Павел Станчев, шеф на Нова ТВ: Българските телевизии разглезиха зрителите

Павел Станчев. Снимка: Булфото

Павел Станчев е изпълнителен директор на Нова телевизия от 2005 година. Роден в София на 26 август 1966 г. Завършва Френската езикова гимназия в София, следва българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. През 1992 г. завършва Висшето училище по журналистика в Париж. Публикува във водещите френски списания „Л’Експрес“, „Льо Поан“ и др. От 1992 г. до 1996 г. Станчев е мениджър по корпоративното развитие в най-големия швейцарски медиен концерн „Рингие“ и ръководи старта на няколко вестника в Централна Европа и Азия, между които и българския седмичник „Кеш“. От 1996 г. до края на 2002 г. той работи в HBO, подразделение на най-голямата медийна компания в света „Тайм Уорнър“. Основава и ръководи каналите на HBO в Румъния, България и Молдова, заема поста изпълнителен директор на НВО Румъния и директор за бизнес развитието на НВО Централна Европа. През 2003-2004 г. Станчев отговаря за развитието на нови пазари в Централна Европа за най-голямата европейска телевизионна групировка RTL. Основава RTL в Хърватска и е негов първи изпълнителен директор.

– В средата на май стартира каналът „Нова +“, какво ще представлява той?

– Рекламното послание на „Нова +“ е „Реалната телевизия“, което е малко двузначно.
Тя ще бъде сто процента посветена на риалити жанра и ще се разпространява по кабел и сателит. Ще съдържа смесица от повторения на най-успешните наши риалити формати като „ВИП брадър“ 2, ще повтаряме всички сезони на „Биг брадър“, „Стар Академи“, „Островът на изкушението“. Ще включва и подбор от най-успешните в света риалити програми, преведени изцяло на български език.
Ние отдавна търсехме да направим стъпка в областта на тематичните телевизии. Не ни беше лесно да намерим ниша, тъй като вече сме 2008 година и доста от тематичните ниши са запълнени и то успешно от други телевизии- има няколко филмови канала, музикални, телевизии със сериали, с документални продукции.
Нова телевизия беше първата в България, която стартира риалити формат – „Биг брадър“ през 2004 година, риалити форматът е наша запазена марка. Освен това „Нова +“ като канал съществуваше още от първия сезон на „Биг брадър“ и имаше страхотен успех, тогава беше посветен изцяло на директно излъчване от къщата на „Биг брадър“. И всеки път, когато спираше сезонът на съответното риалити, спираше и този канал. Много кабелни оператори и зрители ни се обаждаха да ни питат защо не го направим постоянен канал. Сега създадохме един малък екип, който постепенно ще се разширява и ще бъде една отделна сама по себе си телевизия – с отделен програмен отдел, маркетинг, пи ар.

– „Нова +“ ще произвежда ли свои риалити формати?

– Да. Първата година нашата цел ще бъде да разпространим телевизията в колкото се може повече домакинства, да постигнем гледаемост, за да може да се претендира за рекламни приходи. Но нашата амбиция е втората, третата година каналът да произвежда собствени формати. Защото в риалити жанра има както много скъпи като производство формати като „Биг Брадър“ и „Сървайвър“, но съществуват и така наречените камерни формати, които се правят с далеч по-малка инвестиция и една кабелна телевизия може да си го позволи.

– Няма ли според вас вече спад в интереса към риалити предаванията, в България през последните години като чели зрителите се пренаситиха?

– То е в световен мащаб, не само у нас. Тези формати се разделят на формати по сценарий и риалити форматите, които нямат предварителен сценарий, или по-конкретно сериали и риалити. Риалити жанрът настъпи в световен мащаб в края на 20 век и началото на този век, големият бум беше 2001-2002 година. В последните години се забелязва едно връщане към сериалите в световен мащаб. Световният успех на сериали като „Доктор Хаус“, „Бягство от затвора“ показва, че има едно завръщане към сценарно подготвените програми, защото става въпрос за много талантливи автори. Не случайно стачката на сценаристите в Холивуд предизвика големи сътресения в телевизионния бранш, именно защото тези хора стават все по-ценни.

Станчев с Магърдич Халваджиян Снимка: Булфото

Но резултатите показват, че риалити жанрът продължава да има своето място в навиците на зрителите в България, а и извън нея. След един първоначален бум, последва спад и постепенно се стигна до ниво, в което жанрът няма да изчезне, няма да е доминиращ, а ще стане един от утвърдилите се сегменти в програмата на всички телевизии. Ето защо аз мисля, че има бъдеще в него и ние ще продължим да инвестираме в него.

– Нова телевизия също ще прави сериал? Ще дойде ли моментът, в който българска телевизия ще може да произведе такъв сериал като „Бягство от затвора“ или „Герои“?

– Полека-лека. Знаете, че телевизионната продукция е свързана с финансови възможности и българският рекламен пазар, макар и много бързо развиващ се през последните години, няма мащабите на Русия, нито дори на Полша, или западните държави, където се произвеждат такъв тип сериали. Но аз мисля, че е дошло времето. Ние, верни на нашата стратегия да бъдем винаги първи в подобни начинания, решихме че е дошло време за професионално направен, телевизионен сериал. В това отношение в България обаче няма големи традиции. Имало е опити още от времето преди 10 ноември – БНТ с най-прочутия сериал „На всеки километър“. Но е имало и много неуспешни примери.
Телевизията е най-масовата медия и за да бъде нещо успешно, то трябва да достигне до масовата аудитория. То не трябва да бъде нещо елитарно или свръх интелектуално, има си място за различните форми. Телевизионният сериал е нещо масово. Ние сме имали опит с „Хотел „България“, „Морска сол“, но всички те не успяха да достигнат до масовата аудитория. Ето защо в новия ни проект имахме нужда от партньор, който има знанието и опита да произвежда телевизионни сериали по цял свят. И този партньор е „Fremantle“ – огромна компания („Мюзик Айдъл“ е на „Fremantle“). Ние сключихме ексклузивен договор с тях още миналата година. Форматът, на който сме се спрели, е „Forbidden love“ – „Забранена любов“, един от най-популярните формати за всекидневен сериал, в него всеки ден има епизод, подобно на „Блясък“ или „Дързост и красота“. Искам да уточня, че форматът „Forbidden love“ не означава готов сценарий, който ние чисто и просто превеждаме на български – такова нещо няма как да успее. Това е просто едно начало, оттам нататък българският екип от сценаристи – ние в момента сме подбрали и обучаваме екип от 20 сценаристи, създават история и сюжет, които са абсолютно оригинални. Така че „Забранена любов“ в Унгария, няма нищо общо със „Забранена любов“ в Германия или Австрия.
Това е огромно предизвикателство за нас, още повече, че ние създаваме един нов екип. Решихме да не го възлагаме на някоя от големите продуцентски къщи, а с помощта на „Fremantle“ проведохме няколко месечен кастинг за сценаристи, в момента провеждаме кастинг за другите ключови позиции – режисьор, оператори, режисьор на монтажа. За актьорите също започна кастинг. На практика ние търсим свежите таланти, които да създадат нещо ново.

– Ще има ли Биг брадър 4? И има ли мистерия около новата къща на шоуто, за която беше обявено, че ще се строи в Нови Хан?

– Няма никаква мистерия. Стана следното: къщата, която имахме в киноцентър „Бояна“, изживя своето време като декор. А и след промяната на собствеността в „Бояна“ се промениха условията за работа и престой и ние започнахме да търсим друго решение. Не беше леко, защото знаете, че в момента пазарът на строителството и на недвижимите имоти търпи голямо развитие, което пък прави много трудно за всеки един от нас да намери терен и строителна организация, тъй като всички тези неща поскъпнаха драстично през последните години. Ние проведохме конкурс – различни солидни компании се явиха на него и в крайна сметка нещата са финализирани. Новата къща на Биг Брадър ще бъде построена недалеч оттук, извън София, близо до магистрала Тракия и Нови хан, на 15 километра от София. В момента вървят подготвителни работи по строежа и имаме увереност, че новата къща на Биг Брадър ще бъде завършена в края на август, а през септември ще стартира новият сезон на шоуто.

– Не смятате ли, че сме много малка страна за още един сезон на Биг или ВИП Брадър, в един момент ще се окаже, че всеки десети е бил в къщата на Големия брат?

– Аз съм оптимист. Мисля, че Биг Брадър е един формат, който прилегна на вкуса на зрителите и е факт, че хората ни питат постоянно за него. Това ни подсказва съвсем красноречиво, че се очаква с нетърпение от аудиторията новия сезон. До голяма степен ние сме в дълг на зрителите да го направим.

Режисьорът на „Горещо“ Николай Русакиев и продуцентът Боян Петков (вдясно) разговарят с изпълнителния директор на Нова телевизия Павел Станчев Снимка: Булфото

– Какъв е вкусът на българския зрител?

– Мисля, че през последните години българският зрител беше много разглезен от всички нас. Аз познавам много добре телевизионния пазар на страните от региона и не мога да дам пример с друга държава, където за толкова кратко време са направени толкова много програми и формати. Ако вземете не само тези по Нова телевизия – „Сървайвър“, „Форт Боярд“, „Мюзик Айдъл“, „Стар Академи“, „Островът на изкушението“, „Пълна промяна“, „Сделка или не“, „Стани богат“, „Това го знае всяко хлапе“. Аз познавам добре румънския пазар, сръбския, гръцкия, турския, в Хърватия, Унгария дори – не мога да се сетя за държава, в която за толкова кратко време да са направени толкова много формати. Аналог можем да търсим в Германия, Англия, Италия – много по-големи и по-богати страни. Така че в това отношение нашият зрител е разглезен.
Много телевизии се появиха – кабелни и сателитни, пенетрацията на кабелната телевизия е около 62%; двата цифрови пакета, които в момента се излъчват, покриват 5% от домакинствата. Така че близо 70% от домакинствата в България получават минимум 60 телевизионни канала, от които две трети са на български език. Пазарът става много конкурентноспособен и за нас е голямо предизвикателство. Нова телевизия е една утвърдена марка, това го показват всеки ден рейтингите, въпреки появата на нови телевизии, нашата аудитория не спада и в определени пояси на деня продължава да расте. Но с цената на много усилия на целия екип и много инвестиции.

– Що се отнася до много риалити програми, в един момент зрителят спира да оценява вложеното в продукта, приема го като даденост?

– Това е горчивата страна на медала на нашата професия. Лесли Мунвис, който е президент на CBS – най-голямата телевизия в света като зрители и приходи, казва така: „Познавам много страхотни шоута, които имат много нисък рейтинг и познавам много посредствени телевизионни шоута, които имат висок рейтинг.“ След като това го казва един човек, който преди да инвестира в една програма, прави тонове рисърч, фокус групи, фейс ту фейс интервюта и въпреки това има елемент на риск. Понякога се хвърлят много усилия в едно предаване, много хора работят и след това крайният резултат е, че то не може да достигне до аудиторията, до която се е стремяло.
Аз мисля, че телевизията днес не трябва да бъде зависима от едно конкретно предаване или шоу. Нова телевизия като канал не може да зависи единствено и само от новия сезон на „Биг брадър“ или новия сериал. Телевизията трябва да бъде пакетирана и маркетирана като продукт, който е 24 часа в денонощието. В този цялостен продукт, който е политематичен, различните аудитории намират различни програми, които ги интересуват. Винаги може да има едно предаване, което да не е успешно, но когато целият продукт е измислен по един смислен начин, като цялостен продукт, то тогава ние не сме уязвими от евентуален провал на едно предаване. Телевизията е скелет и при нас той започва още от сутринта със сутрешния блок, преминава през обедните новини, „Часът на Милен Цветков“, което е следобедно ток шоу, една успешна игра като „Сделка или не“, новините, късните новини, през уикендните предавания като „На четири очи“, „Горещо“. Така че когато имаме такава схема, която работи в момента, дали Биг брадър 4 ще има рейтинга на предишните сезони или ще бъде по-нисък – ние просто не зависим от това нещо. Това е едно от нашите постижения, че изградихме часови пояси, които ни позволяват като цяло Нова телевизия да стои солидно на пазара.

– Шоуто „Пей с мен“ недооценено ли е от зрителите?

– Не, не мисля. Това шоу все още не се е развило като сюжет. И мисля, че то тепърва започва да набира скорост. То започна малко по-късно отколкото конкурентното предаване – 2 седмици, които в наше време се оказват важен период от време. Каква е формулата в „Пей с мен“: имаме 12 утвърдени много добри певци, които пеят страхотно и са от най-големите имена в българската музика. Те са си избрали 12 половинки, които пеят с тях. Накрая има една огромна награда от половин милион лева, каквато никога не е давана в България. Колкото повече приближаваме финала, когато ще се реши кой от тези 12 дуета ще спечели тази награда, толкова интересът към предаването ще расте. В началото го нямаше спортното напрежение. „Пей с мен“ е уникален, създаден в България формат, който съчетава елементи на забавно предаване, но е и състезание. В изминалия месец и половина беше забавната част. Нямаше толкова напрежение при седмичните оценки. В момента, в който наближим към финала, уверявам ви, че интересът ще се повиши, защото всеки един от участниците е оригинален и интересен и ще останат в надпреварата до края. Докато в „Мюзик Айдъл“ вече отпаднаха най-скандалните и най-атрактивните участници. Броят на участниците намалява, накрая ще имаме 2-ма финалисти, които ще се борят за една награда, която бих казал, че е малко виртуална. Това, че ще станеш идол или звезда – видяхме, че на предишните победители и от „Стар Академи“, и от „Мюзик Айдъл“ им беше много трудно. Обещанието, че ще те направят звезда в България, вече не стои като нещо много атрактивно. Друго са си 500 хиляди лева. Това, от което има нужда един изпълнител в България е спонсориране – да си издаде албум, да се продуцира, да си направи клипове, да може да си намери най-талантливите аранжори, композитори, да си наеме студио. Всичко това струва пари.

– Гледате ли „Мюзик Айдъл“?

– Предпочитам да се концентрирам върху нашите неща, гледам нашата телевизия и когато ми остане време, гледам други телевизии откъдето нещо мога да науча. Познавам голяма част от екипа, който прави „Мюзик Айдъл“, защото това са хора, които в голямата си част са работили и за нас за „Биг Брадър“, това са много талантливи хора.
По-скоро си сверявам часовника, когато имам време.

– Запознат сте с образа Иван Ангелов, който се появи в шоуто. Възможно ли е един такъв скандален имидж да бъде превърнат в успешен медиен продукт?

– Трябва да ви кажа, че това не е нещо нетипично за риалити форматите в цял свят – да има подобни скандални, провокативни участници. Това не е български патент. Ние също сме имали в „Биг брадър“ скандални участници – помните Найден и Гроши, които бяха изгонени. Имахме и други скандални участници в други сезони, така че това не е нещо нетипично.

Павел Станчев с продуцента Нико Тупарев. Снимка: Булфото

– Дали такъв образ може да се задържи за дълго в медийното пространство у нас?

– Аз не искам да се ограничавам с у нас. Това е един похват, или по-скоро част от стилистиката на много формати в света и често се взимат идеи от една страна. Да речем аз много се изненадах, че това лято във Франция, където върви новия сезон на „Биг брадър“, имаше тризначки с тайна мисия другите участници да не разберат, че са три сестри. Това е било заимствано от нашия трети сезон на шоуто.
Хората от нашия бранш, тези които са амбициозни и конкурентно способни, гледат телевизия по цял свят. Малко са страните, където няма „Биг брадър“ или „Поп айдъл“, така че аз не мисля, че конкретно Иван е в този смисъл нещо уникално. Това по-скоро е един класически ход да се намери такъв участник с цел да се предизвика скандал и съответно да бъде привлечена по-голяма аудитория. И като че ли хората това очакват. Когато човек седне пред телевизора си, иска да има зрелища. Той не иска да види сивото ежедневие на хората. Хората очакват нестандартни типажи, как се държат – това сме го правили ние, прави го „Мюзик Айдъл“.

– Изчерпва ли се тази скандалност?

– Изчерпват се определени типажи – ще се изчерпи Найден или Радо прашката, но се появяват други. Иван си отива, появява се Драган. Хората имат нужда от подобни персонажи, защото са атрактивни и провокират интереса им.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.