Електрониката в колата – помага или пречи?

Системата Ford Sync позволява на шофьорите да управляват мобилни телефони и музикални плейъри с помощта на гласови команди. Снимка: Ауто Трендс

Един ден колата ви сигурно ще може да се движи съвсем сама – докато говорите по телефона или гледате телевизия. Но докато дойде този ден, все още основната работа е за шофьора, който трябва да се абстрахира от все по-нарастващия брой технологични занимавки в колата. Мобилните телефони са такава занимавка от години. Вече в колите много често можем да видим и други електронни устройства – навигационни системи, видео екрани, MP3 плейъри, които лесно могат да отнемат вниманието на шофьора.

Изследвания показват, че четири от всеки пет катастрофи в САЩ са причинени от това, че един от шофьорите не е внимавал. Според друго тазгодишно проучване на застрахователи 72% от анкетираните са признали, че карат и едновременно правят нещо друго. Законодателните власти нямаше как да не реагират – на всички нива, като забранят употребата на определени електронни устройства по време на шофиране. Аляска, Луизиана, Минесота, Ню Джърси и Вашингтон забраниха пращането и четенето на СМС съобщения по време на шофиране. Калифорния наложи същата забрана, но само за тинейджърите шофьори. Щатът обаче тотално забрани използването на телефон без hands-free – заедно с Кънектикът, Ню Джърси, Ню Йорк и Вашингтон. Много щати имат ограничения специално за тинейджъри, чиято липса на опит и склонност да карат кола, пълна с приятели, прави невнимателното шофиране по-вероятно.

Разбира се, не само технологиите могат да разсеят шофьора. Откакто има автомобили, хора катастрофират, защото докато карат са яли, слагали са си грим или са говорили със съседа. Затова често производителите на електроника и шефовете в автомобилната индустрия посочват, че толкова критикуваните технологии могат и да предотвратяват катастрофи, не само да ги причиняват. Има навигационни системи, които се програмират с гласови команди или докато колата е спряла. Те помагат на шофьорите да не излязат от пътя докато ровят по картата. Видео екран на задната седалка създава занимание на децата и така те не разсейват шофьора (в повечето случаи не е позволено от закона екранът да е в зрителното поле на водача). „Когато вниманието на децата е насочено изцяло към някоя анимация или компютърна игра, те оставят шофьора намира“, казва Дженифър Бемисдърфър, говорител на Асоциацията на производителите на потребителска електроника.

Много производители на автомобили се опитват да наложат отговорна употреба на електронните устройства – като ограничават възможностите на шофьора да програмира навигационната система или видеоплейъра докато колата е в движение. Това ограничение обаче няма как да се отнася за невградената електроника, която всеки сам си инсталира допълнително. Друга система, DriveAssist на компанията Аеgis Mobility, засича скоростта на движение на колата и над определена граница заглушава всякакви входящи повиквания и СМС-и към мобилните телефони в автомобила. Има настройки, които позволяват на пътуващите заедно с шофьора да ползват своите телефони. Очаква се системата да излезе на пазара през 2009 г. и да се използва в автомобили, автобуси и влакове.

„Изследванията показват, че използването на мобилни телефони в движение е много по-опасно, отколкото първоначално се предполагаше“, казва Дейвид Тийтър, вице-президент на Aegis Mobility. Неговият 12-годишен син е загинал през 2004 г. в катастрофа, причинена от говорещ по мобилния си телефон шофьор. Производителите на автомобили също така подготвят технологии, които ще алармират невнимателните шофьори за приближаваща опасност. В някои случаи устройствата дори ще могат да предприемат действия, за да избегнат злополука. За тази цел на колата ще бъдат поставени камери, които ще показват дали тя се движи в рамките на маркировката. Също така шофьорите ще бъдат предупреждавани за наближаването на други превозни средства, които може да не са забелязали.

От другата година „Форд“ смята да въведе радарна система, която ще алармира шофьора за потенциални катастрофи и ще натиска спирачките, за да омекоти удара. Това може да се окаже много полезно – изследвания сочат, че над 90 процента от катастрофите е можело да се избегнат, ако шофьорите са имали една секунда повече за реакция. Естествено, за да имат такива технологии ефект на пътя, трябва първо клиентите да си купят нови автомобили, които ги поддържат. „В общия случай хората ще предпочетат сигурността, но въпреки това конкуренцията е голяма и всеки предлага много прималиви екстри“, казва Сюзан Чишке, вице-президент във „Форд“.

Една от вече предлаганите екстри на „Форд“ е системата Ford Sync, която е разработена заедно с „Майкрософт“ и позволява на шофьорите да управляват мобилни телефони и музикални плейъри с помощта на гласови команди. От пускането й на пазара миналата година, системата е била закупена от близо половината от клиентите на „Форд“. Цената й е 395 долара.

„Системата значително повишава сигурността на пътя, казва Стив Кьоних, директор в Асоциацията на производителите на потребителска електроника. Потребителите винаги ще правят каквото си искат. Можем да въвеждаме закони, които им забраняват, но по-добрият начин е да видим какво те искат и да го направим по-безопасно.“

По в. Ню Йорк таймс

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.