Истинска ли е новата индийска богиня – с четири очи, два носа, две усти

Малката Лали, която се роди с четири очи, два носа и две усти, вече е приета за богиня. Тя е почитана като инкарнация на свещената Дурга – символ на безстрашието и пазителка от болести. Снимка: Ройтерс

Четири очи, два носа, две усти. Едно момиченце с малформации е почитано в Индия като преродена наследничка на богинята Дурга – символ на безстрашието и пазителка от болести. За да разбереш въодушевлението от дефектите на един човек, трябва да познаваш хиндуистката митология отвътре.

Раждането на малката Лали в северноиндийското село Саини Сунпура, на около 50 км източно от Делхи, беше отразено от новинарските агенции в целия свят. Но за да попадне в тях, то нямаше нужда от божествената искра. Кърмачето с малформации се роди с два носа, две усти и четири очи и веднага се превърна в сензация. Засега не е ясно дали Лали има и два мозъка, а и родителите й отказват да й се направи компютърна томография. От 1682 година научната литература по въпроса – която изследва причините за подобни малформации – описва едва 85 случая на Diprosopus, които може да се сравнят с Лали.

В Саини Сунпура приемат раждането на момиченцето с две лица като благословия. И много хора смятат, че новата обитателка на земята е божествена инкарнация. От рождението й тук ден след ден пристигат по сто души на ден, за да целуват краката й, да й правят скъпи подаръци и да се почувстват закриляни от нейната благословия. Много от идващите изминават дълъг път, като например 65-годишният селянин Лакхи Чанд. А след като паднал на колене пред Лали той е сигурен, че е присъствал на „възраждането на богинята Дурга”.

Обичаната богиня с осем ръце

Човек трябва да познава хиндуистката митология много добре, да е наясно със стотиците й божества и за да разбере благоговението пред едно дефектно човешко същество като момиченцето от Саини Сунпура. В Индия почитат Брахма, който е с четири глави и който редом с Шива и Вишну е едно от основните божества на хиндуизма. До всяко от тези три мъжки божества стои една жена спътничка в живота, която притежава неизброими качества като смелост, богатство, безстрашие или доброта, които се манифестират в самостоятелни божествени образи. Богинята Лакшми например олицетворява красотата и хармонията и е с четири ръце, както и Сарасвати – богинята, призната за носител на мъдростта и изкуството. Въпреки жестокото си поведение осморъката богиня Дурга (известна също така и като гневната Кали) е особено обичана от хиндуистите, и за това има основателна причина.

Според легендата разяреният демон-бивол Махиш служил на Брахма, който използвал магия и го направил непобедим. Демонът обаче използвал това предимство и започнал да властва над цялата земя. Накрая Шива накарал боговете да обединят уменията си, за да прекършат силата на демона.

Представата за постоянното прераждане

Обединените сили се въздигнали над женските божества като блестяща светлина, която се счита и за раждането на Дурга. Без страх родената от светлината богиня се въоръжила със светкавица, копие, тризъбец и други оръжия, приближила се до демона на гърба на един лъв и в невероятна жестока битка успяла да го победи. Затова всяка година в нощта на първото пълнолуние на есента, в продължение на девет дни чрез специален ритуал се празнува освободителната битка.

Хиндуизмът се базира на представата за постоянното прераждане – реинкарнацията – вечният кръговрат между живота и смъртта. Това важи и за появата на богините, чиито представители на земята се наричат аватари. Затова хинудисти като селянина Лакхи Чанд вярват, че малката Лали е такъв аватар на богинята Дурга.

32 задължителни белега за красота

11-годишната Преети Шакия, смятана за богиня в Непал. Момичето има 32 задължителни белега за красота и е олицетворение на непорочността. Снимка: Ройтерс

Тъй като в хиндуизма не се счита, че богините може да се въплъщават по едно и също време в различни аватари, това може да се окаже проблем за новата Дурга от Саини Сунпура. Защото в столицата на съседен Непал от векове се почита по едно момиче като жива богиня Кумари, която едновременно се счита и за реинкарнация на Дурга. На всеки няколко години се избира по едно момиче на възраст между три и четири години, принадлежащо на кастата шакия (някогашната каста на златарите), за да приема и благославя вярващите в дворец на площад Дурбар в Катманду докато влезе в пубертета. Момичета с малформации обаче нямат шанс да се качат на трона на Кумари. Точно обратното – малките божества трябва да имат не по-малко от 32 белега за красота.

С необичайния преглед на голите момиченца се заема съпругата на върховния свещеник на Непал. При това тя знае съвсем точно какви трябва да бъдат външните атрибути на бъдещата Кумари: освен физическата непокътнатост значение имат и „добре оформените нежни и гъвкави крака, бедрата на сърна, врат на мида, мигли на крава, скули на лъвица, дълбок глас на врабче”. В края на годишните тържества Индра-Джатра избраното и след това възкачено на трона момиче-богиня получава благословия от краля на Непал (който пък се счита за реинкарнация на бог Вишну).

Пътуване през Катманду със златна каляска

Скоро тази негова функция ще отпадне, след като избраният миналия четвъртък нов парламент отмени монархията. Въпреки това и сега в Катманду никой не се съмнява, че междувременно навършилата 11 години Преети Шакия ще премине през Катманду в златна каляска като реинкарнация на богинята Дурга и ще сложи край на тържествата Индра-Джатра. И полетите между индийските летища и непалската столица отново ще бъдат напълно продадени.

Двегодишната Лакшми преди операцията, при която бяха отстранени излишните две ръце и крака и която я превърнаха в обикновено момиче. Снимка: Ройтерс

Преди четири години в северноиндийския щат Бихар се роди момиченце с четири ръце и четири крака – рядко явление, познато в медицината като Ischiopagus. Тъй като приличала на изображенията на богинята Лакшми, родителите й дали същото име. И тогава започнал походът за почитането на новородената богиня. Уплашените родители скрили бебето, а след това приели предложението на една хирургическа клиника в Бенгалуру и позволили на лекарите да отстранят излишните крайници. Родителите на малката Лали – Винод Сингх и жена му Сушма – обаче са далеч от подобна мисъл.

„Лали прослави селото ни”

Може би на невероятно бедните родители им е харесало, че всеки, който идва при дъщеря им, носи скъпи подаръци. Управниците на Саини Сунпура също разбраха, че селската общност може да участва в почитта към богинята. „Лали прослави селото ни,” казва кметът Даулат Рам на пристигналите журналисти и съобщава за плана си да построи храм за Лали, която е преродената богиня Дурга. За това обаче е необходима финансовата помощ на правителството в Ню Делхи.

Много от индийските журналисти обаче не разбират защо бащата на момиченцето с малформации се радва на култа около дъщеря му. Защото фамилното му име – както и на министър-председателя на Индия Манмохан Сингх – показва, че не е хиндуист, а принадлежи към религиозната общност на сикхите. Основаната през 1469 година от гуру Нанак религия не признава прераждането на божествата и твърди, че бог е вечен и реално съществуващ.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.