Изчезването на Стив Фосет – загадката остава

Стив Фосет и съпругата му Пеги на първия ден от фестивала на балоните в Шато д`О в Швейцария на 18 януари 2003 г. Снимка: Ройтерс

От почти една година любителят на рекорди Стив Фосет се води изчезнал. Смъртта му беше обявена много бързо, но сега се появява предположението, че всичко е било инсценирано, за да се отърве от съпругата си и от дълговете си.

Мултимилионерът Стив Фосет успя да счупи като пилот, ветроходец и екстремен спортист повече от сто световни рекорда. И когато преди почти една година не се върна след полета си в Невада, беше организирана най-голямата акция по издирване в историята на Америка. Групите за издирване и десетки хиляди доброволци проучваха сателитни снимки с висока резолюция, осигурени от Google Earth в Интернет, и намериха осем катастрофирали самолета. И до днес обаче от Фосет и от управлявания от него едномоторен Bellanca Citabria Super Decathlon няма и следа. Сега експертите предизвикаха фурор с предположението, че Фосет е инсценирал изчезването си, за да започне нов живот. Теорията звучи толкова абсурдно, че може и да е истина.

Фосет беше на 63 години, когато сутринта на 3 септември 2007 година излетя от ранчото на хотелиерския магнат Барън Хилтън близо до границата с Калифорния. Той искаше да намери равен участък, на който да постави световен рекорд по висока скорост. През славната си кариера Фосет беше преживял няколко падания. Той беше обиколил Земята няколко пъти сам в балон и в самолета Virgin Atlantic Global Flyer на приятеля си Ричард Брансън. Беше преплувал Дарданелите и Ламанша и беше прекосил Тихия океан за рекордно време на катамарана си. И въпреки че Фосет беше опиянен от вниманието, което рекордите му привличаха като магнит, от детските си години като скаут подготвяше зрелищните си начинания с невиждана педантичност.

Затвореният кръг

В онази сутрин в Невада обаче той взел в кабината само едно шише с вода и оставил парашута си и часовника си Брайтлинг, който излъчвал GPS-сигнал. Не оставил летателен план и в пълно противоречие с навиците си поверил проверката за сигурността преди старта на пилота на Барън Хилтън. Дядото на Парис Хилтън, също като Фосет и Брансън, е част от затворения кръг супербогати мъже, които се опитват да украсят елитарното си положение със спортни успехи.

Super Decathlon на Хилтън можел да измине 600 километра. Според експертите моделът е почти сто процента застрахован срещу падания. Изграден от лек метал, плат и дърво, той почти не може да бъде засечен от радарите. Това може да е едно от обяснението за неуспеха на спасителните екипи, както и огромната площ, където можеше да са разположени останките на Фосет. Досега най-модерно оборудван хеликоптер Блек Хоук на американската въздушна компания Civil Air Patrol, управляван от приятели на приключенеца, е изследвал основно доста труден терен с площ, по-голяма от площта на Швейцария.

След като Civil Air Patrol прекрати издирването на 2 октомври 2007 година, доброволците не спряха усилията си, въпреки че на 15 февруари тази година Фосет беше обявен за мъртъв по настояване на съпругата му Пеги. Темпото, с което беше приключена тази иначе доста продължителна процедура, изглежда подозрително и породи конспиративните теории. Наскоро те бяха подхранени от лейтенант Синтия Райън от Civil Air Patrol. Убедена във възможностите на американските технологии, тя обяви, че Фосет не може да е катастрофирал: „Сред местните служби за сигурност почти няма човек, който да вярва в официалната история за нещастен случай.” Райън участва в акцията по издирването на Фосет, започнала четири часа след изчезването му, от самото й начало.”

Две любовници

Застрахователният детектив Робърт Дейвис е съгласен с нея. Той твърди, че Super Decathlon може бързо да бъде разглобен на съставните си части. Това може да е помогнало на Фосет да скрие машината някъде в дивите планински местности на Невада и след това да изчезне. По всичко личи, че инсталираният във всеки витлов самолет уред за проследяване не е излъчвал сателитни сигнали, които биха помогнали да бъде локализиран. За Дейвис е крайно подозрително и това, че пилотът на Хилтън, който е единственият, видял Фосет преди излитането му, досега не е разпитан от полицията. Детективът тиражира всички тези подробности в британската преса, твърдейки, че прави всичко това в интерес на Ллойд. Фосет е сключил с компанията застраховка живот за 25 млн. долара в полза на съпругата си Пеги, която по всичко личи все още не е изплатена.

Въпреки че началниците на Райън междувременно й наложиха да мълчи, служителката уверява, че има признаци, че дълго преди изчезването си Фосет е водил двойнствен живот. Борсовият спекулант с инвестиции в Bear Stearns и Morgan Stanley бил изоставен от късмета си. Но пък имал голям успех с опитите си за рекорди, като прибирал милиони от спонсорските договори. Дейвис и сътрудниците му открили, че от няколко години Фосет имал не една, а две тайни любовници. Една от дамите потвърди връзката си публично.

Затова Дейвис предполага, че през септември 2007 година Фосет не е загинал, а след старателна подготовка е започнал нов живот. Със застраховката живот той би подсигурил съпругата си, за която се венча през 1969 година. Финансовите му маневри били толкова непрозрачни, че дори най-близките му приятели подозирали, че заделял доста милиони за себе си. Доказателства за тази част от теорията си обаче Дейвис няма.

Приятелите и почитателите на Фосет не се притесняват особено от новите хипотези. Топографът Майк Ларсън от Карсън сити, столицата на Невада, почита приключенеца като „мъж на честта”.Той е открил планински масив в югозападната част на щата, където според него са останките от самолета „с 90-процентова сигурност”. И Ричард Брансън се е примирил със смъртта на приятеля си и се ориентира към поддържането на легендата Фосет. Затова той ще кръсти новия космически кораб на „Върджин“ The Spirit of Steve Fossett (Духът на Стив Фосет).

По в. Нойе цюрхер цайтунг

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.