www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
четвъртък, 18 януари 2018
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Kървавата гърцизация на Егейска Македония

С 11 години закъснение у нас излезе книгата "Житни поля, кървави хълмове", която казва дълбоко крити истини за българите в Егейска Македония
С 11 години закъснение у нас излезе книгата "Житни поля, кървави хълмове", която казва дълбоко крити истини за българите в Егейска Македония

30 Април 2008

 

Корицата на българското издание на “Житни поля, кървави хълмове”. Книгата доказва, че националното съзнание на хората в Егейска Македония не винаги е било гръцко.

Малко известен факт е, че известни фигури от българската история като Гоце Делчев, Христо Смирненски, Александър Станишев, Димитър Благоев, Антон Югов, Лазар Киселинчев и Васил Чекаларов са родени на територията на днешна Гърция. Нещо повече, те са от чисто български села и градове, част от Егейска Македония, която в началото на 20 в. е била с преобладаващо българско население.

Днес тази териория е част от Гърция, а българи почти няма или за тях изобщо не се говори. Българските политици и историци предпочитат да мълчат, а в същото време в Егейска Македония се появяват македонистки организации, които разясняват на населението „антично македонския“ му произход. При това положение беше приятна изненада на българския пазар да се появи наскоро преведената книга „Житни поля, кървави хълмове: преходи към националното в Гръцка Македония, 1870–1970” (ИК „Сиела“). Автор е гъркинята Анастасия Каракасиду, социален антрополог и професор в американския Уелсли колидж. Книгата има смелата задача да докаже, че националното съзнание на хората в Егейска Македония не винаги е било гръцко и, че ако днес е преобладаващо такова, то това е постигнато на цената на жестока асимилация, насилие и изопачаване на историята.

„Книгата доказва, че постепенната гърцизация на населението в Егейска Македония е отчасти естествена, но и отчасти насилствена. Това е голям пробив в гръцката наука, където тези факти обикновено се премълчават“, казва историкът доц. д-р Александър Николов, преводач на книгата. „Беше засегнато табуто, че това е изконна гръцка земя и колкото българи е имало там, те са били прогонени по силата на различни спогодби. А не се оказва точно така“, обяснява Николов и допълва, че става дума за едно население с меко казано спорна идентичност, което по силата на обстоятелствата е станало гръцко.

Книгата излиза на английски през 1997 г. и веднага бива преведена на македонски, за да послужи на Скопие в постоянната идеологическа борба с Гърция, която продължава и до днес. Не такава е обаче целта на Каракасиду. „Историята не ни е оставила една Македония, няма единна история, нито пък един единствен македонски народ, чието име и идентичност днес други се опитват да узурпират за себе си“, казва авторката. Нещо повече, никъде в книгата гръцката антроположка не говори за автономен македонски народ, който да е наследник на древните македонци на Александър Велики. Вместо това, тя не се стеснява от употребата на термина “българи” и “българско”, като се опира добросъвестно на изключително разнообразен документален и етнографски материал, събиран в продължение на години.

Логично, такава книга не се приема добре в Гърция. Под натиска на гръцкото Външно министерство „Житни поля, кървави хълмове“ е спряна от печат в английското издателство Оксфорд Юнивърсити Прес. Това предизвиква бурни протести и в крайна сметка, монографията е издадена в Чикаго Юнивърсити Прес. Междувременно Анастасия Каракасиду е подложена на заплахи за живота си и системен тормоз от страна на някои крайни гръцки националисти. Водещ атински журналист обвинява авторката в канибализъм и опит за разчленяване на гръцката нация. Жителите на Асирос - селището, което е в основата на антропологичното изследване на Каракасиду, излизат с отворено писмо, в което се разграничават от книгата, заявяват, че общината им никога не е била двуезична, и че те всички са „чисти гърци, 24 карата и по език, и по национално съзнание“.

Гъркинята Анастасия Каракасиду, социален антрополог и професор в американския Уелсли Колидж, автор на книгата “Житни поля, кървави хълмове”. Снимка : h-net.org

Само няколко месеца преди това, много от хората в Асирос и региона признават пред Каракасиду българските си корени. Но и това не става лесно. Особено показателен е случаят с възрастната Пасхалина от село Амбаркьой, Кукушко. Първоначално тя разказва на Каракасиду как по време на Междусъюзническата война българската армия отвлякла сестра й и брат й. Пасхалина ги видяла отново едва след десетки години, в София, където имала нужда от преводач, за да ги разбира. В същото време в Гърция тя имала големи проблеми, хората я наричали „българката“, което я накарало дори да заведе дело в съда. Впоследствие обаче, когато Пасхалина е на смъртно легло, тя има нов разговор с Каракасиду, където разказва съвсем друга история. Оказва се, че Амбаркьой е било плячкосано не от българската, а от гръцката войска, защото е било изцяло българско. Затова семейството бяга и част от него остава в България. Когато след войната тя се връща заедно с баща си в стария си дом, той е опожарен. Това ги кара да се преместят в Асирос, където бащата се крие, за да не отиде в затвора, и малко по-късно умира. Пасхалина решава да стане гъркиня и да съди всеки, който я нарича българка. И така – до смъртния одър.

„Житни поля, кървави хълмове“ изобилства от подобни болезнени истини. И все пак, от българска гледна точка, някои позиции могат да бъдат поставени под въпрос. Каракасиду обвързва конфликтите в Егейска Македония с началото на т.нар. „македонска борба“, или борбата между гръцките андарти, ВМРО и турската власт за надмощие в региона в първото десетилетие на 20 в. Според антроположката дотогава „славянското население в района е нямало нито собствено национално самосъзнание, нито достатъчно ресурси, за да се консолидира самостоятелно срещу гръцката и българската доминация“. „Новите етикети на идентичност, които националните активисти се опитват да наложат върху християнското население на региона, разрушават досегашната ритуална и икономическа общност и създават дълбок социален разкол, който постепенно преминава в насилия и кръвопролитие“, пише Каракасиду. Дали обаче можем да приемем, че славяните в региона са били аморфна маса в началото на 20 в.? По този начин се пропускат значими прояви на българското национално съзнание като Илинденското въстание от 1903 г., което бушува и в Егейска Македония. Каракасиду пропуска и историческите свидетелства на много фигури от региона, които постоянно говорят за българи и българско население.

„Има хора в този регион, които и преди т.нар. „македонска борба“ са се изявили като българи, казва доц. Николов. Но не е истина и да се каже, че абсолютно всички са се били осъзнали като българи. Имаме и славяноезично, българоезично население, което още се преживява в общия контекст на православното, на т.нар. „руммилет“. Някои добиват и гръцка идентичност, нищо че майчиният им език е българския – това са „патриаршистите“, обяснява историкът. Нещата са сложни и трябва да има индивидуален подход – към район, селище, дори индивид. Затова книгата на г-жа Каракасиду е толкова ценна – тя дава снимка на един много сложен регион, където се преплитат преднационалното и формиращото се гръцко и българско национално съзнание, които влизат в конфликт. В крайна сметка, по силата на определени исторически обстоятелства, гръцката идентичност надделява, но Каракасиду е проследила този процес без да спестява нелицеприятни неща за гръцката политика“, смята Николов.

Гръцка пропагандна картичка от началото на 20 в., на която е изобразен офицер Павлос Мелас и лозунгът на гръцките андарти : Българин да не остане.

Наистина, Каракасиду говори за жестокостите на гръцката армия по време на войните, за забраната да се говори български и за строгите наказание за провинилите се, както и за кървавите методи на гръцките „борци за свобода“ в Егейска Македония. Но има и известни премълчавания. „Житни поля, кървави хълмове“ говори доста за „македонската борба“, но пропуска да спомене основния лозунг на гръцките четници – андартите, който е „вулгарос нами мини“ - българин да не остане! Този показателен лозунг е подет от гръцкия митрополит на Костур Германос Каравангелис и от офицера Павлос Мелас. По време на „македонската борба“ Каравангелис собственоръчно изготвя списък с над 2 000 българи, в това число всички учители и свещеници в епархията, които следва да „бъдат премахнати”. Заплащал е от една до седем турски лири за отрязана глава на убит българин от списъка. Мелас е прилагал на практика тези директиви, водейки си подробен дневник. Днес и двамата са гръцки национални герои.

„От мащабно насилие като „македонската борба“ много трудно се прави наука, кино и образование. Да, Каракасиду не познава добре българската история, много от нещата и са старомодни, но тя има баланс, има фин подход и интуиция“, казва д-р Алексей Кальонски, историк от Софийски университет и научен редактор на „Житни поля, кървави хълмове“. „Сблъсъкът на национализмите маркира това, че гръцката идентичност в региона е късно наложила се, не е зададена. В този смисъл книгата е обвинение срещу решаването на подобни въпроси с насилие, не само в миналото, но и сега,“ обяснява историкът. Според него книгата търси общите неща, общия живот, онова, което е обединявало хората, а не само това, което ги е разединявало. „Ние си приличаме както в общия живот, така и в насилието, което сме употребили едни срещу други в историята“, допълва Кальонски.

Изяснявайки тези неща, „Житни поля, кървави хълмове“ дава възможност за едно ново изследване на балканската история, което е далеч от пещерния национализъм на миналото. „Това е книгата на многото истини и на диалога, казва доц. Николов.  В Р Македония искат да докажат, че в Егейска Македония има македонци от три хиляди години, както гърците искат да докажат, че има от шест хиляди. Няма такова нещо. Нещата са по-сложни. В България на моменти сме индиферентни и инертни, но от друга страна у нас тази книга няма да подбуди нелепи страсти, а ще даде добър тон за диалог“, смята историкът. Според него има нужда от съвместни проекти, които да изследват сложната история на региони като Македония и Тракия, където гръцкото и българско са влезли в досег и са се смесили. „Сложно е било положението в Егейска Македония, но и в Северна Тракия, където около Пловдив е имало гръцки анклави“, обяснява Николов.

Постер в центъра на Скопие, където вместо кръст, на гръцкото знаме има свастика. По този начин местният художник Атанас Ботев протестира срещу геноцида над “македонците” в Гърция. Снимка : в.”Вечер”

И все пак, дали не е малко парадоксално, че трябваше гръцки учен да разбие мълчанието и да напомни за българите в Егейска Македония? Българи са писали по тези проблеми, но доста отдавна – като например книгите „Зверствата на гръцките разбойнически банди над беззащитното българско население в Македония и Одринско през 1905 и 1906 г.“ на Иван Ст. Николов от 1906 г. и „Гръцките жестокости в Македония“ на проф. Любомир Милетич от 1913 г. Днес и политици и историци предпочитат да мълчат, но това може да не е изцяло отрицателна стратегия.

„Истината е, че ние през 1944 г. сме се отказали от това население, многократно сме го предавали и за това тези хора са станали гърци, казва доц. Николов. Затова ние не можем да имаме някакви претенции и можем да действаме само на полето на историята, но деликатно. Виждал съм хора „гърци“ от Егейска Македония, които идват в Рилския манастир, палят свещ на гроба на цар Борис III и си заминават за Гърция, където живеят по-добре, разказва той. Въпросът е решен, човек сам си избира, няма какво да атакуваме пропагандно. Укрепвайки връзките си с Гърция на всяко ниво ние правим добро на тези хора. Има драма с българите в Западните покрайнини, защото Сърбия не се интегрира към Европа“, обяснява историкът.

И все пак, добре е, че „Житни поля, кървави хълмове“ излезе на български, макар и с 11 години закъснение. Въпросът е доколко нейният толерантен подход ще се реализира на практика или ще остане само на хартия. За сведение – книгата все още не е преведена на гръцки.




Етикет:

 


Коментарите под статиите са спрени от юни 2015 г. във връзка с решение на Европейския съд, според което собственикът на сайта носи съдебна отговорност за написано от читатели. E-vestnik.bg е обект на съдебни претенции и влиза в съдебни разходи по повод свои публикации, и няма възможност да модерира и читателски форум и да носи отговорност за него. Сайтът разчита и на дарения от читатели, за да се запази като място за мнения извън контролираните медии.
  1. 1) Костурски
    Моля без пропагандни опити да се подменя мнението на местните хора в Егейска Македония за тях самите и за езика им, че са македонци и говорят македонски! Моите предци от Костурско, Егейска Македония ВИНАГИ (и в царска и в комунистическа България без да са били в каквото и да е съприкосновение със пропагандата на Белград и Скопие) са се самоопределяли ГОРДО като македонци, въпреки множеството беззакония и морални и материални негативи, които са търпяли от българските власти и държава! А и всичките ми роднини в днешна Егейска Македония, както и в САЩ, Канада, Австралия, Европа, .... и по-голямата част от родните ми ...още

  2. 2) SK
    Аз мисля, че на всеки трябва да бъде разрешено да се нарича както си иска, да бръщолеви на какъвто си език иска,или по скоро диалект, да напуска страната в която е роден, само че без земята. Естествено за тези които използват принципа " разделяй и владей" най-добре би било, всяко село, или всяка махала да бъде обявена за отделна държава.
  3. 3) Радко
    Абе Костурски, как не те е срам да петниш името на Костурско, този български край дал герои като Челаларов, Киселинчев, Поповски...Айде покажи ми документи, в които предците ти са се определяли като македонци! Прати ги на е-вестник, ако искаш, вярвам, че ще ги публикуват. Говориш за Каракасиду, но в нейния труд изобщо не става въпрос за етнически македонци, защото такъв етнос няма. Има нация - от 44-та година насам. Говориш и против българските комунисти-историци, но явно и ти си комунистическо чедо, щом говориш такива простотии. Знаем кой измисли професията "македонец" след Втората световна война, не сме забравили още...
  4. 4) Костурски
    Радко, ти за съдник на другите ли се имаш? А май се изживяваш и за морален съдник? Трябвало баш на тебе да ти се представят доказателства и ти си щял да решиш какви били моите предци (вкл. Чекаларов, ....), защото иначе се нарушавал душевния ти мир, базиран на пропагандни калъпи от 14-то ДС-отдел?! В България най-неморалните скотове винаги се правят без наказателни последици на "морални" съдници на другите! Ти само доказваш нагледно това, включително и в качеството си на (може би платен) пропаганден функционер на комунистическта шпионска държавна банда МВРо-БНД! Точно поради подобна морална мерзост е категоричното отрицателно отношение на ...още

  5. 5) Костурски
    Днес се навършват 105 години от героичната смърт на македонския апостол на свободата ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ! Бог да го прости и веч! В Македония се пее песен за него: . ПЕСНА ЗА ГОЦЕ ДЕЛЧЕВ . На четвърти май девет сто и трета во борба загина Гоце Делчев. Животот го даде за Македония, Македония - свободна да биди! Македония - свободна да биди! Земя македонска - на македонците! . От Шар планина до Ехейско море и от Охрида до река Места, старо и младо се то се разплака, се се разплака за Гоце Делчев! Се то се живо име македонско се се разплака за Гоце Делчев! . Нема го веке наш Гоце Делчев македонско знаме да ни развейе. Ама на народо клетва ...още

  6. 6) татарин
    Горе Гоце Делчев,долу Костурски!
  7. 7) Anonymous
    Костурски, Васил Чекаларов се обръща в гроба заради твоите приказки. Разбира се, ако наистина си му земляк. Но и да си, какво пък, щом от голям дъб може да излезе крево меше, защо и от славната Кореща да не излезе нещо такова... Видя ли картичката с лика на Мелас? Прочете ли какво пише? И там ли името "българин" е в кавички? За съжаление, гърците намериха неочакван съюзник в борбата си да не останат българи в Македония. Този съюзник беше сръбският македонизъм. Е, Костурски, бъдете рахат - гърците, които гониха дедите ви от Егейска Макединия, наистина направиха така, че "българин да не остане". Горди ...още

  8. 8) Същий
    Забравих по-горе да са напиша ника. Както и да е, аз съм Дунята, живея в Хасково, имам много добри познати, които са потомци на бежанци от Егейска Македония, от село Ватилък, което днес е квартал на Солун. Тук има цял квартал, който се нарича "Македонски" и всички днес живеят в Хасково, а не в Солун, поради една причина - те са българи без кавички!
  9. 9) Anonymous
    Јас најмногу го респектирам еден наш Македонец од Р.Грција- Павле Васкопулос. Тој вика да престанеме сите да копаме во минатото!Некој ќе најде доказ дека во 15 век Солун бил блгарски, од другата страна некој ќе најде доказ од 10 век дека Солун бил македонски, трети пак дека во 8 век бил грчки и се така и сите копаат длабоко и ако некој ги остави ќе стигнат до Ева и Адам! Копањето во минатото е одење на назад. Јас најмногу го респектирам еден наш Македонец од Р.Грција- Павле Васкопулос. Тој вика да престанеме сите да копаме во минатото! Некој ќе најде доказ ...още

  10. 10) македонски българин
    Ало, удбашите във форума? Бихте ли си казали, тук, във форума, пред всички, как така над 1 500 000 македонски българи, които живееха във Вардарска Македония до 1913 г. станаха първо на южни сърби (1913-1945 г.), а след това на етнически македонци (от 1945 г. та досега)? Само моля да не отваряте торбите с опашатите лъжи. Както се казва признат грях е половин грях. Свобода за македонските българи! Да живее България!
  11. 11) Anonymous
    Македонски българин, да си жив и здрав!Костурски е сръбско ченге, ама виж как хубаво е научил български, за да пише глупости по форумите. А бе никой ли не е чувал за Карнегиева комисия? Google.
  12. 12) sokol vardarski
    Историскиот момент низ кој поминува Македонија и македонскиот народ после Нато самитот во Букурешт ги возбуди сите балкански национализми во врска со македонскиот национален идентитет. Суштината на проблемот не е во името, туку во националното битие на македонскиот народ. И на Грците, и на Бугарите не им одговара постоењето и афирмацијата на македонскиот идентитет како културно битие кое има свое наследство, историја, јазик и свест за својата посебност. Тој проблем не е од вчера, тој се води повеќе од сто години. Мислам дека ќе остане и натаму без оглед на тоа дали ние ќе станеме членки на НАТО или не, ...още

  13. 13) бачо Киро
    Спокойно, соколче, проблемите ще се решат, когато влезете в ЕС. Като ви секнат пропагандата по медиите и историческите фалшификации ще видим накъде сами ще завиете...
  14. 14) Anonymous
    Защо чак тогава да завиват? Тогава те ще са от голямото добрутро. Така е, комунягите крадат и разчитат на НАТО и ЕС да оправи всички проблеми на страната. А тоя Сокол знае много добре български и пише без сърбизми, сега се преструва. Обикаля по форумите и пропагандира като Костурски и някои други. Още малко им остана.
  15. 15) Anonymous
    Лъжеш*, Костурски с това подчертаното - като всеки сегашен македонец. Бъди си македонец, отива ти. *Прадедите ти от Костур, роднините ти в царска България,... и далечните и стари роднини в САЩ, в Австралия и по света няма откъде да имат "македонско" самосъзнание и самоопределение, защото македонския етнос е.. само на 60 години.
  16. 16) Соколченценце, хибридченце,
    я си пиши на родния език, а не на хибридица, че ни не ти се разбира. Вие сте мулотъри (от муло-катъри) - хибриди между българи и сърби. Мелези демек. Ама е известно, че хибридните култури се разпадат след едно-две поколения. Та и на вас, македонските мулотъри, ви остават още 10-20 години !!!
  17. 17) toni
    до костурски, ей лъжец мръсен,какви етнически македонци видя в песента за гоце делчев.не знаеш ли какво значи крилатото "македония на македонците" произнесено първо от гладстоун и прието за идея сред радетелите на автономизма в македония?всъщност сам сигурен, че много добре знаеш боклук мръсен!
  18. 18) Костурски
    Когато някой с десетилетия е захранван наготово с българската държавна митологична "манджа", натъпкана с пропагандни набухватели, оцветители, подсладители, овкусители, стабилизитори, емулгатори, изкуствени миризми и прочие химикали, предимно внос от 1-во направление и е убеждаван, че това е най-"чистата" и "питателна" храна, е разбираемо, че ще изпадне в бурно и интензивно е-повръщане при поднасянето на нормална храна! Е, кльопайте си българската държавна пропагандна "манджа" и се молете последствията от това за вас да са по-леки персонално - е в ментален, и във физиологичен аспект! Иначе политиканстващите готвачи и търговци на тая българската държавна пропагандна "манджа", доволно протриват ръце - далаверата е ...още

  19. 19) Ама
    Ама и ти с какви манджи си се наплюскал...Иди да повръщаш другаде.
  20. 20) toni
    костурски ,псевдопатриоти и ренегати като теб не ни трябват.цепи вятъра и си таковай таковата ...педал!не си прочел една книга ,а идваш тук да ни изнасяш лекции по история мършо миризлива,ходи заедно с останалите малоумници на хомото да се плачеш на всички възможни световни организации как българия ви репресира и не се връщай боклук!обяснете на световната "явност" дека во бугария сте под притисок оти не ви дават да псувате на българска майка,нещастни комплексари!
  21. 21) Македония Днес
    КОЙ, КОГА и ЗАЩО ЛИКВИДИРА МАКЕДОНСКИТЕ БРАТСТВА и БЕЖАНСКИ ОРГАНИЗАЦИИ в БЪЛГАРИЯ Прека последица от революционни­те борби, които са водили хората в Ма­кедония - край Варда­ра и Егея е била принудителната емиграция по цял свят и най-много в България. В борбата си за оцеляване тези прокудени люде през периода още от Кресненското въстание и до средата на 20. век са създавали свой земля­чески братства с основна цел опазване на родо­вия корен по пътя на благотво­рителността и съхранение на родната самобитност. Така в България възникнаха стоти­ци землячески обществени организа­ции под различна форма - братства, дру­жества, фондации, ефории, клу­бо­ве и прочие, които скоро станаха и ...още

  22. 22) Афера
    Част от далаверите на 14-ДС-отдел:
  23. 23) Терминатор
    КОСТУРСКИ АДИ МОЛЯ ТЕ ДА НЕ СИ САМО ИЗСЕЛНИК ОТ ЕГЕЙСКА МАКЕДОНИА ПОЛОВИНАТА МИ РОД Е В САЩ ДРУГТА Е В БЪЛГАРИЯ ЗАщО ЛИ ВСИЧИ СЕ ВЕЛАМЕ БУГАРИ ОТ МАКЕДОНИА.И ТИЯ ГОРЕ ОТ САщ ЛИ СА АГЕНТИ НА ДС.Като искате бъдете си македонци отивайте в РМ ние винагио сме се чуствали бугари и ке си умрем бугари
  24. 24) Цитат
    "Дай ми пари и ке се чинам Бугарин"
  25. 25) Знае се
    "Пари ке ми даш - маймун ке се чинам! Нема пари - нема бугари во Македония!" . А за "незнайните" ДС-агенти от тихия фронт в САЩ виж: Писмо до Тодоръ Живковъ:
  26. 26) Желево
    Бре , жити майка, копил ниеден Костурски! Ти имаш толкова общо с Егейска Македония , колкото баба ти с Бриджит Бардо. Айде губи се от тука, УДБАшко яничарче, да ти ибаам тоа србоманска крв. Да дает Госпокь да ти се сотрие и семето и племето, па дури да нема кой ув ладен гроб да те прекопа!
  27. 27) бЪЛГАРИН ОТ СЕРСКО
    КОСТУРСКИ, КОГАТО МУ Е БИЛО ВРЕМЕТО НЯКОЙ Е ПРОПУСНАЛ ДА ТИ ПРОЧЕТЕ ОНАЯ ПРИКАЗКА - " ЗА ЛУДО НЕ ПИТАЙ, ОНО САМО СЕ ОБАЖДА..."
  28. 28) Боряна
    На вниманието на всички грамотни участници във форума! Вместо подмятания, четете докладът на Комисията към Международна фондация за мир Карнеги за Балканската война и Междусъюзническата война. http://www.kroraina.com/knigi/karnegi/index.html Накрая ви съветвам да прочетете и бележките на историческия редактор. Към т.н. македонци: Сърбия ви камандва и вие я слушате само, защото ви ласкаеше, позволи ви да станете не-българи. Забележете, че в доклада на Комисия Карнеги ВЪОБЩЕ не се говори за македонци. Разбирам защо трябва да сте "благодарни" на Сърбия. Именно затова в продължение на десетилетия Сърбия се перчеше...., но както видяхме от практиката - изкуствената държава Югославия умря, а вече има и Косово. Мога само да кажа, ...още

  29. 29) АСЕН
    А бе, хора, що не четете спомените да най-видните македонски дейци, събрани от професор Милетич, публикувани през 30те години и преиздадени в наше време. Или поне Карнегиевата авнкета. Та след прочитането на тези от първа ръка източници всички спорове за това, какво е преобладаващото мнозинство и в Егийска и във Вардарска Македония ще станат безпредметни. Стига, разбира се, да не прилагаме коминтерновският метод за историко-културно ограбване на българската история с цел пръкването на нова нация по повеля на коминтерна.
  30. 30) Кирил
    четете книгата на Антон Съботинов, "България при цар Самуил и неговите наследници", Т.І Извори и литература (опит за обобщение), София, 2008 г.
  31. 31) Антон
    По време на Илинденското въстание през 1903 г. в Атина гърците избиват всички българи дошли на пазар от Воденско, защото говорели на български и техните сънародници се бунтували срещу султана. Гръцки офицери отиват в турското посолство и си предлагат услугите в помощ на турската армия. Турският посланик възмутено ги отпратил. През цялото времетраене на въстанието в гръцката столица се свири османския химн и се вдигат наздравици с гръмкото "Зито о султанос". И още: след победата на българското и руското оръжие на Шипка през 1877 г. В редовете на армията на Сюлейман паша за заловени и няколко стотин гръцки доброволци били се ...още

  32. 32) чичата
    мислете какво ще правите след края на света през 2012/ стига тая история недописана
  33. 33) Anonymous
    СТАТИЈАТА Е ОДЛИЧНА КОМЕНТАРИТЕ ШТО ГИ ПРОЧИТАВ СЕ ПАУШАЛНИ И НЕОСНОВАНИ НО СЕКОЈ ИМА ПРАВО НА СВОЈ КОМЕНТАР-БТАКАР-СКОПЈЕ
  34. 34) балък
    Ами той Коце Ципушев в своята книга "19 години в Сръбските затвори" описва как чрез френска сексуална революция се е създавала "македонската нация". В тези описания споменава как сърбите налагат в Македония - женско робство (сексуално), от което се раждат македоно-сръбски копелета. Преди няколко месеца писах, че според законите на робовладелческият строй, никоя робиня не може да роди свободен човек. Македоно-сръбските копелета като не-свободни хора, нямат правото да говорят за предците на Македония - защото предците на копелето са в Сърбия. Френската революция и Коминтерна в Москва по същият начин създадоха много нации от политически помаци. Лично аз, проявявам разбиране ...още

  35. 35) КОСТАДИН
    Уважаеми приятели, от Република Македония - истина е една до 1878 с вас сме едно. След това по редица причини пътищата ни се разделят. Това което е важно е , че разправиите между България и Република Македония кой е по - славянин или татарин продължават. Докато през това време в Егейска Македония гърците си свършиха работата днес там повечето хора от славянски произход имат гръцко национално самосъзнание. И в заключение толкова ли сме слепи в България за процеса на радикална ислямизация в Пиринска и Вардарска Македония...
  36. 36) Македонец
    До всички заблудени и излъгани българи защо пишете нервно и злобно за МАКЕОНИЯ. И защо обиждате хора като КОСТУРСКИ. Май нещо българската лъжа излиза все по наяве и вие се притеснявате, че ще останете с пръст в устата. Като отивате в Гърция на екскурзия или почивка , отклонете се в македонските села около Солун и си поговорете с хората, но ако се пробвате на български няма да успеете кажете, че сте с македоско потекло и хората ще се отворят и ще бъдат много гостоприемни защото според тях - тези които са останали са МАКЕДОНЦИ. И тъй като не всичкоможе да се ...още

  37. 37) anarhist
    пази боже да се ограмотяваме от славянофоби какво беше казал вашият отец никодим там че бил македонец а не славянин.
  38. 38) Македонец
    anarhist , а ти от Божидарчо Димитров ли се ограмотяваш , ами върни се в първи клас
  39. 39) anarhist
    бе има го предаването на гръцката телевизия в което участваше и никодим от виножито в youtube името на клипа е тTsarknias-Atheatos Kosmos-ALTER TV GR -17/09/02 та попитаха го гърците той славянин ли е и никодим си отговори ясно и кратко аз не съм славянин аз съм македонец.какво се правиш на болен от алцхаймер.като че ли не знаеш че македонската диаспора на запад излизаше на митинги с този лозунг ние се сме сърби не сме гърци не сме славяни ние сме македонци. ето гледай го и виж какво казва когато времето е на 1 минута и 12 секунда http://www.youtube.com/watch?v=AuGPZM6jVpk&feature=related
  40. 40) anarhist
    на ти линка отделно и гледай по внимателно след пърнвата минута какъв ще е отговора на никодим
  41. 41) anarhist
    тръгни ти в първи клас маке та поне да научиш македонскиот язик че като гледам ми сборуваш чист литературен български език казано е не спори с прости хора нямам намерение повече да се занимавам с теб
  42. 42) do Македонец
    Алоооооооооооо, ти си един и същ провокатор от ОМО "Илинден" - сръбската партийка!! Аз ходя редовно до Солун и имам много приятели там. И ти ако идеш в Солун на пазара например и кажеш, че си БЪЛГАРИН - веднага ще усетиш какъв респект и уважение оказват хората. Събират се и сами почват да си признават истината. Един дедо веднъж дойде при мене с един голям бастун и го размаха и започна да вика към по-младите: "Лобут, лобут саката, оти забравиха блгарския си език!". А една жена гузно се усмихна и каза: "Верно, забравихме си езика! Ама просто да ни е ...още

  43. 43) Самуил Български
    Свършва вече "македонистичната" заблуда и идва краят на "вещачката" нация! Това го усещат удбашите и мамицата им се разплаква. Във Вардарско положението вече е неудържимо :) Хората могат да прочетат "в оригинал" Дневникът на "Таткото на македонската нация на 20 в." Кръсте Мисирков и да разберат как се е чуствал той! Могат и да прочетат "в оригинал" писмата на Тодор Александров и да разберат каква организация е била истинската ВМРО! И двете книги са издадени от Държавния архив в Скопие! Е, как да не изпаднеш в предсмъртен гърч от тържетвото на истината. Скоро всичко ще бъде развенчано тотално, а хората ...още

  44. 44) Персиян
    Живе,жив е българският Бог!
  45. 45) Сисоев
    Костурски, аз също мога да се гордея, че съм влах, но това не значи че не съм Българин. Познавам румънци, които се гордеят, че са добруджанци... Меките ви главици трябва да уврат и да разберат че македонско, влашко, шопско.. е все Българско.
  46. 46) Тони Кръстев
    Без да се чете книгата и статията възниква въпроса затова ли кървавите сатрапи (Югов) и техните слуги Станишев и цялата поредица "пролетарски" главорези произхождат от там? Книгата насажда и е част от идиотски национализъм без да разнищва обективно фактите и разкрива престъпната дейност на западните политически курви и помияри злоупотребяващи и правещи се на "велики сили"... Братя по оръжие,братя по съдба,земни хора,а не разделени нещастници обслужващи интересите на престъпници и изродени човекоподобни канибали
  47. 47) lubimo
    Уважаеми съвременници ще си позволя единствено да ви цитирам това, което пише на паметника на Гоце Делчев в центъра на града с което ми се изглежда, че той е по-съвременен в разбиранията си и това го прави герой!" Представям си света единствено, като място за културно съревнование между народите!" Спрете да спорите, а се опитайте да живеете на тази земя, която е напоена с кръвта на хората от векове, които са бленували за това, което имате шанса да се радвате вие! Ще дойде време когато заспалата ни наука, ще докаже, че всички сме наследници на едни и същи хора, които ...още

  48. 48) Раданов
    Костурски-Вие сте срам за Костурчанските родове. Я да ви кажам ке сите костурчани се бъгаре и се гордеем со ова.Язе сум потомак и на Костурчане и на Кукушлии дека са ошли у село Ставерци,Плевенско-повекето жени со мали деца. Моите дедовци са се тепале до последно со грцките андарти,а през Балканската война и со грцката армия и мога со рака на срце да кажам дека и многу от тех са загинале во овой боеве. На секи дека ке ми каже дека не сум македонец ке му отрежам езикот,а на теа дека ми кажат ке не сум бъгарин ке им отрежам главата.
  49. 49) Chavo
    Бих много могъл да споря, но няма смисъл. Само едно да кажа, докато се увъртате, сте ли славяни или сте македонци; сте ли българи или македонци, сте ли сте извънземни или сте македонци, шиптерите ще ви го нашибат и на славяни и на македонци и на извънземни. Вземете се в ръце, че рязан к...р ви дебне. Хай със здраве.






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2018® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com