СофияПловдивВарнаБургасРусе

Средна сватба + сватбен агент = 20 000 лева

Златиста декорация на ресторант – най-модерната гама за сватбени тържества в момента. Снимка: „Приказен ден“

„Аз ако имах 20 лева, щях да се оженя!” – няма вече такова измъкване от даване на заем. Изразът е нелеп на фона на това колко излиза една сватба в наши дни. Или поне за онези, които решават да се обърнат за голямото събитие към сватбен агент. Според груби изчисления средностатистическата сватба, „със 100 души, поканите, хубава украса, кола, рокля, костюм, прилична програма” излиза към 20 хиляди лева. В тази цена влиза и работата на сватбения агент.

„Ти знаеш ли колко струва една покана – левче максимум! Каква е тази цена за сватбата?! Че те хората няма да се женят така!”, възмути се моя приятелка, когато й разказах за работата и цената на услугите на сватбения агент. Изобщо голямо възмущение и удари по челото последваха, както и няколко мъжки възгласа: „Айде нема нужда!”

Да, ама за някои има и то голяма. Снежи е на 22 години и на 6 септември й предстои сватба. Веднага след годежа тя се обръща към сватбен агент. „Аз винаги съм си я представяла с много хора, поне 200 души, много шумна, много пищна, разказва бъдещата булка. За съжаление като тръгнеш да се жениш, започват разногласията (смее се) Със Сашо започнахме да се караме още преди да почнем да организираме, за това какви традиции да има. Той въобще не иска да има никакви български традиции, а аз искам и това беше проблем. Сега сме на компромисен вариант. Исках ресторантът да бъде с градина и след много търсене намерихме.
Реших, че искам сватбен агент още преди да започна самата организация. Първо намерих един агент, който дойде у нас и ми говореше пълни небивалици. Първо ни даде един каталог с халки и Сашо я пита:“Майсторът ви няма ли си магазин, да пробваме халките, как така ще си ги купим по каталог?“ И тя каза, че няма и ни предложи да отидем до някой магазин, да си пробваме и после ще намерим подобни от нейния каталог! После ме пита за фризьор, аз й казах, че си имам, но тя настояваше да се обърна към нейната, която била фризьорка на Първанов. Пробутваше си някакви хора.”

Както във всяка една сфера и сред сватбените агенти има ментета. Отличителният белег е цената за предлаганите услуги. Агентът се занимава с организацията на сватбата, като предлага различни възможности за украса, места за тържеството и венчавката, както и всички останали детайли – кола, рокля, костюм, списък с гости, програма на сватбения ден, фотограф, меню в ресторанта, озвучаване или изпълнител на живо.

Бъдещата булка Снежи. Снимка: авторката

„Първата агентка, към която се обърнах, ми каза, че цялата организация ще ми излезе 300 лева, което ми се стори много евтино, продължава Снежи. При сегашната ми агентка е 2000 лв. Впоследствие разбрах, че партньорите, с които работят, им дават отстъпки и първата затова се е опитвала да ми набута техни хора, от които ще вземе пари. При професионалистите е друго. Първо ни се прави програма на сватбата по периоди. Подписахме договора в края на януари и разграфяват периода до сватбата. Иначе става голямо объркване кога да пращаш покани, кога да предупреждаваш гостите, кога да резервираш ресторанта. Другото, което е при избора на ресторант, казваш какви изисквания имаш и с какъв бюджет разполагаш и не ходиш да обикаляш целия град, а ти предлагат варианти. Дават ти всяко нещо, всеки детайл от колко до колко ще ти излезе. Правят ти програма и за самия ден по часове.”
„Общо взето неща, която можеш да свършиш сам, но някои хора ги мързи, включва се бъдещият младоженец Сашо. Защото ресторантът ние си го намерихме, за роклята не знам колко ще ти помогне…”
„Не те улесняват кой знае колко, но те насочват, съгласява се Снежи. Вчера да речем имах среща с фотограф, иначе аз трябваше да се ровя и да търся. После имам среща с видеооператора. Агентът направо ми назначава среща с тези хора.“

Професия сватбен агент

„Много хора си мислят, че работата на сватбения агент е много забавна, но в действителност не е така”, казва сватбеният агент Мариела Камбурова. Тя е съсобственик на агенция „Приказен ден“ заедно със сестра си Николета Тодорова. Рожденият ден на сватбената агенция е 06.06.2004 г. Идеята е изцяло на Мариела. „Преди да видя филма с Дженифър Лопес „Сватбен агент“, не бях чувала за такава професия. Филмът ме вдъхнови още 2001 година. До 2003 година проучвах и изучавах професията. Вярно е, че филмът е много вдъхновяващ, но трябва да седнеш и да научиш как наистина се правят сватби, защото е тежко. А и работиш с хора, които са в различно емоционално състояние от нормалното.

Мариела Камбурова

В този период нямаше голям брой сватби и имаше само няколко агенции. Тогава имаше вълна на млади хора, които се събираха да живеят на семейни начала. Това идваше от слабата покупателна способност на хората, които нямаха пари да се женят и казваха, че предпочитат да живеят на семейни начала. Но ето сега, след като се оправи финансовото състояние на хората, всички се женят.”

Според Мариела хората, които търсят услугите на агенцията й, са „от средния, от високия клас, които са много взискателни към украсата, защото ние се утвърдихме именно с високото качество на тази услуга. Нашите клиенти не искат нищо посредствено, очакват да им е скъпо и най-доброто. Ние постоянно се доквалифицираме, работим по най-новите световни каталози за декорации, следим модните тенденции, защото всяка година те са различни. Всяка сватба идва със собствените желания, но женещите се хора са млади, модерни и искат сватбата им да е модерна. Ако някой иска класическа сватба, правим го, разбира се.”
Миналата година най-модерният цвят при сватбите е бил лилавият. Тази е жълтият и златистата декорация.

При първата среща агентът насочва младоженците какви услуги предлага. „Имаме възможности да правим една изключително добра програма на самата сватба, от гледна точка на изпълнители, групи, танцови състави – каквото си поиска човек, казва Мариела. Много е трудно да се разбере от хората една услуга, която не е материализирана, какво точно представлява. Услугата, която се предлага, освен възможностите, които ние имаме да направим изключително добро тържество, е и големият опит. Много хора не си дават сметка, че опитът в нашата работа е изключително ценен за тях. Защото те, купувайки си нашата услуга, си застраховат сватбата, разбира се, ако са попаднали на качествен сватбен агент. Защото ако агентът няма опит, и най-малкият проблем е в ущърб на младоженците.
Това е основното в нашата услуга. Ти ще имаш приятелка, която ще ти помага във всички ситуации и ще се вълнува с теб какъв цвят да ти е панделката дори (смее се) Всички останали се вълнуват, но твоята гледна точка за нещата е най-важна – майка ти има една гледна точка, приятелката – друга, а ти имаш нужда от някой, който да мисли като теб.”

Декорация в розово. Снимка: „Приказен ден“

Когато бъдещите младоженци решат, че ще работят с тази агенция, следва обсъждане на техните желания и детайлите около сватбата. Каква искат да е сватбата конкретно, дали искат изпълнител, фотограф, оператор, диджей, гълъби, балони – всички важни елементи. Дали ще има заря, дали ще пее Лили Иванова… „Ние можем да осигурим абсолютно всичко. В същото време клиентите са свободни да използват всякакви външни услуги. Ние можем да подсигурим по-добри условия, ако те решат да се възползват от нашите партньори, но не можем да задължим никого.”

„90% от сватбените агенти на пазара са мними”, предупреждава Мариела. Чули са нещо, видели са нещо и решават да стават сватбени агенти. Защото денят на сватбата е много хубав ден, но за младоженците, а сватбеният агент работи много сериозно. Това не е лесна професия, отстрани е красиво, но е голяма хамалогия, има много детайли и малък пропуск може да предизвика много неприятни емоции. Апелирам към хората, които си търсят сватбени агенти, да си правят много добро проучване на пазара, да се срещат с няколко агента, да видят кой какво ти обещава. Защото не може нещо луксозно и скъпо, да ти го даде за 100 лева, ако струва 1000. Агентът трябва да се е занимавал с организация на събития поне две-три години. Аз съм работила в сферата на хотелиерството и ресторантьорството и съм била свързана с организацията на всякакъв вид събития. От друга страна в света е задължително да си лицензиран и способен да упражняваш тази дейност. Изисква се образование, познание на детайли и традиции, преди да се впусне някой да организира нечия сватба. Важно е да знаеш как се работи с такъв тип клиенти, не може всеки да отваря агенции и да казва, че е агент.”

Военният клуб, преобразен от екипа на „Приказен ден“ за сватбено тържество. Снимка: „Приказен ден“

Времето на агента е разпределено по часове. Колкото е по-голяма сватбата, толкова повече време се отделя за нея и толкова по-голяма е цената. В „Приказен ден” за един клиент работи цял екип, не един агент. „Ако вие ми платите 1000 или 2000, или 5000 лева, вие не ги плащате лично на мен, а плащате на целия екип, който работи за вас – дизайнерски екип, който разработва с вас дизайна, асистенти, които ви придружават на всяко едно място, главен организатор, който се занимава със стратегическото разпределение на нещата. Тоест това е екип от 4-5 човека, които обгрижват по всякакъв начин двойката, за да се чувства тя добре по всички параграфи. Стойността на нашата услуга е изчислена в работата на всички тези хора.”
Миналата година средно една сватба за 100 души е излизала между 12 и 15 хиляди лева. Тази година Мариела прогнозира че ще излиза 20 хиляди, защото много неща са поскъпнали. „В същото време обаче и доходите на хората се качиха, така че не е нещо фатално, не звучи кой знае колко страшно. Това е цена за една средно хубава сватба”, смята сватбеният агент. Имали сме много пищни сватби, с най-пищната декорация, богата на елементи. Работим само с луксозни цветя и материи, имаме много скъпи вази. Опаковали сме цели ресторанти, даже за една сватба ресторанта го направихме да изглежда сякаш е шатра. Преобразихме го изцяло. Опаковахме го с воали, осветление, цветя, чашите бяха облечени в дантела, менютата също, имаше лебеди от цветя на масите, фонтанче с лилии.”

В разгара на купона на сватбеното тържество сватбеният агент не се забавлява, а продължава да работи. Тогава започва екшънът за агента. „Тогава присъствието на агента е изключително важно за младоженците, защото има кой да се грижи за тях през целия ден, казва Мариела. Винаги се случва по нещо непредвидено в програмата. Най-трудно-решимата ситуация беше с една торта, която пътуваше от София до Хасково. Цялата сватба беше в лилаво. От самите атмосферни условия тортата, докато стигна до Хасково, стана небесно-синя. Това стана на 07.07.07 – всички бяха ангажирани. След 3 часов разговор със сладкарите измислихме вариант, при който двама сладкари дойдоха на място и изпръскаха цялата торта с боя, с някакъв фин инструмент, за да не боядисат в лилаво пък десетките цветчета по тортата, които бяха бели. Хората прекараха почти целия ден в оправянето на тортата, но накрая всичко беше наред. Това беше много тежък случай. Ако няма организатор на сватбата, ако ред такива неща се случат в деня, хората могат да си развалят празника. Освен всичко това сватбеният агент координира всички външни услуги – фотограф, оператор, диджей, да не вземе да тръгне някой до тоалетната, когато се чупи погачата. Агентът контролира и самото сервиране в ресторанта.”

Снежи и Сашо, които ще се женят през септември, продължават да не са на едно мнение за сватбения агент и нуждата от него. „Аз гледам финансовата страна”, казва Сашо. „Ако гледаше само това, нямаше да спорим толкова”, отговаря му бъдещата булка.
Познатите ми се разделиха на „за” и „излишно” относно този вид подготовка на сватбата. Хубавото в случая обаче е, че има избор. В крайна сметка се обръщаш към сватбения агент, ако искаш.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.