Енергиен вирус може да спаси планетата

Aмерикански учен се опитва да създаде бактерия, която да яде въглероден диоксид и да произвежда биогориво

Крейг Вентър успява да съчетае работата си като учен с завиден бизнес нюх. Новият му проект е да разработи четвърто поколение гориво, което ще може да замести петрола. Снимка: кидблог.уърдпрес.ком

Никой не може да обвини Крейг Вентър, че има скромни амбиции. През 2000 г. той успя да декодира човешкия геном по-бързо от всеки друг – при това за по-малко пари в сравнение с финансирания от правителството екип. Тези дни Вентър си е поставил нова цел: да намери заместител на петролната индустрия. В своята лаборатория в Мериленд той си играе с хромозоми с надеждата да открие енергиен вирус – бактерия, която ще поглъща въглероден диоксид, слънчева светлина и вода и ще произвежда течно гориво, което ще може директно да зареди всяка спортна кола.

Американското списание „Нюзуик“ разговаря с Крейг Вентър за непознатия свят на биологичните горива:

– Как смятате да създадете горивото на бъдещето?

– Според мен горивото на бъдещето ще се произвежда по биологичен път. Затова манипулираме генетичния код на прости организми, като целта е да превърнем неща като захарта, слънчевата светлина или въглеродния диоксид в горива, които да са толкова познати на хората като бензина и дизела.

– Как ще изглежда една „рафинерия“, която използва микроорганизми за създаването на гориво?

– „Рафинерията“ ще представлява просто голямо устройство, където ще ферментират бактерии. Технологията е същата, както при ферментацията на виното и бирата. Използваме подобни процеси, но в случая идеята е да се получават доста по-комплексни молекули етанол и по този начин горива, които са с много високо енергийно съдържание. Само тогава могат да се впишат в съществуващата енергийна инфраструктура.

– Няма ли да имате същия проблем както при етанола, произвеждан от царевица – нуждата от огромни полета, засети с тази култура?

– Смятам етанола за първо поколение гориво. Имаме второ и трето поколение горива, които са доста по-комплексни, но също произлизат от захарните култури. Затова ние работим върху четвърто поколение гориво, където началният материал няма да е захар, а въглероден диоксид. Хората искат по някакъв начин да заровят въглеродния диоксид или по някакъв начин да го вкарат в петролните кладенци или въглищните находища. Ние искаме да използваме този въглерод за направата на нови горива.

– Колко близко сте до създаването на организъм, който да може да произвежда гориво по този начин?

– Очакваме първите горива да се появят след една или две години. Със сигурност е въпрос на години, не десетилетия.

– Казвате, че горивата ви ще работят безпроблемно с днешните коли и енергийни системи – без нужда от модификации?

– В общи линии всичко, което правим, ще работи със съществуващата инфраструктура.

– Но дори при етанола трябват някои модификации по колите, за да могат да го използват?

– Не сме съвсем сигурни, но смятаме, че нашите горива няма да се нуждаят дори от малките модификации, които са необходими при етанола. Един от проблемите при етанола, който вероятно ви е познат, ако някога сте правили коктейл, е че той много лесно се смесва с водата. Това не е добре за едно гориво – всичката вода в етанола се превръща в пара, която може да повреди двигателя. Затова нашите горива съдържат минимално количество вода. Мисля, че това ще реши проблема.

– Казахте, че бактерията, която произвежда гориво, ще се превърне в бизнес за „милиарди“. Мислите ли, че тя наистина може да замени петролната индустрия?

– В петролната индустрия става въпрос за мултимилиарди. Затова мисля, че има място за десетки или стотици решения, които да се превърнат в бизнес за милиарди. Знаете, че петролът, който се използва за гориво, е в основата и на конфекцията, на фармацевтиката. Новите открития ще помогнат на всички тези отрасли да се развиват.

– Вече доказахте научната основа на този метод, как обаче смятате да го разпространявате масово?

– Днес петрол се добива на сравнително малко места по света и оттам се превозва по различни начини до неголемия брой налични рафинерии. Биологията ни дава възможност да произвеждаме същите горива по начин, който ще е много по-лесен за разпространение и дистрибуция. Представям си над милион микро-рафинерии. Компании, градове и дори частни лица биха могли да имат собствена рафинерия, която да произвежда гориво. Това ще реши много от проблемите с дистрибуцията и замърсяването, което тя причинява.

– Има ли нещо, за което бихте искали повече помощ от страна на правителството?

– В интерес на истината днес то не прави много. Напротив, бяха създадени пречки пред новите технологии и новите идеи – например разпоредбите, според които трябва да бъде произведено точно определено количество и то единствено от царевица. Това наистина пречи на хората, които искат да направят нещо ново.

– Как очаквате технологията ви да повлияе на развиващите се страни?

– Развиващите се страни нямат ясно обособена инфраструктура за традиционните горива, така че вероятно ще могат лесно да възприемат и наложат новите възможности.

– Но ще трябва да инвестират в голяма система от микрорафинерии, нали така?

– Да, но това е много по-евтино. Могат да ги строят там, където се отглежда съответната култура. Бразилия вече прави нещо подобно. Те произвеждат етанол там, където се добива и захарта, така че да не се получават излишни транспортни разходи. Освен това те рециклират голяма част от остатъчния продукт и така наторяват следващата реколта. Според мен всяка страна и всеки регион ще има свои собствени решения. Слънчевите райони близко до океана могат да бъдат прекрасно място за производство на нашите горива от четвърто поколение. Ние се нуждаем само от това – слънце, морска вода и въглероден диоксид, за да правим гориво. За това има буквално стотици начини, които могат да бъдат адаптирани към всяка страна и към всеки регион, в зависимост от особеностите на местната икономика.

– Климaтът е толкова комплексна система, че никога не знаеш какво ще се случи, ако започнеш да го променяш. Как очаквате биологичните горива да влияят на околната среда?

– Знаем какво става, когато се излъчва въглероден диоксид в атмосферата. Човечеството играе много рискован мач като постоянно увеличава тези емисии – нещо като руска рулетка с планетата. В този смисъл намаляването на количеството въглероден диоксид, което навлиза в атмосферата, е изцяло позитивен факт. Ако ние успеем да се справим с това предизвикателство, това ще е една важна стъпка към оцеляването на човечеството.

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.