Навалица край вечните ледове на Антарктика

Туристически кораб край бреговете на Антарктика. Снимка: Международна асоциация на антарктическите туроператори

Все повече туристически кораби обикалят край ледените брегове на Антарктика. Туристите идват тук, за да видят пингвини или колонии с тюлени, огромни айсберги или китове. Туроператорите обаче често подценяват опасностите на подобно пътуване из не особено дружелюбната природа. Какви са правилата и рисковете при пътуването до южния континент пише в. „Ди велт“.

В Антарктика става все по-тясно. Все повече туристически кораби се отправят на пътешествие край покритите с ледове брегове на южния континент, за да видят големите скалисти плата, кралските пингвини и тюлените. И ако през 1992 година на това пътуване се решиха едва шест хиляди жадни любители на дивата природа, през миналия сезон броят им се увеличи на 46 000. Бизнесът просперира, расте и броят на туристическите компании, които изпращат корабите си на юг след ноември. Последиците са, че все по-често към приключението Антарктика се отправят не само кораби, пригодени за ледоход, но и нормално оборудвани круизери. Крие ли опасност тази тенденция?

През 1991 година седем компании, организиращи пътешествия в Антарктика, основаха Международната асоциация на антарктическите туроператори (International Association of Antarctica Tour Operators) Оттогава всяка година тя определя кой кораб къде може да пътува и къде да акустира. Целта на организацията е да попречи да се срещнат два кораба в един и същ самотен залив. Освен това на сушата нямат право да слизат повече от сто туристи, а след четири часа пътуването трябва да продължи. През миналия сезон Асоциацията е координирала 61 кораба. А преди пет години броят им беше само 35.

“Повечето кораби карат доста разумно само в свободните от лед пасажи,” казва Йоханес Цурниден, вицепрезидент на Немския туристически съюз в Берлин, който участва в бизнеса с морски пътувания с фирмата си Екскурзии Феникс. Най-често цел на посещенията са северните части на антарктическия полуостров, “което е достатъчно да се усети духът на Антарктика”. Само ледоразбивачите и силно укрепените кораби стигат по-далеч. Който отива в Антарктика, иска да види колониите с пингвини и тюлени. Асоциацията обаче забранява на кораби с повече от 500 пътници да акустират на брега. И всеки, който обещава приключенски дух, трябва да се съобразява с това.

4000 души на 14 млн кв километра

Досега най-големите кораби в посока антарктическия полуостров бяха на северноамериканската компания за корабоплаване Princess Cruises. През миналата година това беше Golden Princess с 2600 пътници и 1100 души екипаж, тази година – Star Princess. За пътуванията с тези кораби туристите беше най-добре да носят отличен далекоглед.

“За съжаление няма чувствителност към проблема с тонажите, които плават в тези райони,” казва Себастиан Аренс, ръководител на туристическа агенция Хапаг-Лойд в Хамбург. Някога компанията му инициира създаването на Асоциацията на антарктическите туроператори, но той е убеден, че е необходима не строга саморегулация, а строги правила като на суверенните държави. “Когато пътувате край норвежкото крайбрежие например,” казва Аренс, “норвежците внимават какво правите. За Антарктика обаче няма ясни правила.”

Тюлен върху леден блок – за подобна гледка туристите плащат луди пари и тръгват към непознатите брегове на Антарктика. Снимка: Международна асоциация на антарктическите туроператори

Даже обратното: според Антарктическия договор достъп до континента има всеки, но с изключение на изследователските бази той е почти ненаселен. На 14-те милиона квадратни километра ледени пустини има едва 4000 души – военни, учени и помощен персонал. Тъй като заради студа всички органични процеси, като разлагането на отпадъчните води, се забавя невероятно много, така е по-добре. Колкото повече посетители пътуват към Антарктика, толкова по-трудно ще става за екологичната система. Разбира се, има предписания за поведението на сушата. Обувките например трябва да се дезинфекцират преди и след това. Освен това важи правилото е да не се оставя нищо и да не се взима нищо. До животните трябва да се пази дистанция от най-малко пет метра. Повечето туристи спазват тези правила. Но не всички – и колкото повече хора идват тук, толкова по-често ще бъдат нарушавани те.

Асоциацията е съставила кодекс на поведение и за екипажите и корабите. 75 процента от екипажа например трябва да има опит с пътуване из Антарктика. Кара се на дизел – газьол, а не с тежък нефт. Отпадните води трябва да бъдат пречиствани, а боклукът – да бъде върнат обратно. “Тези критерии са абсолютни минимални стандарти, които трябва да се прилагат в тези региони,” подчертава Каролине Шлахт от природозащитната организация WWF в Хамбург. “За съжаление все още има много корабни компании, които не са подписали тези договори.”

Все повече кораби са оборудвани за плаване сред ледове, което също е за сметка на срещата с природата. Когато наблизо се появи лед, корабите, които не са укрепени, бързо изчезват. А напред продължават само тези, които са екипирани по-добре. Немският “Александър фон Хумболдт” – който е с леден клас 1C – пътува до Антарктика два пъти на сезон. Йоханес Цурниден от Екскурзии Феникс потвърждава това: “Подобен ледоразбивач е “Капитан Хлебников”, който е строен през 1981 година във Финландия. И бившите изследователски кораби “Академик Шокалский” и Ushuaia са добре укрепени. Но има и подсилени срещу леда кораби, които са строени специално за туристически круизи: Bremen и Hanseatic от Хапаг-Лойд притежават високия клас 1А Супер, а Фрам на норвежката пощенска линия, обслужвана от кораби – клас 1В.

Това, че пътуването из ледовете е доста опасно, показа през миналата година потъването на Експлорър. Канадският кораб с висок клас потъна 15 часа след като се сблъска с айсберг на около 1000 километра южно от нос Хорн. При инцидента нямаше загинали, защото друг кораб се притече навреме на помощ. Но по принцип авариите в Антарктика са крайно опасни: температурата на въздуха е под нулата, на водата – само един градус. А в спасителните лодки се измръзва бързо. И спасителите от брега са далеч.

От ноември до март е сравнително топло

Първите компании по корабоплаване вече реагираха на навалицата в ледовете и обявиха, че спират да пътуват. През този сезон корабът Вистамар на Plantours & Partner от Бремен ще плава в Индийския океан, вместо между айсбергите. А норвежката компания Hurtigruten ще изпрати при пингвините само моторния кораб Фрам, като ще спре Норднорге. Този ход фирмите обосновават с все по-трудния пазар на Антарктика. “Какво привлича хората в ледената пустиня? Антарктика все още е най-студеният и най-ветровитият континент: тук са измерени минус 89,6 градуса и ветрове от над 300 км в час.”

Само през антарктическото лято от края на ноември до март температурата е от нула до минус пет градуса. Тогава мътят пингвините, а тюлените раждат малките си. Февруари и март са най-подходящи за наблюдение на китовете. Т.е. хората идват тук само заради природата. “Една екскурзия в Антарктика е най-хубавият спомен, който може да има човек,” казват туроператорите. И явно слуховете за това са тръгнали.

Свят
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.