Мoбилните телефони – вече няма спасение и в самолета

Самолет на Alitalia наближава римското летище „Фиумичино“. През следващите шест месеца всички страни членки на ЕС могат да позволят мобилните услуги във въздушното си пространство. Снимка: Ройтерс

Ще изчезне и едно от последните места, където човек може да се спаси от мобилните телефони – самолетите. Това ще се случи до края на тази година, след като вчера Европейската комисия прие нови правила за употреба на мобилните телефони на борда на самолети.

Официалното споразумение включва всички правни и технологични условия, които ще позволят на 27-те членки на ЕС да позволят употребата на мобилни телефони във въздушното си пространство през следващите шест месеца. Викове „В самолета съм!“ могат да бъдат чути още в близките седмици, поне на борда на няколко авиокомпании. Ryanair вече планира използване на мобилни устройства на всичките си европейски полети, а Air France, bmi и португалският превозвач ТАР смятат да въведат шестмесечен пробен период, за да преценят реакцията на пътниците.

Други авиокомпании обаче не смятат да позволят подобни волности. От Lufthansa съобщиха във вторник, че ще позволят само употребата на Интернет, защото според тяхно проучване повечето пасажери са против използването на мобилни телефони.

Вивиан Рединг, еврокомисар по въпросите на телекомуникациите, заяви през седмицата, че Брюксел няма да определя цените на разговорите във въздуха, но ще ги наблюдава. „Използването на мобилен телефон във въздуха ще е една много интересна услуга, особено за бизнес пътници, за които е важно да комуникират с партньорите си през цялото време“, смята Рединг.

Според нея, ако клиентите получават твърде солени сметки за разговорите си във въздуха, услугата няма успее. „Разчитам на авиокомпаниите и операторите да осигурят необходимите условия на борда, така че тези, които искат да използват мобилни услуги, да не пречат на останалите пътници“, допълва Рединг.

Говорител на една от компаниите, които разработват технологията, обясни, че ще има максимум от 12 обаждания, които ще могат да бъдат провеждани едновременно по време на полет. Според него авиокомпаниите по-скоро ще следят да се изпълнява това условие, отколкото да се грижат за спокойствието на останалите пътници. Също така, пилотът на самолета ще има възможност да изключва звука на мобилните устройства, но да оставя възможността за пращане на СМС-и и ползване на Интернет.

Как ще е възможно всичко това? На борда на самолета ще бъде поставена миниатюрна антена, която ще пренасочва мобилните сигнали директно към нужния сателит, вместо към земята. Според данните от ЕС така всеки сигнал ще е достатъчно слаб, за да не пречи на контролните системи на самолета.

Фил Шепард от bmi съобщи, че системата ще бъде тествана през юни на летище Хийтроу: по маршрута Лондон – Москва. „Според мен това е естествено развитие на нещата – много хора го искат, особено бизнесмените, които не могат да се разделят с BlackBerry телефоните си“, казва той.

Говорител на Ryanair съобщи, че 20 от самолетите на авиокомпанията ще бъдат снабдени с новата технология до юни, а постепенно това ще сполети всички машини. „Ще дадем възможност на пътниците ни да говорят колкото искат, в зависимост от международните роуминг тарифи, каза той. Нашите полети са винаги през деня и по тази логика винаги е шумно на борда – постоянно се продават храна, напитки и бижута.“

Публичната употреба на мобилни телефони е доказала, че най-безинтересните хора имат най-много за казване и най-силните гласове, с които да го кажат. Често имат и най-дразнещите рингтонове. Със сигурност седенето до подобен пътник на борда на трансатлантически полет няма да е най-приятното нещо на света. Според журналиста на „Таймс“ Холдън Фрит употребата на джиесеми във въздуха ще причини още няколко неудобства – освен обичайното раздразнение, което причинява слушането само на едната страна на нечий телефонен разговор:

1. Затвореното пространство. Реално погледнато, в самолета сте затворен за дълго време в една метална тръба, където е почти невъзможно да си смените мястото. За да спестят пари, авиолиниите пускат все по-малко полети и наблъскват все повече хора на едно място. Как тогава да не чуваш нечие бърборене по телефона?

2. Силата на звука. В самолета по дефиниция е шумно, така че всеки говорещ по телефона ще трябва доста да крещи. Пригответе се за разговори, състоящи се предимно от: „Каквооо?… Не, не те чувам… Какво?… В самолета съм…“

3.Времето. Всеки уважаващ себе си международен полет превозва хора, чиито близки живеят в различни часови появи. Затова в самолета няма ден и нощ – нечий телефон винаги може да иззвъни точно докато задрямвате. Дори всички да са включили телефоните си на вибрация, последвалия разговор със сигурност ще ви събуди.

4.Страхът. За много хора летенето е неприятно и стресиращо преживяване. Затова внезапните и необясними викове, които някой издава, докато говори по телефона с майка си, няма да направят атмосферата по-релаксираща.

5. Подозрението. Наскоро Ryanair плати обезщетение на група музиканти, които бяха свалени от полета си, след като професор по психология реши, че са терористи. Недочути или грешно разбрани телефонни разговори на всевъзможни езици могат да доведат до много такива инциденти.

6.Тероризмът. Преди две години ФБР се противопостави на плановете за употреба на телефони в американското въздушно пространство, твърдейки че така терористите могат да си координират атаките. В бързоразвиващия се свят, в който имаме течни бомби и обувки бомби, нищо чудно да станем свидетели и на някой телефонен терористичен заговор.

Междувременно ще трябва да се справим с далеч по-прозаичните заплахи за спокойствието и самообладанието ни. Авиокомпаниите ще се втурнат да инсталират новата система – с надеждата да привлекат повече пътници от бизнес класата, чиито билети са най-скъпи. Докъде може да доведе това? Може би в скоро време най-популярната авиокомпания на света ще е не най-удобната, а най-тихата.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.