„Лукойл-България“ продава бензина най-скъпо в Европа

Петролните доставчици трупат печалби, а България е най-бедната в ЕС

gaspump.jpgСлед последното увеличение на цените на горивата на едро, обявено от Лукойл на 27 март т. г., България пак зае челна позиция с най-скъп петролен продукт на едро сред държавите в Европейския съюз, като задмина дори Германия и Франция, традиционно известни като страните с най-скъпи течни горива в ЕС, коментира за e-vestnik Христо Химчев, експерт по петролните пазари.

Единствената причина българинът да не усеща колко дълбоко бъркат в джоба му големите търговци и производители на течни горива, са по-ниските акцизи, с които държавата облага петролните продукти у нас.

Средната цена на петролния продукт за бензин А95 Н на едро в Германия към момента е 38.7 евроцента на литър, във Франция е 39.7 евроцента на литър, а в България е 47.6 евроцента на литър.

На бензиностанцията, при продажбата на дребно, германецът плаща средно 1.25 евро за литър бензин А95 Н, французинът – 1.18 евро за литър, а българинът – 96 евроцента за литър. Разликата между цените на едро и на дребно в България и в другите европейски държави се дължи единствено на различните акцизи, с които се облагат горивата в отделните страни, но това не променя факта, че петролният продукт, преди държавните такси, в България е най-скъп.

Сравнение цени и ценообразуване Германия, Франция и България
Бензин 95

петролен продукт Евро/л акциз Евро/л ДДС Евро/л Цена на помпата Евро /л
Германия 0,387 0,66 0,21 1,25
Франция 0,397 0,59 0,19 1,18
България 0,476 0,32 0,16 0,96
Евро Дизел
петролен продукт Евро/л акциз Евро/л ДДС Евро/л Цена на помпата Евро /л
Германия 0,447 0,47 0,18 1,10
Франция 0,469 0,39 0,17 1,03
България 0,473 0,27 0,15 0,9
lukoil_html_m5a9bc901.jpg
lukoil_html_37a1f0a6.jpg

Преди 3-4 години, когато държавните такси върху горивата у нас бяха несравнимо по-ниски, ситуацията беше още по-впечатляваща – петролният продукт на рафинерията в Лукойл беше над 2 пъти по-скъп в сравнение с рафинериите в Европа. По тази причина, на големи вериги като Shell и OMV им излизаше по-изгодно да внасят горивата за зареждане на българските си бензиностанции от Румъния, Австрия и други държави, въпреки несравнимо по-високите разходи за транспорт. Към момента повечето от тях купуват от „Лукойл“, но по договори, които им гарантират значителна отстъпка от официално обявените цени. Но високооктановите бензини на Shell и OMV са вносни, заради качеството и цената на едро.
Така България се превърна в привлекателна за производителите и дистрибуторите на горива държава. Тук те реализират печалби, каквито не могат да постигнат никъде в Европа. Европейските икономики имат стабилни постъпленията от такси върху течните горивата, в България производители и дистрибутори на горива трупат печалби за сметка на по-ниските акцизи.

Президентът Първанов награждава Вагит Алекперов, шеф на Лукойл с орден „Мадарски конник“ при посещението на олигарха в България миналата година. Снимка: Булфото

Заради членството ни в Евросъюза, акцизите върху течните горива в България вече са увеличени в сравнение с предишни години и са достигнали минималните за Европа нива. Със същата ставка обаче се облагат и петролните продукти в Гърция. Стандартът в южната ни съседка е по-висок, но често в Гърция горивото на бензиностанциите е по-евтино, отколкото у нас.

Известните гръцки и турски петролопроизводители Hellenic Petroleum и Otogaz също изградиха в България вериги бензиностанции. И когато от „Лукойл“ надуят цените на едро в бургаската си рафинерия, те внасят горивата за зареждане на обектите си от Гърция и Турция, за да реализират по-висока печалба. При стъпването си на българския пазар, Otogaz дори имаха планове да направят складова база за продажба на турски петролни продукти на едро в България.

В края на 2005 г. на страницата на „Лукойл-България“, след подписването на меморандум с Министерството на икономиката и енергетиката, беше пуснат следният текст:

„Като социално отговорна компания, “ЛУКОЙЛ-България” ЕООД е въвела такава формула на образуване на цените на горивата за българския пазар, която включва минимални параметри на търговска печалба, позволяващи поддържане на цените на горивата на нива, значително по-ниски от тези в другите европейски страни. Като резултат от прилагането на новата формула, евентуалните бъдещи повишения в цените на горивата на “ЛУКОЙЛ-България” ЕООД ще се осъществяват с темпове, по-ниски от средните за държавите в ЕС“.

Сега цените на бензина на дребно в България са по-ниски от Западна Европа, но не и от Гърция и някои други европейски страни. Същевременно България събира от горивата по-малко пари от нормалното за Европа като отчисления в бюджета (виж графиката).

Тук са по-ниски и производствените разходи на една рафинерия за петролни продукти, заплатите и осигуровките на служителите, цената на терените, върху които се строят бензиностанции, в сравнение с Германия примерно.

Бензинът в Австрия се продава от служители, които получават около 1 200 евро заплата, а тук заплащането за подобна длъжност е 300-500 лева.

Според Христо Химчев, при пропан-бутана печалбата е още по-голяма. И въпреки че търговията с пропан-бутан отнема от оборотите на другите горива, в България вече почти няма бензиностанция без колонка за газ. Лукойл държи малък процент от продажбите на пропан-бутана у нас – около 15%, но пък влияе на цените.

Основният вносител на горивото чрез вагони от Русия и бившите съветски републики, е компанията Газтрейд.

––––––-

* Обърнахме се към „Лукойл-България“ с молба да коментират данните, но до момента не сме получили отговор.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.