100 мерцедеса от „Глобул“ или как се измъкват 100 пъти по 100 лева от балами

Рекламата на входната страница в сайта на играта. Снимка: скрийншот от сайта на играта

Може ли човек да бъде подлъган да плати 7000 лева за обикновен апарат „Нокия“ без особени екстри? Може, ако преди това му се обещае в замяна нов автомобил „Фолксваген“. Така се случило с Л. М., клиентка на Мтел. Преди около година тя получила нов телефон „Нокия“ от Мтел в знак на благодарност, че похарчила над 7000 лева в играта „88 коли за 88 дни“. Днес жената твърди, че е преглътнала тази финансова загуба, но иска мобилният оператор да й върне други около 600 лева. По време на играта Л.М. трескаво пращала есемеси, за да изтеглят името й в лотарията и да спечели „Фолксваген Поло“. Похарчила над 7000 лева, но късметът й не проработил. Един ден решила да играе „на сигурно“ за седмичната награда (всяка неделя автомобилът се печелеше от човека, изпратил най-много есемеси, без лотария).

Седнала Л. М. в петък срещу събота да пуска есемеси за неделната кола и като започнала в 0 часа през нощта, имала намерение да продължи до 0 часа в събота, за да си гарантира, че наградата й е в кърпа вързана. Прекарала пред телефона 18 часа. Изведнъж, точно в 18 часа, системата на Мтел блокирала. Нито изпращала въпроси, нито получавала отговори. Проблемът бил отстранен чак в 21.30 ч. „Според мен това те го направиха нарочно, за да може човекът, който е трябвало да вземе колата, да си направи есемесите!“, оплакала се Л. М. в Българската национална асоциация на потребителите и помолила да й съдействат да си върне от Мтел парите, които навъртяла през въпросното денонощие.

По време на играта „88 коли за 88 дни“ много абонати на Мтел осъмнаха с ограничени изходящи обаждания и огромни сметки за телефон, достигащи десетки хиляди левове. Мобилният оператор употреби доверието на по-наивните си клиенти, сред които много деца на възраст под 18 години. Акцията беше представена от Мтел като „промоция“. От Комисията по хазарта откриха в нея елементи на хазарт и сезираха Софийската районна прокуратура, но нямаше наказателно производство. Организациите за защита на потребителите се напълниха с жалби. Накрая никой не беше овъзмезден. Мобилният оператор загуби хиляди разгневени клиенти, но по време на играта печелеше по 2 млн. лева на минута в пиковите часове.

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която през юли 2007 година глоби конкурентната Глобул със 150 хиляди лева за промоцията „Презареди b-connect и спечели „Мини Купър“, след края на играта глоби и Мтел с 300 000 лева.
Властите обещаха час по-скоро да приемат нов закон за хазарта, в който добре да бъдат описани както „промоциите“ на мобилните оператори, така и игрите с въпроси и есемеси по телевизиите. Година по-късно това още не е направено.

Играта на Глобул „100 на 100“

Докато клиентите на Мтел още лекуват рани от играта „88 коли за 88 дни“, Глобул обяви, че от 6 октомври до 31 декември 2008 година ще раздава всеки ден по един мерцедес чрез играта „100 на 100“. Механизмът е като прекопиран от Мтел. Всеки есемес струва 1.20 с ДДС. Първо пращаш един празен есемес за регистрация (1.20), после втори есемес с името си (1.20) и от третия есемес (1.20) нататък отговаряш на въпроси (като плащаш по 1.20 на отговор). Всеки верен отговор ти носи точки. Колкото повече точки имаш, толкова повече пъти името ти се „джурка“ в компютъра при тегленето на наградата. Всяка седмица участникът с най-много събрани точки печели същия автомобил без да участва в лотария.

Как абонатите се насърчават да похарчат повече пари, отколкото е нужно, за да участват в тегленето на наградите:

Според информацията от прессъобщението на Глобул, публикувана и на официалния сайт на играта, човек трябва да изпрати поне 3 есемеса, за да участва в тегленето на наградите – един празен, втори с името си и поне един (трети) – с отговор на въпрос.

Цитат от сайта:

1.Изпрати празен SMS на 777
– В отговор ще получиш SMS за приветствие в играта и покана за изпращане на името ти.
2.Изпрати на 777 малкото си име (Например Simeon)
– В отговор ще получиш информационен SMS и 2 съвета във връзка с играта. След това ще получаваш забавни въпроси, информиращи съобщения и т.н.
3.Продължавай да отговаряш правилно на въпросите, за да получиш повече точки и да увеличиш шансовете си за дневните награди, седмичните награди и крайната голяма награда!

Това е лавината от есемеси, които получава всеки абонат на Глобул, осмелил се да пусне един есемес на номер 777. Снимка: e-vestnik
Това е лавината от есемеси, които получава всеки абонат на Глобул, осмелил се да пусне един есемес на номер 777. Снимка: e-vestnik
Това е лавината от есемеси, които получава всеки абонат на Глобул, осмелил се да пусне един есемес на номер 777. Снимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikСнимка: e-vestnikГлобул кани потребителя да зариби и друг за играта и дава щедро 200 точки и на двамата. Снимка: e-vestnik

Цитираното дотук подвежда участниците. На въпроса към Глобул правилно ли сме разбрали, че човек, изпратил само 2 есемеса (за регистрация и с името си), не участва в разпределението на наградите, ако не изпрати и трети есемес с отговор на поне 1 въпрос, официалният отговор е следният: „За съжаление трактовката ви е грешна – всеки абонат на Глобул, който изпрати първи SMS, с който заяви желание за участие в играта, и отговори на поне на един от зададените въпроси с SMS има право да участва в тегленето. SMS с името на участника не е задължителен. С други думи, достатъчни са два SMS-a, за да може абонат или потребител да участва за спечелването на награда“.

Абонатите на Глобул обаче няма как да разберат този факт. Освен ако предварително не подходят към играта с предубеждението, че ще бъдат измамени, и не се запознаят с т. нар. „Срокове и условия“ на играта, публикувани в друг раздел на сайта. Там, след 5 километра безсмислени описания, организаторите са благоволили да уточнят следното (вероятно, за да избегнат съдебно преследване): „Клиентът не е длъжен да изпрати SMS с името си, за да приключи процеса си по регистрация“. Веднага следва заплахата: „но ако не го направи в интервал от 10 (десет) минути от изпращането на празния SMS, Клиентът няма да бъде персонализиран съгласно предвиденото в настоящия механизъм и правила на играта, с което последният се съгласява“.

Какви страшни последици се стоварват върху „неперсонализирания Клиент“, че да се набутва излишно с още 1.20 за регистрация, така и не се споменава, но 10 минути по-късно той бива бомбардиран от въпроси, на които да отговаря срещу 1.20, дори и да не си е пратил името.

Как абонатите се заблуждават, че само с един отговор имат шанс да спечелят всеки от стоте мерцедеса:

Според условията на играта „За да участваш в разпределението на наградите следва да си отговорил вярно на поне един въпрос от играта с SMS“. Какво се случва реално, ако човек отговори само на 1 въпрос и след това спре да изпраща есемеси? Участва само в тегленето на наградата за този ден и в тегленето на голямата награда на 1 януари 2009 година. Тоест, в разпределението само на 2 от 100-те мерцедеса. За да участва за всички мерцедеси, трябва да праща допълнително минимум по 1 есемес дневно до края на играта. Така се прехвърляли точките от предишния ден. Смущаващото е, че за тази цел е достатъчно да се изпрати и празен есемес, без отговор на въпрос, което може да се тълкува като залог (от 1.20 лв.) по смисъла на Закона за хазарта.

Как абонатите се заблуждават, че имат шанс да спечелят седмичната награда чрез изпращане на най-много есемеси

Подобно на гореописания случай с Л. М., на която й блокирала системата за изпращане на есемеси, докато се борела да спечели седмичната награда, системата на Глобул също се „бъгва“, оплакват се в Интернет форумци, участвали в играта.
Срещат се вече и „тежко пострадали“ като човек с никнейм crazyty, който пише: „Здравейте. И аз се излъгах и се включих в тая тъпа игра. Имам 16 милиона точки и нищо. Мисля да спирам.“ Други се оплакват, че са им спрени изходящите обаждания заради огромни сметки.
От Глобул отричат да има технически неизправности. „До момента не са отчетени сривове в системата, които да възпрепятстват абонатите/потребителите ни да участват в играта. Всички участници в играта имат равни шансове за печалба от гледна точка на техническа поддръжка на провеждането й“.

Как абонатите се заблуждават, че на телефон 123 могат да получат допълнителна информация

В рекламата, в прессъобщението и в условията на играта, от Глобул уверяват, че всеки може да получи допълнителна информация на телефон 123. „Днес се обадих на 123 да ми кажат с колко точки е спечелена седмичната кола, обаче тия никакво инфо не дават, да знаете, че тая игра е по-скапана от ментелската“, пише участник във форума на avtorentacar.bg-joker.com.

От Мтел даваха такава информация по време на играта „88 коли за 88 дни“. Попитахме Глобул защо те не го правят. Ето какво ни отговориха: „Информацията относно броя на точките, с които абонат/потребител е спечелил „седмичния автомобил”, ние третираме като конфиденциална. Това се прави и с цел да се избегнат злоупотреби и евентуални спекулации.“

Защо организаторите третират участниците в играта като подозрителни субекти, склонни към злоупотреби и спекулации, от Глобул не отговарят.

Как се обират родителите като се подлъгват децата им да участват в играта

В днешно време хората, които сами изкарват парите си, трудно могат да бъдат подмамени да ги харчат безразсъдно чрез изпращане на скъпи есемеси за участие в игри с награди. Затова организаторите разчитат изключително на постъпления от лица, ненавършили 18 години. Децата навъртат огромна сметка за телефон, а родителите се принуждават да я платят. Попитахме Глобул има ли ограничение в играта им да не участват лица под 18 годишна възраст. „Тази игра е тип викторина и няма правно основание да има подобно ограничение“, казаха от Глобул.

В очакване на новия Закон за хазарта

Попитахме председателя на Комисията по хазарта Димитър Терзиев викторина или хазарт е играта на Глобул, и има ли правно основание в нея да се забрани участието на лица под 18-годишна възраст. Той ни увери, че вече е разпоредил проверка. В хода й ще се установи също и дали изпращаните есемеси от страна на участниците се явяват залог по смисъла на Закона за хазарта, както и дали наградите, раздавани в играта, са за сметка на постъпленията от участниците. Все въпроси, на които не пожелаха да ни отговорят от Глобул, защото информацията била конфиденциална. Комисията за защита на потребителите също ще проверява играта във връзка със съмненията за некоректни условия и др.

Според Богомил Николов, председател на неправителствената Българска национална асоциация на потребителите, проблемът е в несъвършенствата на Закона за хазарта и в липсата на желание от страна на властта той да се осъвремени. „Мобилните оператори се възползват от вратичката в закона. Имат си юристи, четат и това, че ние се дразним от морална гледна точка, за тях няма никакво значение.

Трябва ли да се случи детето на министъра на финансите да направи 1000 лева сметка от изпращане на есемеси, която той да плати, както на министъра на икономиката му спряха тока вкъщи, а на шефа на „Булгаргаз“ – топлата вода, за да се размърда нещо във властта и да се сетят, че има такъв проблем?“, пита Богомил Николов и припомня: „Когато му спряха тока на Петър Димитров вкъщи, той веднага даде пресконференция какви мерки ще вземе. Защо? Защото на него му спряха тока. Ами останалите, на които им го спират от години?“

В това време проектът на нов Закон за хазарта още не е влязъл в народното събрание дори за първо четене. Още се съгласува. С комисии, с Европа, с бизнеса, с Марс…

(Виж тук за играта на Мтел „88 коли за 88 дни“)

България
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.