Глобалната криза сближава хората

Порше Кайман С се отразява във витрината на магазин за нови коли в Мюнхен. Снимка: Ройтерс

Глобалната икономическа криза, предизвикана от израждането на „капитализма без граници“, все по-често кара хората да спрат и да се замислят над въпроса кои всъщност са истинските ценности в обществото. Затова не са изненадващи последните данни от агенциите за маркетинг, че хората харчат все по-малко пари за луксозни стоки, като предпочитат да се върнат към традиционните ценности и да обърнат гръб на бясната надпревара за печалби.

Откритият наскоро в Лондон търговски център „Уестфийлд“ предлага на купувачите само най-добрите и най-луксозни продукти с марките „Луи Вюитон“, „Прада“, „Тифани“ и „Гучи“. Но ако се вярва на предвижданията на икономическите анализатори, това няма да трае дълго. В ситуация, когато е все по-трудно да се получи кредит за каквато и да е цел, особено за покупка на жилище, и когато армията от безработни както в САЩ, така и в Европейския съюз и Япония, все повече нараства, добрата реклама вече няма да е достатъчна да убеди потребителите да харчат пари, които всъщност нямат. „В тежки времена не е на мода да се харчат прекалено много пари, това е просто проява на лош вкус“, заяви Рори Садърленд, заместник-председател на рекламна агенция „Огилви“, като добави, че „на мода“ ще дойде строгият лютерански минималистичен стил.

Брокерът Скот Дейвид казва, че в това кризисно време дори хората, които все още могат да си позволят малко лукс, размислят два пъти, преди да решат да си развържат кесията. „Днес рядко ще попаднете на някой, който кара ново „Порше“. Това би се сметнало за лош вкус, защото никой не иска да бъде възприеман като наглец, който се смее в лицето на другите“, обяснява той.

След няколко години растеж на потреблението на луксозни стоки през тази година се очаква спад поне с един процент, а догодина със седем на сто, предвиждат специалисти от консултантската фирма „Бейн“. Продажбите на „Порше“ в САЩ са намалели през септември с 58 на сто в сравнение с продажбите през септември миналата година, докато продажбите на автомобили като цяло са намалели с 22 на сто, посочва агенция „Ауто дейта“.

Банковият служител Патрик, който се занимава с капитални инвестиции и който помоли да не споменаваме фамилията му, казва, че през последните месеци е променил начина си на живот и в работата, и у дома. „Сега отивам по-късно на работа и се връщам вкъщи по-рано. Миналата седмица даже водих сина си на училище, което по-рано никога не ми се е случвало“, казва той. И добавя, че нещо подобно се случва и с колегите му от фирмата.

Специалистите обясняват, че това става отчасти защото работодателите вече не са в състояние да дават на служителите щедри бонуси, а отчасти и поради факта, че в кризисни ситуации хората винаги се обръщат към семейството си и към хуманитарна дейност. Според лорд Ричард Харис, член на Камарата на лордовете в британския парламент, бивш епископ от англиканската църква, сега, след десетилетия необуздано потребление, хората стават по-сериозни и по-скромни. Това вероятно ще бъде причина най-популярният подарък за Коледа тази година да бъдат колективни игри като „Монополи“ – защото хората ще предпочетат по-евтиния вариант.

Изследователят от Бизнесуниверситета в Сидни Ник Уилс-Джонсън обяснява, че кризисните времена винаги водят до обръщане към семейството, нарастване на човеколюбието и връщане към духовните ценности. Така е било и през миналия век. Непосредствено след 80-те себични и разюздани години, изобразени във филма „Уолстрийт“ на Оливър Стоун, последваха 90-те – десетилетие на глобална рецесия, наричани „угрижените деветдесет“. Тон им даде призивът на Джордж Буш-старши към американците да се превърнат в „по-чувствителна и нежна нация“.

По БТА

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.