Обама печели младите в Интернет + видео

Всеки четвърти младеж в САЩ е гледал онлайн речи на кандидатите за президент, интервюта или дебати

Сенатор Барак Обама държи реч в Грийнсбъро, Северна Каролина. Обама може да се похвали с най-солидна поддръжка онлайн от младите американци. Снимка : Ройтерс

През януари, когато сенатор Барак Обама записа видео отговор на последната реч на Джордж Буш, телевизиите и вестниците не обърнаха кой знае какво внимание.
Но видеото така или иначе не беше предназначено за тях. В Интернет то веднага започна да се разпространява – появи се в YouTube, бързо стана едно от най-гледаните клипчета и започна масово да се препубликува по блоговете. Само в YouTube видеото беше видяно 1,3 милиона пъти, беше постнато в 500 блога и разпространено по всякакви социални мрежи от типа на Facebook.
Не е новина, че политически активните млади хора предпочитат източници като YouTube, Facebook и вечерните комедийни предавания. Но това са само част от начините, по които те се информират.
Според последни проучвания младите не само консумират новините, но и ги преразпределят – изпращайки ги по електронната поща на приятели или публикувайки ги по блогове и социални мрежи. По същия начин те разчитат на приятелите и онлайн връзките си, за да се сдобият с новини. Важното в случая е, че младите не използват професионалните филтри – като „Вашингтон пост“ или CNN – и ги заместват със социални.
„Много често се случва да прочета нещо интересно онлайн и веднага да изпратя адреса на десетина приятели“, казва 25-годишният американец Лорън Уолф, президент на колежанската организация на демократите в САЩ. „Винаги ще предпочета да прочета имейл от приятел с прикачена новина, отколкото да се ровя във вестник.“
В известен смисъл този социален филтър е просто технологизирана версия на най-стария начин за разпространяване на политическа информация: от уста на уста. Джейн Бъкингам, основателка на компанията за изследване на пазара Intelligence Group, казва, че „социалното медийно поколение“ е свикнало да е в постоянна комуникация с другите. За това за него е нормално постоянно да обработва информация, която не е специфично търсена – като препоръките от приятелите или съобщенията в чат канала.

Клипчето „Падам си по Обама“ е гледано над 7,5 милиона пъти

Бъкингам си спомня, че в едно от нейните изследвания студент дал следния показателен отговор: „Ако новината е толкова важна, тя сама ще ме намери.“
През декември Изследователският център Пю изследва влиянието на медиите в президентската кампания в САЩ. Най-интересно е откритието, че половината от респондентите над 50 годишна възраст и 39 процента от тези между 30 и 49 години гледат новините на местните телевизии. В същото време при хората под 30 години процентът е само 25. Две трети от уеб потребителите под 30 години използват социални мрежи в сравнение със само 20 процента от по-старите. MySpace и Facebook създават известно чувство на близост между по-младите. В двата сайта общо Барак Обама има около милион „приятели“, а основната му съперничка Хилари Клинтън – 330 000. Сенатор Джон Маккейн от републиканците има над 140 000 онлайн „приятели“. Всеки четвърти младеж е гледал онлайн речи на кандидатите за президент, интервюта или дебати. Според изследването на Пю този процент е много по-висок в сравнение с хората над 30 години.
Младите хора сами определят онлайн дискусиите с приятели и гледането на клипчета като важни източници на информация. Младите читатели използват директно източника на информация, по този начин подминавайки контекста и анализа, който опитните журналисти предоставят.

Кандидатът за президент на САЩ сенатор Хилари Клинтън говори пред свои поддръжници в Хамънд, Индиана. Оказва се, че Интернет ще има огромно значение за определянето на следващия американски президент. Снимка : Ройтерс

В дните след речта на Барак Обама за ролята на расата, линковете към клипчето в Интернет бяха едно от най-публикуваните неща във Facebook. На страницата на в. „Ню Йорк Таймс“ статията с пълния текст на речта е една от най-изпращаните като имейл и многократно по-четена от материалите, които коментират въпросното слово.
Начинът, по който потребителите филтрират новините, подчертава, че в Америка на власт идва ново поколение – в разгара на една от най-оспорваните кандидат-президентски кампании. Изборните резултати в 22 щата показват, че близо три милиона гласоподаватели под 30 годишна възраст са взели участие. Това е с един милион повече от резултатите преди четири години.
„На тези избори младите хора са изключително ентусиазирани, но техният ентусиазъм си служи със средства коренно различни от тези, използвани на изборите преди 30 години“, казва Лий Рейни, един от директорите на Изследователския център Пю. „Младите прочитат дадена новина и веднага я коментират в блога си, или пък гледат интересно клипче в YouTube и слагат линк към него. Те провеждат кампании онлайн, търсят в Интернет телефонни номера и се обаждат по Skype да агитират за своя кандидат.“
Традиционните медии също се облагодетелстват от повишения интерес на младите към политиката. Според изследване на „Нилсен Медия“, CNN, Fox News и MSNBC имат по над 100 000 млади зрители по време на праймтайма.
Но колкото и много студенти да са гледали речта на Барак Обама за ролята на расата по CNN, със сигурност мнозинството е предпочело YouTube. Taм клипчето с речта е било видяно 3,4 милиона пъти, а във Facebook е една от най-често споделяните връзки.
Кандидатите се възползват от социалните развития, а също така и техните поддръжници. Така например певецът will.i.am от The Black Eyed Peas направи музикална версия на една от речите на Барак Обама, която до момента е била гледана в YouTube над 17 милиона пъти.
Макар и в по-малка степен, клипчета на Хилари Клинтън и Джон Маккейн също се разпространяват в мрежата. В YouTube видео, в което Маккейн пита гражданите какво е най-важно за тях в изборите, е било гледано над 300 000 пъти.
Трябва да се отбележи, че вместо да използват сайтовете за споделяне на видео само като източници на новини, младежите по-скоро ги възприемат като инструменти за влияние и често сами влизат в ролята на редактори.
„Говорим за поколение, което не просто обича да вижда картина като допълнение на историята – то я изисква“, казва 23-годишният Дани Шей, един от редакторите на онлайн медията Huffington Post. „Ако не им дадете каквото очакват, младите ще го намерят другаде и веднага ще го разпространят по чатове и блогове“, обяснява той.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.