Русия: Как квас „Никола“ победи „Кока кола“ + видео

Руският квас изживява истински ренесанс и дори принуди „Кока-Кола“ да започне да произвежда традиционната напитка. Снимка: ситисфиър.ру

Поетът Александър Пушкин беше писал, че руснаците имат същата нужда да пият, както да дишат. Но този път няма да говорим пак за водка, а за квас. Въпреки нейния коренящ се в местния фолклор произход, напитката, която се приготвя от ферментирало черно жито, захар и ечемик, вече повече от едно хилядолетие е процъфтяващ многомилионен бизнес в Русия. В миналото западни вносители като „Кока-Кола“ и „Пепси“ се опитаха да задушат пазара на квас. Но днес напитката изживява истински ренесанс, след като руските компании я възпяха като патриотична алтернатива на колата, а руснаците си разквасват с наслада гърлата с нея.

Рекламата на квас „Никола“ е изградена на отрицанието на „колата“
Сладникавата алкохолна напитка, с вкус, наподобяващ леко на бира с по-ниско съдържание на алкохол или на пшеничен сайдер, преживя националното си възкресение при управлението на президента Владимир Путин, прославил се с това, че постави началото на нова епоха на руската гордост и величие. Според московската агенция „Бизнес Аналитика“ през последните три години продажбите на бутилиран квас са се повишили три пъти. Тази година руснаците ще изпият средно по над три литра квас. В Москва делът на различните видове „коли“ на пазара на безалкохолните напитки спадна от 37 на 32 процента в периода 2005 – 2007 година. За същия период делът на кваса се удвои и през 2007-а достигна 16 процента.

Но производителите на „Кока-Кола“ имат стратегия. Ако не могат да надвият кваса, тогава ще започнат сами да го варят. През май тази година Кока-Кола въведе на руския пазар своя собствена марка квас. Така за първи път чужда компания навлезе на пазара като ключов производител. Неотдавна „Пепси“ пък се включи в надпреварата, като сключи сделка за дистрибуция на квас с руска компания. „Квасът става все по-популярен в Русия, каза Алексей Фролов, директор на маркетинга на „Очаково“, най-популярната руска марка квас. Нещо се промени в начина на мислене на хората.“

Но за възраждането на популярността на кваса е виновно не само патриотичното руско небце. Новите технологии за дистрибуция и за съхранение, както и голямата доза маркетинг в стил Медисън авеню вдъхнаха живот на пазара, който след 2004 година стана свидетел на навлизането на три нови марки квас. Преди време квасът се продаваше през лятото и се наливаше от жълти цистерни на колела с размерите на бурета бира. Сега той е бутилиран или пък е запечатван в метални кутии и се доставя из цялата страна. За разлика от предшествениците си новият квас не се разваля бързо и руснаците могат да си го купуват през цялата година.

И докато някои руснаците пият все повече и повече квас, други му се наслаждават все по-малко. Новите марки за масово потребление накараха мнозина да копнеят по онзи стар квас от миналото.

Руснак край стените на манастира в Звенигород след като току-що си е купил квас и погача от монасите. Снимка: Пикасауеб

Днес, за да открият автентичен квас, познавачите отиват до едно градче – Звенигород, на около час път западно от Москва. Там, в подземието точно под куполите с формата лукова глава на построения през петнайсети век православен манастир, се пазят на хладно каци с мътно-кафявата напитка. През последните 600 години монасите от Савино-Сторожевския манастир са варили квас, за да задоволят собствените си нужди. Преди седем години започнаха да го продават. За разлика от кваса, предназначен за масовите потребители, манастирският не съдържа консерванти и се разваля само след няколко дни. Монасите казват, че става дума за жива закваска и се подиграват на конкурентите си заради използваните от тях изкуствени консерванти. „Не им изнася да правят жива закваска, казва отец Игнатий по адрес на руските големи производители. Така са принудени за тровят народа.“ В същото време масовите потребители хвалят продукцията на големите производители като страшно здравословна патриотична алтернатива на нездравословните западни безалкохолни напитки.

Ето как фирмата за производство на квас „Никола“ си създаде име. На руски Никола звучи близко до „не на колата“. Миналата година фирмата започна в Москва кампания за „антиколанизация“. Тя възхвали произвеждания от нея квас като руската алтернатива на „коланистките“ безалкохолни напитки. Разпространи рекламен клип, в които актьори с външността на Майкъл Джексън и на вокалиста на бандата „Кис“ Джийн Симънс плашат руски деца и ги заливат с кола. После те признават, че са истински руснаци и започват да пият квас. „Не, на коланизацията! Пийте квас! Наздраве! За здравето на нацията!“, приканва глас зад кадър.

Призивът, както изглежда, действа. Основана през 2005 година, компанията „Никола“ скоро се превърна във втория по значимост производител на квас в страната и префасонира традиционния облик на напитката. „В нашето семейство е напълно забранено да се пие „Кока-Кола“. Забраната е в сила както за децата, така и за възрастните, казва Олга Беглярова, след като си е купила бутилка пресен квас от манастира. Колата и останалите безалкохолни напитки развалят и вредят на нашето здраве“, допълва тя.

Дори „Кока-Кола“ вари кваса си само с руски съставки, следвайки рецепта, която според говорителя на компанията Владимир Кравцов доближава продукцията й възможно най-близо до кваса, продаван по съветско време. Въпреки усилията обаче производителите на квас за масово потребление не могат да достигнат някои от предимствата на Звенигородския квас, който според отец Антоний е благословен от Бога.

По Асошиейтед прес/БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.