Безплатен цирк в „Младост” – репетиция на отворени врати

Лъвовете по време на представлението. Снимка: авторката

Безплатен цирк, всяка събота от 11 часа. Това предлага цирк „Балкански” на софиянци – открита репетиция за всеки, който иска да види какво става на манежа. Вход – свободен.
Само на репетицията се вижда, че и професионалните циркаджии са хора, и грешат. За да бъдат перфектни на представленията.
Първоначално шапитото на цирка беше в Зона Б-5, след това в Люлин и сега е в „Младост” 2 до 28-и юни. Всяка година програмата е изцяло нова. Тазгодишната се оказва наистина фантастична.
„За да се пусне един номер на представление, той трябва да се репетира поне 2 години. И след това да продължава да се репетира, поддържа и усъвършенства. Това може би е една от разликите между цирк и спорт” – обяснява Анжела Шварц – водещата в цирк „Балкански”.
„В цирка нашите артисти трябва да бъдат перфектни всеки ден по два пъти. От скоро имаме една практика, когато правим репетиции да даваме възможност на публиката да задава въпроси на артистите.” След всеки номер Шварц идва сред публиката с микрофона.

На манежа са фамилия Кириловски от Украйна. Техни са номерата с подмятането на кутии и жонгльорство с кубчета. Номерът се състои в следното – двамата артисти застават един до друг на около метър разстояние и си подмятат кутиите. Държат по 3 – по една в двете ръце, а третата е тази, която се хвърля. Получава се доста ефектно и си засужи аплодисментите.

На манежа излизат момичета от Китайския национален цирк – трио Хабей. Те са завършили през тази пролет китайското цирково училище. „Традиция стана цирк Балкански да работи с китайски циркови артисти. Всеки игрален сезон (1 сезон продължава 7-8 месеца – от март/април до октомври/ноември) той взима момичета или момчета от Китайския национален цирк”, обяснява Шварц.

Китайка от трио Хабей изпълнява сложен номер с баланс и акробатика едновременно. Снимка: цирк „Балкански“

Номерът им е велоеквилибристика – еквилибристика върху велосипед на 2 и половина метра над земята. Изисква всекидневни репетиции. Тъй като може да се получат травми, момичетата задължително тренират в предпазки въжета, които се наричат лонджи. Лонджите са задължителни за изпълнението на опасни циркови номера, за да може да се защити животът на артиста. В Китай те се обучават не в един, а в няколко жанра. И тъй като през следващия сезон не се знае къде ще бъдат и точно кой номер ще работят, затова са длъжни да поддържат умения, с които не работят през игралния сезон.
Всички артисти трябва да имат допълнително резервен номер, който се тренира също толкова интензивно, колкото настоящия.
От десетилетия насам всеки един престижен цирк в Европа и по света кани качествени китайски циркови артисти. Това е въпрос на престиж.
От публиката валят въпроси за китайките – На колко са години, по колко време репетират. Шварц отговаря вместо тях – на 17-18, по 2-3 часа на ден.

Следва дресурата на хищници. Тази година тя е с лъвове и един тигър. „Мит е, че животните се малтретират, за да ги научат да правят някакви номера. Няма как да накараш един лъв да направи нещо, ако той не го иска – казва Шварц – Животните се взимат много малки, гледат се от дресьора, полагат се специални грижи и когато започнат да растат, малко по малко започват да се изискват някакви неща от него и така се научават да слушат дресьорите си.
Веднага от публиката идва въпрос – Има ли начин дресьорът да се защити от лъвовете, ако го нападнат? Щварц сочи пожарогасителите в ъгъла на манежа и пояснява, че специални хора от екипа при опасност пръскат с пяна, за да може да има няколко секунди, в които лъвовете да са разсеяни и да могат да се вземат мерки. Но по принцип дресьорът на животни познава много добре всяко едно животно и внимава. Най-важното условие било да не застава с гръб към тях.

Братя Балкански в
Братя Балкански в „Кълелото на смъртта“. Снимка: цирк „Балкански“
Братя Балкански в Братя Балкански се представят пред публиката. Снимка: цирк Единият от лъвовете и единственият тигър. Снимка: цирк Бианка Мунтико по време на изпълнението си на трапец. Снимка: цирк Камилите, които участват в екзотичната дресура на животни в началото на шоуто, почиват в клетката си. Снимка: цирк Сценичният грим на Михаил Димитров, заимстван от емблематичния филм Гарвана. Снимка: цирк Баланс на цилиндри на 5 метра височина. Снимка: авторкатаШапитото на цирка в столичния кв. Лъвовете по време на представлението. Снимка: авторкатаОпашка за билети за представленията. Снимка: авторкатаКитайка от трио Хабей изпълнява сложен номер с баланс и акробатика едновременно. Снимка: цирк Дресьорът на лъвове и тигри от фамилия Мунтико. Снимка: цирк Финал на представлението - всички участници изпращат и благодарят на публиката. Снимка: цирк

Лъвовете изглеждат дружелюбни, само тигърът се зъби малко по-страшно от тях. Съвсем послушно изпълняват номерата и се подреждат в редичка, като гледат любопитно публиката – тези твърде големи котки.
Ето го Джери! Излиза един страхотен, пухкав, дребен, сив пудел, с прическа, ботушки, ръкавици и космати уши. Влиза на 2 крака. Джери е истинска звезда. По принцип дресьорът прави дресура с няколко кученца, като всяко играе само един или два номера. И така се получава една петминутка на дресура на кучета.
Докато Джери е универсален. Той прави всичко и го прави бързо, и с огромно желание, много енергия, и много страст. Джери балансира, премята се, изправя се на задни лапи, на преди лапи. Невероятен талант. „На 10 000 кучета едно се пада такова”, хвали го Шварц. Джери осъзнава, че е център на вниманието.
Момиченце от публиката пита – кой прави прическата на Джери? „Ами дресьорите му я правят”, отговаря Шварц..

Виж тук видео за цирк „Балкански”

Следват куп въпроси – от колко години тренират заедно с дресьора, по колко време на ден. Оказва се 6-годишен, тренира по половин час на ден.
Може ли да погаля Джери? – пита друго дете. Не му позволяват.
Джери бил пудел, но не кралски, а от вида на лилипутите.
Дресьорът Влади, който е научил Джери на всички номера само за 1 година, е един от клоуните от фамилия Кириловски. 1987 завършва Московското цирково училище. А Джери е второ поколение в такава дресура. В къщи си почива пенсиониран, вече на 16-годишна възраст, другият пудел, с който те са работили преди това.

На манежа започва да си подготвя реквизита единственото момче българче, което работи в програмата на цирк „Балкански”, с изключение на самите братя Балкански, които изпълняват коронния номер „Колелото на смъртта”. Акробатът се казва Михаил Димитров и е награден от министъра на културата за постижения в цирковото изкуство на 24 май тази година. Мишо изпълнява първия номер – въздушна гимнастика на куб. Балкански така е подредил програмата, че да започва и да завършва с български номер. По време на спектакъл Мишо е със специален костюм и специален грим от емблематичния филм „Гарвана”. Мишо досега е играл само навън.
„Трябва да ви кажа нещо много интересно. В цирка не се пипа чужд реквизит. Реквизитът е едно от най-ценните неща на цирковите артисти. С него се изкарва прехраната и той се пази изключително много – пояснява Анжела Шварц и продължава – Сега гледате така нареченото „Заставане на глава”. Изисква много добър баланс и концентрация. Стоенето на глава, виждате е много сложно нещо, а в комбинация с баланс е още по-сложно нещо. А когато добавим към това и въртене, вече става много много сложно на изпълнение. Като гледаш, става болезнено ясно, че не всеки може да висне във въздуха с глава подпряна на единия ръб на куба, като същевременно се върти и не пада.
Михаил Димитров се оказва на 29 години, от 3 години работи в цирковото изкуство и досега е бил в 4 цирка.

Следва коронният номер – „Колелото на смъртта”, в изпълнение на братята Александър и Николай Балкански, които са и директори на цирка. Като мениджъри, те през деня се занимават с организационни неща. „Живеем в такава държава, където бюрократизма и администрацията ни изцеждат тотално”, отбелязва Шварц, като се мъчи да обясни, че нямат достатъчно време да репетират.

Братя Балкански се представят пред публиката. Снимка: цирк „Балкански“

Самото колело представлява метална конструкция с 2 пръстена накрая, които са достатъчно широки и високи, за да може да влезе човек в тях. Братята задвижват колелото със собствени сили, след което правят всевъзможни спиращи дъха номера, най-ефектният от които е преминаването през колелото от външната страна със завързани очи. Колелото на смъртта не се прави с обезопасителни въжета – реквизитът не го позволява. И всички тези неща наистина правят „Колелото на смъртта” най-атрактивният и впечатляващ номер.

Възрастна жена влиза и сяда на едно от местата. Анжела отива при нея и я представя – Тук до мен е един дългогодишен приятел на цирка. Тя се казва Донка Казанджиева и е шеф на залата. Отговаря за чистотата, реда и подредбата под шапитото. И тя ме подсети за нещо. Каза ми: „Това, към което ние сме особено чувствителни като циркови артисти, е думичката „цирк”, с която хората наричат това, което става в парламента. Цирк е това, което се случва тук, под шапитото. В пармалента е сеир. Тук е циркът.”

Отзад репетира Бианка Мунтико – момиче от италианската циркова династия Мунтико, която изпълнява 5 номера в цирковата програма. Дресурата на лъвовете се прави от единия й брат, самата Бианка има свой номер, който е изпълнение на трапец, другият й брат прави баланс на цилиндри на пет метра височина, снаха й прави екзотична дресура на змии и камили, а четиримата заедно правят петия номер, който е съчетание от висша езда, игра с ножове и бичове и всичко това е направено в една разкошна постановка в цигански стил.
Бианка е много скромна, като започне да се говори за нея тя гледа да се скатае. Тренира много, защото нейното изпълнение във въздуха изисква много комплексна подготовка. Изисква се също и определен режим. Трябва да се легне в определен час вечер, сутрин да се стане в определено време. При цирковите артисти няма употреба на алкохол. Не е възможно някой да е пил до 2 сутринта и на следващия ден да прави салта. Трябва организмът да бъде свеж и в кондиция, защото трябва да се репетира и артистът да е напълно готов за двете представления от 5 и от 8 часа.
„Така че при нас алкохолици няма. При нас и наркотици няма – това е още по-невъзможно. Може би и затова ние сме малко по-затворени, не се славим като бохеми. Е, случва се да преядем, да попрекалим с алкохола, но това е извън игралния сезон” продължава Анжела Шварц.

Егор Филозофенко от Молдова и баща му изпълняват силова еквилибристика. За да бъде момчето толкова добро тренира от 3-4 часа на ден. Изглежда на 12, но всъщност е на 17 и се справя наистина перфектно.
Еквилибърът е баланс, който се осъществява на ръце. Егор е много добър, той е от молдовската школа, а при нея еквилибристите са много силни. За да се изпълняват такива сложни номера е нужна пределна концентрация. Единственото нещо, което не може да ги разсее, са аплодисментите, а когато те ги заслужават ги получават.

„От многото държави, в които сме ходили, българската публика е най-благодарна”, хвали публиката Шварц.
По тази причина „Балкански”, който е последният мохикан в българското цирково изкуство, се инати и иска да направи нещо в България. На „Балкански” му било много по-лесно да излезе навън. Тогава няма да има тези проблеми, които има тук. В София не останали плацове за шапитото. Единственият останал плац в Зона Б-5, парк „Възраждане”, с определено там място от 10 декара за преместваеми съоръжения, се оказал продаден – скандалът, за който кметът Борисов сезира прокуратурата.
В центъра на София няма вече място, на което да може да се построи цирк, и то цирк със 110-годишна история и имена в световното цирково изкуство. През 1983 година изгоря стационарният цирк и от тогава няма заинтересовани отново да се построи.
„Във всички европейски столици стационарните циркове се намират в центъра”, казва сърдито Шварц.

Шапитата не могат да издържат на сняг, затова през зимата няма цирк у нас. Освен това е необходимо огромно количество нафта за отопление, което е непосилно на „Балкански”. Той разполага с 3 различни шапита, с различни наименования. След като паднал циркът в Бургас миналата година след един ураган, Балкански решили, независимо под какво шапито ще се води, циркът да се казва „Балкански”. Преди програмата се казвала „Монте Карло”, защото миналата година всички учасници в програмата били носители на отличия от фестивала в Монте Карло (б. а. – това е нещо като годишна олимпиада на цирковото изкуство, на която се раздават наградите „Златен Клоун”, съответно сребърен, бронзов и др. отличия).
Лъвовете отзад започват да реват, нещо са раздразнени сигурно. „В Зона Б5 като бяхме имаше оплакване в общината, че лъвовете били ревяли” – обяснява Шварц – Какво да кажеш на такъв човек – лъв е, реве, естествено е. А, вчера знаете ли какво се случи? Обадиха се от телевизия „7 дни” и ме попитаха: „Извинявайте, вярно ли е, че един ваш лъв се разхожда по паркинга на Билла-та?” Ама може ли такова нещо. Питам я кой й се е обадил.. явно има хора, които се обаждат и за такива неща”
Представлението трае 2 часа и 20 минути. Един час е първата и един втората. В 20-минутната пауза публиката посещава зоопарка и т. нар. рептилиум. В рептилиума има различни видове змии, уникалния питон – албинос и 2 енотчета. Там са и лъвовете, тигрите и една черна котка, която вече не е част от шоуто, защото е достатъчно възрастна и е в пенсия.

Арт & Шоу
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.