„Порно режимът“ на Интернет експлорър 8 е сериозна заплаха за Гугъл

Скрийншот от новата версия на най-популярния браузър – Интернет експлорър. Неговата фунция InPrivate може да създаде доста проблеми на конкурента Гугъл. Снимка: Ройтерс

Последната вариация на браузъра на Майкрософт – Интернет Експлорър, позволява на интернет потребителите да скриват сайтовете, които са посещавали. Функцията InPrivate вече може да бъде изпробвана в бета версията на Интернет експлорър 8 и засега е известна и с името „порно режим“ – тъкмо защото ще може да прикрива всички нелицеприятни посещения само с един клик.

Когато е избран този режим, следващите хора, които използват компютъра, няма да да могат да видят последно посетените сайтове. И други браузъри вече имат подобни функции, но при новия Експлорър тя е далеч по-застъпена. Въпреки всичко, при нужда правозащитните органи ще имат достъп до всичката информация, за разлика от обикновените потребители.

Този софтуер може да се смята за победа на тези, които ратуват за лична неприкосновеност, но в същото време е сериозна заплаха за основния съперник на Майкрософт – Гугъл. Майкрософт позволява на потребителите си да посещават сайтове, но това да не остава в историята, а по този начин остава скрито и от търсачките – и възпрепятства и таргетираните реклами. Вече много рекламни агенции се опитват да таргетират реклами към Интернет потребителите в зависимост от техните предпочитани уеб сайтове.

В момента Yahoo, Гугъл и Майкрософт се борят за по-голям дял от рекламния пазар в Интернет, който се оценява на 40 милиарда долара на година и се очаква да се удвои до 2010 г. Засега Гугъл, най-голямата световна Интернет компания, държи лъвския пай от онлайн пазара, а Майкрософт е едва на трето място. Но изглежда пазарът е толкова примамлив, че Майкрософт се опитаха да купят Yahoo за 47,5 милиарда долара – единствено, за да се конкурират с Гугъл. Сделката обаче не се осъществи, въпреки че Майкрософт бяха готови да платят 72 процента повече от цената на фондовата борса.

Гугъл от своя страна се опита да разшири своите таргетирани реклами като купи компанията DoubleClick за 3,1 милиарда долара тази година. По този начин Интернет компанията се опита да увелчи пропорционалния дял печалба, който идва от реклами. В същото време обаче Гугъл започна да понася все повече критики заради многото информация, която събира за хората, използващи услугите му.

Новата версия на Интернет експлорър ще може да скрива посетените сайтове и по този начин да защитава личната неприкосновеност на потребителите. Снимка: Ройтерс

Дейвид Мичел от агенцията за информационни технологии Овум казва: „Ако шумотевицата около правото на лична информация се засили, все повече хора ще искат да ползват функции като тези на Интернет експлорър 8. Това е потенциална заплаха за интернет рекламата.“ Така нареченият „порно режим“ на Майкрософт допълнително налива масло в огъня на продължаващата дискусия за правото на лична неприкосновеност в Интернет и за това доколко онлайн компаниите и рекламодателите могат да знаят за поведението и интересите на потребителите.

Жертва на този дебат вече стана Yahoo, която претърпя сериозни критики след като предостави информация на китайското правителство. Тази информация доведе до арести на писатели и дисиденти. Един от обвиняемите по случая, китайски журналист, беше осъден на десет години затвор за диверсия след като Yahoo предостави неговия имейл и IP адрес на властите. В своя защита от компанията твърдят, че не са имали избор и е трябвало да се съобразят с китайските закони.

Някои потребители вече изпробват новата бета версия на Интернет Експлорър, включително „порно режима“. Ако сеи съди по бурния дебат във форума на в. „Уол стрийт джърнъл“, при този режим тегленето е по-бързо. Дори да оставим тази екстра настрана, и в момента Интернет експлорър е предпочитаният браузър за повечето потребители – въпреки многото си дефекти. Ако неговите традиционни фенове свикнат да използват и „порно режима“, цялата идея за таргетирана Интернет реклама ще започне да издиша, или в най-лошия случай за Гугъл, изобщо да не действа.

Освен срещу Гугъл, новият браузър на Майкросот е насочен и срещу конкурента Файърфокс, който в последно време изяде доста от традицонния пазар на Експлорър. В Европа процентите на Интернет експлорър паднаха до 65 през март – именно заради сериозно изкачване на Файърфокс. Оттогава пазарният дял на Файърфокс е нараснал с над 30% – след успешния старт на Файърфокс 3 през юни. Трябва да се отбележи, че Експлорър традиционно се справя по-добре в Северна Америка, където в момента държи 73 процента от пазара. Тази цифра обаче е далеч от показателите през 2004 и 2005 г., когато имаше 90 процента.

Така или иначе, явно доста работа е свършена по Интернет експлорър 8. Радващо е да видим, че Майкрософт най-накрая са постигнали нещо иновативно в софтуерния дизайн. Дори това да важи само за потребителите на Уиндоус.

По материали от в. „Таймс“ и в. „Уол стрийт джърнъл“

Здраве, Наука & TexСвят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.