да излезе на белия свят и си стои в гнойната яма на мерзостта на запустението. Такъв слепец и жив,вече е "умрял".
  17. 17) богослов
    В статията има голям резон! Особено що се касае за църковните ченгета и спекулацията с религията за лично забогатяване.
  18. 18) Smarty
    Хеи,амброоаз,защо си мислиш,4е ние срам от нашите прадеди,4е са ви ебали наред и когато ви хванат.
  19. 19) До всички по- горе
    КАКВОТО И ДА КАЖЕТЕ БЛЕДНЕЕ ПРЕД САМАТА ИСТИНА НА ПОМАЦИТЕ. КОЛКОТО И ДА СЕ БИЕТЕ В ГЪРДИТЕ, ЧЕ НИ ПОЗНАВАТЕ Е ЖЕСТОКО ГРЕШКА И ИЛЮЗИЯ ЗА ВАС. ЩО ЗА ГЛУПОСТИ ГОВОРИ ТОЗИ КРЪЧМАРСКИ ПИСАТЕЛ, КОЙТО ОТ КОМЕРСИАЛНА ГЛЕДНА ТОЧКА Е СЪЧИНИЛ НЯКАКВИ РАЗКАЗЧЕТА И СЕ ОПИТАЛ ДА ВЛЕЗНЕ В ДУШАТА НА ПОМАКА. ВИЕ БЪЛГАРИТЕ-ХРИСТИЯНИ НЯМА ДА НИ РАЗБЕРЕТЕ НИКОГА, В ДУШАТА НИ ТРУДНО МОЖЕДА НАВЛЕЗЕТЕ И ДА НИ РАЗБЕРЕТЕ, АКО СМЕ БИЛИ ЕДНИ НА СЕЛО ДРУГИ В ГРАДА ТО ТОВА НЕЕ, ЧЕ СЕ СРАМУВАМЕ ОТ НЕЩО А Е ПРИЧИНА ОТ ВРЕМЕТО КОГАТО Е ИМАЛО МАЛКО ИЛИ МНОГО ЗЛОБА ВЪРХУ НАС ...още

  20. 20) Tobi
    Браво на автора.Аз свм помак и триябва да се казва изтината в о4ите.Нека видият хората що за мутра е Саръев и после да го следват.
  21. 21) гошо
    Браво Ицо,макар ,че сам фен на Саръев и няма да ми се промени мнението за него,българин съм.
  22. 22) асоциация "РОДИНА"
    НИЕ СМЕ ЕДИН НАРОД С МНОГО РЕЛИГИИ ! ЕДНА КРЪВ СМЕ БЪЛГАРИ. в нашата организация сме повечето мохамедани но вече има и християни които милеят като нас за родината ни България
  23. 23) Anonymous
    19, според мене не става дума за омраза на българите християни към българите мюсюлмани. Става дума за друго. По-скоро неприемане на изостанали с два-три века носии, манталитет, разлика в образователно, имуществено, цензово състояние. И аз като българин съм бил отпращан от хубава работа, отнемали са ми туй или онуй, което съм заслужил с труда си. Сърдил съм се като вас. Поздравления на Христо за интервюто.
  24. 24) ПАВЕЛ И САРЪЕВ - измама и измамени
    ПАВЕЛ И САРЪЕВ - измама и измамени Гледах един набожен филм, в която се представяше ролята на Апостол Павел в християнството. Направи ми силно впечатление, че преди да приеме Христовата вяра този тиранин, който изстезавал правоверните по жестоки и свирепи начини, юдеин (масон) го съветва: “няма по качествен предател от добър приятел!”. Така тези думи промениха съдбата му и той си намери оправдание в някакво видение, за което противоречиво разказва какво било отношението на придружаващите го към това важно събитие. И ето го най-добрия преподавател на Христа да твърди: “Но, нека е тъй, че аз не съм ви отегчил, обаче като хитър ...още

  25. 25) ПАВЕЛ И САРЪЕВ - измама и измамени
    Е нали тази държава го направи човек, нещо повече дори Божи човек?! Кръвта на вода не става, казват мъдреците. Ако някога е станала, то Павел и Боян Саръев при тези неуспорими факти ни най-малко могат да се впишат сред тези образцови примери. Основен аргомент на Отец Саръев пред мухамеданите за покръстването им е, че те са от християнски произход и той ги връща към свойте корени. Прогледнато по специално от българската история православието също бе наложено с ятаган и терор от Княз Бориз Покръстителя (избиването на 500 боляро до 9 коляно, жестокото обождане и осъкатяване на собствен син в името на ...още

  26. 26) КОЛЕГА
    КОЛЕГА - Приятелю Бояне! Ние с теб ще гледаме от къде падат паричките,а не какво бърборят всезнайковците и моралистите. Интереса клати феса, така е при нас. Ако някой ден секнат паричките на Св. Синод и Светата Църква, само тогава ще се обърнем към петролните шейхове за подкрепа. Така, че браво на тебе друже мой, поздравлявам те и само на пред докато още не е залязло слънцето, а едва после ще се обърнем към Кибла (Мекка), още не му е времето. Нашия Бог - ДС, има различни имена (ДС,НСС,ДАНС),но все за един става дума, все още не ...още

  27. 27) чичата
    чест прави на дс, че в годините на соца така разработи бпц, че хем агнецът да си виси на кръста, хем майка му неупотребена да роди, хем скалата пред пещерата сама се преместила/ лицемерието на религията до такава степен се беше срастнало с надстройката на системата, че успешно се ползваше за лекуване на психически отклонения/ и защо дс да не води църковен спор с другите религии, давайки рамо на бпц/ всички които се правят на вярващи и са в клира гледат да докопат $$$$$$$$
  28. 28) морски
    Обърканата душица на тоя стоянов къде е тръгнала да се мери с колос като отец Боян Саръев
  29. 29) Помаковски
    Откъде ги намерихте тези изроди-порнографописачи като Хр.Стоянов и Саръев. Нима искате Помаците да станат Турци ли? Аман от простотиите на такиве лекета като този фантазьор нарекъс се писател - алкохолик и педаристичен гном. Помаците са Помаци и нищо друго, айде марш в кочината бе писарушка - простакрушка.
  30. 30) Anonymous
    Изключително ценя амбицията на Христо Стоянов да се набута в рехавата колона на умни българи и още по-редичката групичка на истинските родни творци. Както при повечето , белязани от рожденна посредственот гноми, клечащи безуморно пред храма на Литературата, така и въпросният Стоянов не надскача отвъд ищаха си да реди умни мисли когато е по-свободен, сиреч в "свободното СИ от занаятия време". Тоя типаж е характерен за хилядите самоотвержени учители, народоведи и краеведи, , но само за оная част от тях, обули на бос крак алени чехли и вместо към джамията, ловко свърнали, уж за пет минутки до кръчмата да ...още






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2017® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com