Произведено НЕ в Япония

Някога страната беше лидер в технологиите, но днес трудно намира място в дигиталната епоха.

Японец наблюдава индексово табло на борсата в Токио, където акциите паднаха с над един процент тази седмица. Много японски специалисти дават мрачни прогнози за местната икономика, която започва да боксува вследствие на забавени реформи и проблеми в образованието. Снимка : Ройтерс

Чували ли сте за DoCoMo? Eдва ли, освен ако не живеете в Япония. Всъщност NTT DoCoMo е една от най-големите световни компании за мобилни телефони. Тя оперира на пазар, където конкуренцията е опустошителна, потребителите са над 50 милиона, а традицията изисква качеството винаги да е най-високо. Изпълнявайки тези стандарти, DoCoMo би трябвало да са лидер в световната индустрия, но вместо това са почти напълно непознати извън родината си.

Тяхната история можеше да е съвсем различна, ако се беше случила в друго време.

В началото на века DoCoMo обявиха, че смятат да превземат света. Компанията разполагаше с услугата i-mode за бърз мобилен Интернет достъп и планираше да наложи стандартите си по цялото земно кълбо. Компанията купи акции в много чуждестранни компании, което се оказа губещ ход, и не можа да се възползва от последвалия Интернет бум.

Вместо да завладеят света, DoCoMo изгубиха позиции и в Япония. Разработвайки „ювелирната“ си Интернет услуга, те пропуснаха да забележат, че дългите и сложни менюта, на които японците са свикнали, не се ценят особено в чужбина, където хората търсят по-интуитивен интерфейс. Вероятно причината за това недомисляне е, че нито един от мениджърите на компанията не е роден извън Япония.

„С правилния подход можеше да се превърнат в сила като Google“, казва Герхард Фейзъл, член на токийската консултантска фирма Eurotechnology Japan. „Имаха шанс, но го проиграха“.

Провалът на DoCoMo е много показателен за поредицата японски провали през последните години, които звучат адски иронично, при положение, че страната продължава да бъде технологичен гигант. В Япония все още се произвеждат неподозирано сложни джаджи, чудеса на инженерната мисъл и впечатляващи примери за човешката изобретателност. Също така страната предлага изключителна бизнес среда с огромен и нюансиран пазар. В Япония се регистрират повече патенти от всяка друга държава. Но въпреки това, днес големите фирми, учени и представители на правителството и медии вещаят мрачни прогнози за местната икономика, която може да не издържи на условията на дигиталната ера: образователната система става все по-непродуктивна, резултатите в математиката и науките са чувствително по-слаби от другите демократични страни. Правителството дава на заден ход и забавя изключително нужните икономически реформи. Мениджърите показват остарял манталитет, а новобранците не намират нужната подкрепа и капитал, за да разработват нови идеи. Това е синдром, който понякога изкристализира в простичкия, но страшен въпрос : как стана така, че не ние открихме iPod?

Но не просто джаджата iPod стряска сънищата на японците. По-скоро iPod символизира новите начини, по който се върти технологичния бизнес. Докато японските компании като DoCoMo, Nec и Sony се ориентират трудно в бързо променящия се пазар, Apple и Google бързо налагат иновативни технологии със силен маркетинг, дизайн и разпространение, като по този начин създават цели нови категории продукти.

Японските блогъри и коментатори редовно подчертават успеха на Apple, за да събудят страната, която доскоро беше лидер на пазара на потребителската електроника. Масамицу Сакурай, лидер на една от най-големите японски индустриални организации, наскоро произнесе шокираща реч, в която заяви, че Япония не може да достигне нивото на иновативните западни продукти, защото страда от демодиран мениджмънт.

Много хора обаче отписват подобни мнения като хипербола. Те казват, че Япония има голям списък със съвременни иновации, като хибридните автомобили Toyota Prius, например. Не пропускат да отбележат и, че Япония е страната на Sony, която дълги години в лицето на легендарните си основатели Масару Ибука и Акио Морита, представляваше перфектната смесица между инженерна и маркетингова мощ.

Но всичко това е стара слава. Днес Apple дразни толкова японците, защото измести Sony като лидер в потребителската електроника. Последният голям удар на Sony беше уокменът, но днес хората извън Япония вероятно са го забравили напълно, нищо че още съществува – като дигитален плейър и слаба конкуренция на iPod. Гъвкавостта от дните на Морита е отстъпила място на един тромав конгломерат, който има интереси във всичко – от финанси до кино – и се препъва в собствените си крака. Sony имат собствен музикален отдел, който бдително брани защитата на авторските права и съответно системата за разпространение е доста по-затворена от тази на Apple. Toва е една от причините, поради която Walkman държи 23 процента пазарен дял в Япония, в сравнение с 58-те процента на iPod.

Израелският премиер Ехуд Олмерт (вляво) разглежда заводите на Нисан, югоизточно от Токио. Въпреки безспорните си технологични успехи в миналото, днес Япония изпитва затруднения да се адаптира към условията на дигиталната епоха. Снимка : Ройтерс

Kризата при иновациите до известна степен е свързана със странната корпоративна култура на страната. Япония все още е доминирана от големи, вертикално интегрирани динозаври, които трудно маневрират и са по правилно ограничени откъм креативност. По тази причина Sony привикаха Хауърд Стрингър от Америка за свой изпълнителен директор през 2005 г. с идеята той да поразнообрази нещата. Строго йерархичните японски компании задушават хората с радикално нови идеи. Такъв печално известен случай е този с Шинджи Накамура, ученият, открил революционен светлинен източник, който спестява електроенергия. Вместо бързо да спечели световна слава, Накамура дълги години беше оставен в забвение от японските компании и в крайна сметка отиде да работи в Калифорния. Герхард Фейзъл си спомня, че тогава е попитал учените от Университета в Токио, дали не смятат напускането му за голям удар. „Съвсем не. По-добре ще е да имаме някой по-обикновен“, бил отговорът. Изглежда Сергей Брин и Лари Пейдж, основателите на Google, не биха имали шанс в Япония.

Нещо повече, в Япония границите между различните социални групи и дори компании са много стриктни и трудно проходими. Карл Кей, консултант, който е прекарал години в изследване на японския пазар, си спомня как е срещнал няколко японци на Интернет конференция в САЩ през 1995 г. Отишли заедно на кафе и японците се чудели: „Не схващаме. Защо ще ни е да ползваме Интернет, за да говорим с хора извън компанията?“ Изолираните японски компании явно трудно могат да се пренастроят да произвеждат персонализирано и културно специфично съдържание, което е в сърцето на повечето технологични разработки днес.

Такахиро Фуджимото, професор по икономика в Университета в Токио, предлага друга теория: компютърният софтуер и хибридните джаджи като iPod са „модулни“ продукти, съставени от вече съществуващи компоненти, които са миксирани по иновативен начин. Според него японците са по-силни, когато започват от нулата и изобретяват всеки един компонент по отделно. „Не сме добри в боравенето с гении индивидуалисти. Ние сме добри в работата в екип“, казва Фуджимото.

Разбира се, има и изключения от цялостно мрачната тенденция. Такова е Nintendo, чиято лесна за употреба интерактивна конзола Wii спечели голяма преднина пред конкурентните продукти на Microsoft и Sony. Но Nintendo по-скоро е изключение, което потвърждава правилото. Компанията има различен от типично японския имидж и има стратегията да се цели в потребителски групи, които по принцип не биха се заинтересували от видео игрите. Не е случайно, че Nintendo е базирана в Kиото, далеч от консервативното Токио.

Предупредителната история на DoCoMo все още е в сила. Днес компания е хваната в капана на японския пазар, където постепенно губи почва под краката си. Единственото спасение – скок на глобалния пазар – не се е състояло. Само преди три години цената на акциите на DoCoMo e била десет пъти по-голяма от тези на Nokia. Днес Nokia (базирана във Финландия, с нейното пет милионно население, в сравнение с японските 127 милиона) има пазарна стойност два пъти по-висока от тази на DoCoMo. Tова причислява финландците към лигата на големите играчи – Apple и Google.

Не е казано, че японците трябва да станат по-американци. Но със сигурност ще трябва да се променят драстично. Иновациите през новия век ще идват от динамични, гладни за успехи икономики, които дават достатъчно възможност за рискове и мобилност. Ако японците искат да са част от този клуб, ще трябва да преработят не само начина, по който мислят за технологиите, но, и по който мислят за себе си.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.