Световна война срещу найлоновите торбички. В България още ги харесват

От САЩ и Европа до Бангладеш и Бутан забраняват употребата им

torbichki.jpgПреди седмица Сан Франциско забрани окончателно употребата на найлонови торбички в супермаркети, аптеки и др. магазини.

По този начин Сан Франциско стана първият голям американски град, въвел подобна забрана, въпреки че и досега там много магазини предлагаха хартиени торбички или найлонови, но биоразградими.

Отдавна се разисква да се заменят найлоновите пликчета с хартиени. Хартиените, разбира се, са биоразградими – подлежат на разрушаване от микроорганизми, и на рециклиране. Освен това, те се произвеждат от дървета, които са възобновяем ресурс. Но по данни на американската Агенция за защита на околната среда, производството на хартиените торбички замърсява сериозно въздуха и водата, а рециклирането им изисква повече енергия отколкото тази необходима за найлоновите.

Хартиените торбички също така заемат повече място на сметищата, а и се разграждат сравнително бавно. През 2003 г. в Америка са били използвани около 7 млрд. хартиени пликчета. 21% тях са били рециклирани.

От друга страна обаче, полиетиленовите найлонови торбички, които доминират на пазара не са биоразградими и се правят от суров петрол, природен газ или пък друг химикал, добит от нефт или газ – всичко това невъзобновяеми ресурси. Всяка година американците изхвърлят около 100 милиона найлонови торбички и едва 0.6% от тях се рециклират. Останалите отиват директно на сметището, където ще се разлагат в продължение на хиляди години и ще изпускат вредни материали в почвата. Над 100,000 птици и морски животни умират всяка година при сблъсък с тези отпадъци.

Найлоновите торбички на практика завладяват хранителния пазар още от 1977 г., когато за пръв път влизат в употреба. Сега 90% от всички пликчета, използвани по магазините в Америка, са найлонови. За Европа процентът отново е висок – 80%. Опитите да се установи броят торбички използвани на година по света варират от 100 милиарда до 1 трилион.

Каквато и да е точната цифра, със сигурност е голяма. А по данни на Агенцията за защита на околната среда, времето необходимо на тези торбички да се разградят може да е повече от 1000 години.

Една от причините за изобилието от найлонови торбички на пазара е икономическа. Стандартна найлонова торбичка струва около 1 цент, в сравнение с хартиените торбички, които са 4-5 цента. Биоразградимите найлонови торбички струват от 8 до 10 цента, макар че привърженици на решението от Сан Франциско смятат, че тази цена ще падне, когато повече общини започват да налагат използването им.

Някои от другите американски щати реагират на проблема различно. Калифорния изисква от големите супермаркети да наложат система, която да позволява на клиентите да рециклират найлоновите си торбички. Роуд Айлънд пък обедини усилия с местните хранителни магазини и събира пликчетата за рециклиране.

В Европа Ирландия въведе такса от 15 цента за употреба на найлонови торбички през март 2002 г., което доведе до спад от 90% в употребата. Страни като Бангладеш и Бутан пък абсолютно забраниха употребата им.

Шведската мебелна верига Икеа миналата пролет сложи цена на найлоновите торбички в магазините си в САЩ и Великобритания, което по данни на фирмата е довело до спад на използването им с 95%.

Правителството на Южна Африка задължи производителите да правят по-издръжливи и по-скъпи найлоновите торби, за да намалят продажбите им. Резултатът е 90% спад в употребата им.

Различни вериги супермаркети и магазини по света предлагат на клиентите си книжни или други видове еко-торбички от рециклирани материали. Но найлонът доминира.
Има и друг заместител на найлоновите и хартиени торбички – торбите от плат, които могат да бъдат многократно използвани.

Винсънт Коб, който предлага такива чанти в Интернет, казва, че „ спорът найлонови или хартиени торбички ни измества от същинския проблем, който е разходът за производството им. Ако всеки свикне да носи своя собствена пазарска чанта, това директно ще реши проблема веднъж завинаги.“

Самият Коб обаче признава, че ползва найлонови торбички, но „не толкова, колкото преди“.

В България все още е трудно да се забележат някакви решения по проблема с пликчетата. Всички хранителни магазини, включително супермаркети като „Фамилия“, 345 и др. предлагат безплатни найлонови торбички на куповачите. Други като „Метро“ слагат цена на торбичките, но не предлагат алтернативи и така отново принуждават клиентите си да ги ползват.

Един от малкото добри примери в това отношение е кафе веригата „Onda“, която използва единствено хартиени пликчета. Засега обаче веригата има само няколко кафенета в България.
Вероятно най-добре е ние, потребителите, да се върнем към годините от началото на прехода, когато всеки ходеше на пазар със своя платнена чанта или мрежичка. За това настоява редовно и уеб сайтът gorichka.bg. Според Босилена Мелтева, авторка в сайта, е най-добре „винаги да носиш старата и добра торба от плат ( вече има и доста по-издържани модели) и да я използваш многократно. Трябва също така да пробваш да разчустваш старата си познайница от супермаркета, защото, ако всеки купувач вземе само едно найлоново пликче по-малко на месец, това може да спести боклук от стотици милиони торбички всяка година.“ Gorichka.bg дори предлага девет забавни начина, по които да откажеш безплатното найлоново пликче в магазина, от сорта на : „А имате ли жълти на червени раета? Не? Еее, жалко… тогава не искам. Тия са грозни.“

(по материали от NY Times)

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.