Да се занимаваш с технологии вече е секси

Все по-често се срещат момичетата, които се интересуват от технологии, носят очила, работят „мъжки“ професии и въпреки това са сексапилни. Снимка: nerdgirls.org

Доскорошните първенци в класа днес са шик навсякъде, но има и една неочаквана разновидност, която започва да се набива на очи. Запознайте се с момичетата, които се интересуват от технологии, носят очила, работят „мъжки“ професии и са… сексапилни.
По това време на годината в Бостън е горещо и много студентки от университета „Тафтс“ са по потничета и къси панталонки, привличащи обичайните погледи на зяпачите.
Но днес погледите са привлечени по друга причина: сексапилните момичета са се насъбрали около огромна машина, която прилича на космически кораб, дълга и широка, с кокпит, от който стърчат тръби и кабели. Става въпрос за „слънчевата“ кола, която момичетата сами са конструирали и се надяват да пуснат в движение следващата година.
21-годишната Алекс Макгорти се подготвя да седне зад волана. Блондинка с много лунички, тя конструира първия си автомобилен двигател още в гимназията: биодизелът „веджи мобайл“, който се задвижвал с олиото за пържене на Макдоналдс.
Макгорти се подготвя да потегли и веднага полицията блокира улицата, а бейзболният отбор, тъкмо приключил тренировка, се подрежда да гледа.
„Внимавайте, това са зубърките“, провиква се застанал наблизо общ работник.
В случая това не е обида. Не става въпрос за обичайните грозновати аутсайдерки, а както казва Карън Панета от университета в Бостън, „за жени, които обичат розовите обувки на токчета, но в същото време се гордеят, че разбират от технологии“.
В този смисъл те се противопоставят на стереотипа, че всички умни жени трябва да изглеждат по един и същ начин. Затова те или нарочно правят работното си облекло сексапилно, или пък демонстрират, че технологичните им интереси не изключват типично женски неща като мода, гримове и високи токчета.
За да покажат, че „зубър“ не е обида, те носят специални тениски с този надпис. Екипът им включва: Кристина Санчес, студентката специалистка по биоинженерство (и бивша мажоретка), която може да говори с часове за аеродинамика; Кетрин Ийтън, студентка първи курс, която за Коледа помолила гаджето си да й подари поялник; Кортни Марио и Пери Рос, които смятат, че най-готиното нещо във филма „Няма място за старите кучета“ е механизмът, по който работи пушката на убиеца.
Тези момичета не са неудачниците и смотанячките на класа, самочувствието им не е на аутсайдери. Може да си падат по всичко научно-фантастично, но преди всичко те са момичета – и са успели да направят това част от имиджа си.
Напомнят на актрисата Тина Фей, чиято героиня в „30 Rock“ обича „Междузвездни войни“, обсебена е от технологиите и носи очила, но е достатъчно привлекателна, за да е на корицата на няколко модни списания.
„Отдавна съществува стереотипът, че или си грозен и умен, или красив и неподходящ за кариера в математиката, физиката или инженерството“, казва Анели Нюиц, редактор на женско списание за наука и технологии.

Много съвременни момичета се опитват да разрушат стереотипа, че математиката, физиката и компютърните науки са запазени само за мъже. Снимка: nerdgirls.org

Днешното поколение момичета е първото наистина посветено в технологиите. Това вероятно му дава опора и нужното самочувствие. Тези момичетата са израснали с мъжки филми като „Хакери“ и „Матрицата“, но са видели и трансформацията на Уилоу от „Бъфи, убийцата на вампири“ от смотанячка в секс символ. Проследили са как научно-фантастичните комикси са се превърнали от незначителна субкултура в поп мейнстрийм и са извлекли ползите от досегашния опит на жените,занимаващи се с технологии, за да си извоюват място под слънцето.
И успяват. През 2007 г. момичета спечелиха отборните и индивидуални категории на турнира „Сименс“ за математика, физика и технологии – за пръв път в историята. Скорошно проучване показа, че сред юношите между 12 и 17 години, момичетата доминират в блогосферата и социалните мрежи, а също така много по-често правят собствени сайтове. Дори жените геймъри са повече от мъжете – поне между 25 и 34 години.
Но все още това не се е почувствало на практика. 56 процента от дипломите по физика и инженерство се вземат от жени, но само 20 процента от работните места са заети от нежния пол. Преди 40 години този процент е бил 3. Американско проучване сочи и друга плашеща статистика: 52 процента от жените напускат подобни работни места, защото се сблъскват с лошо отношение от страна на мъжете. В миналото този проблем се решаваше по два начина: жените или забравяха сексуалността си, или просто се отказваха от технологичните си интереси, за да могат да изглеждат нормални жени.
„През по-голямата част от живота си аз криех страстта си към физиката и се мъчех да се фокусирам върху нещо, което се смята за позволено“, казва Кети Малмроуз, изпълнителен директор на компютърна фирма в Калифорния.
Това е една от причините днешните момичетата да работят с двойни сили. Те трябва да докажат, че се гордеят както със своята сексуалност, така и с научните си интереси. „Това, че излизам в петък вечер, не значи, че няма да се справя по-добре от момчетата на теста в понеделник,“ казва Кристина Санчес. Но това създава и проблеми. 25-годишната Лиа Калвър, която разработва платформа за блогове, казва че полага огромни усилия, за да убеди потенциалните клиенти, че освен сексапилна, всъщност е и компетентна. „Все още нося дипломата си по компютърни науки в джоба“, казва тя.
Разбира се, идеалният вариант е полът да е без значение и понякога това се получава. „Възприемам се като нормално момиче, което просто харесва математиката и физиката,“ казва Кристина Санчес.

(Със съкращения)

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.