Спамът тръгва и по мобилните телефони

Тейбър Лайтфут, преподавател в Йейл, която потърси обезщетение от мобилния си оператор заради получен спам. Снимка: в. „Ню Йорк Таймс“

Mразите спама в електронната си поща? Пригответе се за нещо още по-приятно: спамърите вече атакуват и мобилните телефони.

Днес мобилните телефони са най-личните технологични устройства за работещия човек – те складират важни съобщения, номера и снимки. Затова водещи експерти смятат, че нежеланите съобщения на телефоните могат да причинят много повече главоболия от компютърния спам. Оставяме на страна, че телефонният спам всеки път издава и звуков сигнал – като нормален СМС, но може да ви струва и пари.

Тейбър Лайтфут, асистент по нови медии в Йейл, е платила, за да има привилегията да получава спам на мобилния си телефон.

„Бях на работа, когато получих наведнъж три съобщения, много се ядосах“, разказва тя. Два дни по-късно имала отново подобна случка.

„Тогава се обадих на мобилния си оператор и поисках да ми възстановят 1,60 долара за осемте СМС-а, обяснява Лайтфут. Това не са много пари, но са мои пари.“

Според агенция Ferris Research американските потребители ще получат около 1,5 милиарда нежелани текстови съобщение през 2008 г., което е двойно повече от получените през 2006 г.

Разбира се, това е малък процент от общия брой на съобщенията: друго проучване отбелязва, че само през миналия декември американските потребители на мобилни услуги са изпратили и получили около 48 милиарда СМС-а. Но ако сте на такъв договор, че ви таксуват за входящи съобщения, или пък сте на романтична вечеря, и един СМС спам ще ви дойде твърде много.

„Това, което най-много изнервя хората е, че плащат за нежелани съобщения. Това не трябва да е така“, казва Крис Мъри, съветник на неправителствената организация Съюз на потребителите.

Всичко това кара потребители като Тейбър Лайтфут следят много внимателно телефоните си за нежелани съобщения и в някои случаи изискват обезщетение. Вече има и разработени програми, които да се борят със спама по мобилните телефони. Мобилните оператори пък дават възможност на клиентите си да блокират нежеланите СМС-и.

В Америка мобилните оператори печелят добри пари от таксата за входящи съобщения, макар че е трудно да се определи точната цифра. За клиентите, които нямат като клауза в договора си безплатни СМС-и, дори 10 нежелани съобщения на месец ще доведат до допълнителни 24 долара на година, дадени на вятъра.

Комуникационните компании казват, че не виждат спама като източник на печалба. Те искат един ден да използват силата на рекламата и на мобилните телефони и се притесняват, че спамът може да настрои отрицателно потребителите към всякакви рекламни съобщения. Затова компаниите се надяват да решат проблема преди потребителите да са се разбунтували.

Мобилните оператори редовно подновяват спам филтрите си, за да блокират неприятните СМС-и. Около 65 процента от съобщенията в мрежата на Sprint биват разпознати и блокирани като спам преди да са достигнали до потребителите. Компаниите търсят правата си и в съда. От Verizon казват, че от 2004 г. насам са завели осем дела срещу спамъри.

„Дори Verizon или AT&T да не изпращат спам на клиентите си, винаги те биват обвинявани, казва Сиймъс Макатиър, анализатор в M:Metrics. Затова в никакъв случай не е в интерес на компаниите клиентите да се обаждат и да се оплакват, че спамът повишава сметките им.“

Ралф де ла Вега от AT&T обяснява, че мобилните оператори са се договорили за бърз обмен на информация относно източниците на спам, за да могат да се борят с тях по-ефективно.

Eдно от спам съобщенията, които Тейбър Лайтфут е получила на телефона си. Снимка: в. „Ню Йорк Таймс“

Повечето мобилни телефони имат определен имейл адрес. Ако сте клиент на AT&T, например, пощата ви ще започва с телефонния ви номер, последван от @text.att.net. Спамърите използват програми, с които създават милиони възможни телефонни номера, на които изпращат съобщенията си.

Антъни Мелън от Verizon казва, че дори да се открие източникът на спама, той може бързо да смени имейл адреса, от който изпраща съобщение, и отново да поднови дейността си. „Дори да ги разкриеш, спамърите знаят как да останат незасегнати“, казва Мелън.

Кристофър Сиракуза, 24-годишен студент по медицина в Бруклин, казва, че получава едно-две спам съобщения на седмица, обикновено насочващи към порнографски сайтове. СМС-ите обикновено започвали с нещо като : „Здрасти сладурче, вчера се запознахме.“ Затова Сиракуза изобщо не чете съобщенията, които получава от непознати номера.

Това обаче му е създавало неведнъж проблеми с хора, които са искали да се свържат с него. Кристофър разказва, че наскоро получил СМС от своя приятелка: „Имам нов номер, обади ми се.“ Той не се обадил, защото мислел, че е спам, и после трябвало надълго да се обяснява.

Но подобни проблеми не са единственият недостатък на спама. Съществува и голяма опасност от вируси, тъй като мобилните телефони все повече заприличват на персоналните компютри. Някои компании вече се подготвят за подобна заплаха.

Миналата зима Symantec, известният производител на антивирусен софтуер, пусна на пазара продукт, предназначен за Smartphone, който сканира за вируси и автоматично изтрива спама или други съмнителни текстови съобщения.

Кои Нгуен от Symantec обяснява, че софтуерът е предназначен предимно за Азия и Европа, където спамърите вече правят опити да откраднат данни от кредитни карти или номера на банкови сметки. Нгуен очаква подобни измамници да се появят и в САЩ през тази или следващата година.

„Вече имаме не само дразнещ спам, но и опасен спам“, обяснява той.

Майкъл Заруба, клиент на AT&T, който работи в Чикаго като редактор и продуцент, разказва как наскоро получил СМС от „Роуз“, която го канела да посети даден уеб сайт. Майкъл не отворил въпросния сайт, но веднага се замислил дали 12-годишният му брат не би се подлъгал.

Всички големи телекомуникационни компании дават възможност на клиентите си да сменят зададения си имейл адрес или напълно да блокират възможността за получаване на съобщения от Интернет. Всеки може да направи това, ако се регистрира на сайта на мобилния оператор и промени личните си настройки.

„Аз самият направих това преди шест месеца и не съм получавал никакъв спам“ казва Антъни Мелън от Verizon. Дори аз не искам телефонът ми да звъни в два през нощта.“

( с малки съкращения)

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.