Принтерите дерат кожата на потребителя. Как да ги надхитрим?

Как да отвърнете на подлия и злонамерен тонеро-мастилен заговор

Съвременните принтери – и лазерни, и мастиленоструйни – не са скъпи, но са направени така, че да бъркат в джоба на потребителя за консумативи по начесто. Снимка: e-vestnik

Преди две години си купих евтин лазерен принтер и за известно време работеше идеално, споделя Фархад Манжу, коментатор на сп. Слейт. Модел Brother HL-2040, той беше бърз, тих и лист след лист от него се редяха първо качество разпечатки, докато един ден внезапно спря да работи. Отворих ръководството за употреба и научих, че касетата с тонер била празна. Принтерът не искаше да разпечата и ред ако не сменя тонера.

Но аз съм си заклет скъперник: откакто използвам лазерни принтери съм си създал традиция да слагам нов тонер в най-последния момент, едва когато разпечатаните страници станат бледи като литография от времето на прабаба ви.
Странното в моя случай, обаче беше, че страниците изобщо не избледняваха преди принтерът да спре. Дали наистина имаше нужда от нов тонер – или принтерът ме лъжеше по някакъв начин? За да разбера как стоят нещата, направих това, което обикновено правя, когато искам да спестя 60 долара: порових в „Гугъл“.

Заинтригува ме мнение в сайта FixYourOwnPrinter.com (ПоправетеВашияПринтер) публикувано от потребител с псевдоним OppressedPrinterUser (УгнетенПотребителНаПринтери). Въпросният потребител имал същите подозрения като мен и дори разкрил измамата. Тонерите на принтерите с марка „Брадър“ (Brother) имат вградени сензори и „УгнетенПотребителНаПринтери“ открил, че ако покрие сензора със съвсем малко парченце черен изолирбанд, ще излъже принтера, че има сложена нова тонер касета.

Принтер Brother HL-2040. Има начини, по които да накарате принтера си да печата доста по-дълго с една касета. Снимка: сп. Слейт

Последвах подробните инструкции и принтерът ми започна да работи. Минаха поне осем месеца оттогава. Принтирах стотици страници и мастилото още не избледнява. Във FixYourOwnPrinter.com много потребители на „Брадър“ са изразили благодарност към „УгнетенПотребителНаПринтери“ за хитростта, която е измислил. Един от тези потребители пише, че след покриването на сензора е принтирал още 1800 страници, преди тонерът да се изчерпи напълно.

„Брадър“ не е единствената марка, чиито принтери спират да печатат преди мастилото наистина да е свършило. Тъй като бизнесът с принтерите работи по класическия модел на самобръсначките и ножчетата за тях, самите принтери не са скъпи, но консумативите се предлагат на безбожно високи цени. Производителите на принтери правят максимални печалби, когато консумативите свършват доста бързичко и постоянно трябва да се купуват нови. Един от начините да се постигне това е технологичен: вместо принтерът да изважда все по-бледи страници, много марки, като моя „Брадър“, имат вградени сензори или софтуер, който се опитва да предвиди кога ще свърши мастилото.

Получава се обаче така, че изчисленията на софтуера твърде често се оказват грешни – навсякъде в Интернет ще прочетете мнения на хора, които споделят как принтерите им спират да печатат много преди мастилото наистина да е свършило.
Без особена трудност ще откриете също така инструкции как да излъжете принтера, че е сложена нова касета. Някои хора дори се опитват да продават съветите си в eBay. Но ако умеете да търсите информация в мрежата, вероятно ще намерите всичко, което ви трябва, безплатно.

Пуснете в „Гугъл“, на английски, някаква комбинация от модела на принтера и думите toner, override, cheap (тонер, заобикалям, евтин), а може би lying bastards (мръсни измамници). С подобни ключови думи открих, че принтерите с марка „Хюлет-Пакард“ могат да бъдат върнати към живот като се поиграе с менютата по корпуса и се натиснат определени комбинации на бутоните. („Хюлет-Пакард“ ревностно крият тези комбинации в най-потайните кътчета на техните ръководства за употреба.)

Някои модели на „Канон“ (Canon) реагират добре, ако се изключи принтерът за малко; очевидно това връща индикатора за състояние в изходно положение. Ако все пак не успеете да намерите инструкции за вашия модел, има някои универсални съвети: пробвайте да извадите касетата на тонера и оставете гнездото за касетата отворено за 15-20 секунди – софтуерът на принтера може да си помисли, че слагате нова касета. Силното разклащане на касетата също дава добри резултати; ако някъде мастилото е станало на бучки, те се разпадат и цялата повърхност по стените на касетата се покрива с мастило. По принцип, тези трикове се отнасят само за лазерните принтери.

По-трудно е да се измислят начини да се преодолеят сензорите в мастилно-струйните принтери и освен това, поне според производителите, това е опасно. Успях да изровя някакви неща за „Хюлет-Пакард“, сред които някой блогър беше писал, че като оцветил касетата с фулмастер, принтерът пак тръгнал. За „Епсон“, „Лексмарк“ и „Канон“ (Epson, Lexmark, Canon) и много други марки обаче не намерих нищо. Производителите си имат доста сериозни причини да направят така, че да не можете да изпозвате касетата с мастило след съобщението, че тя е празна.

Първо, използването на касета, която наистина е празна, може да доведе до прегряване на главата на на принтера и да останете само с една голяма, но непотребна пластмасова кутия. Второ, бизнесът при мастилено-струйните принтери е още по-свиреп от този при лазерните, тъй като при мастилено-струйните принтери се правят много повече пари от консумативите, отколкото от продажбата на самите принтери. Предвид огромните печалби, които се извличат, производителите на мастилено-струйни принтери са готови да бранят със зъби и нокти своя пазарен дял.

През 2003 г. британското потребителско списание Which? (Кое да избера?) също писа, че мастилено-струйните принтери дават съобщения за изчерпани касети много преди те реално да са се изчерпали. Компютърен специалист, който е преодолял предупрежденията на софтуера, е установил, че може да се принтират с 38 процента повече страници на принтер „Епсон“ (Еpsоn).
Адвокати в Калифорния и Ню Йорк са завели дела срещу „Епсон“. От компанията са отрекли да са правили нещо нередно, но съдът е взел решение през 2006 г., клиентите да бъдат обезщетени финансово. Подобно дело тече срещу „Хюлет-Пакард“.

Води се отколешна война между производителите на принтери и фирмите, които произвеждат мастилени касети самостоятелно, на сносни цени. През 2003 г. „Лексмарк“ (Lexmark) е повдигнала обвинение срещу фирма, която е успяла да пресъздаде софтуера, управляващ мастилените касети, за нарушение авторското право. Противниците на безпощадните ограничения, наложени от авторското право, са обезпокоени от проявата на Lexmark; по принцип авторското право досега е защитавало интелектуални продукти като музика и филми, а не физически обекти като касетите с мастило.

Федерален апелативен съд отхвърлил иска на Lеxmark, но като цяло производителите на принтери успешно се възползват от патентните закони, за да елиминират независимите производители. В дългосрочна перспектива, обаче, твърдата реакция на производителите на принтери е обречена на провал. Купуването на мастилени и тонерни касети се превръща в прекалена финансова тежест. Нуждата да се прави често и на ужасно високи цени буди негодувание, а за капак идват и измамните предупреждения на принтерите. Някои компании вече осъзнават това. Когато миналата година „Кодак“ представяше новата си серия принтери, те наблягаха на ниската цена на консумативите. От „Кодак“ твърдят, че техните касети държат два пъти по-дълго от тези на другите принтери и струват от 10 до 15 долара, което е нищожна цена спрямо цените на другите играчи.
Когато моят „Брадър“ накрая изхаби тонера си, може би няма да сменям касетата, а принтера.

По сп. Слейт

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.