Вече е реалност – кoмпютърните игри ще се управляват с мисъл

Гейм индустрията може да претърпи същинска революция с технологии като ЕРОС, които ще зачеркнат употребата на джойстик, клавиатура и мишка. Снимка: в. Ню Йорк Таймс

Все още използвате мишка, клавиатура или джойстик, за да играете компютърни игри? Скоро идва времето, когато всичко това ще може да се прави само със силата на мозъка.
В момента се разработва система, която ще засича мозъчната активност, както и движенията на лицевите и други мускули, и ще ги превръща директно в действие на екрана. Така геймърите вече ще могат да разбиват лошите не с един клик, а само с една мисъл.
Системата е разработена от работещата в Сан Франциско компания Emotiv Systems. Ако в любимата ви игра има гигантски камък, който блокира пътя, може да го повдигнете не със сложна комбинация от клавиши, а само като си помислите за това, казва Тан Ли, президент на Emotiv. Системата прихваща електрическите сигнали, когато се концентрирате, след което компютърът обработва тези сигнали и ги обвързва с действието на екрана. Така могат да се повдигат виртуални камъни или да се поправят паднали виртуални мостове.
Тази геймърска прищявка е братовчед на мозъчно-компютърните операционни системи, които се използват в научните лаборатории. С тяхна помощ, например, маймуни управляват протези със силата на мисълта. Намеренията на маймуната се засичат от сензори, които дават сигнал на машината, задвижваща протезата. Някои такива системи използват сензори, които са имплантирани директно в мозъка, а при други се прилагат натъпкани с електроди „шапки“.
Предложението на Emotiv се казва EPOC. Устройството е безжично и ще излезе на американския пазар около Коледа на цена 300 долара. То има 16 сензора, които се допират до главата и с помощта на стандартна технология – електроенцефалография, засичат електрическите сигнали от повърхността на скалпа и ги превръщат в действия на екрана.
Устройството ще върви в пакет с игра, която да обучава геймърите как да местят виртуални обекти само с мисъл. Действието в играта ще се развива на магическа планина, където ще се провеждат практически упражнения, казва Джефри Макелър от Emotiv. „Не мислиш за нищо друго, концентрираш се за 30-40 секунди и мислиш само за това, как камъкът трябва да се повдигне от земята. След един или два опита ще го направите на практика“, обяснява Макелър. След това предстоят други, по-тежки предизвикателства. Софтуерът също ще се адаптира към начина на мислене на играча в зависимост от това колко бързо той трупа умения в концентрацията.
Според Тан Ли скоро много разработчици на игри ще започнат да включват възможностите на ЕРОС в продуктите си.

Устройството ЕРОС, което ще позволява на геймърите да контролират действието на екрана само с мисълта си. Снимка: в. Ню Йорк Таймс

Нормално, защото системата може не само да повдига виртуални камъни. Тя може да засича изражението на лицето на човек, както и емоционалните му реакции: усмивка, мръщене, намигване. Каквото прави човекът, същото ще прави компютърният герой. Устройството дори ще усеща дали ви е доскучало по време на дадена битка и ще пуска още противници или ще сменя музиката. Засега могат да бъдат разпознавани около 30 реакции.
Чип вътре в устройството събира сигналите и ги изпраща по безжичен път към приемник, който трябва да е свързан към USB порта на компютъра, обяснява д-р Макелър.
Геймърският продукт на Emotiv е версия на електроенцефалографите, които от десетки години се използват в медицината, за да записват мозъчната активност, обяснява Нейтън Фокс, професор по човешко развитие в Университета Мериленд. „В една „шапка“ могат да бъдат включени 256 електрода, които са така разположени, че да отговарят на различните зони на активност в мозъка“, казва Фокс. Електроенцефалографите се използват също в изследователската работа, за да следят как мозъка планира дадено действие. Идеята е тези сигнали да могат да бъдат предадени по компютърен път, така че напълно парализирани пациенти да могат да пишат съобщения.
Д-р Макелар обяснява, че Emotiv прави нещо подобно – следи силата на ума, като получава информация и от мускулите. „Без съмнение нашето устройство умее да разчита мозъчните сигнали, но прави и други неща, казва той. В класическите електроенцефалографи движението на лицето и мускулите се смята за страничен шум. Но ние използваме този шум, а не го неглижираме.“
Холандецът Антон Нийхолт, професор по компютърни науки в Университета в Твенте, е един от хората, които се занимават с новаторски интерфейс за игри. Той казва, че с нетърпение очаква устройства като ЕРОС, които ще дадат нови възможности за връзка човек – компютър. Нийхолт обаче не смята, че всички потребители ще съумеят да правят чудеса с тази технология. „Не всички хора са способни да показват мозъчната активност, която е необходима, за да се повдигне даден обект на екрана, казва той. Някои хора не могат да си представят движението по начин, който ЕРОС да може да засече.“
Д-р Макелър обаче казва, че досега всички 200 участници в изпитанията на играта са успели да се справят с местенето на обекти на екрана.

ЕРОС не е единственото такова устройство, което ще излезе на пазара. OCZ Technology Group пуска своя Neutral Impulse Actuator, който ще струва 169 долара. Той ще има три сензора, които ще се засичат електрическата активност главно от мускулите и ще я превръщат в команди на екрана, обяснява Майкъл Шует, вицепрезидент на компанията. По този начин играчите ще могат да насочват накъде героя им да стреля само като погледнат натам с очи. По този начин ще печелят време и ще спестят усилието на ръцете си.
Според д-р Джонатан Уолпоу, шеф на лаборатория за изследване на неврологични заболявания към медицинския център Уадсуърт, не е толкова важно дали подобни устройства засичат сигнали от мозъка или от мускулите. Той използва в работата си електроенцефалографи, за да помага на тежко парализирани пациенти. Там наистина е важно да се засичат сигнали само от мозъка, или пък евентуално от мозъка и някои мускули. „При комерсиалните употреби обаче, хората не се интересуват дали активността идва от мозъка или от мускулите, важното е как върви играта“, обяснява д-р Уолпоу.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.