Русия лъска имидж с милиони долари

Светлана Миронюк е начело на РИА “Новости” от 2004 година. Основната цел на агенцията е да представи Русия като страна с процъфтяваща икономика и утвърдена демокрация. Снимка: ифра-нт.ком

В началото на 2004 година, когато Светлана Миронюк стана генерален директор на руската агенция за международна информация РИА „Новости“, тя откри, че наследницата на съветската машина за глобална пропаганда буквално загива. Някои от журналистите все още използваха пишещи машини от времето на комунизма. Агенцията публикуваше само един вестник на английски език – „Спутник“ – който уж се продавал във Великобритания, въпреки че, както признава Миронюк, самата тя не открила доказателства за това. В солидната централна сграда на РИА „Новости“ в Москва се бяха настанили туристически агенции и зъболекарски кабинети. „Ситуацията беше отчайваща“, казва Миронюк.

Но нещата се промениха. В току-що ремонтираните офиси на агенцията има модерен високотехнологичен нюзрум, откъдето триста журналисти денонощно разпространяват мултимедиен пакет от новини за международната публика. Днес РИА „Новости“ е част от мащабна кампания на Русия да изгради и представи пред света образа на страна, в която икономиката процъфтява, а демокрацията се развива. Кампанията цели да парира суровата и несправедлива, според мнението на мнозина руснаци, западна критика срещу упадъка на политическите свободи при управлението на президента Владимир Путин, който сега се готви да отстъпи поста (но едва ли цялата власт) на лично избрания от него наследник Дмитрий Медведев.

Кремъл разполага с изобилни валутни резерви от продажбата на нефт и природен газ и налива десетки милиони долари в различни форми на публична дипломация. Те включват съвместни медийни проекти, насочени към международната публика, фондации за реклама на руския език и култура по света, конференции, за да очароват онези, които определят общественото мнение на Запад и неправителствени организации, които се установяват в западните столици, за да следят отблизо слабостите на западната демокрация.

Кремъл е наел гигантската американска компания за връзки с обществеността „Кечъм“ (Ketchum Inc.),“ за да помогне на правителството да разкаже своята история на икономически растеж и възможности за своите граждани“, обяснява Ранди Деклийн от фирмата. Той отказа да разкрие подробности за отношенията, започнали със срещата на върха на Г-8, организирана от Русия в Санкт Петербург през 2006 година.

Кампанията е част от възраждащата се самоувереност на руското правителство и общество и от убеждението, че страната е глобален играч с дипломатическа, военна и икономическа тежест. „В основата на всичко е борбата за влияние“, каза Вячеслав Никонов, дългогодишен съветник в Кремъл и ръководител на „Русский мир“, нова дарителска организация, която получава 20 милиона долара на година от правителството, за да популяризира руския език. “Руснаците изучават как американските неправителствени организации действат глобално, за да пропагандират определени гледни точки“, добавя той, но признава: „Ние сме много, много далеч от това, което правят американците. Ние сме първолаци, начинаещи.“

Пресконференция в РИА “Новости”. Скептиците твърдят, че никаква реклама не може да скрие централизацията на властта при Путин, но Кремъл продължава да налива големи пари в пиара на страната. Снимка: руспройв.ру

Има и скептици, които твърдят, че никаква реклама не може да преобърне или дори да смекчи дълбоко вкоренените опасения от централизацията на властта при Путин и липсата на политическа конкуренция. „Ако ви бяха възложили поръчката за подобряване на имиджа на Русия на Запад, първата ви препоръка щеше да бъде: не арестувайте Гари Каспаров и позволете на Михаил Касянов да участва в изборите за президент“, казва Майкъл Макфол, специалист по Русия в Станфордския университет и главен съветник по руските въпроси в кандидатпрезидентската кампания на сенатор Барак Обама.

Бившият световен шампион по шах Каспаров е яростен противник на Путин. Бившият министър-председател Касянов беше лишен от възможността да се кандидатира на президентските избори на 2 март. „Това е наистина лош пиар и бих добавил, лоша политика, която никакъв договор с „Кечъм“, телевизионна мрежа или пари от фондации не може да компенсира“, смята Макфол.

„Русия днес“ – нов телевизионен новинарски канал, създаден през април 2005 година – излъчва на английски и арабски и планира да започне емисии и на испански. На пръв поглед много прилича на Cи Ен Ен, но може да се окаже клакьор на Кремъл. Никонов нарече канала „твърде аматьорски“ и се изказа с пренебрежение за много от другите начинания: „Понякога хората харчат твърде много за глупости.“ Главната редакторка на „Русия днес“ не е съгласна да даде интервю без правото да прегледа казаното от нея, заявиха от пресслужбата на канала. „Вашингтон пост“ отказа да приеме тези условия.

Други програми обаче печелят с по-изтънчени и нюансирани методи. Официозът „Российская газета“ използва завидните си печалби, за да финансира месечни притурки към вестници в Индия, Великобритания, България и САЩ. „Русия: отвъд заглавията“, както се нарича публикацията, е платено рекламно приложение във „Вашингтон пост“ .То отразява многобройни „безопасни“ теми, като Коледа в Русия и руските тенис звезди. Юджийн Абов, който контролира проекта, заявява, че може да бъде разширен и в Азия и други държави в Западна Европа, включително Франция и Германия.

В рецензията си за първата притурка на „Российская газета“ във „Вашингтон пост“ през август, Джак Шейфър, медийният критик на „Слейт“ (собственост на „Пост“), написа, че „под накъсания синтаксис на тези смехотворни произведения бие кървавочервеното сърце на сляпата съветска пропаганда“. Но Сара Менделсън от Центъра за стратегически и международни изследвания във Вашингтон сподели, че неочаквано за себе си прочела с интерес една статия в последния брой. Според нея цялата кампания е „забележителна“, прицелена както към елита, така и към широката публика.

Много от руските проекти, насочени към чуждестранната аудитория, показват разнообразие от мнения, често недостъпно за гражданите на Русия, особено по държавната телевизия. Новинарският и аналитичен сайт Russiaprofile.org, финансиран от РИА „Новости“, се оценява от много западни коментатори като умно, завладяващо издание, което предлага различни мнения, включително някои доста враждебни на Кремъл.

„Мисля, че може да научите много, ако го четете. Може да се каже, че е най-добрият“, заяви Стивън Сестанович от Съвета по външни отношения и съпредседател на групата съветници

Вестник “Российская газета”. Според познавачите в изданието бие кървавочервеното сърце на сляпата съветска пропаганда. Снимка: поход.ру

за Европа и Азия на сенатор Хилари Клинтън. Андрей Золотов, главен редактор на сайта, каза: „Мисля, че имаме късмета да сме в много изгодна позиция. Ние сме малка медия, при това на английски, така че вероятно оставаме извън радара на престараващите се фанатици, които биха се опитали да ни спрат.“

Всяка година РИА „Новости“ кани между 30 и 40 експерти по Русия и видни журналисти, най-вече от САЩ и от Западна Европа, и ги гощава щедро в компанията на руски политици и анализатори. Някои фигури от руската опозиция, като бившия независим депутат Владимир Рижков, също са поканени на събитието, наречено Дискусионен клуб „Валдай“. Рижков, който рядко получава достъп до държавната телевизия, сравнява ролята си на подобни сбирки с водка за износ – подходящ за консумация от чужденци, но не и за родната публика.

Кулминация на сбирката на клуба всяка година е маратонска сесия на въпроси и отговори с Путин. Това е тема на дебати между експертите по Русия във Вашингтон, някои от които намекват, че неколцина участници прекалено се захласнали по своите домакини. „Каниха ме на всички сбирки на „Валдай“, но не отидох“, сподели в имейл Леон Арън, специалист по Русия в института „Американ ентърпрайз“. „Тъй като с течение на годините има все по-малко и по-малко възможности за руснаците да научат истината за собствената си държава и правителство и да изразят (или демонстрират) несъгласие, да бъда привилегирован чужденец, допуснат до двора на новия цар и обкръжен от „официалните руснаци“ е непосилно усилие за мен“, обясни той.

„Официалните руснаци“ е терминът от времето на Съветския съюз за хора, на които е позволено да говорят с чужденците без страх от репресии. Макфол обаче казва, че е щастлив да разговаря с руснаците по различни въпроси и описва сесиите с Путин като „наистина интелигентен пиар“, защото руският президент е впечатляващ събеседник. „Тази среща дава интересен поглед върху това, как управляващите представят себе си пред света. А за тези, чийто занаят е да се опитват да разберат начина на мислене на руските лидери, това е чудесна възможност“, казва Сестанович от Съвета по външни отношения. “Отдалеч обаче последната среща изглеждаше като среща на президента и неговите почитатели – международни коментатори. Жалко“, признава той.

Макфол, който остро критикува Кремъл, казва, че му е забранено да посещава срещите и смята, че причина за това са възгледите му. Сестанович беше ръководил по изготвянето на доклада на Съвета по външни отношения, озаглавен „Погрешната посока на Русия: какво могат и трябва да направят Съединените щати“. Той чул, че също е вън от списъка на поканените, но допуска, че може би това е просто защото е отказвал предишните покани поради вече поети ангажименти.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.