Знак „Стол“ и „Каса бира“ пазят паркоместа в центъра на София

Запазването на места за паркиране в улиците извън Синята зона става с всякакви средства. Снимки: авторката

„Ако си оставиш тука колата, ще ти спукам гумите!“, крещи енергична столичанка, на видима възраст 75 години. Старицата, която уж небрежно седи до прозореца в малкия блок на ул. „Бачо Киро“, има тайна мисия – да пази място за паркиране на все още свободния от „Синя зона“ район. Мярка „баба с нож за рязане на гуми“, се използва в краен случай. В малките улички на София има знаци, които са толкова разпространени, колкото и знакът за еднопосочна улица. Знаците „Стол“, „Каса бира“, „Кашон с камък“, „Пожарогасител“, „Кофа“ посочват, че мястото е „заплюто“. Ако преместиш „знака“, те чака късаща нервите разправия с размяна на тривиални реплики: „Не пипай, чакам стока!“, „Не пипай спешно ми трябва мястото“ и отговор: „Как да не пипам, да не е твоя улицата!“ Санкции за тези, които си пазят места на улицата, без да са платили на общината, няма.

„Еми карат ни се полицаите, ама какво да направя, като чакам стока“, обяснява собственик на малка закусвалня на една от уличките, на които все още няма „Синя зона“. Той е поставил своя знак „Стол“ така, че да има място за спиране на малък бус. Вариантът за „Служебен абонамент“ за него не е приемлив, защото трябва да плаща.

Снимки: авторката

Не са малко хората, идващи на работа в центъра, без офисът или магазинът, в който работят, да има „Служебен абонамент“. Тази печеливша за общината форма е с непроменена цена от 2001 година. За едно място се плаща 400 лева месечно, а броят им в столицата е около 3000.
Често обаче в центъра, освен в малките небелязани от „Синя зона“ улички, места няма и на самите обозначени за плащане райони. Служебните абонаменти са много, на фона на по-малко от 10 000 паркоместа. В центъра на София има и 2800 места в подземни паркинги, но те през деня са празни, заради цената – престоят за час в централен паркинг е 3 лева (само за сравнение – в град като Ню Йорк в Манхатън цената в подземен паркинг стига 20-30 долара на час, поради което повечето жители на района не си купуват коли).

Търсенето на места по малките улички в центъра, за да се избяга от плащането на „Синя зона“, скоро ще приключи. В целия център на София ще се плаща за паркиране. Затвореният кръг ще бъде между „Патриарх Евтимий“, „Опълченска“, „Петте кьошета“, „Сливница“, „Васил Левски“. За това обаче се говори от няколко години.
В момента е направен доклад, който предстои да се гласува, живеещите в района на центъра да плащат годишна такса за паркиране между 60-80 лева. „Сега нищо не плащат, а трябва да разберат, че на този, които живее в центъра, винаги му е по-скъпо. Да не говорим, че огромна част от хората, които са имали гаражи по централните улици, са ги направили на магазини и кръчми“, обяснява зам.-кметът на София по транспорта и комуникациите Велизар Стоилов.

Местата за служебен абонамент струват 400 лв. на месец. Тези, които ги откупуват, обаче, си ги охраняват и извън времетраенето на Синята зона – след 19,30 часа. Снимки: авторката

„За всички видове санкции отговорът е един и същ – трябва общинска полиция, категоричен е Велизар Стоилов. Повече от 3 години казвам, че ние нямаме орган, освен инспектората, който да санкционира. От инспектората обаче са хора с някакви книжки, които никой не ги признава за нищо. Затова на нас ни трябва общинска полиция, с униформи, която да инспектира. И понеже това не се случва, тази година са заделени 1,5 милиона лева за полицаи, които да извършват тази дейност. Но пак има проблем. Нито едно правителство от 19 години не дава да има общинска полиция, по простата причина, че ако министърът на вътрешните работи позволи да има такава, той на кого ще е началник, след като му взеха толкова служби?“

По традиция, когато една партия е в опозиция, говори за децентрализация, щом вземе властта, говори за централизация. Без полиция не можеш и да напсуваш този, който си е сложил колчетата, верига с катинар, столове и кашони. „Големият проблем на София е, че от 18 години има само две, в които съществува единодействие между правителство и кметство – ’97-а и ’98-а. Оттогава насам винаги правителството е против кметството и обратното. Особено, когато идват избори“, казва Стоилов.

Пътен знак „Каса бира“. Снимки: авторката

Така че вариантът в случая е да се плаща. Да се плаща и то навсякъде. Ще има търсене по малките улички в центъра, но ще се плаща. Ще има запазени места, но и за тях ще се плаща. „Когато накараш човека да плаща, той се замисля кога да си зарежда магазина със стока, дали да не е преди 8.30 и след 19.30, когато не важи „Синята зона“. Замисля се за колко време да остави колата и дали изобщо да дойде с кола в центъра на София“, допълва зам.-кметът.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.