„Техем“: Цената на парното е като лихвата в банката – казват ти 7%, плащаш 13%

Повечето фирми за топлинно счетоводство работят с различни уреди. Ако абонатите са недоволни и искат да сменят фирмата, трябва да сменят уредите. Това и без друго ще стане на десетата година след монтирането им – толкова им е животът. Снимки: авторката

В началото на юли получих първата си изравнителна сметка от „Техем“ за отоплителен сезон 2007/2008 година. Оказа се, че имам да доплащам 304,64 лв., което ми се видя много. Домоуправителят ме успокои, че част от съседите ни ще подадат жалби и разпределението ще се преразгледа в едномесечен срок, както и стана. Само че втората изравнителна сметка, която получих, беше още по-висока – 349,13 лева. Реших да отида в офиса на „Техем“ в „Младост 1“ бл.11, за да ми обяснят на какво се дължи високата ми сметка.

„Направени са ви корекции“, каза служителката. Помолих я да ми обясни колко парно и вода съм изразходвала, с колко повече е това от миналата година, колко струва всяка единица топлинна енергия за подгряване и прочие, на което тя ми отговори следното: „Не може да сравнявате миналата година с тази година. От 1 юли 2007 година цената на парното се увеличи с близо 30%“.

Възразих, че дори цената да се е увеличила с 30% от миналата година, пак няма начин разликата в потреблението ми да възлиза на повече от 400 лева (защото миналата година имах да взимам 59 лева, а сега имам да доплащам 349 лева). „Това е много повече от 30% и оставам с впечатлението, че става въпрос за някакви свободни съчинения, а не за реално изчисляване. Моля да ми обясните подробно как ми е сметнато, че имам да доплащам точно толкова“, настоях аз.

Първата изравнителна сметка е на стойност 304,64 лева. Снимки: авторката

Служителката погледна в компютъра си и каза, че съм ползвала с около 22 кубика топла вода повече, отколкото съм платила и дължа 110 лева само за вода. Попитах я дали цената на кубик топла вода е 5 лева. „Всеки месец цената на топлата вода е различна. Как „Топлофикация“ формира тази цена, аз нямам представа, но може да видите и по вашата фактура, че всеки месец цената е различна“, каза служителката.

Миналата година, когато зимата беше топла, като всеки клиент на топлофикация аз ползвах по-малко отопление и топла вода, отколкото по-миналата година. Но имах да взимам само 59 лева. Тази година имам сходна разлика в потреблението, само че нагоре.

Служителката ме „подсети“ любезно, че цената на енергията миналата година е била различна. „Добре, повишила се е с 30%, но това пак не са над 400 лева разлика“, настоях аз. При което тя отговори: „Цената на парното се качва непрекъснато, а това, че не го обявяват е отделен въпрос. В банката като ви кажат, че лихвата е 6.5% и като отидете да изтеглите кредит, толкова ли е? Не е толкова. Същото е. Отивате и казвате – искам кредит, който е обявен и се рекламира с лихва от 6.5%. Като отидете после да си платите месечните, годишните вноски и т.н., се оказва, че кредитът ви е с 13% лихва примерно. Така вдигат и парното. Те го вдигат постоянно.“

Втората изравнителна сметка след т.нар. корекция вече е 349,13 лева. Снимки: авторката

В резултат на това обяснение, впечатлението ми, че съм измамена с изравнителната сметка още повече се затвърди. Казах, че искам да подам жалба. Служителката ми отговори, че срокът за жалби е изтекъл. Буквално предишния ден председателят на Асоциацията на фирмите за топлинно счетоводство Тодор Кузманов официално бе обявил пред всички медии, че хората могат да подават жалби срещу изравнителните си сметки в срок от 30 дена. Оказа се, че човекът е решил да направи това изявление след изтичането на срока за жалби. Същият Кузманов в началото на лятото вежливо ни уверяваше, че изненади с изравнителните сметки тази година няма да има, сумите за доплащане щели да са нормални и т.н.
Припомних тези факти на служителката, при което тя вдигна ръце и каза: „Добре, подайте жалба и след 30 работни дни идете в централния офис на „Техем“ да разберете какво са ви отговорили“.

Нито служителката на Техем, нито Кузманов обаче, споменаха колко му струва на клиента „удоволствието“ да се оплаче на „Техем“ от изравнителната си сметка след изтичане на 30-дневния срок. Ако се прави ново пресмятане, то е за цялата сграда. Тъжителят трябва да се бръкне с по 2 лева на домакинство. Пресметнах, че ако в нашия блок има 100 апартамента, жалбата до „Техем“ ще ми струва към 200 лева. Допълнително оставаше рискът след поредната „корекция“ да ми съчинят още по-висока сметка.

Касовият бон от „Топлофикация – София“ за сумата от 387,67 лева. Снимки: авторката

Отказах се да плащам скъпо и прескъпо за грешките на „Техем“ и отидох в касата на „Топлофикация – София“ на 4-ти километър, с надеждата там да ми дадат по-смислено обяснение. „Така са ни подали данните от „Техем“, кратко и ясно отговори служителката и ми съобщи, че в момента дължа …387,67 лева. Оказа се, че към изравнителната ми сметка бяха добавили още 38,54 лева топла вода за юли (вероятно – поредните мистични кубици на незнайна цена). Докато се чудех какво да правя и разговарях със служителки, сметката ми растеше като във филм на ужасите. Накрая си я платих, но останах с впечатление, че „Топлофикация – София“ си съчинява някакви цени, „Техем“ си натаманява някакви показания, а ние плащаме като глупаци. Започнах да разбирам хората, които спират да плащат в знак на протест. Когато някой абонат попита каква е цената на парното и топлата вода, защо дължи определена сума и т.н., от „Техем“ казват – „Топлофикация“ отговаря, а от „Топлофикация“ казват – „Техем“ така са ги сметнали. Параграф 22.

Не губи кураж, проверки до дупка

Таня Киркова

E-vestnik се опита да намери отговор на някои въпроси от горния случай.
Елена Попова, търговски директор на дружеството, обясни, че след като е изтекъл срокът за жалби, има още 3 месеца срок да се направи нова проверка, но трябва да се плати по 2 лв. на апартамент. Ако се окаже, че топлинният счетоводител е сбъркал и при поправката на първоначалната изравнителна сметка, третото изравняване остава за сметка на фирмата.
Ако абонатът продължава да се съмнява в манипулации, може да се обърне към „Топлофикация”. Тя ще изиска от фирмата цялата документация по съмнителната сметка – отчетите на уредите в сградата, изчисленията на сметките. „Фирмите, които не можеха да се справят, си отидоха и от 16 станаха 11, каза Попова и допълни – Сега имаме една жалба, която засяга друга фирма. Фирмата твърди, че всичко е наред, клиентката не вярва. Срещнахме се с тях. Пратихме специалисти в офиса на фирмата да проверят, всичко да извадят.
Абсурд е при поправка на изравнителната сметка на един абонат, част от сумата, която той има да доплаща да се разхвърли произволно върху съседите му – е категорична Попова – Ако има такава фирма, тя трябва да се закрие веднага.” Според нея обаче едва ли фирмите за дялово разпределение , които са на пазара повече от 5-6 години, ще посмеят да направят такова нарушение.
Как живеещите в даден блок не са доволни от обслужващата ги фирма за топлинно счетоводство. Могат ли да я сменят?
Има няколко фирми, които работят с уреди на „Сименс” и при тях смяната е лесна, обяснява Попова. Но има фирми като „Техем”, „Бруната”, „Иста”, всяка от които работи с определен тип уреди.
Хората, които биха искали да се откажат от тях, ще трябва да сменят индивидуалните разпределители върху отоплителните тела. Защото, ако това е примерно „Техем”, само тя има право да работи с уредите, които е монтирала. Живеещите в сградата трябва да преговарят с друга фирма и да видят какви цени ще им предложи за разпределител, да платят тази цена и си сменят уредите.
В близките години ще изтече срокът на батериите на разпределителите (те имат най-много 10 години живот). Тогава абонатите ще трябва така или иначе да платят нови батерии или разпределители.
Ако са останали 1-2 години, не е толкова голяма финансовата загуба от смяната на топлинния счетоводител сега. Но всяка сграда индивидуално решава.
Търговският директор на Топлофикация София съветва първо да се направи сериозно проучване за останалите фирми. Да не се доверяват само на един човек, да се разпитат потребителите от повече сгради, да се събере повече информация, каза Попова. Много сгради са доволни от „Бруната”. Въпреки че има голям брой жалби от „Техем”, има и доволни от нея. По едно време, когато имало много оплаквания от „Нелбо”, имало абонати, които казвали, че са най-щастливите хора, защото са при тази фирма.
Да кажем фирмата не е добра, допуска грешки. Но ако сте свестни хора, вие получавате цялата сметка – виждате отчетите, знаете как се ползва топлинната енергия в сградата, отивате и казвате тези показания, тези начисления не са възможни… Ако фирмата не приеме възражението им, идвате при нас в „Топлофикация”, ние веднага ще окажем съдействие на такава сграда.
Ако фирмата е сбъркала, ще си понесе последствията. В договорите на топлинните счетоводители с „Топлофикация” има клаузи за санкции.

Защо всеки месец 1 кубик вода се загрява с различно количество енергия?

През неотоплителния период, всеки месец „Топлофикация” отчита по топломера на блока изразходваното количество енергия. Фирмата за дялово разпределение е дала прогнозни данни за количеството вода, което се употребява, защото то не се отчита всеки месец. За всеки апартамент са зададени някакви количества вода, които той средно използва. Количеството енергия се дели на общия брой на кубиците вода за цялата сграда и се получава какво количество енергия отива за загряване на един кубик.
Откъде идва разликата?
През лятото много хора заминават кой на село, кой на почивка. На други им идват гости. Тоест определеният от фирмата среден прогнозен разход не е реален. Някъде няма да ползват, другаде ще ползват повече вода. Тоест реалното потребление вода е различно от прогнозното. Затова сметката ще излезе всеки летен месец различна, защото ние отчитаме точната енергия и нея фактурираме, а тя е различна от прогнозната, обясни Елена Попова.
Като се прави изравнителната сметка се виждат реалните показания на водомерите, на топломерите, разделят се и се намира средното реално количество енергия, необходимо за загряване на 1 кубик.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.