Гигантски градове изникват от нищото

Държавите решават проблемите с презастрояването и задръстванията като вдигат мегаполиси в пустините и на голи полета

Така ще изглежда King Abdullah Economic City, който се строи в Саудитска Арабия. В него ще живеят 2 млн. души, които ще печелят от транспорта на стоки по маршрута на Суецкия канал. Снимка: Снимка: кингабдуласити.ком

Големите градове в много от новите индустриализиращи се държави като Китай или Саудитска Арабия не могат да издържат на буйния растеж. Задръстванията, безплановото застрояване и резкият скок на цените правят живота в тях ужасен. Затова много държави започват да строят чисто нови градове в голите полета, в джунглата или в пустинята.

21-и век е векът на метрополиите. За първи път в човешката история половината от населението на Земята живее в градове, а през 2050 година броят им ще бъде три четвърти. Скоростта на това развитие е зашеметяваща: ако на Лондон му бяха необходими 130 години, за да увеличи броя на живеещите в него от един на осем милиона, на Банкок му стигнаха 45, а на Сеул – дори 25 години. През последните сто години населението на Сао Пауло е нараснало с 7200 процента, а на Бомбай – с около 1200 процента.

Заради невиждания растеж индустриализиращите се държави търсят изход от постоянната криза на метрополиите. И решението на проблема със задръстванията и недостига на жилища се оказва строежът на нови градове. Много правителства се питат защо да застрояват само наличните райони, като може да се заселват и нови области. Особено находчиви при строителството са държавите от Персийския залив. От Кувейт до Оман от голата земя се въздигат метрополи. И в Китай, Нигерия и Казахстан изникват нови градове. В целия свят са планирани повече от 20 града. А цената им е няколко стотици милиарда долара.

Основната движеща сила в строителството са преди всичко стратегическите икономически планове. В арабския регион към тях трябва да се прибавят и новите технически възможности за добиване на питейна вода. Саудитският крал Абдула например планира строежа на два пристанищни града на Червено море на места, на които по-рано не се завърташе човек. Много скоро в King Abdullah Economic City ще живеят два милиона души и ще печелят от транспорта на стоки по маршрута до Суецкия канал. Пристанището на града е толкова голямо, че бързо ще достигне оборота на пристанищата в Хонконг и Ротердам. Там ще се наблегне най-вече на производства, свързани с петрола – завод за преработка на алуминий с огромен разход на енергия и петролно-химически съоръжения.

И семейството на Бин Ладен строи гигантски град

В средата на пустинята на Дубай се строи Dubai Sports City. Площта му е 4,5 млн. кв. м, а само четирите стадиона в града струват 620 млн. евро. Снимка: дубайспортссити.ае

Подобна стратегия преследва и саудитското семейство на Бин Ладен, което иска да построи с частни средства нов град в Йемен. Първоначално то закупи край пролива Баб ел Мандеб земи с площ два пъти колкото Берлин. И там, където днес се шири пустинята, скоро ще се издигне градът Санаа. Той ще печели от стратегическото си местоположение в триъгълника между Индия, Червено море и източния бряг на Африка. 30-километров мост ще свързва града с Джибути, намиращ се на отсрещния континент. Семейство Бин Ладен е купило земи и там.

В Китай, където градовете също следват транспортните пътища, от строителния бум печелят архитекти от цял свят. Роденият в Хамбург Майнхард фон Геркан например е проектирал град Лучао, който ще стане новото пристанище на Шанхай. Друг немски архитект – Алберт Шпеер – е построил също край Шанхай два града за автомобилната индустрия. Единият от тях – Антин – изглежда като клонинг на обикновен немски град от 50-те години. Надеждата на строителите е, че немските принципи в строителството ще предотвратят бурното разрастване, както се случи в Шенжен. През 1979 година в рибарското селище в Хонконг живееха едва 30 000 души. След това мястото беше обявено за специална индустриална зона. 25 години по-късно регионът от 2000 кв км беше обитаван от 12 млн. души.

Политически мотивирани нови градове се появяват все по-рядко. И ако през 20-ти век фурор направи Бразилия, днес Казахстан и Мианма се опитват да изградят нови столици. Опитите обаче са далеч от очарователния бразилски пример. Столицата на Мианма Пинмана се приема по-скоро като убежище на военната хунта, отколкото като истинска столица. Две години след преместването на правителството от милионния Рангун селището в джунглата все още прилича на строителна площадка без ясни контури.

В новата столица на Казахстан се работи усилено, а президентът Назарбаев не щади средства и сили за завършването на града. Снимка: Ройтерс

Президентът на Казахстан Нурсултан Назарбаев не щади средства и сили за издигането на новата столица Астана. Преди десет години доживотният управник просто преименува едно старо място на „столица” (астана). Оттогава там строят утвърдени архитекти от цял свят. Така се появиха небостъргач под формата на запалка (министерството на комуникациите), неосталинистка централа за енергийния концерн „Казмунайгаз“, една „пирамида на мира” на лорд Норман Фостър, вълнообразен небостъргач на Франк Гери и много проекти на архитекта А.М.Стърн, който има съмнителна репутация заради построеното в центровете Дисни.

В едно отношение Астана е крачка напред пред останалите градове: тя наистина съществува. Съобщението на кувейтската фирма за недвижима собственост Tandeem, че ще вдигне нов град с най-новия най-висок небостъргач в света от 1001 метра, засега е само идея. Тя обаче скоро може да бъде осъществена, защото неотдавна кувейтското правителство издаде разрешение за строежа.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.