Как един германец ще спаси Москва от задръстванията

Всеки шофьор в Москва губи в задръстванията по 11 часа на месец. Ако движението се облекчи, разходът на гориво ще намалее с около 44 на сто. Снимка: Ройтерс

Москва се смята за най-мръсния град в Европа, а уличното движение е пред колапс. Един немски инженер обаче обещава да го спаси. Той иска да пусне колите над покривите на къщите и да превърне Москва в зелена идилия. Градската управа реши да изгради първия пробен участък.

Володя Стефанов пак седи с БМВ-то си в задръстване в Москва. Бизнесменът е превърнал спортната си кола в офис – на седалката до него е лаптопът му. „Често водя телефонните си разговори от колата”, казва Стефанов и свива рамене. Погледът му се спира на рекламното пано на БМВ на крайбрежната улица. „Бъди пръв всеки ден”, призовава немският автопроизводител, а Стефанов се смее горчиво. От 20 минути не е мръднал и един метър.

Задръстванията са част от всекидневието на Москва. Руският статистически институт е изчислил, че всеки шофьор губи по 11 часа на месец в задръстванията. А според градската управа след четири години уличното движение в милионната метрополия ще бъде невъзможно.
Сега обаче се появи един човек, който твърди, че не само може да предотврати срива, а и да превърне града в зелен рай – в него ще има три пъти повече коли, отколкото сега. Това е Роланд Лип, професор по инженерни науки от Бранденбург. В едно кафене в задръстения център на Москва той рисува спокойно линии върху лист хартия. „Мога да ви кажа в кой момент в Москва нито един човек няма да стои в задръстване”, обещава той и показва 130-страничния си труд.

Москва – зелен рай без коли?

Инженер Роланд Лип с макет на „въздушните улици”. Снимка: Сп. Шпигел

В чертежите си Лип обръща града с краката нагоре. На земята пешеходците се разхождат в паркове и седят в кафенетата на улиците. Горе, по покривите на бизнеспостройките и търговските центрове, се движат коли. На етажите под небесната улица са разположени километрични паркинги. А хората стигат оттам до офисите и жилищата си на по-долните нива с асансьори.
Идеята на Лип напомня на футуристичните концепции от началото на 50-те години. И ако му се вярва, тя може да спести 15 милиона евро разходи за задръстванията, които се правят всекидневно. Разходът на гориво ще намалее с около 44 процента. Шофьорите като Стефанов ще могат да се движат през метрополията с 40 до 80 километра в час без да спират.
За да се разбере експериментът на Лип е нужна доста фантазия. В новата структура на града той премахва всички прави ъгли. Улиците са проектирани на няколко нива, еднопосочни са и в тях се влиза и излиза през кръгови движения. Така потокът коли не спира, защото при натоварено движение кръстовищата и светофарите увеличават риска от задръстване.

Виновна ли е структурата на града?

Поне така твърди руският физик Игор Лубашевский от Руската академия на науките: в пиковите часове Москва се превръща в „едно голямо задръстване” и за това е виновна радиалната структура на града. В центъра на 12-милионната метрополия са концентрирани офисите и магазините. Повечето хора живеят в жилищни блокове в покрайнините на града. Затова основните пътни артерии водят като стрелки на часовник от вътре навън. Околовръстни улици трябва да извеждат движението от центъра. Но там, където се срещат с главните артерии, става задръстване.

Идеята на Лип напомня за футуристичните концепции от 50-те години. Планът трябва да направи Москва зелен и приятен за живеене град. Снимка: Роланд Лип

Съвсем различна е картината в проектите на бранденбургския инженер. В продължение на четири години той изучава големи градове като Ню Йорк, Чикаго, Токио, Шанхай и Хонконг. И кога след това се изправи в задръстването на 14-лентовото „Ленинградско шосе” в центъра на Москва, му хрумна идеята, че движението трябва да се премести над сградите.
Неговата Москва трябва да донесе на града по-добро качество на живота. Столицата на Русия е считана за най-мръсния град в Европа. Лекарите съветват жителите й да не се разхождат по най-натоварените улици и да държат прозорците си затворени. Лип ще реши и този проблем. Той е патентовал система за пречистване на въздуха, предназначена за улиците над покривите. Загражденията край пътните ленти ще поглъщат през специални отвори финия прах и ще го отвежда през тръби и филтри под пътната настилка. Шумоизолиращите стени ще намаляват шума с 58 на сто.
Улиците по покривите ще се отразят добре и на пазара на недвижими имоти, твърди Лип. Цените на сградите в Москва са сред най-високите в Европа, защото местата за строителство са много малко- А там, където днес улици набраздяват града, може за в бъдеще да се издигнат редици от жилищни постройки с улици по покривите. „Ако градската управа одобри този план, инвеститорите ще се наредят на опашка чак до Владивосток, надява се Лип. А заедно с постройките ще направят и улиците отгоре.”

Пилотен участък ще тества приложимостта на проекта

Според плана на Роланд Лип улиците в Москва трябва да се качат на покривите на постройките. По тях ще може да се кара без да се спира с 40-80 километра в час. Снимка: Роланд Лип

Този аргумент привлече вниманието на кмета Юри Лужков. През миналата година той сформира работна група, в която често присъства и Лип. През февруари той, заедно с немските фирми Сименс и Кнауф, представи концепцията пред градския парламент. Предстои гласуване, а Лип напрегнато очаква решението.
Строителните планове за пилотния участък, дълъг 1,6 километра и широк 90 метра, вече са в куфарчето му. Нарича улицата „баварската миля”. По края на пететажните сгради се вият в спирала улици, които водят нагоре и надолу.
Но Никита Кушкин, говорител на Сименс в Русия, се съмнява, че сградите, върху чиито покриви ще се движат коли, ще продължат да бъдат годни за живеене. „За това няма стопроцентова гаранция,” казва той. Но проектът все пак е интересен.
„Това не е музика от бъдещето”, твърди Лип усмихнат. До 7-8 години той може да превърне Москва в идиличен мегаград. „Важните хора са на моя страна”, казва той и гледа пред мръсните прозорци към осемлентовия път, където в момента движението е напълно спряло. „А това са жителите на Москва.”

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.