www.e-vestnik.bg
Фийд за коментари Фийд за публикации
петък, 19 септември 2014
БългарияСвятМения и коментариЗдраве и наукаАрт и шоу

Ще вдигнат ли пиратите цената на петрола?

22 Ноември 2008

 

Сомалийски пирати плават от отвлечения от тях украинския кораб „Файна” към брега. Снимка: Ройтерс

Звучи невероятно: как е възможно сомалийски пирати с катери да си играят на котка и мишка с бойни кораби на най-могъщите военноморски сили в света и да плячкосват морските пътища, жизнено важни за петролните доставки? Краткият отговор е, че океанът е необятен и никой не иска да бъде главен жандарм. НАТО и военноморските сили на САЩ казват, че не могат да “огреят” навсякъде, а американски представители приканват собствениците на корабите да наемат частна охрана. Бойните кораби, патрулиращи край бреговете на Сомалия, успяват да предотвратят част от пиратските атаки. Но фронталните военни нападения за освобождаване на превзет кораб са твърде опасни.

Когато обаче в края на миналата седмица пиратите грабнаха най-голямата плячка - саудитски супертанкер, натоварен със суров петрол за 100 милиона долара - залозите драматично се повишиха. Пиратите атакуваха на стотици мили от брега на Източна Африка, далеч в открито море, където корабите разчитаха на сигурно плаване. Правителства, военноморски сили, петролни компании и корабовладелци отчаяно търсят решение и осъзнават, че почти няма идеални варианти. Частна охранителна фирма беше залята със заявки за защита от компании, притежаващи кораби, включително от саудитци.

Собствениците на кораби и застрахователите се опитваха да омаловажат риска от пиратството - в най-лошия случай плащаш откуп и получаваш обратно невредими кораба, екипажа и товара. Но сега те осъзнават възможните икономически последици. Несигурността може да наложи по-дълги маршрути край бреговете на Африка за товарните кораби и танкерите, да увеличи разходите и в бъдеще да повиши цените на петрола. “Дълго време си мислех, че пиратството е само празни приказки и че става дума за изолирани случаи”, казва Джайлс Мерит, директор на групата експерти по въпроси на сигурността Security & Defence Agenda, със седалище в Брюксел. „Но сега е различно, признава той. За мен е невероятно, че разполагаме със самолети АУАКС, способни да проследят всичко, което се движи, но изглежда не можем да засечем малки плавателни съдове, пълни с типове, въоръжени с картечници.”

Тази година сомалийските пирати, които се вихрят в страна без стабилно управление от две десетилетия, атакуваха над 90 кораба и превзеха 36, пренасящи от палмово масло до химикали, но също и луксозни яхти. Те прибраха откупи за милиони долари и водят преговори за още 14 кораба, държани в твърдините им по крайбрежието. Мнозина настояват в патрулите да се включат още кораби. Саудитският външен министър принц Сауд Ал Фейсал каза във вторник, че страната му е готова да се присъедини към международните патрули. Военноморските сили на кралството имат численост от 18-20 хиляди души, но никога не са водили бой в открито море. Представители на Джибути, Египет, Йордания, Саудитска Арабия и Судан се срещат в Кайро, за да изработят стратегия за борба с пиратството.

НАТО, бойният флот на САЩ и други военни смятат, че тази борба не се свежда до засичане и прехващане на пиратски катери. Те казват, че радарите им откриват дебнещи пирати и предупреждават екипажи на застрашени кораби. Но Индийският океан и Аденският залив са необятни: бойните кораби не могат да ескортират всеки плавателен съд и не винаги могат да стигнат навреме до мястото на нападението.

Фокус на пиратите е Аденският залив, между Сомалия и Йемен, където всяка година около 20 000 търговски кораби прекосяват Суецкия канал - най-краткия път от Азия към Европа и двете Америки. Три кораба на НАТО и Русия и поне 15 бойни кораба от многонационалните сили патрулират в района, заедно с неуточнен брой кораби от ВМС на САЩ. Те поддържат охраняван коридор през Аденския залив. Миналата седмица кораби от НАТО влязоха в престрелка с пирати, които се опитаха да похитят датски кораб. Въпреки всичко във вторник пиратите успяха да превземат хонконгски кораб, натоварен с иранско жито.

Супертанкерът „Сириус Стар”, собственост на Саудитска Арабия, беше отвлечен заедно с петрол за над сто милиона долара. Снимка: Ройтерс

Превземането на саудитския супертанкер “Сириус Стар” откри съвършено нов фронт още по-далеч в Индийския океан - почти на същото разстояние от Аденския залив, колкото е отдалечен Париж от Москва. Това предвещава заплаха за всеки друг важен морски път, включително заобикалящия най-южната точка на Африка. Той е използван от кораби, които са твърде големи, за да минат с пълен товар през Суецкия канал. “Компаниите, притежаващи кораби, трябва да са наясно, че военноморските сили не са вездесъщи. Мерките за самозащита са най-добрият начин да опазят корабите си”, каза след превземането на “Сириус Стар”американският вицеадмирал Бил Гортни, командващ на силите на Пети американски флот.

Обикновено пиратите нападат с малки катери, използват въжета и стълби, за да се изкатерят по корпуса на кораба и да заловят екипажа. Щом превземат кораб, предприемането на военни действия за освобождаването му става опасно. Пиратите са опитни бойци, тежко въоръжени с автоматично оръжие и гранатомети, и държат екипажите за заложници. Във вторник НАТО и военноморските сили на САЩ заявиха, че няма да се опитват да прехванат “Сириус Стар”. Похитителите отплаваха заедно с 25-членния екипаж към Харардере, пиратска бърлога на сомалийския бряг.

Твърдините на пиратите по брега са добре известни. Но нито едно правителство не е дръзвало да ги атакува и прочисти, защото никой не иска да се набърка в сомалийския хаос. Нещо повече, кръвопролитно нападение може да разклати така нареченото сомалийско централно правителство, срещу което настъпват ислямистки бойци. Те също представляват заплаха. Досега пиратите избягват да се съюзяват с бойците на Ал Каида в Сомалия, но това може да се промени. А ислямистите могат да се вдъхновят от уязвимостта на корабите пред пиратските атаки. “Ако няколко пирати с картечници могат да отвлекат супертанкер, представете си на какво е способна Ал Каида, стига само да реши”, казва Оливие Жакоб, директор на швейцарската фирма за изследване на петролния пазар Petromatrix.

Решението, предлагано от американските военни, е корабите да наемат частни охранители. Но това не се харесва на мнозина в корабната индустрия, които се страхуват, че пиратите ще отвърнат с насилие на присъствието на въоръжената охрана. Досега насилието беше минимално. Добре организираните пирати почти никога не нараняват заложници и рядко крадат кораби. Те предпочитат да ги освобождават срещу откуп, който според експерти може да стигне до 2 милиона долара.

Едно от възможните решения е невъоръжени охранителни екипи. Използването на водни оръдия за отблъскване на атакуващи пирати е било ефикасно в миналото. Дори гресирането на парапетите, за да не могат пиратите да се изкатерят по тях, също дава резултати, отбелязват охранителни фирми. “През последните 24 часа получихме купища заявки от собственици на кораби и от шефове на саудитски петролни компании за изпращане на охранителни екипи на корабите”, каза Ник Дейвис от британската фирма Anti-Piracy Maritime Security Solutions (Non-Lethal). Корабните компании обмислят и други варианти - избягване на Суецкия канал и Аденския залив. Това означава по-дълги маршрути около Африка.

Сега цените на петрола падат заради световната финансова криза. Но ако пиратската заплаха не бъде отстранена, това може да се промени, предупреждава Жакоб. “Ако бъде похитен още един танкер, според мен пазарите ще реагират”, казва той.

По БТА





Етикет: ,

 

  1. 1) чичата
    братята май ще струпат аскер в индийския леген/ а опонентите им ще пласират противокорабно джепане






 Начало | България | Свят | Мнения & Co | Интервю | Писмо от | Здраве, Наука & Тех | ИStoRии | Малък коментар | Арт & Шоу | Спорт | Виното | Фотогалерия | Видео | Връзка с нас


  

ЗА АВТОРСКИТЕ ПРАВА В САЙТА | ЗА ВРЪЗКА С НАС | ЗА РЕКЛАМА

направен 2007-2014® с мерак design and develop by www.ljube.com 2007 w.ljube.com