www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
неделя, 21 декември 2014
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Русия се сбогува с "Волга" - любимата кола на съветските апаратчици

31 Октомври 2008

 

Първата “Волга” ГАЗ 21 е като близнак на “Форд Мейнлайн”. Снимка: автодизайн.ру

Лъскава, приклекнала, обикновено черна – ГАЗ-21 “Волга” е някогашният обект на мечтите на всеки съветски бюрократ. През тази година, след повече от 50 години от началото на производството, Русия спира производството на легендарните автомобили, пише в “Гардиън”.

Бившият символ на елегантност и любим автомобил на апаратчиците на средно ниво отчаяно се опитваше да се конкурира с чуждестранните марки – вносните коли, които наводниха автомобилния пазар след разпадането на Съветския съюз през 1991 година. Автозаводът ГАЗ, приватизиран от олигарха Олег Дерипаска, потвърди тази седмица, че масовото производство на прочутите лимузини ще бъде прекратено в рамките на два месеца. По думите на прессекретаря на компанията решението не е свързано с глобалната финансова криза. „Решението беше взето по-рано”, казаха от компанията. Смъртния удар по “Волга” нанесоха високите цени на резервните части и жестоката конкуренция от евтините вносни автомобили.

Производството на “Волга” започва в периода на „затопляне” през 1956-а, когато съветският лидер Хрушчов открито осъжда жестокото управление на Сталин. Първият модел – ГАЗ 21 – си остава класически. И до днес в цяла Русия съществуват много клубове на почитателите му. На радиаторите на ранните модели е поставена петолъчка – елемент от дизайна, лично одобрен от героя от войната маршал Жуков.

През 2005 година руският президент Владимир Путин помогна на американския си колега Джордж Буш да подкара “Волгата” му модел 56-а година. Снимка: Ройтерс

Фен на този модел е и министър-председателят на Русия Владимир Путин. Първата му кола била “Волга”. На среща в Москва през 2005 година той се похвали на президента Буш с безупречно поддържания модел. Отначало Буш не успя да се справи с лоста за скоростите, монтиран до кормилната щанга, но в края на краищата успя да покара из лятната резиденция на домакина си.

„Когато Волга се появи за пръв път бяхме горди, че страната ни може да произвежда толкова красиви елитни автомобили, които не отстъпваха на американските и на британските, казва Владислав Лазаренко, основател на фенклуба на “Волга” в град Кострома (Централна Русия). Беше повод за патриотизъм.”

С течение на времето обаче качеството на продукцията започва да спада. От 70-те години основният модел – или „платформата” – на практика не са променяни. „Използваха все по-евтини западни части, продължава Лазаренко. “Волга” изостана, докато автомобилната промишленост се движеше напред с огромни крачки.”

Владимир Путин разглежда новата “Волга Сайбър” в завода ГАЗ в Нижни Новгород. Лимузината трябва да замени старата “Волга”. Снимка: Ройтерс

В резултат “Волга” – със своето отчайващо управление и евтин интериор – не успява да съперничи на японските и на немските коли, които доминираха на пазара в посткомунистическата ера. Доскоро московската фирма „Ново жълто такси” има голям парк от “Волги”, които обикалят из целия град. На въпроса как се отнася към спирането на производството, един от таксиметровите шофьори отговаря: „Вече не използваме този боклук. Останаха около десет “Волги” и искаме да се отървем от тях. Сега имаме “Фордове”, които са много по-добри.”

Историческа справка

Първата “Волга” е произведена през 1956 година и е почти буквално копие на “Форд Мейнлайн”. Масовото производство започва две години по-късно. Оперативните работници на КГБ използвали по-мощна версия на автомобила. По-късно универсалните модели били използвани и от “Бърза помощ”. Според критиците “Волга” напълно отговаря на името си – с нея не е по-лесно да се оправиш, отколкото с лодка. В постсъветската епоха “Волга” се опита да конкурира вносните автомобили, най-вече с любимите на руските бюрократи и мафиоти “Мерцедеси”.





Етикет: , ,

 

  1. 1) чичата
    додж сейбър не е лимозина а е седан
  2. 2) Я?!
    Аз пък мислех че руснаците са изобретили автомобила а сега се оказа че копирали от някакъв си Форд. Дали пък Форд не е по-предишен съветски автомобил?!
  3. 3) Ончо
    Руснакът може да направи нещо хубаво само ако е от две,до максимум три части.Чук,клещи,щанга!И при това да не е произведено в понеделник,на 10 май,8 ноември или след друг голям празник
  4. 4) леля
    Чичо, Газ Сайбър се прави съвместно с "Крайслер", а не с "Додж". Лимузина се пише с "у", а не с "о". С "о" се пише лимон. А виж, че е седан си улучил.
  5. 5) Albena
    Кирилица! Админ...............kakwa moda be[e na wremeto priteJawaneto na "Wolga"! Moqt kom6iq se ojeni blagodarenie na neq.
  6. 6) Anonymous
    Цялата им работа на мужиците е такава - крадат модел и го развалят на всичкото отгоре...със 100 клизми и народно наливане на пари за да работи една обречена марка...типикъл раша шитс... Додж е дъщеря на Крайслър,,за онзи по долу
  7. 7) Аз пък искам
    да се сбогувам с Русия! И с русолизците. Толкова ли много искам, а?
  8. 8) чичата
    лелю, извинявай за правописа, но на моята клавиатура няма буквата 0 , и ме е страх че ако я напиша с нула, цензурът ще ми свети маслото/ и ермалък нямам затова ти викам лелю/ не е подигравателно/ колкото до додж - в съединените американски щати ,където прекарах най-хумавите си години,и където швъкат мои деца и внуци, компанията Крайслър - Додж - Понтиак - Джип - Ийгъл произвежда за вътрешния си пазар додж сейбър и понтиак сейбър, а за европа с най-голям консуматор германия ги изнасят като крайслЕр сейбър - заради германския произход на старата марка крайслер, станала непопулярна по времето ...още

  9. 9) СПРАВЕДЛИВ
    Айде сега да видиме кое се прави по-трудно - автомобила или космическият кораб?Нека криво да седиме - право да съдиме.Хора,няма на земята народ,по образован от руснаците.Сега не знам как е,но преди десетина години в Русия се издаваше 70% от техническата литература в света.Най-мощният интелектуален ресурс на земята е все още в бившият СССР.Колосален интелект е използван и за създаване на руският ядрен и ракетен потенциал.Руските разработки в областа на квантовият генератор(лазера) са засекретени от 1980 год.Единствената действаща термоядрена електроцентрала се казва "ТОКАМАК" и е разработена Русия.И тя е засекретена.Седнали необразовани -------- да коментират руснаците.Разбира се коментара им е ...още

  10. 10) Супер Справедлив
    СПРАВЕДЛИВ, тук няма чалгаджии. Може всякакви други да има, но няма чалгаджии. И това, че според теб Азис е мечтата на живота ни е някакъв жалък опит да обиждаш вместо да изложиш мнението си. Руснаците са окаян народ колкото и да са умни. Ние сме с голяма история, но също сме окаян народ. Въобще на думи всеки може да е голяма работа, но резултатите говорят сами за себе си. И как не те е грях са говориш за руски термоядрени централи след като вашия Чернобил изби толкова народ.
  11. 11) JohaM
    На времето-края на 60-те години белгийците сглобяваха "Волга". При пускането на завод Булана към Нефтохима от белгийска фирма имаха една белгийска Волга. Проблемът на руските коли беше, че много бавно сменяха моделите (не им отпускаха пари) и така изоставаха от другите световни фирми.Западните фирми ги сменяха на 1-2 години, а руските на 10-20. През 1956г. американската автомобилна индустрия беше водеща, сега и тя загива. Преди "Волга" беше "Победа", която се произвеждаше и в Полша, като "Варшава".
  12. 12) до суперсправедливия
    Суперсправедливи, кой е окаян - този, който страда, осъзнавайки окаяността си, или онзи, който живее доволно и не осъзнава окаяността си? Човекът е крайно същество и е длъжен да съзнава своята незначителност. Рай на земята няма, но спасение дебне отвсякъде. Волгата е хубава и елегантна кола - но само моделът, който виждаме на снимката с Путин. Мечтая си да въстановя един такъв с всички оригинални части, кожените седалки, никилираните пепелници. Обаче да му монтирам някакъв модерен дизелов двигател вътре. Едва ли някой ще ми реализира идеята, а и ще ми повредят после колата.
  13. 13) Никой
    много,много смешно!Вярно е,че братушките копират,преправят,променят и т.н.Смешното е,че без тях и техните "разработки" сме за никъде.И сега се дупим на тези "велики" американци за да ни зарадват с чичо Сам и "големия" му.....без коментар
  14. 14) РУССКИЙ ЧЕЛОВЕК
    ИДИОТИ, КОИТО ВИНАГИ ЗАВИЖДАЛИ НА ВЕЛИКАТА ЛЮБИМА РУСИЯ ! КЪДЕ ВАМ ДО НЕЯ ! ДА, "ВОЛГА" ОТЖИЛА СВОЕТО ВРЕМЕ,НО СЕГА РУСИЯ ПРАВИ НОВИ МОДЕРНИ ПРЕКРАСНИ КОЛИ. КЪДЕ ВАМ, БЪЛГАРИ, ДО НЕЯ ! ПАК ЗАВИЖДАЙТЕ, ПЛЕМЕ ДИВО ! ХА-ХА!!!!!!!!!А "ВОЛГА" ИМАЛИ НЕ САМО АПАРАЧИЦИ, НО И ОБИКНОВЕН НАРОД, УЖ АЗ ЗНАМ...
  15. 15) един човек
    Браво на Справедливия от 15 декември.Така може да пише само умен и образован гражданин.Наистина, това което има--има място във нашия живот. Напълно съгласен с такова мнение и го подкрепам.Даже и добавя,че Русия импортира нови модели на коли във други държави.Браво на интелектта.
  16. 16) Сашо
    Имал съм три Волги през живота си-М21 ,едната беше комби и ако сега ги пуснат отново моментално ще си купя пак.
  17. 17) Anonymous
    са, що отваряш работа на админа бе,----------?
  18. 18) чичата
    саше, ще ти трябва преди това да завладееш ирак, сине/ не че волгата върви с пясък, ама нали разбираш
  19. 19) вуйчо
    Старата волга действително е повлияна (като дизайн) в значителна степен от щатските автомобили (форд 1952 година), но е изключително елегантен и сигурен автомобил. Това е изцяло руска разработка, която за съжаление при следващия модел (М24), а и по-късно не бе продължена. Възстановявяне на производството на този класически автомобил (в модернизиран вариянт) би имало изключителен пазарен успех.
  20. 20) още по-справедлив
    Разбира се, че автомобилът като такъв е изобретен от руснаците и Форд ряпа да яде! Първият магнетофон е също дело на руснак. Той е бил направен от върбови пръчки върху бетонна основа и замалко да проработи, но царското правителство не е оценило значимостта на изобретението и не го е подкрепило финансово. Както знаем руснаците Етел и Юлиус Розенберг изобретиха и атомната бомба, но затова - друг път...
  21. 21) ЧИЧО МАНЧО
  22. 22) ducat
    всички автомоли на руснаците като леки тежки и всякакви даже и мотоциклетите им са копия от запада,и говори се че руснаците са били велики да ама друг само могат да мечтаят -такива сме и ние!
  23. 23) ducat
    всички автомоли на руснаците като леки тежки и всякакви даже и мотоциклетите им са копия от запада,и говори се че руснаците са били велики да ама друг път само могат да мечтаят -такива сме и ние!
  24. 24) Д.Малинов
    Г-н Справедлив,моля за извинение,но вие сте ----------,ограничен и ниско образован човек.Тук не е мястото да ви обзавеждам последния етаж на стройното ви тяло.Ако малко повечко бяхте чели и пообиколили широкия свят,щяхте да видите,че няма друга страна като СССР,а сега и Русия,която да КРАДЕ толкова много научни постижения и да ги прилага по най нескопосания начин.Автомобили-крали от германци,американци и италиянци.Резултат-ужас!Самолети-Ту144-КОНКОРДСКИ,от французи,англичани и американци.Ракети:най доброто творение на руснаците "Союз"-модел 1942г. и се нарича А9-10 творение на немска ракетна мисъл.Технология на 65 г.Да сте чули или видели руски компютър,руски чип,процесор,руска дигитална техника."Великите" постижения във въоръженията се видяха колко струват през конфликтите в Ирак,Либия,Ангола/а ...още

  25. 25) обикновен
    като французите и германците са толкова велики защо не успяха да смажат мужиците,СССР падна и сигурно така е трябвало, но американския флаг не се развя над кремъл.А който не харесва волгите да не ги кара живеем в свободно пазарно общество купуваш си каквото искаш и ходиш където ти харесва никой не ти държи сметка
  26. 26) ziguli
    Не е лошо да си обикновен,лошо е да си простоват.Имаш ли въображение , какво биха направили френци,немци и американци,ако имаха суровинния и човешки ресурс на ватенките?Последните са в основата на притчата:вода гази,жаден ходи.
  27. 27) Кирцата
    Жигулка народа е казал " На драглива крава ,господ рога не дава".
  28. 28) cobalt
    Народа, кирца, е казал "на дръглива крава, господ рога е дава". Но ти така или иначе си падаш повече по руския.
  29. 29) Вова
    Сестро, .."на бодлива крава..."..
  30. 30) svako
    На Кирцата Господ може и да не му е дал рога, но жена му го е обзавела.
  31. 31) Кирцата
    Мастар твойта другарка докато скрепяваше българо съветската дружба ти гонеше норма. Затова сега така мразиш братушките ама те не са винавни бе." Кучката докато не си вдигне опашката кучетата не отиват."
  32. 32) обикновен
    всяко нещо с времето си преди жигулки, волги, москвичи а сега опели голфове рена, новата кола си е нова а дали е западна или не това е друг въпрос,мен случайно ми попадна ладичка 1200s на 20 000km като от капсула на времето студент съм в софия и ми дойде доста добре






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2014® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com