Йонко Иванов: Фирми са облепили градовете с реклами за шофьорски курсове, а дават по 10 мин. кормуване

Към материала „Шофьорската книжка в България – дадена, купена или изкарана?“

Йонко Иванов е председател на Асоциацията на преподавателите по авто-мото.

– Г-н Иванов, защо някои инструктори скочиха срещу новите правила за преподаване?

Йонко Иванов. Снимки: авторката

– Знаете ли каква беше системата досега? Имаше един кабинет и 25 фирми, които по някакъв начин са сключили договор с него. Самите фирми – инструктори нямаха работно място. Не се знаеше какви групи и курсове водят в момента. Автомобил, преподавател и офис в багажника на автомобила. Те срещаха клиента на улицата, казваха му някаква примамлива цена, взимаха му името. Обаждаха се на преподавателя, който води теоретичните занимания в даден учебен кабинет, и той издаваше по една хвърчаща бележка, че лицето Х е минало теоретичното обучение. Такова беше старото правило и практика. Не се посещаваха теоретичните уроци. Хората отиваха неподготвени на изпита по теория и търсеха заобиколни пътища да си купят книжка.

– Такава е и една от констатациите на експертите на Европейската комисия, които направиха проверка в края на 2007 г. как се обучават водачите в България, как се изпитват и се дават шофьорските книжки.

– Дори да се въведат новите изисквания, хората, които обучаваха нормално, по правилата, се броят на пръсти. Те бяха достижими от властта на всички нива – като се почне от автомобилната администрация, данъчните, общинските служби и законови норми, защото техните фирми бяха на видно място, знаеше се кои са. Докато 30% от останалите бяха на улиците. Тях никой не ги проверяваше. Те не плащаха данъци, патенти. Не инвестираха нищо в необходимите технически пособия, за да се проведе нормално обучение. Учебният център издаваше документ за минато теоретично обучение на кандидатите и ги поемаше практикът. Учеше ги по какъвто начин си иска. Дали им дава 24, 20 или само 10 часа – това си оставаше устна уговорка между курсиста и инструктора. На тези преподаватели нямаше кой да им направи проверка на улицата. Никой не санкционира фирмите за това, че от 16 курсиста само 1-2 изкарваха изпита.

– Как тогава набират желаещи да се обучават при тях?

– С ниските такси за обучение. Но това си е чиста проба заблуда. Българинът все още се лъже, че евтиното е качествено и ще получи добро обучение. Оттук нещата придобиват апокалиптичен вид. От две години нашата браншова организация, която е член на Международния съюз на преподавателите по авто-мото, искаме да се въведат европейските изисквания у нас.

Йонко Иванов, председател на Българската асоциация на авто-мото преподавателите. Снимки: авторката

– Как обучават водачите в Европа?

– Обучението с тебешир и черна дъска е отживелица. Отживелица е преподавателят с шапка на милиционер да се върти и да се прави на регулировчик. Започваме да преподаваме теория на нашите курсисти по германски електронен учебник. Преведохме го на български и го върнахме в Германия, за да го адаптират за нашето обучение.

– По какъв начин се преподава с него?

– Към учебника е включен компютър и прожекционен апарат. С посочване с показалец, като тези на касите в големите магазини, на определен урок в учебника, на екрана се прожектират схеми, филмчета, различни варианти на различни ситуации на пътя, с възможности за решаването им от курсистите и нагледно показване на резултата от тяхното решение – катастрофа или успешно преминаване…
Шофьорската книжка се дава не само за България. Тя важи за цяла Европа.
– Може ли Европа да откаже да признава българските шофьорски книжки, ако лошото обучение и купуването на книжки у нас продължи?

– Напълно е възможно. Не случайно европейски експерти идваха на проверка края на миналата година и оценката им за обучението на водачи в България, за провежданите изпити и за възможностите на хората със свидетелство за управление на автомобил, е катастрофална. Докладът е публикуван на сайта на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, в който може да се влезе през интернет портала на Министерството на транспорта.
(На екрана на стената в учебната зала се появява аутобан)

Всичко, което се показва веднъж във вид на схема, след това филмчето го проиграва в движение при ситуация на пътя. Кога аз ще мога да начертая и покажа аутобан по този начин – да го види курсистът с всичките му ленти за движение?

Прожекция на екран на урок от новия немски електронен учебник, който се въвежда у нас. Снимки: авторката

Какво е оборотомер, какво е скоростомер, какво е уред за горивото и така нататък и така нататък.
Ученикът има възможност да реагира и провери правилно ли действа.

– Какво ги плаши вашите колеги, които протестират срещу такова обучение?

– Министерството на образованието трябваше да подготви необходимите учебни помагала за интерактивно и мултимедийно обучение. Наредбата го въвежда, а няма материалите, с които да преподаваме. Да го има на пазара и ние да започнем да го използваме в преподаването. За съжаление закъсняхме, но вече наваксваме.

– Има ли някъде в България такова обучение?

– Никъде го няма. Този учебник съм го взел благодарение на добрите ни взаимоотношения с германската организация на авто-мото преподавателите и сега го въвеждаме тук.

На екрана курсистите могат и да катастрофират. Снимки: авторката

– Чак като мине целия материал по теория ли трябва кандидатът да започне да се учи да кормува?

– Не. Той трябва да премине първите три най-важни теми – с кръстовища, знаци и други… и тогава да бъде допуснат до практика. Обикновено тези теми се преподават през първите три дни от обучението.
Целта на Асоциацията на преподавателите по авто-мото е да се даде възможност българският шофьор да се интегрира в европейската система и всичко положително, което държавата не може да направи, ние да го внедрим.

– Каква е цената на шофьорския курс в момента?

– Реалната такса за обучение в момента е от порядъка на 600-650 лева. Но тя не включва поскъпването на горивата, инфлацията… Включва допълнителните дисциплини и допълнителните 7 часа практика, които се изискват – досега се даваха 24 часа шофиране, сега 31 часа. До Нова година цената на курса беше 500 лева. Един моточас струва около 25 лева.
Оттук насетне с влизане в сила на новите методи за преподаване, с инфлацията и с увеличението на цената на горивата, тази такса няма да отиде повече от 800 лева. Но тя пак е най-ниската в Европа. Там няма курс за 350-400 евро.
Трябва да обучаваме бъдещите водачи на съвременни автомобили. Все още нашият парк е доста амортизиран. Според новите изисквания трябва да обучаваме шофьорите да се движат по автомагистрала. Представете си как ще излезем на магистралата с амортизиран атомобил на 15 години. Едно от заключенията на Европейската комисия при проверката в България е, че нашите ученици не могат да шофират бързо. Това означава, че инструкторите не извеждат курсистите извън градовете или извън центровете, където става обучението. Не минават така нареченото специално обучение – в извънградски условия по неосветен участък, нощно време и по автомагистрала.

Йонко Иванов. Снимки: авторката

– По стар български навик някои фирми могат да вземат повече пари и пак да не дадат качествено обучение. Кой контролира?

– Ние от доста години искаме браншът да участва в лицензирането на фирмите за обучение на водачи. В даването и взимането на правата им при нарушения в обучението. Защото в момента има доста фирми, които са облепили цяла София, Пловдив и други селища в страната с реклами за шофьорски курсове… Част от тях дават по 10 минути шофиране, при задължителни 40 по норматив. Това са фирми, чиито преподаватели се движат в София с карта. Те не познават столицата, не познават конфликтните места. Наскоро техен служител се беше загубил – с джи ес ем го издирваха, за да го приберат. Това са комерсиални фирми, които гледат само приходите. При тях от 16 човека в курс изпитите изкарват един-двама.

България е единствената държава, в която има 3000 преподаватели по авто-мото с 1900 фирми. Значи половин човек е фирма в момента. Сега преподавателите и инструкторите също ще бъдат вкарани в регистър и по този начин и те ще бъдат следени как провеждат обучението. Това също не се харесва на някои.
Година и половина нашият съюз иска да се въведе категоризация на учебните центрове, както при хотелите. Франция, например, слага специален щемпел на добрите автоучилища.

– Какво помага този щемпел?

– Клиентът на такова училище може да тегли безлихвен кредит за една година. Банката превежда парите за обучението направо на училището, а човекът й връща парите за една година… Нарича се обучение за едно евро на ден. По този начин хората ще идват в добрите автоучилища, а не в комерсиалните, в които чакат с месеци да започнат курса, при положение че са им взели парите, както става у нас досега. Като ги скъсат на изпита, отново плащат, плащат, плащат, докато потърсят вариант да си купят изпита. И им излиза три пъти по-скъпо.

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.