Какво все пак е горивото на АЕЦ „Козлодуй” и защо заплашват Котев?

Изпълнителният директор на АЕЦ „Козлодуй“ Иван Генов на пресконференция в София по повод изнесените данни от служителя в централата Георги Котев. Снимка: авторката

Пресконференции, изявления и заплахи последваха изнесените от ядрения физик Георги Котев данни за горивото в АЕЦ „Козлодуй” (виж тук изявлението на Котев).
„Готов съм да си подам оставка и прокуратурата да ме разследва, ако независима експертиза покаже, че свежото гориво, с което работи АЕЦ е рециклирано”, заяви изпълнителният директор на централата Иван Генов.

Агенцията за ядрено регулиране (АЯР) и АЕЦ ”Козлодуй” преговарят с Международната агенция за атомна енергия (МААЕ) и с други независими организации да участват в изследването на касетите със свежо ядрено гориво, доставени на централата по договор с руската корпорация ТВЕЛ. Анализите трябва да докажат какъв е видът на горивото и ще бъдат направени в най-скоро време, каза председателят на АЯР Сергей Цочев.
Досега първо НД “Екогласност” подаде сигнал в прокуратурата да започне разследване в атомната централа по материала на Котев. На следващия ден директорът на централата обяви, че също ще подаде сигнал в прокуратурата срещу Котев и ще поиска да се установи кой стои в основата на уронването престижа на АЕЦ “Козлодуй” и насаждането на страх в населението. Провежда се целенасочена кампания срещу българската ядрена енергетика, срещу АЕЦ “Козлодуй” и изграждане на АЕЦ “Белене”, казаха директорът на централата Иван Генов и министърът на икономиката и енергетиката Петър Димитров.

Като причина за действията на физика Котев, изпълнителния директор на централата Генов каза, че той е засегнат, защото не е назначен за началник след пенсионирането на шефа му. Последваха и тълкувания, че зад него стои бившият шеф на Комитета за използване на ядрената енергия за мирни цели Георги Касчиев, който работи във Виена. Във Виена е и напусналият България, в неплатен отпуск от централата в Козлодуй, Георги Котев. Все пак Генов на пресконференцията не оспори квалификацията на своя физик и дори каза, че е докато е директор в последните 3 години е давал само 3 персонални награди по 3000 лв. и една от тях е била именно за Котев.

Дали наистина срещу Георги Котев може да се предприемат действия?
След аварията в американската централа „Три майл айланд”, световната атомна енергетика взема решение да не се наказват ядрените специалисти. Причината е да не се даде повод да се скриват грешки и проблеми, които могат да доведат аварии и замърсяване с тежки последствия. След аварията в Чернобил това правило се приема и от централите в тогавашния Източен блок.
Толерира се, когато операторът си признае грешката. Прави се анализ на косвените причини, довели до грешката. Тогава се създава таблицата за събитията, които се случват в една АЕЦ. В ЕС има създадени групи, където се анализират събитията, като се гледат видеозаписи за тях.

На въпроса на e-vestnik дали се е опитал да се свърже и разговаря с Георги Котев след неговото изказване, директорът на АЕЦ “Козлодуй” Иван Генов отговори: „Не. Не знаех как ще реагира този, който стои зад изявлението на Котев.”
Според Генов трудността в решаването на проблема с информацията в сигнала на атомния физик, е, че са примесени действителни данни с неточна информация и изводи.

Пресконференция на експерти от АЕЦ „Козлодуй. В средата – изпълнителният директор на централата Иван Генов. Снимки: авторката

Котев изнесе данни, че новият вид гориво, който се доставя от посредническа фирма, дава отклонения от нормалната работа до 8-9%, а нормалното е до 3%. Той нарече това безпрецедентно и предположи, че е възможно да се използва рециклирано ядрено гориво, а също така, че може да има корупция, тъй като се доставя гориво, което има несъответствия между параметрите от производителя и резултатите от работата с него (тук изявлението на Котев).

На пресконференцията на шефа на „Козлодуй” Генов бяха изнесени данни, че по-дългата работа и по-дълбочинно изгаряне на последните 6 касети от стария тип са били съгласувани с производителя и конструктора и не е била заплашена радиоактивната безопасност. Няма нито една повредена касета, показали изследването и контролът след изваждане на горивото от реактора, след спиране на пети блок за презареждане и планов ремонт.
Новият вид гориво позволява по-дълбочинно изгаряне и по-дълга горивна кампания и със зареждането на цялата активна зона на реактора само с гориво от новия тип, няма да има проблем, казаха експертите. Новият вид свежо ядрено гориво за 5 и 6 блок на АЕЦ Козлодуй се доставя от 2004 г.
Няма посредници при доставката на свежо и извозването на отработено ядрено гориво за Русия и няма корупционни схеми и практики, за каквито се намеква, заяви Генов.
АЕЦ „Козлодуй” няма никакъв договор с друга фирма освен с ТВЕЛ за доставката на свежото гориво и извозване на отработеното, могат да се видят договорите, допълни той. Според договора ТВЕЛ доставя горивото от завода производител до пристанището на АЕЦ “Козлодуй”.

Как председателят на Агенцията за ядрено регулиране Сергей Цочев коментира изявленията на физика Георги Котев:

В блокове ВВЕР 1000, каквито са 5 и 6 блок на АЕЦ „Козлодуй”, активната зона на реактора се зарежда със 163 касети с ядрено гориво. Всяка касета има по 312 топлоотделящи елемента. Тоест 163 по 312 – има над 50 000 топлоотделящи елемента в активната зона на реактора. Може да се стигне до разхермeтизиране на един или няколко топлоотделящи елемента, а не на цяла касета. Защото касетата е механичен сбор или сноп от топлоотделящи елементи.

Сергей Цочев, шеф на Агенцията за ядрено регулиране. Снимки: авторката

Разхерметизирането на топлоотделящ елемент има различни степени – може да се получи газова „неплътност”, може да бъде по-голяма „неплътност”, може да се стигне до пряк контакт на горивото с водата, което е най-тежката степен.
Когато се достигне много голяма дълбочина на изгаряне, е възможно горивото да увеличи размера си и да направи контакт със стената на тръбичката на топлоотделящия елемент (нормално има разстояние – хлабина – между горивото и тръбичката). Но това може да стане при много големи дълбочини на изгаряне.

Превишение на параметъра дълбочина на изгаряне спрямо паспортните данни на горивото има само при 6 касети с гориво ТВСМ, тоест от стария тип гориво. От 2004 г. АЕЦ Козлодуй подписва нов договор с ТВЕЛ за нов тип гориво, тип ТВСА. Превишението е съвсем малко, по индикацията на приборите, че се достигат такива стойности, централата е информирала първо Агенцията за ядрено регулиране (АЯР), каза Сергей Цочев. След това прави запитване до завода производител и до главния конструктор на горивото. В писмения отговор от тях се казва, че горивото може да работи още и до по-високи показатели на изгаряне. Блокът е спрян, защото му е свършила кампанията. Всичките 163 касети са извадени, включително и тези, които са стигнали горните стойности и им е направен контрол за нехерметичност. И всичките 163 касети се оказаха херметични без никакви проблеми. 5-и блок беше спрян преди около 2 месеца за планов годишен ремонт и презареждане и изследването на касетите е направено тогава. В момента 5-и блок е в подготовка за пуск. Когато той заработи, ще бъде спрян 6-и блок за планов ремонт и презареждане.

Сигурно има риск, ако се стигнат до някакви драстични стойности на превишаване на дълбочината на изгаряне на горивото. Но това нито ние ще го позволим, нито централата ще си го позволи. Светът не е пълен с луди хора – поне ние тук и в “Козлодуй” не сме, е категоричен шефът на ядрения регулатор Цочев.

Възможна ли е авария от горивото?

Наистина на всяка една централа може да се случи и се случва разхерметизиране на топлоотделящ елемент. Но това не става всеки ден, не е масова практика, обяснява Цочев.
Проблемът се хваща по нивото на радиоактивността на топлоносителя в първи контур – този който охлажда зоната. Касетите с гориво са потопени във вода. Водата циркулира, охлажда горивото и отдава топлината на парогенераторите, за да стане ток. В този топлоносител се повишава радиоактивността, което приборите веднага отчитат.
Това нещо обаче става в по-тежки случаи, когато водата има пряк контакт с горивото или при по-висока степен на нехерметичност. В останалите случаи повишаването на радиоактивността е почти незабележимо. Всичко се следи непрекъснато и когато нещо в показанията се промени, значи има проблем.

Ако се налага, тоест активността на водата в първия контур се повиши много, се спира блока. Намира се дефектната касета, отстранява се и се преминава напред. Така че има всички защитни механизми, дори да се случи един или два топло отделящи елементи да се повредят, проблемът да бъде отстранен. Той не може да бъде опасност за населението и за персонала.
При годишното презареждане на реактора всички касети, които са били в реактора минават през такъв контрол.

По-дълбокото изгаряне на горивото означава, че дължината на горивната кампания излиза по-голяма, отколкото теоретично пресметнатата. В случая фактическата кампания на 5-и блок е била с около 20 денонощия по-дълга от теоретично пресметнатата. Това означава, че 20 дни повече реакторът е работил преди да спре за презареждане. От гледна точка на ефективност АЕЦ е спечелила, защото е произвела повече ток.
Но това не е направено, за да се изкара повече ток. Просто е имало достатъчно възможност практически да работи повече време реакторът и той е бил оставен да работи, обясни Цочев.

Сергей Цочев. Снимки: авторката


Какво представлява рециклираното гориво

Това е събирателен термин – включва гориво, което използва рециклиран уран и т. нар. мокс-гориво. То е гориво, при което от отработеното ядрено гориво освен урана се използва и плутоний или се използва т. нар. оръжеен плутоний. Такъв тип мокс-гориво се използва и в някои западни реактори.
Както в Русия, така и във Франция и САЩ се правят експерименти за използване на гориво с рециклиран уран. Русия поставя в няколко свои централи експериментално гориво с рециклиран уран. Русия не изнася такова гориво в чужбина, твърди Сергей Цочев, позовавайки се на информация от завода производител, от експерти, проектанти, конструктори и т.н.

Горивото за АЕЦ „Козлодуй”

Има много причини, поради които гориво с рециклиран уран не може да бъде доставено в АЕЦ „Козлодуй”. Едната причина е, че по сведение от руската страна, лиценз за производство на гориво с рециклиран уран има само един завод в Русия, край Москва. А заводът – доставчик на гориво за АЕЦ „Козлодуй”, който се намира в Новосибирск, няма такъв лиценз. Второ – за да бъде доставено такова гориво в Козлодуй, договорът с доставчика ТВЕЛ трябва да е за такова гориво. А договорът, който е подписала България, е за гориво тип ТВСА, което се доставя от 4 години. Ако руската страна и “Козлодуй” се договорят да внасят гориво с рециклиран уран, атомната централа трябва да поиска разрешение от Агенцията за ядрено регулиране (АЯР), като представи необходимите анализи, оценки на безопасността, процедури, инструкции… планини от документи. И едва когато АЯР ги разгледа, ще прецени дали то може да се използва или не може да се използва, каза шефът на АЯР. Неспазването на такава процедура ще има много тежки последици както за „Козлодуй“, така и за руския доставчик.

Регулаторът може дори да спре централата, ако такова нещо се случи.
Корпорацията ТВЕЛ е голяма компания, която изнася за повече от 10 европейски страни ядрено гориво, има амбиции за още по-сериозно присъствие на европейския пазар и не би си позволила да направи нещо, което да срине имиджа й.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.