Как да защитим децата в Интернет?

Интернет е опасно място за децата, които могат да станат обект на атаки от педофили, но и от алчни рекламодатели. Снимка: SCC

Темата за защита на децата от хищниците в Интернет е често подмятана и властите в САЩ лобират за едно специфично решение. Те искат популярни сайтове като социалната мрежа MySpace да имат възможност за потвърждаване на самоличността и възрастта на децата. По този начин ще им бъде осигурена възможността да общуват само със свои връстници или с възрастни, които са предварително одобрени от техните родители. Но подобна проверка на възрастта крие много опасности. Има данни, които в Америка могат да послужат на уеб компаниите за верификация на възрастта на потребителя: като информацията от кредитната карта или номера на социалната осигуровка. Проблемът е, че подобни данни или не съществуват за малолетните или са защитени от федералните закони.

Въпреки това, през последната година над 20 компании разработиха системи, които твърдят, че могат да се справят с проблемите. Изненадващо, тези усилия се оказват противоречиви и даже притеснителни за хората, които се грижат за сигурността на децата си в Интернет. Активистите за защита на децата в Интернет казват, че някои от Интернет компаниите просто искат чрез възрастовите ограничения да насочат специфични реклами към младата аудитория. Според родителите фирмите заместват една пресилена опасност – тази от онлайн педофилите, с друга, доста по-перфидна – онлайн рекламата на храна и играчки. Без съмнение, много производителите веднага ще насочат рекламите си към децата, ако им бъде предоставена информация за възртастта на потребителите.

„Това е особено притеснително“, казва Нанси Уилард, експерт по Интернет безопасност, която миналия месец първа заговори за опасностите от верификацията на възрастта онлайн. Много Интернет компании казват на родителите, че ще защитават децата им в мрежата, а в същото време използват получената информация за търговски цели и таргетирана реклама.“ Уилард насочи специално вниманието към компанията eGuardian, която е разработила една от най-добрите системи за установяване на възрастта в мрежата. Фирмата е малка – само с 29 служители, но е намерила хитър начин за потвърждаване на годините на децата. Тя иска от родителите да предоставят рождената дата, адреса, училището и пола на детето и след това изпращат информацията за потвърждение до училището.

През последната година eGuardian работи с много училища, главно в Калифорния, на които плаща всички 29 долара, които взема, ако родителите се съгласят да използват програмата. Идеята на eGuardian за печелене на пари не е свързана с абонаманта – става дума за това, че всеки сайт ще трябва да плаща на eGuardian комисионна за негов член. След това сайтът ще може да използва информацията от eGuardian, за да насочва специфични реклами към отделния потребител. Точно от това се притеснява Нанси Уилард. Рон Заяс, изпълнителен директор на eGuardian, казва, че компанията не предоставя директно информацията за клиентите си на уеб сайтовете и, че родителите имат възможност да избират дали данни за децата им да отиват към рекламодатели. Заяс обяснява, че разбира притесненията на хора като Уилард, но уточнява, че става въпрос за „компромис“. „Така или иначе, когато децата отварят уеб сайтове, в тях има реклами, казва той. Ние се грижим за това рекламите да са подходящи за деца. Не повишаваме количеството на показаните реклами, нито „продаваме“ децата на рекламодателите.“

Но критиците на тези твърдения са разтревожени не само от възможността производителите на чипс да достигнат до децата им онлайн. Има и други проблеми в системата. Ако се разпространи масово, тя ще натовари допълнително училищата, които имат друга работа освен да са дигитален нотариус. Компании като eGuardian са от твърде скоро на пазара и е трудно да се прецени до колко те ще имат успех. От eGuardian твърдят, че вече имат над 750 000 записани деца, но все още не ги таксуват – понеже не са намерили достатъчно сайтове, които да искат да ползват системата. Наскоро компанията подписа договор с браузъра Kidzui, който ограничава сайтовете, които могат да се посещават. От „Майкрософт“ пък обещаха, че ще дадат възможност на потребителите си да ползват eGuardian през „Уиндоус“.

В момента eGuardian води преговори с MySpace и Facebook, които могат да използват системата, за да привличат потребители под 13 години – възрастовата граница за повечето социални мрежи. Училищата също започват да работят с новите системи. Калифорнийското държавно училище РТА, което има около милион ученици, обмисля да дава безплатен абонамент за eGuardian на новите си ученици. В момента този план е отложен – заради притесненията относно употребата на личните данни.

Бъдещето на компании като eGuardian ще зависи много и от очаквания през 2009 доклад на ISTTF, групата на академични експерти и представители на уеб компании, които оценяват пазара на програми за детска безопасност. Групата беше създадена по-рано тази година от прокуратурата и в момента оценява около 20 компании, които както еGuardian предлагат възможност за онлайн верификация на възрастта. Ричард Блументал, главен прокурор на Кънектикът и основен защитник на този метод, казва че едва наскоро е чул за притесненията на родителите. „Ние ще сме изключително предпазливи при използването на личните данни за рекламни цели насочени към специфични възрастови групи,“ казва той. „Таргетираната реклама може да има своето място, но тя не трябва да се бърка с темата за защитата на децата в мрежата.“

По в. Ню Йорк таймс

Здраве, Наука & Tex
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.