Жалба за парно… Още 3 месеца за възражения

Тръби от старата инсталация в абонатната станция. Топлинните загуби са големи, апартаментите над абонатната се топлят без парно. Снимка: авторката

Да се откажат от парно и да минат на друг вид отопление ще препоръча „Топлофикация“ – София на собствениците на някои сгради. Това ще стане след анализ на изравнителните сметки, съобщи Елена Попова, търговски директор на дружеството, пред e-vestnik. На собствениците на сградите ще бъде препоръчано какви действия да предприемат преди следващия отоплителен сезон. През септември “Топлофикация София” ще разгледа сградите с фрапантно голяма стойност на енергията, консумирана за сградна инсталация и за лирите в баните, както и тези с прекалено големи сметки за парно.

В някои сгради, в които около и над 50% от абонатите са се отказали от парно, останалите жители плащат ненормално високи сметки. (В някои случаи има и кражби на парно от съседи.) При това положение отоплението на парно в такъв жилищен блок вече излиза по-скъпо за жителите му, отколкото други видове отопления.
Колкото повече апартаменти в една сграда се отопляват на парно, толкова по-ниски са отделните сметки на абонатите, показва практиката. Тези, които не ползват отопление, също плащат за топлината в общите части, но винаги остро протестират, че им начисляват отопление без да ползват.
През август малко над 98% от абонатите ще получат (или вече са получили) в сметката за юли записано годишното изравняване, съобщи Елена Попова.

Над 700 са жалбите от дяловото разпределение и изравнителните сметки, постъпили в столичното дружество. Те може да са повече, заедно със оплакванията, подадени директно във фирмите за топлинно счетоводство. Топлинните счетоводители правят годишното изравняване и дялово разпределение на консумираната през годината топлинна енергия и е нормално първо при тях да отидат сигналите и възраженията срещу сметките и сумите за парно и топла вода, които абонатите имат да доплащат.


Срокът за безплатни поправки на изравнителните сметки приключи

Новата абонатна станция няма нужда от дебели тръби и не излъчва топлина в помещението. Снимка: авторката

Когато направи изравняването на енергията за целия отоплителния сезон в една сграда, фирмата за дялово разпределение дава на абонатите т.нар. предварителна изравнителна сметка. Всеки собственик на имот може да види общата сметка, в която е описано какво е дяловото разпределение по апартаменти. Ако сметне, че неговата изравнителна сметка е надута, че има някаква грешка, в 30-дневен срок може да направи рекламация пред топлинния счетоводител.
Фирмата проверява и ако оплакването се окаже основателно, коригира сметката. Може в блока да има апартамент, който не е могъл да осигури достъп за отчет на датата. В първото изравнение той е получил изравнителна сметка на базата на максимален специфичен разход (т.е. все едно, че радиаторите в жилището са работили на максимална мощност през целия отоплителен сезон). Този потребител трябва също в рамките на тези 30 дни да извика фирмата да отчете уредите и да му поправи сметката. Този отчет, както и всякакви други грешки в сметките по останалите сигнали от абонати от сградата, ще доведат до корекция на цялото дялово разпределение и на всички сметки в блока. Когато изтекат 30–те дни и всички рекламации са обработени, фирмите изпращат изравнителните сметки в „Топлофикация“ и тя ги включва във фактурите.

Още 3 месеца за възражения

Част от нова абонатна станция пред столичен жилищен блок, приготвена за смяна. Новите абонатни станции пестят енергия и намаляват общата сметка на блока. Подмяната с нови абонатни станции обаче не се почувства в последните години, защото цените на газа и парното растяха непрекъснато. Снимка: авторката

След като мине срокът за рекламации и изравнителните сметки се предоставят от фирмите на „Топлофикация“, е даден още един допълнителен срок от 3 месеца за възражения. Абонат, който е отсъствал от страната или по някаква причина не е могъл да реагира навреме и да осигури достъп, може да поиска от фирмата отново да направи изравняване. Друг може да не е доволен от второто изравняване. Но новото изчисление и промяна стават срещу заплащане.
Фирмите искат по около 2 лева на имот, обясни Елена Попова, търговски директор на столичната „Топлофикация”. Или за блок с 20 апартамента – 40 лева за извършване на ново изравнение, а ако има отчет на уреди, и той се заплаща. Ако се окаже, че топлинният счетоводител е сбъркал и при поправката на първоначалната изравнителна сметка, третото изравняване остава за сметка на фирмата.

Абсурд е при поправка на изравнителната сметка на един абонат, част от сумата, която той има да доплаща, да се разхвърли произволно върху съседите му, е категорична Попова. Ако има такава фирма, тя трябва да се закрие веднага, казва тя. Клиент, който се усъмни в манипулация на сметката, трябва да подаде жалба в „Топлофикация”. Дружеството ще изиска от фирмата цялата документация по съмнителната сметка – отчетите на уредите в сградата, изчисленията на сметките.
Досега няма хванати служители да са правили манипулации с данните. Фирмите, които не можеха да се справят, си отидоха и от 16 станаха 11, каза Попова и допълни: „Сега имаме една жалба, която засяга друга фирма. Фирмата твърди, че всичко е наред, клиентката не вярва. Срещнахме се с тях. Пратихме специалисти в офиса на фирмата да проверят, всичко да извадят.“

Снимка: авторката

Сигурно нещата опират и до това какви хора живеят в дадена сграда, колко са недобронамерените, които крадат топлина по един или друг начин и надуват сметките на съседите си. В сгради, където живеещите са коректни един към друг, не се крадат, нещата вървят и няма оплаквания, казва Попова.
Да кажем фирмата не е добра, допуска грешки. Но вие получавате цялата сметка – виждате отчетите, знаете как се ползва топлинната енергия в сградата, отивате и казвате тези показания, тези начисления не са възможни… Ако фирмата не приеме възражението, идвате при нас в „Топлофикация”, ние веднага ще окажем съдействие на такава сграда. Ако фирмата е сбъркала, ще си понесе последствията. В договорите на топлинните счетоводители с „Топлофикация” има клаузи за санкции.

Около 200 млн лева дължат потребителите на “Топлофикация София”

към момента. „Непрекъснато напомняме на длъжниците. Сега като дойдоха изравнителните сметки, се надяваме да се увеличат плащанията”, казва Попова. Повечето хора, които са спрели да плащат сметките си за парно през февруари, са чакали изравнителните сметки, защото смятат, че са пестили и са платили достатъчно.
Сумата, която „Топлофикация” ще върне от изравняване на абонатите в една сграда, е равна на сумата, която други абонати трябва да доплатят. „Топлофикация“ фактурира употребената енергия по показанията на общия топломер в абонатната станция.
Размерът на сумите зависи от това как е определено прогнозното потребление на енергия за всяко жилище от топлинните счетоводители.

За всеки следващ сезон те го правят на базата на консумацията през предишния. Но кой гарантира, че точно толкова ще се ползва? Не може да се изчисли точно, винаги ще има плюс или минус, казва Попова. Първо времето може да не е толкова студено или топло. Второ един абонат може да го няма тази година, на друг да му дойдат гости и да пусне радиатора и в стаята, която досега не е отоплявал. Никога прогнозното потребление не може да бъде абсолютно точно. Въпросът е да няма силно разминаване. Ако ще има силна промяна в ползването, примерно в даден апартамент никой не е живял, но се настаняват да живеят, или обратно, собственикът трябва да напише заявление до фирмата за дялово разпределение и да поиска промяна на прогнозния дял на имота. Ако не направи това, може да натовари сметките на съседите и да започнат недоволства. Документът се подписва от упълномощеното лице или от домоуправителя и топлинният счетоводител трябва да направи корекцията.

Още 2-3 хиляди абонатни станции в София за смяна

Табло от нова абонатна станция. Снимка: авторката

Над 8 000 абонатни станции в София са подменени. Тази година ще монтират още 1000 нови. Над 30% икономия на топлинна енергия получават сградите с нови абонатни станции, в сравнение със сградите, където все още работят стари абонатни станции, обясни инж. Иван Маринов, заместник директор на столичната „Топлофикация“. Лошото е, че през последните години цената на газа и парното постоянно расте и абонатите, които имат вече в мазето на блока нова абонатна станция, не са почувствали осезателно икономиите.

В София остава да се подменят още 2000-3000 абонатни станции. При старите станции помещението, в което са те в мазето, е силно отоплено, апартаментите над него дори си спират радиаторите, защото подът грее достатъчно. С новите абонатни станции няма такова нещо. В помещението, където работят, температурата е нормална. Новата станция е много по-малка по габарити, много по-ефективна, защото е снабдена с автоматика, която постоянно следи процесите, необходими за сградата – температурата, налягането. Най-важното е, че автоматиката довежда до сериозни икономии на употребена топлинна енергия, защото не позволява преразход в сградата, което пряко се отразява върху месечните сметки на потребителите, обяснява инженер Маринов. Регулацията на новата абонатна станция е пряко зависима от потреблението в сградата. Колкото е по-малко потреблението, толкова е по-малко подаването от абонатната станция към сградата като енергия.
Тъй като в една година няма как да се сменят абонатните станции на всички блокове, които все още са със старата техника, първо ще се подменят станциите в сградите с по-добра събираемост на сметките за парно, са решили от дружеството.

Отделна мини абонатна станция за всеки апартамент е новата мода в жилищното строителство. Такова решение на жилищната инсталация за отопление позволява най-точно отчитане и икономия на консумацията на топлинна енергия и ясни и разбираеми сметки.

Утре четете за абсурдите на една изравнителна сметка на „Техем“

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.