САЩ махат забраната за български самолети. Но кога ще има директен полет София – Ню Йорк?

Летище „Дж. Ф. Кенеди“ в Ню Йорк досега беше затворено за български самолети. Забраната пада, но България Ер засега не се кани да пуска редовна линия София-Ню Йорк. Снимка: Ройтерс

Пада най-важната пречка за директни полети София – Ню Йорк.
САЩ ще премахне забраната български авиокомпании да летят до нейни летища в близките дни, научи e-vestnik от сигурен източник от авиационните среди. България ще бъде прехвърлена от втора в първа категория по сигурност и безопасност на нейната авиация и документът за снемане на ограничението ще бъде връчен на премиера Сергей Станишев при официалното му посещение във Вашингтон между 14 и 16 юни 2008 г. Държави, които са във втора категория според американската класификация за безопасност, сигурност и икономическа рентабилност, не могат да имат директни полети до САЩ. Всички държави от Европейския съюз с изключение на България са първа категория.

Остава „България Ер“ или някоя от другите български авиокомпании да направят своя анализ на пазара и да осигурят голям самолет за презокеанските полети. В САЩ в момента живеят около четвърт милион българи, които пътуват за родината с по 2-3 прекачвания. Например българите от Чикаго (където е най-голямата българска колония – към 100 000 по неофициални данни) летят до София на три пъти – до Ню Йорк, после до Виена, Франкфурт или Лондон и оттам – до София. С толкова българи в САЩ има условия за редовна линия – до Чикаго или до Ню-Йорк. Пътят е свободен също и за чартъри.

„В скоро време не планираме да пуснем презокеански полети”, каза неотдавна за e-vestnik Филип Алексиев, изпълнителен директор на „България Ер“. В средносрочна перспектива е възможно това да се случи, допълни той и обясни: “Конюктурата на авиационния пазар в момента не е благоприятна за такива полети. Ще ви дам пример. Миналата година (2007 г.) Австрийските авиолинии значително съкратиха своите презокеански полети, защото анализът им показва, че са губещи. Българският национален превозвач „Балкан“ летеше до Африка, Близкия изток и Америка и това беше една от многото причини, които загробиха авиокомпанията – големите загуби, които генерираха презокеанските полети.“

Филип Алексиев, изпълнителен директор на България Ер, не се кани да открива редовна линия София – Ню Йорк, защото било неизгодно. Снимка: авторката

Но докато през 2000 г. българите, които живеят в Щатите са 60 239, през 2004 г. са 250 000 души, според американски източници. Сега те може да са и повече. Увеличили са се студентите, учениците, заминалите със зелена карта, работещите българи, които не са взели още американски паспорт. Връзките на българския и американския бизнес, американския военен и делови контингент в България и на Балканите също създават потенциални пътници за полети от София до Ню Йорк. Ще бъде възможно да се взимат клиенти и от съседни европейски държави, които нямат директни полети до САЩ.

Премахването на забраната за полети на български авиокомпании до САЩ, а с отпадане на предпазната клауза на ЕС и между европейските държави, прави наложително едно маркетингово проучване за бъдещите полетни програми на българската авиокомпания, коментираха експерти. Практиката показвала, че след откриването си в продължение на една година такава линия не може да бъде на печалба.

Летище „Кенеди“ в Ню Йорк в натоварен момент. Българите от различните щати на САЩ чакат с часове по летищата и се прекачват по 2-3 пъти, за да дойдат до София. Снимка: АП/БТА

Решението за преминаването на българската държава в по-високата категория е основано на положителното заключение за състоянието на българската цивилна авиация и нейния регулиращ орган главна дирекция Гражданска въздухоплавателна администрация (ГВА) след последната инспекция на Федералната авиационна администрация на САЩ преди седмица.

Българската авиация бе вкарана във фризера от американските авиовласти през 2003 г. след одит (преглед) за първоначално сертифициране от американската авиационна агенция. Инспекторите иззад океана се вглеждат по-сериозно в състоянието на българската авиация, след като тогавашният зам. министър на транспорта Милчо Миланов се похвалил как след фалита на националния превозвач “Балкан” е създадена новата авиокомпания “България Ер” и за един месец й е издаден лиценз за авиационен оператор. Това става по времето на правителството на Симеон Сакскобургготски, когато министър на транспорта е Пламен Петров. Подробната проверка, извършена по искане на тогавашното ръководство на транспортното министерство, затваря небето на САЩ за България за следващите 5 години. И без друго, след приватизацията на „Балкан“, в онзи момент български полети до САЩ няма.
Но последиците са сериозни – даването на втора категория на българската авиация за малко да попречи на подписването на споразумението между Европейския съюз и САЩ за открито небе. Благодарение на това споразумение миналото лято отпадна изискването за специално разрешение за полетите между Европа и Америка. При преговорите Вашингтон поставил въпрос – как да отвори небето си за Европейските авиокомпании, когато част от Европа (България) няма право въобще да лети до и над Америка. Отговорът бил: да, но българската авиация още не е европейска. ЕС визирал предпазната клауза за авиацията на България, която беше наложена от началото на 2007 г. с влизането на страната ни в общността. Тоест, българската авиация беше доказано с лоши характеристики за безопасност, според стандартите и на САЩ, и на ЕС. Но процедурата за отпадането на предпазната клауза е задействана след проверка и положителен доклад на Европейската агенция за авиационна безопасност през април тази година, и се очаква забраната за българските авиокомпании да летят между летища на страни – членки в ЕС да отпадне до есента.

Летище Дж. Ф. Кенеди“ е едно от най-натоварените в света – самолетите излитат и кацат през минута и се подреждат на опашка като автомобили на кръстовищата в ситито на града. Снимка: Официален сайт на летище „Кенеди“

През 90-те години националният авиационен превозвач “Балкан” имаше редовна линия София – Ню Йорк, която беше открита въз основа на двустранна спогодба между САЩ и България и действаше до злополучната проверка от американските авиационни власти през 2003 г.
Гад Зееви, който купи “Балкан” през лятото на 1999 г., спря директните полети до САЩ и сключи споразумение с американската компания „Върджин Ер“ за блок места в нейни самолети, които летят от летище „Хийтроу“ в Лондон до летище „Кенеди“ в Ню Йорк.
Така българските пътници започнаха да летят до САЩ през други европейски летища. Израелският собственик на “Балкан” разпродаде част от слотовете (удобни часове за кацане и излитане на международните летища в Европа, САЩ и други държави) и след като спря всички полети на “Балкан”, компанията беше фалирана.

През 2003 г., когато САЩ даде втора категория на България по отношение на авиационната безопасност, техническа и икономическа сигурност, никой не обръща внимание, защото гафът умело е скрит от ГВА и Министерството на транспорта. Потребители и медии поставяха от време на време въпроса за директни полети до САЩ. От държавната “България Ер” обещаваха, че това ще стане до края на поредната година, но това не е могло да се случи, дори ако авиокомпанията е имала подходящ самолет. Просто защото българската авиация – авиокомпании и регулаторен орган продължаваха да стоят във втора категория. Излизането от американския фризер не стана и след като САЩ отпуснаха финансова помощ и изпратиха в България експертна група, която да реорганизира ГВА. Тогава шеф на администрацията на цивилната авиация беше Георги Стоянов, който доведе авиацията и до предпазната клауза от ЕС.
Когато САЩ връчи на България сертификат за първа категория, вече ще имаме правна възможност за полети до Ню Йорк, коментира бившият зам.-министър на транспорта от правителството на Иван Костов Апик Гарабедян.

Дори „България Ер“ да не открие редовна линия веднага, преместването на страната в първа категория дава право за организиране на чартъри до САЩ на българските туроператори. Сега екскурзия до САЩ през Париж струва над 2 000 евро, а ако можеше да се изпълни с директен полет София – Ню Йорк, цената сигурно ще бъде значително по-ниска.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.