Може ли политиката да бъде секси?

Десетки звезди на попкултурата се включиха в предизборната битка в САЩ

Някои от най-известните лица на съвременната попкултура като актрисата Скарлет Йохансон доказаха, че политиката може да бъде и секси. Тя се включи в предизборната кампания на страната на Барак Обама заедно с десетки други знаменитости. Снимка: Ройтерс

Може да се окаже, че Скарлет Йохансон избира на кого да се обади по телефона, за да спечели поредния избирателен глас. В предизборната надпревара в САЩ кандидатите за президент завоюват територии с помощта на звездите. Те са техните бляскави символи.

На вписаните в избирателните списъци на демократите в Америка може да се случи следното: телефонът позвънява и отсреща е актрисата Скарлет Йохансон. Тя настойчиво обяснява с дрезгавия си глас, че непременно трябва да се отиде на предварителните избори и да се гласува за Барак Обама. Вярно, че гласът е само на запис, но все пак въздейства. Така е и с клиповете „Да, можем“ и „Ние сме тези“, които вървят по интернет. В тях звезди като Will.I.Am, Джесика Алба или Джейми Фокс представят речи на Обама под формата на поп песни.

Хилари Клинтън също води предизборната борба с помощта на звезди като Мадона, Джанет Джексън и Бон Джоуви. Така политическото дефиле на звездите вади наяве и културната битка за бъдещето на демократите. Този сблъсък на културите е преди всичко конфликт на

Кандидат-президентката Хилари Клинтън и актрисата Ева Лонгория на предизборна среща в Остин, Тексас. Хилари привлече към каузата си по-улегнали звезди, които не поставят под въпрос статуквото. Снимка: Ройтерс

поколения, който се води между привържениците на Клинтън, хора от времето на „бебешкия бум“, на възраст между 40 и 60 години, и следващите X и Y поколения, подкрепящи Барак Обама. Затова звездите са разделени на лагери както никога досега.

Образите на знаменитостите, които се застъпват за каузата на тропическите гори, тибетските монаси или потенциалния кандидат-президент, не трябва обаче да се смесват с техните личности. Имената и лицата на поп звездите и филмовите величия са нещо като запазени марки на едно културно течение. Който спечели на своя страна такъв символ, може да използва прочутите имена и лица, за да създаде невербален лозунг.

На преден план е световният мир

Когато привлечеш Леонардо ди Каприо да озвучава документален филм за климатичните промени, отправяш към младите хора послание, че опазването на околната среда действително е секси. Последното е валидно и с обратен знак – ако Бисти Бойс се ангажират с тибетския въпрос, това не означава непременно, че Далай Лама несъмнено е готин и непринуден, а по-скоро, че Бисти Бойс са вече на по 40 и няколко години, и освен за партита, бира и момичета, от време на време се сещат и за световния мир.

До скоро разпределението на ролите в американската политика беше ясно. Демократите бяха абонирани за известните лица от Холивуд и от поп класациите. За консерваторите оставаха основно неколцина залязващи екшън актьори и кънтри изпълнители. Заради вътрешнопартийния конфликт на поколенията в лагера на демократите обаче ролята на попкултурата стана несравнимо по-голяма. И докато Хилари Клинтън е спечелила на своя страна по-известните звезди, посланието на Барак Обама е по-добро.

Екипът от по-стари величия на страната на Хилари Клинтън сигнализира за постигнат консенсус, който не подлага на съмнение статуквото. Тази година Мадона ще бъде увековечена от Рок музея в Кливланд в „Залата на славата на рокендрола“. Джанет Джексън произлиза от семейство, чиито хитове оглавяват класациите от 1969 година. Около личността на Бон Джоуви пък могат да се обединят дори и консерваторите.

Певецът Will.I.Am може и да е слабо известен в Европа, но в САЩ привлича към каузата на Барак Обама хиляди младежи. Снимка: Ройтерс

По коренно различен начин стоят нещата при групата млади и новоизгряващи звезди, обявяващи се в подкрепа на Барак Обама. Те не са познати на всички, но има по някой за всеки, който е под 30 години. Скарлет Йохансон за увлечените по изкуството, Джесика Алба за младежите в късния пубертет, Will.I.Am за постетническото модeрно поколение, Раян Филип за момичетата и още цяла една плеяда от непознати у нас звезди като Джон Легизамо, Кели Хю или Джон Леджънд, представляващи субкултурите, с които се внушава многопластовостта и прямотата на американската младеж. А битката на поколенията се решава в момента – на предварителните избори в щатите.

По БТА

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.