Истинските закони на привличането между двата пола

Актрисата Никол Кидман и нейният съпруг, музикантът Кейт Ърбън. И при известните, и при обикновените хора законите на привличането са едни и същи. Снимка: Ройтерс

Всички сме чували поговорката: “Мъжете искат красива жена, докато жените искат успял мъж”, но дали това наистина е така?
В новото издание на “Journal of Personality and Social Psychology” на Северозападния университет на САЩ, социалните психолози Ели Финкел и Пол Ийстуик твърдят, че и двата пола първоначално залагат най-много на физическата привлекателност, след това на индивидуалността и най-накрая на потенциала за печеленето на пари.
За да разберат повече за това как избираме половинките и срещите си, двамата учени канят 163 студенти колежани на двучасова бърза среща. На нея всеки студент трябва да прекара по 4 минути с дузина (12) потенциални партньори и след това да разгледа снимките им на компютър, като отговаря с “да” или “не” дали би искал среща с тях. Така участниците трябва да преценят избраните от тях според това кой е най-атрактивен и кой има най-голям потенциал за успех.
Преди обаче да започнат бързите срещи, участниците трябва да обяснят колко от това как изглежда един човек, личността му и потенциала му за успех могат да повлияят на решението им да се срещнат с някого отново. Много от жените твърдят, че перспективата мъжът да е успял е много важна за избора на идеалния партньор. Докато мъжете казват, че това, което ги води, е красотата. Но не това реално се случва в живота.
Финкел и Ийстуик изследват студентите в продължение на месец, за да проверят техните романтични преживявания. Резултатите, до които достигат, показват как и мъжете и жените преосмислят предварителните си представи за това какво искат от другия до себе си.
Резултатите от изследването показват, че има разминаване между това, което казват, че искат и това, което наистина искат. Учените смятат, че всъщност физическата привлекателност води до подбуждане на голямо желание за среща. Докато потенциалът за успех в живота може да събуди желание, но не при всички и то по-малко (и при мъжете и при жените).
Бързите срещи позволяват да се изследват какви са предпочитанията на всеки човек от цяла редица ухажори. Да се сравни това, което твърдим, че предпочитаме преди срещите, с това, което наистина предпочитаме, когато се срещнем с някого на живо. Да се оцени това, което казваме, че е важно, и реално важното.

Защо мъжете и жените имат грешна представа за това какво наистина ценят в романтичния партньор?

Това е следствие от живота ни в култура, където сме обсебени от идеята, че жените са по-заинтересовани от успеха на половинката си, отколкото мъжете. И когато попитаме какво всъщност желаем, ние отговаряме: “Аз съм мъж, следователно ценя красотата”. Така мислят мъжете, но без да си дават сметка дали тъкмо това притежават тези жени, от които са били привлечени.
Мъжете и жените не си дават сметка за очевидните неща, които са ги привличали в хората през живота им. Хората имат теории и тези теории ги водят, но те не винаги са правилни.

Посланието за хората, които търсят любов

Да се пазят от предварително изготвените списъци. Когато намериш романтичен партньор, не е нужно той да покрива характеристиките от списъка, който имаш. Нужно е да се впуснеш непредубедено. Всъщност срещата лице в лице може да доведе до промяна на мнението. Различията и предпочитанията на партньора, които са толкова важни, когато хората хипотетично говорят за идеалния партньор, изчезват, щом хората се срещнат наистина, очи в очи.
И мъжете и жените определят като най-важна за тях привлекателността на човека при първото впечатление. Това, което след време се променя, са техните предварителни идеи, а не че намират човека, който да покрива всички техни критерии.
Сп. Нюзуик

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.