ПР за държавите: може ли да се лъсне имиджът на България?

Зависи ли от ПР-агенциите какъв ще бъде образът на България пред света? Снимка: Ройтерс

ПР-стратегиите разрешават войни и привличат инвеститори. Австрийските агенции също за замесени – най-голямата поръчка в страната се падна на „Хохегер”. Агенцията лъска имиджа на България пред ЕС, пише Карл Гаулхофер във виенския „Ди Пресе“.

Найра плаче. Крехкото петнайсетгодишно момиченце с черна плитка разказва своята история пред американския Сенат: иракските войници нападнали болницата в Кувейт, където била тя, грабвали кувьозите и хвърляли кърмачетата на студения под, за да умрат там долу. Сенаторите са покъртени. Няколко седмици по-късно, през януари 1991 г., Сенатът гласува започването на операция „Пустинна буря”.

Едва след края на първата война в Залива се разбира: нито дума от тази историята не е вярна. От ПР-агенцията „Хил и Нолтън” са наели дъщерята на кувейтския посланик в САЩ и са репетирали с нея драматичното представление. Кувейтско дружество платило на ПР-агенцията 10 милиона долара, за да се чуе след това биенето на военните барабани. „Тогава светът разбра, че войните не се решават на бойното поле, а чрез информация”, спомня си Дитмар Екер от виенската ПР-агенция „Екер&Партнер”.

Грузия победи в медиите

По време на войната в бивша Югославия американската фирма „Рудър Фин” е тази, която представя хърватските и босненските политици като невинни, прозападно ориентирани и демократични жертви на великосръбските завоеватели. Това не е съвсем грешно, но все пак представлява филтрирана истина. Но успява да се наложи: чрез пресконференции, съобщения и организирани пътувания ПР-специалистите отклоняват погледа на журналистите в желаната посока, след което перфектно придружаваните медии разпространяват едно съвсем опростено послание за доброто и злото.

Въпреки това този политически ПР представлява напредък: държавната пропаганда в стария стил спира достъпа до информацията, ПР фирмите, напротив, я предлагат професионално обработена и в огромно количество. „Руснаците победиха на бойното поле, но не и в медиите”, писа „Ню Йорк Таймс”. За Грузия работи „Аспект”, ПР-агенция със седалище в Брюксел. „Те показаха колко е важно да си първият, който изнася информацията”, обяснява Екер. Но факт е, че в брюкселските чекмеджета още от преди това е имало описана стратегия, която да се използва в случай на конфликт.

На 7 август с падането на първата бомба започва и медийният блицкриг. За 5 дни от агенцията разпращат 70 прессъобщения. Президентът Саакашвили дава интервюта за CNN и BBC. За секунди руската мечка се превръща в агресор, който иска да унищожи една малка, млада и мирна демокрация. Руснаците не могат повече да разберат този свят, който не желае да разбере тях. За Москва политическият ПР означава единствено и само контрол върху собствените медии. Едва когато инвеститорите заплашват с оттегляне и на Запад започва да се мисли на глас за бойкот, Москва си взима поука. „На първо време репортерите на CNN бяха пуснати в Кремъл”, казва Екер. Сега вече има пресконференции, съобщения на английски и коментари на руските политици в западните вестници. Успех за политическия ПР благодарение на икономическия натиск.

Австрийците в ролята на пожарникари при кризисни ситуации

Точно от тази борба между политиката и икономиката печелят австрийските ПР-агенции, когато поемат задачата да служат на чужди държави. Някои предпочитат да водят истински войни, а ти, щастлива Австрийо, избираш позицията, от която се опитваш да свързваш хората. Най-голямата поръчка в страната спечели агенцията „Хохегер”. Тя се занимава с лъскането на образа на България в ЕС. Представата в главите на хората трябва да бъде променена – стига сте говорили за корупция и мафия в тази балканска страна, време е да я възприемете като сериозен търговски партньор. Според „Ройтерс“ правителството е платило за 2008 г. на „Хохегер” 1,2 милиона евро. Но шефът на агенцията Дитмар Трумер с право отблъсква някои от очакванията: „Ние можем да продаваме нещо, което наистина съществува, да покажем какво позитивно се върши.”

При „страни от нов индустриален тип” обаче е трудно да бъдат представяни успехите им. С това препятствие се сблъскват „Екер & Партнер”, които се опитват да свържат политици от Сърбия и Турция с възможни инвеститори. „Най-често от публичния образ на една страна зависи дали фирмите ще решат дали да инвестират там или не”, гласи опитът на Екер.

В ролята на пожарникар при кризисна ситуация влиза и Михаел Лидке от „Плеон Публико”. Той помага на посолството на Казахстан във Виена да представят по-добре страната си след филма за Борат и аферата с Рахат Алиев, зет на президента. Образецът за създаване на имидж на една страна според него се нарича „На гости при приятели” – принцип, който е приложен по време на световното първенство по футбол в Германия: „Че германците ще организират световното перфектно, се очакваше от всеки. Но че по време на него ще се покажат и като симпатични хора, това изненада целия свят.”
По в. Ди Пресе

Мнения & Ко
Коментарите под статиите са спрени от 2014 г., заради противоречиви решения на Европейския съд, който в един случай присъди отговорност за тях на стопаните на сайта, после излезе с противоположно становище. В e-vestnik.bg нямаме капацитет да следим и коментари на читатели. Обект сме на съдебни претенции заради статии, имали сме по няколко дела с искове за по 50-100 хил. лева. Заради което приемаме дарения за сайта (виж тук повече), чиито единствени приходи са от рекламни банери.