СофияПловдивВарнаБургасРусе

Горива менте по бензиностанциите, никой не проверява

Държавната лаборатория за анализ на бензин и дизел от 3 години не работи

Който зарежда от малки бензиностанции, а не от големите вериги, играе на тото и не знае какво гориво сипва. Снимка: e-vestnik

По някои бензиностанции се продава бензин менте, а в България няма лаборатория, която да контролира това, показа проверка на e-vestnik.
От три години насам държавната лаборатория, която би трябвало да изследва пробите от течни горива, не работи. Това заявиха официално от Държавната агенция по метрологичен и технически надзор.
Държавната лаборатория е затворена, защото вече трета година я ремонтират и модернизират. Проектът се финансира по програма ФАР.
През това време никой не знае какво се продава по бензиностанциите.
Преди две години Комисията срещу корупцията в парламента започна разследване в Дирекцията за контрол на течните горива. Изведнъж се разбра, че качеството на горивата не се контролира или се контролира избирателно. След като избухва скандалът, инспекторите започват да правят проверки, но пробите се изследват в частната лаборатория на „Кремиковци” в Ботунец, обясни експерт от бранша. Тя няма необходимата апаратура за всички параметри, които трябва да се следят според изискванията на ЕС. Тази лаборатория не прави, например, изследване за октаново число. В България има само един стенд за такова изследване в затворената държавна лаборатория и един в лабораторията на “Лукойл”.

В никакъв случай не са качествени горивата, твърдят експерти от бранша. Автомобилисти се оплакват, че горивото им замръзва при минусови температури. Значи в него има вода. Не само, че има вода, но фракцията е много по-различна от дизела, обясни за e-vestnik специалист с 20-годишен стаж в контрола на горивата, който пожела да остане анонимен. Той твърди, че за да върви далаверата и да не секват печалбите, търговци прибавят към дизела корабно, промишлено и други дестилатни горива, а в бензина – разтворители.

В България освен “Лукойл” няма друг производител на горива. Но са се появили доста “рафинерийки”, които произвеждат нещо. Те нямат дестилационни инстлации за всички фракции горива. Работят на принципа на домашните казани за ракия. Тези “казани” за течни горива би трябвало да имат лиценз, най-малкото, за да си плащат акцизите. Но за да избегнат облагането, собствениците вместо разрешително за производство на автомобилни бензин и дизел, декларират, че дестилацията е за някакви разтворители. Като получат разтворителя, го боядисват и го продават нелегално в някои бензиностанции, размесен с бензин. Нищо че неговото октаново число е около 70-80 октана, а на бензина трябва да бъде 95, 98, 100. Сега, за да получат по-голяма печалба, някои търговци слагат в бензините тулуол, бензол и ксилол или прибавят в смес от тях.

Дестилация на бензин от нефт не става в каква да е инсталация, като ракиен казан на село, обяснява експертът. Има нелегални производители, които точно така процедират. Имат една колонка и извличат всичко, каквото изтече.
В “Лукойл Нефтохим” има нужните инсталации за дестилация. По принцип в “Лукойл” могат малко „до утежнят” бензина с цел по-голям добив. Но след това в цистерната може да се добави разредител по пътя или бензинджията да го смеси с нещо.

Някои шофьори зареждат само на точно определени бензиностанции, след като са се уверили в качеството на горивото там. Снимка: e-vestnik

Далаверите стават на малките бензиностанции, рядко в големите вериги, твърди експертът. В момента не се знае конкретен търговец какво продава на колонката, след като няма достатъчен контрол от специално създадената с тази цел Дирекция за контрол на горивата към Държавната Агенция по метрология и технически надзор. През цялата 2007 г. от нейните инспектори са извършени проверки на 83 обекта. За сравнение в предишни години, когато държавната лаборатория все още е работила, в нея са правени по около 100 експертизи месечно. Тогава са проверявани минимум 40 обекта на месец. При планова проверка на бензиностанция са взимани проби от дизел и от два вида бензин.

В някои обекти проверките за миналата година са били само документални. Съставени са общо 54 акта за административни нарушения, 44 от които документални и 10 – за несъответствия с изискванията за качество. От Агенцията обясниха, че не могат да съобщят бензиностанциите, за които е установено, че разпространяват некачествени горива през 2007 г., защото не са приключили делата по обжалваните наказателни постановления.

Парламентарната комисия за борба с корупцията на заседание на 12 юли 2007 г. решава, че има нарушения в дейността на дирекция “Контрол на качеството на течните горива”, довели до корупционна среда.
6 месеца по-късно, в средата на декември, председателят на главния инспекторат към Министерски Съвет Николай Георгиев, обяви, че има корупционни практики при осъществяване на контрол върху закупуването на течни горива от Държавната агенция по метрология и технически надзор(ДАМТН). Въпросът бил отнесен до премиера и ресорния министър, а ръководителят на агенцията бил предложен за дисцилинарно уволение. Подчертава се фактът, че две години лабораторията за контрол на течните горива не получава лиценз, акредитация и не работи. Което хвърля съмнение върху начините, по които се контролира качеството на горивата.

Държавната лаборатория за проверка на горивата е една. Има 2-3 частни лаборатории. Изискването е лабораториите да бъдат акредитирани съгласно европейските стандарти. Атестация се дава от Българска служба за акредитация. Ако на търговец се наложи санкция за некачествено гориво въз основа на експертиза в акредитирана лаборатория, той не може да оспорва в съда протокола от изпитанието. Докато протоколите от изпитване в обикновена изпитвателна лаборатория могат да се оспорят в съда.

В подземните резервоари на бензиностанциите на „Шел“ примерно, има датчици, които засичат ако в бензина или дизела се добави дори 1 л течност с друг състав, освен стандартните горива. Контролът е електронен, данните се записват автоматично, което не позволява на бензиджии да доливат в резервоарите разредители и др. Не всички бензиностанции у нас обаче са такива. Снимка: e-vestnik

Търговците винаги подават възражение. Всеки е недоволен, ако е санкциониран. Санкциите за некачествено гориво са от 50 000 лева нагоре. Има частни лаборатории, които също са акредитирани, но те са на територията на производителя.

Европейският съюз изисква да има контрол на горивата, за да се ограничат вредните емисии в атмосферния въздух. Евродиректива постановява стандарти за съдържанието на вредните съставки. Към Закона за чистота на атмосферния въздух е създадена специална наредба, която определя допустимия състав на различните видове горива.
Сега обаче на практика тези горива са без контрол. А според някои изследвания 80% от замърсяването на атмосферния въздух в София например се дължи на вредните газове, изхвърляни от автомобилите.
Ремонтът на помещенията на лабораторията е приключил и Държавната приемателна комисия от Дирекцията за национален строителен контрол е дала разрешение за ползване през юни 2007 г. На 31 януари 2008 г. “Българска служба по акредитация” е направила преварителна оценка на лабораторията. Очакваме окончателната оценка, обясниха от агенцията.

Но тя не може да бъде дадена преди да бъде извършена надзорна проверка, която се прави от специална комисия , в която има и външни на организацията експерти.
На някои среди им изнася държавната лаборатория да не работи и да се ползват други, коментираха инспектори.
Лабораторията е затворена някъде от края на 2005 г. под претекст, че ще има ремонт, а той започва едва през юли 2006 г.
Сега бензинджии и пишман производители продават всякакви боклуци на крайните клиенти. Хората не могат познаят какво гориво купуват нито по вида му, нито по миризмата, твърдят експертите. А когато няма и качествен контрол, проблемът остава за потребителите и за техните автомобили.

Служители твърдят, че дори когато е работила държавната лаборатория, е имало фалшиви проби и неверни резултати от проверките.
Подкупни инспектори могли да подменят съмнителните проби от бензиностанцията с проби с качествено гориво. Ако собственикът на горивото не си реши проблема още на бензиностанцията при взимане на пробите, можело да се стигне и до натиск върху самата лаборатория. Имало период, в който на всички инспектори, раздали клещи с еднакви индификационни номера за пломбиране на пробите. Така инспекторът от Пловдив може да си свърши много съвестно работата, обаче в София като дойде пробата, се отваря и се вижда в регистъра, и се знае от коя бензиностанция е взета. Следва обаждане до търговеца: ако не платите до еди кога, еди колко си лева…Разбира се всеки е съгласен да даде 5-6 хиляди вместо 50 хиляди лева, колкото е санкцията за некачествено гориво. И какво става? Този в Пловдив си е изпратил истинската проба, но инспекторът в София също има клещи, отваря, слага бутилки с качествено гориво (такова винаги има, защото се взимат не по 2-3 литра от бензиностанциите, а се точат туби по 20 литра, за да си имаме и за колите и за резерв), обясняват служители методите на работа.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.